Permalänk
Medlem

Papperslösa flyktingar

Papperslösa flyktingar har fått galor, det pratas om att man ska ge ut vård till dem osv.

Men vad är detta? Det är alltså individer som inte har asylrätt. De har alltså inte bedömts ha tillräckligt stora skäl för att stanna i Sverige. Det måste ändå bara vara i landet Sverige man börjar prata om att de ska ha rätt till vård. Oftast brukar man prata om att de ska ha samma rättigheter som en svensk eller en som fått asyl pga Sveriges lag. Men enligt Sveriges lag ska de även utvisas. Så visst kan man ge dem vård men då ska polisen vänta där också så att lagen efterföljs. Vad är logiken med detta prat om vård för papperslösa?

Vem har överhuvudtaget kommit på ordet papperslösa? De är ju illegala invandrare/flyktingar som bryter mot lagen genom att vistas här. Är det här bara ett enda stort PK-jippo eller tycker gemene man att illegala invandrare ska belasta vår sjukvård och få en mängd stödgalor och att man ska motarbeta polisens möjligheter att gripa dem och avvisa dem?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Nu vet jag ingen förnuftig människa som tycker att illegala flyktingar skall behandlas på annat sätt än andra efterlysta personer av polisen. Problemet är dock om något barn blir sjuk och söker vård, vad skall vi göra då? Ge den vård är självklart, men skall vi utvisa barnet ensamt utan föräldrarna?
Följer någon av föräldrarna med till vårdlokalen/sjukhuset så är problemet enkelt löst. Annars kan polisen ligga i bakhåll, men om ingen hämtar ungen?
*edit*
En smart ensamstående förälder kan själv gå till vårdcentralen vid sjukdom, vad ska vi göra då? Utvisa föräldern så barnet blir ensamt?

*edit2* Bara för att jag inte känner någon vettig med denna särbehandlingsåsikt mot andra eftersökta personer, så innebär det inte att det inte att någon inte finns. Men förklara då varför just de skall särbehandlas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nu vet jag ingen förnuftig människa som tycker att illegala flyktingar skall behandlas på annat sätt än andra efterlysta personer av polisen. Problemet är dock om något barn blir sjuk och söker vård, vad skall vi göra då? Ge den vård är självklart, men skall vi utvisa barnet ensamt utan föräldrarna?
Följer någon av föräldrarna med till vårdlokalen/sjukhuset så är problemet enkelt löst. Annars kan polisen ligga i bakhåll, men om ingen hämtar ungen?

men så sker ju inte, man ska ju inte ringa polisen enligt de nya praxis. Barnen blir inte gripna och polisen får aldrig höra om det. Man gömmer dem eller berättar inte alls. Det är ju det som är det lustiga. Hade det varit en efterlyst person av andra anledningar än att man saknar asylskäl så är väl ändå vårdpersonalen skyldiga att meddela polis, här pratar man om att man inte ska behöva göra sådant för att personerna ska "våga söka vård". Jag har inget emot att ge folk vård även om de egentligen inte ens har asylskäl men efter att de fått vård ska de gripas och arresteras eller omhändertas när det handlar om barn i väntan på utvisning.

Detta sker inte. Annars hade det ju varit ett icke-problem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
men så sker ju inte, man ska ju inte ringa polisen enligt de nya praxis. Barnen blir inte gripna och polisen får aldrig höra om det. Man gömmer dem eller berättar inte alls. Det är ju det som är det lustiga. Hade det varit en efterlyst person av andra anledningar än att man saknar asylskäl så är väl ändå vårdpersonalen skyldiga att meddela polis, här pratar man om att man inte ska behöva göra sådant för att personerna ska "våga söka vård". Jag har inget emot att ge folk vård även om de egentligen inte ens har asylskäl men efter att de fått vård ska de gripas och arresteras eller omhändertas när det handlar om barn i väntan på utvisning.

Detta sker inte. Annars hade det ju varit ett icke-problem.

När det handlar om barn så är det som jag sa problematisk om föräldrarna inte är närvarande. Gripa dem och göra vadå? Det finns ingen bra lösning och bara släppa barnen efter de har fått vård är det bästa som jag kommer på.

