Leverantör/Repratör klantar sig, vems "problem" är det att ärendet drar ut på tiden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Leverantör/Repratör klantar sig, vems "problem" är det att ärendet drar ut på tiden?

Jag köpte en LG-skärm den 11:e augusti, denna led av defekta pixlar. Efter ett långt tjat lyckades jag skicka in skärmen och få den utbytt nästan lika fort.

Nu börjar dock den än värre historien, returskärmens DVI-kontakt fungerade inte, butiken godtog inte retur ärendet utan hänvisade till leverantörens support, detta var den 1:a oktober.

Folket på den supporten begrep inget ting utan verkade tycka att icke fungerande skärmar verkade helt normalt. Efter att ha varit i kontakt med dem flera gånger under 1-2 veckors tid förstod jag att om jag inte äter lite taggtråd och dirigerar samtalet så får jag aldrig det här fixat. Då äntligen kunde de tänka sig att ta emot skärmen och skicka in den för service, tiden är nu mitten av oktober. Inget händer därefter på 1-1.5 vecka, samma dag som jag tänker ringa upp dem igen och fråga vad f-n de sysslar med ringer en från deras support upp mig och frågar om jag verkligen vill skicka in skärmen; "Det kommer bli jättedyrt för dig om de inte hittar något fel".

Arg och glad på samma gång försöker jag och fruntimret på supporten gå igenom mitt ärende igen, men tydligen talade jag för helt döva ören. Förutom att DVI-kontakten inte fungerade gick foten inte att ta isär, något som jag påpekade, men när returskärmen kom var det en helt annan modell samt fot, med endast D-SUB uttag, något som min dator inte ens har och ingen D-SUB-> DVI adapter heller. Den skärm jag köpt kom med DVI och D-SUB uttag. Dagen jag tog emot returskärmen var den 22:e oktober.

Tar genast kontakt med supporten över mina problem att jag inte kan använda returskärmen och att jag tror att jag har fått fel modell. Mycket riktigt, skärmen jag skulle ha erhållit var samma modell som den jag köpte. Nu var det dags att skicka tillbaka utbytesskärmen, vilket skedde den 24:e oktober. Den 28:e oktober tog de emot utbytesskärmen och jag råddes att skicka in en ny felanmälan på reperatörens site vilket skedde samma dag . Nästa dag får jag ett meddelande att min modell inte finns hos dem utan att de har beställt en direkt från tillverkaren, detta skulle ta 2-3 veckor gissningsvis sa dem, vilket visade sig korrekt.

Idag, 17 november, får jag en ny utbytesskärm, tror ni att jag fick korrekt modell? Nädå, dessa veckor har i alla fall inte gått ut på att hitta rätt modell men nu har jag åtminstone en skärm som fungerar korrekt, känns väldigt skönt, samtidigt som jag förväntar mig en julklapp i bästa fall av den modell jag en gång köpte.

Efter denna textvägg undrar jag om det går att få någon ersättning för detta eviga drällande, det är trots allt 6 veckor sedan nu som jag tog kontakt med support första gången och skulle bli överlycklig om jag för se en fungerande skärm innan jul. Priset har samtidigt rasat med en 700 spänn, känns som lite extra salt i såren.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Jag är mer intresserad av vart du köpt den, så jag kan bojkotta sånt jävla skitföretag direkt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag är mer intresserad av vart du köpt den, så jag kan bojkotta sånt jävla skitföretag direkt.

Samma här, sådan vidriga aktörer ska inte finnas.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

För det första kan inte säljaren omdirigera dig till leverantörens support mot din vilja eftersom du har avtal med säljaren och icke leverantören så där har dom gjort fel enligt mig.

För det andra så är hela historien en sorglig soppa av klantigheter och oproffesionalism av högsta grad för 6 veckor och inte rätt modell ens?

Nä kräv hävning av köpet och ersättning för ev utgifter du haft pga detta och köp sen din skärm nån annanstans men trilskas säljaren så säg till dom att då får ARN avgöra fallet.

Du kan även posta ett inlägg på http://www.fairshopping.se så kan säljaren förklara sig där så får fler se vilka dom är ;).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

ja, det skulle vara bra att få reda på vilket tokföretag som hanterar sina kunder såhär så man slipper göra samma miss som dig

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Köpte skärmen av Inet Data. Därefter är det LG's support och Anovo Nordic som strulat med ärendet efter det.

Tack för tipsen Olirc, ska följa dem.

Kan bifoga mailet som till inet's support och deras svar.

Bäste Fredrik,
Vi har dessvärre inte godkänt Din felanmälan av följande produkter:

Min felmeddelande nedan...

1st TFT LG 22" L227WT-PF
Felbeskrivning:
Digital out (DVI) går inte att få igång, skärmen går in i "Digital power saving" när
datorn slås på så har aldrig sett en sekund av digital bild. Analog out fungerar
dock utan problem.