Angående inte berätta såvisst om de gör så på alla eftersökta, likaså skall sjukhusens anmälningsplikt bort. Så att man kan komma dit med skottskada etc, utan att behöva blanda in polisen om man så vill. Sedan har vi barn som blir misshandlade hemma och får blåmärken, ska dessa också ha rätt att få vård utan blanda in polisen? Resultatet idag kan ju bli att de inte får vård fast de behöver...
Det finns alltså många grupper som har problem med att söka vård p.g.a. rättsliga konsekvenser. Och när det handlar om vuxna illegala invandrare, så skall de enligt mig självklart behandlas som alla andra eftersökta. Jag kan ett komma på något vettigt argument på varför just de skall särbehandlas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag anser inte att man ska behöva förklara varför man vill ha vård för att få det. Alla är med och betalar vården, därför ska det inte behöva finnas någon motprestation för att få vård.

Illegala invandrare betalar ju in lika mycket skatt som legala invandrare. Att det sedan finns en del som jobbar svart är såklart ett problem, men det beror ju snarare på jobbpolitiken och bör inte påverka den här frågan.

Förövrigt så har trådskaparen alldeles rätt i att "papperslösa" är ett politiskt korrekt ord för illegala invandrare (inte illegala flyktingar - att använda flyktingar som synonym till invandrare är också ett exempel på politisk korrekthet. Man måste inte vara på flykt från något för att vilja bo i Sverige).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag anser inte att man ska behöva förklara varför man vill ha vård för att få det. Alla är med och betalar vården, därför ska det inte behöva finnas någon motprestation för att få vård.

Illegala invandrare betalar ju in lika mycket skatt som legala invandrare. Att det sedan finns en del som jobbar svart är såklart ett problem, men det beror ju snarare på jobbpolitiken och bör inte påverka den här frågan.

Förövrigt så har trådskaparen alldeles rätt i att "papperslösa" är ett politiskt korrekt ord för illegala invandrare (inte illegala flyktingar - att använda flyktingar som synonym till invandrare är också ett exempel på politisk korrekthet. Man måste inte vara på flykt från något för att vilja bo i Sverige).

Hur tusan kan illegala invandrare betala lika mycket skatt som alla andra? De kan ju inte ha legitima jobb eftersom de är eftersökta av polisen och "har gått under jorden". Nej, papperslösa försörjer sig på de enda sätt man kan försörja sig vid sidan av samhället - leva på någon annan, svartjobb och brott. Med andra ord så kostar de redan oss skattebetalare en himla massa pengar, med vård eller utan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hur tusan kan illegala invandrare betala lika mycket skatt som alla andra? De kan ju inte ha legitima jobb eftersom de är eftersökta av polisen och "har gått under jorden". Nej, papperslösa försörjer sig på de enda sätt man kan försörja sig vid sidan av samhället - svartjobb och brott. Med andra ord så kostar de redan oss skattebetalare en himla massa pengar, med vård eller utan.

Hört talas om moms på varor?
Även kriminella bidrar till statskassan då de köper varor med skyhög moms som vi har i Sverige.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Yes, men det är ju bara 25% - tjänar man 18 000:-/mån på ett lagligt jobb så är ju skattetrycket på 62% typ. Att man försörjer sig på brott och svartjobb uppväger dock mycket väl den lilla skatt man betalar in via momsen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag anser inte att man ska behöva förklara varför man vill ha vård för att få det. Alla är med och betalar vården, därför ska det inte behöva finnas någon motprestation för att få vård.

Självklart ska alla ha rätt till vård oavsett hur mycket man bidrar eller är en belastning för samhället. (syftar på bidragstagare, som jag själv nu för tillfället)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Illegala invandrare betalar ju in lika mycket skatt som legala invandrare. Att det sedan finns en del som jobbar svart är såklart ett problem, men det beror ju snarare på jobbpolitiken och bör inte påverka den här frågan.

Lika mycket var väl fel ordval, men annars en väldigt bra poäng som många inte tänker på.
Rätt ekonomisk till sjukvård är en del, där problem med att folk från bl.a. öst kan komma hit för att få vård om medborgarskap ej är ett krav. -Jag själv skulle ha gjort det om jag satt i en sådan situation.

Men ett annat frågeställning är om och hur våra myndigheter ska samarbeta för att lösa problem? Bl.a. på eftersökta personer som illegala flyktingar. Man kan ju som jag vara för att de ska få vård, speciellt akutvård, men sedan bara låta dem gå utan meddela polisen tycker jag är att motverka polismyndigheten för mycket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Man får hoppas att vanliga turister inte upptäckter detta.
En tjejkompis syrra trillade i spanien och var tvungen att åka ambulans och röntga foten. Hon kom lindrigt undan, bara 5000kr resten gick på försäkringen.

Ifall en spanjor skulle komma till Sverige och trilla så skulle han lätt kunna kalla sig abdul och få allt fixat och sen få en räkning på summan som han ändå inte betalar.

Likadant anser jag det är fel att människor kan gömma sig i 5 fucking jävla år efter ett beslut om utvisning och sen få stanna iallafall eftersom de varit här sålänge och barnen kan nästan Svenska och de har kompisar i ghettot.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man får hoppas att vanliga turister inte upptäckter detta.
En tjejkompis syrra trillade i spanien och var tvungen att åka ambulans och röntga foten. Hon kom lindrigt undan, bara 5000kr resten gick på försäkringen.

Ifall en spanjor skulle komma till Sverige och trilla så skulle han lätt kunna kalla sig abdul och få allt fixat och sen få en räkning på summan som han ändå inte betalar.

Likadant anser jag det är fel att människor kan gömma sig i 5 fucking jävla år efter ett beslut om utvisning och sen få stanna iallafall eftersom de varit här sålänge och barnen kan nästan Svenska och de har kompisar i ghettot.

Eftersom man enligt EU-regler nuförtiden har rätt bra skydd i hela EU som svenne på semester förstår jag inte varför hon betalade 5000. Man beställer ett litet blått kort från försäkringskassan som man visar upp. Man får förmodligen betala en mindre summa för läkarbesöket/sjukhusvistelsen, men inga 5000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man får hoppas att vanliga turister inte upptäckter detta.
En tjejkompis syrra trillade i spanien och var tvungen att åka ambulans och röntga foten. Hon kom lindrigt undan, bara 5000kr resten gick på försäkringen.

Ifall en spanjor skulle komma till Sverige och trilla så skulle han lätt kunna kalla sig abdul och få allt fixat och sen få en räkning på summan som han ändå inte betalar.

Likadant anser jag det är fel att människor kan gömma sig i 5 fucking jävla år efter ett beslut om utvisning och sen få stanna iallafall eftersom de varit här sålänge och barnen kan nästan Svenska och de har kompisar i ghettot.

Som sagt, vad är problemet? De där turisterna spenderar pengar i Sverige, som går till staten, som är skyldiga att betala sjukvården.

Nu vet jag inte hur reglerna ser ut, men jag skulle inte ha något problem med att betala vård av turisters stukningar eller barnfödanden.
Sedan finns det såklart gränser, men olyckor bör vårdas av rent humanitära anledningar.

fastforward - Ja, men sen är ju sjukvård inte den enda kostnaden heller.

Alternativet till att inte låta alla som vill få vård är att man låter människor gömma sig och därmed kanske bli sjukare och förlorar sitt arbete och kanske t.om. dör. Det är betydligt värre än att betala de kostnader som finns i början. Om man förlorade på sjukvård hade vi inte haft sjukvård - så enkelt är det.
Människor tjänar i genomsnitt mer än genomsnittskostnaden för sjukvård, därför har vi råd med sjukvård.

Det hela handlar mest om etik. Är vård en "okränkbar mänsklig rättighet", eller något helt annat? Ser man någon utilitaristisk fördel med att vårda de som behöver vård, eller är det viktigare att man själv kan stå för samtliga omkostnader?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Idag ger man papperslösa en räkning som när de får uppehållstillstånd ligger de till last. Eftersom de inte får något avdrag så kan en enkel blindtarmsoperation kosta hundratusentals kronor. Pengar som snälla samariter tycker att vi alla skattebetalare ska ta ur röven.

Sen att invandrare oftast köper från egna affärer, affärer som importerat sina varor och som av någon anledning ofta kör med svarthandel gör ju inte saken bättre.

Det som du kör med random-person är ju det som är så befängt.
Det är okej att vi tar emot 50 000 personer per år och betalar deras uppehälle här i Sverige för vi får tillbaka pengarna via momsen sen.
Nej. ENdast som mest 25% kommer tillbaka som direkt moms. Människorna i affären hade jobbat iallafall så deras inkomstskatt kan inte räknas in.
Omsättningen ökar. Ja, på khat, hummus och dadlar kanske.

EDIT:
Du har dock rätt i mycket av det du säger. Klockan är mycket och jag är trött och lättstött.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jaha så vara för att vi har hög moms i detta land så är det okej att jobba svart eller vad då?

ska de ha rätt till vård ska de har rätt att betala för det också. skicka faktura whats the problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Sen att invandrare oftast köper från egna affärer, affärer som importerat sina varor och som av någon anledning ofta kör med svarthandel gör ju inte saken bättre.