Vart i kontakt med LGs support och testat vad som står i deras papper, generellt
blaha, som att ominstallera drivrutiner till skärm samt grafikkort samt kolla att
upplösningen är korrekt, lätt när bilden är svart men kör rekommenderad med analog
så borde vara samma för digital när man byter till det. Drar man ut sladden mellan
skärm och dator gnäller den att den inte kan få kontakt så problemet verkar inte
sitta i kabeln. Problemet verkar relativt vanligt om man gogglar det men ingen
verkar ha hittat en direkt lösning. Gissade lösningar är korrupta instruktioner för
skärmen (EDID).

Kör vista 64 med nvidia 8800 GT och 4gb ram, men då en DVI fungerade på en tidigare
skärm som hade en annan defekt så känns det inte som problemet ligger i setupen
heller.
Med andra ord, det enda som ändrats mellan de 2 skärmarna är skärmen i sig.

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Tel Hem:
Tel Jobb:

Meddelande:
Hejsan.
För bästa service, kontakta LG support.
Kan de inte lösa problemet över telefon hjälper de dig med felanmälan av din produkt
Tel: 0771-870500

Mvh
Inet Service

Kan tillägga att telefonnumret dessutom är felaktigt :D.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Anovo i ett nötskal.. helt otroligt att det här företaget överlevt med tanke på hur USLA de är.

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Och där blev man mindre sugen på att köpa större grejer ifrån Inet om dom är så dålia på reklamationer för som sagt så får säljare hänvisa till tillverkarens support vid fel men du som kund väljer om du vill följa detta råd som iofs kan gå snabbare men med denne trådskapapares erfarenheter så tror jag det är bättre att vända sig till säljaren direkt och kräva att denne tar sitt ansvar nu.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

Re: Leverantör/Repratör klantar sig, vems "problem" är det att ärendet drar ut på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Leverantör/Repratör klantar sig, vems "problem" är det att ärendet drar ut på tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Köpte skärmen av Inet Data. Därefter är det LG's support och Anovo Nordic som strulat med ärendet efter det.

Du har ju redan svaret på din fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Nu börjar dock den än värre historien, returskärmens DVI-kontakt fungerade inte, butiken godtog inte retur ärendet utan hänvisade till leverantörens support, detta var den 1:a oktober.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inet
Hejsan.
För bästa service, kontakta LG support.
Kan de inte lösa problemet över telefon hjälper de dig med felanmälan av din produkt
Tel: 0771-870500

Mvh
Inet Service

Nu ska vi väl inte överdriva,
"För bästa service kontakta LG support" är väl inte godtog inte?
Du får antagligen snabbare service från tillverkaren då butiken ändå skickar iväg produkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibymafayhas
Efter denna textvägg undrar jag om det går att få någon ersättning för detta eviga drällande, det är trots allt 6 veckor sedan nu som jag tog kontakt med support första gången och skulle bli överlycklig om jag för se en fungerande skärm innan jul. Priset har samtidigt rasat med en 700 spänn, känns som lite extra salt i såren.

Jag kan inte riktigt se hur du skulle få någon ersättning, möjligen LG eller Inet om dom är på PR humör.
Du hamna tyvärr lite i gråzonen då du reklamerade direkt till tillverkaren istället för Inet.
Men det borde inte vara något problem o häva köpet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Re: Re: Leverantör/Repratör klantar sig, vems "problem" är det att ärendet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf

Jag kan inte riktigt se hur du skulle få någon ersättning, möjligen LG eller Inet om dom är på PR humör.
Du hamna tyvärr lite i gråzonen då du reklamerade direkt till tillverkaren istället för Inet.
Men det borde inte vara något problem o häva köpet.

Jag fyllde i Inet's "felanmälan-blankett", är väl samma sak som att reklamera?
Denna felänmälan godkänner de ej, då de tycker att jag vände mig till fel part.
Gissar att jag mest var dum att inte kolla upp mina rättigheter i detta läge då det hade sparat mig många timmars tid i LG's köer .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bishkek, Kirgizistan
Registrerad
Okt 2002

Du har all rätt att skicka skärmen till Inet , Men det enda dom kommer att göra är att skicka den vidare till LG/Anovo. Inet har inte utrustning för att laga skärmar.

oftast går det snabbare att gå direkt till tillverkaren eftersom man slipper ett mellanled , här verkar dock något ha gått väldigt snett. Anmäl till ARN och försök häva köpet.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Oavsett så är din motpart alltid Inet. Det är Inet som ska ta emot skärmen eller anvisa dig en reparatör. Det är Inet som ska ersätta dig om reparationen dragit ut på tiden osv. osv. Visst kan man ha direktkontakt med reparatören, men du kan inte ställa krav på honom. Det är Inet som anlitar reparatören och därmed är de de som måste ställa kraven.

Man brukar tala om 3v som rimlig tid för att få en reparation utförd. Tar det längre tid har du rätt till kompensation för att du fått vara utan produkten. Att priset gått ner är ointressant i sammanhanget och kommer inte att fungera som argumentation.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!