Du säger detta, sedan kallar du mig för befängd?
Jag kan lova dig att invandrare knappast "oftast köper från egna affärer... som av någon anledning ofta kör med svarthandel". Vad lever du i för värld egentligen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man får hoppas att vanliga turister inte upptäckter detta.
En tjejkompis syrra trillade i spanien och var tvungen att åka ambulans och röntga foten. Hon kom lindrigt undan, bara 5000kr resten gick på försäkringen.

Ifall en spanjor skulle komma till Sverige och trilla så skulle han lätt kunna kalla sig abdul och få allt fixat och sen få en räkning på summan som han ändå inte betalar.

Likadant anser jag det är fel att människor kan gömma sig i 5 fucking jävla år efter ett beslut om utvisning och sen få stanna iallafall eftersom de varit här sålänge och barnen kan nästan Svenska och de har kompisar i ghettot.

Akutvården är väl gratis i sverige ändå? Även om de skulle kalla sig för señor enrique

Jag försökte kolla upp just hur gratis sjukvården är i sverige, men jag hade svårt att ens få fram konkret fakta ens för svenska medborgare så jag kan såklart ha fel här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du säger detta, sedan kallar du mig för befängd?
Jag kan lova dig att invandrare knappast "oftast köper från egna affärer... som av någon anledning ofta kör med svarthandel". Vad lever du i för värld egentligen?

Kallar inte dig befängd bara åsikten om att alla pengar staten slänger ut kommer tillbaka till staten igen som plus.

Jag har bara den erfarenheten från s.k. ghetton. Det är hörnbutiken, lidl eller i värsta fall willys som invandrare går till de två senare är vita företag även om lidl haft lite problem gällande personalen och fackförbud m.m.

Jag lever i en värld som kallas verkligheten där folk som kommer från länder där staten bör undvikas i största mån eller där mutor löser "problem" fortsätter med samma beteende om inte mer då staten i Sverige tidigare förutsatt att alla har en stor inneboende plikt att betala skatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Akutvården är väl gratis i sverige ändå? Även om de skulle kalla sig för señor enrique

Jag försökte kolla upp just hur gratis sjukvården är i sverige, men jag hade svårt att ens få fram konkret fakta ens för svenska medborgare så jag kan såklart ha fel här.

Är den? Min tjej fick betala 300kr för att sy ihop ett sår på benet som hon ådrog sig på jobb..
Visst, det kostar bara 300kr oavsett vad man åker in för men är du inte svensk medborgare så får du en räkning med dig hem. Vilket papperslösa enligt vissa politiker inte ska behöva betala ifall de får stanna i landet senare.

Åker du till ett annat land och skadar dig så gäller samma regler.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Många här tror att det handlar om vilken vård som helst. Nej, det handlar om akutvård. Alltså utan den vården hade personen fått svåra skador, kanske även dö. Det är inte varje dag en illegal invandrare drar in på närmsta sjukhus för en trippel-bypass-operation. Det är inga stora summor vi snackar om här, enligt debatten på SVT snackar vi om 2-3 miljoner kronor per år.

Jag vet då att Tingsrätten i Helsingborg betalade danska målare 400.000 kronor för att måla en stor väggmålning på deras nya byggnad. Det handlar liksom inte bara om principer, utan även om faktiska siffror.

Så visst är det svårt att förklara för Svensson varför han ska betala för illegala polska arbetare, men sen när han från reda på att det är några kronor per år tror jag inte riktigt att han hade haft nåt emot att rädda någons liv för dom pengarna.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nej papperslösa betalar inte skatt. Hur skulle det gå till hade ni tänkt? De har inget personnummer i sverige och hur hade ni tänkt deklarationen skulle gå till?

Som sagt, problemet är nog inte att ge dem vård. Det ska de givetvis få. Men sen är det utvisning som gäller. De vistas i Sverige illegalt, de har inget asylskäl. Handlar det om barn så är det vårdhem som gäller tills man kan lokalisera eventuella föräldrar. Det största problemet är givetvis inte barn utan de vuxna "papperslösa", att ens använda det ordet är helt felaktigt. Illegala invandrare och brottslingar är det korrekta.

Jag tvivlar starkt att man undviker söka livsnödvändig vård för risken för utvisning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Är den? Min tjej fick betala 300kr för att sy ihop ett sår på benet som hon ådrog sig på jobb..
Visst, det kostar bara 300kr oavsett vad man åker in för men är du inte svensk medborgare så får du en räkning med dig hem. Vilket papperslösa enligt vissa politiker inte ska behöva betala ifall de får stanna i landet senare.

Åker du till ett annat land och skadar dig så gäller samma regler.

Ok, det kan alltid bli en liten administrativ kostnad. Dom 300 kr betalade knappast för operationen.

Permalänk
Medlem

Ett till tillägg, vi pratar alltså inte om asylsökande som väntar på besked. De har de facto "papper" och legitimation på detta. Det handlar om personer som inte får asyl pga de inte uppfyller asylskäl. Det är vad det handlar om när man pratar om papperslösa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Illegala invandrare ska och får inte vara i Sverige. Kast ut är det enda rätta (allvarligt talat).

Papperslösa är bara ett förfinat ord på brottslingar. Och när det är en tidningsartikel om dessa papperslösa är det nästan alltid en bild på en undernärd 5-årigt barn från något öststads- eller mellanösternland, sitta i en lägenhet när regnet ligger på lur och vara jätteledsen. Vinklad media? Nejdå, inte alls.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Gunnery Sergeant Hartman: Hell, I like you, you can come over to my house and fuck my sister!

var det bara jag som tänkte att de papperslösa får snart göra?

fattar inte hur jag kunde tänka på det.

Nej gosse de kan dra hem till sitt land och lösa deras problem där, vi har nog med köer i sjukan idag.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hört talas om moms på varor?
Även kriminella bidrar till statskassan då de köper varor med skyhög moms som vi har i Sverige.

Varför betalar inte alla in bara moms om det skulle funka, vore riktigt bra!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Är den? Min tjej fick betala 300kr för att sy ihop ett sår på benet som hon ådrog sig på jobb..

Kan tillägga här att jag en gång gick till akuten, de sa att det var kö, och att jag skulle gå till vårdcentralen. Betalade där 140 kr för att en läkare skulle titta och säga "det måste opereras" och att jag var tvungen att gå till akuten. Sen betalade jag där 200 kr för att en annan läkare skulle säga "det läker av sig självt"....

Nu är detta iofs enda gången jag vart på sjukhus (peppar, peppar...) men så jävla gratis känns det ju inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Kan tillägga här att jag en gång gick till akuten, de sa att det var kö, och att jag skulle gå till vårdcentralen. Betalade där 140 kr för att en läkare skulle titta och säga "det måste opereras" och att jag var tvungen att gå till akuten. Sen betalade jag där 200 kr för att en annan läkare skulle säga "det läker av sig självt"....

Nu är detta iofs enda gången jag vart på sjukhus (peppar, peppar...) men så jävla gratis känns det ju inte...

Med tanke på att den faktiska kostnaden för dina två läkarbesök för skattebetalarna var på några tusenlappar så känns 340:- ganska gratis ja. Ska vi gissa att du betalade omkring 5% kanske.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Och många tror säkert det här har med rasism att göra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Akutvården är väl gratis i sverige ändå? Även om de skulle kalla sig för señor enrique

Jag försökte kolla upp just hur gratis sjukvården är i sverige, men jag hade svårt att ens få fram konkret fakta ens för svenska medborgare så jag kan såklart ha fel här.

Klart den är gratis när den finanseras av skattemedel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Klart den är gratis när den finanseras av skattemedel?

Suck, jag borde veta mer än att ge er nöjet att lägga in uppenbara fåniga svar där det påpekas att vi *gasp* betalar med skatten. (Även den faktiskt såklart blir GRATIS ifall du inte betalar skatt i sverige, vilket flera sjukhusbesökare faktiskt aldrig gjort).

Men visst, mitt fel, jag serverade upp för att något skulle påpeka detta förr eller senare. Låt mig omformulera mig om något verkligen inte förstod vad jag menade:
Vad ligger "självrisken" på vid ett akut sjukhusbesök?

Permalänk
Medlem

Är det fråga om liv eller död, papperslös eller ej, tycker jag att de ska ha vård om de själva inte har råd. Men det medierna missar som det skrivits om ovan är att de är här olagligt.

I min värld är de här vilka brottslingar som helst, har man inte fått godkänd asyl har man inte rätt att vara här. Vi kan inte göra undantag hit och dit. Lagen skall följas.