Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst ska man ta det för det är och inte vad man vill att det ska vara. Men om det inte ens är vad det utger sig för att vara så är det ett dåligt test. Ett grafikkortstest ska jämföra grafikkort. Och processortest ska mäta hur mycket processorer begränsar.
Detta testet är ett processortest, fast med bara en processor och ett flertal grafikkort.
Därför ska man inte använda detta testet för att ta reda på hur bra ett grafikkort är, du kan ju om du vill se hur bra processorn är, och även om det är det enda testet duger till så är det inte det som är menat med testet.
Och återigen. Det systemet är inte repressentativt för läskretsen för fem öre. Köper man ett HD4870X2 så köper man vassare processor också. Köper man däremot ett billigare grafikkort så kanske man även köper en sån processor, men då är det fortfarande oftast i balans, så processorn begränsar fortfarande inte då. Det är därför man testar grafikkort utan flaskhalsar.
Jag har sagt det flera ggr men jag får väl säga det igen.. Systemet ÄR representativt för de flesta som går i uppgraderings tankar på ett nytt grafikkort. Systemet är INTE representativt för folk som är insatta i datorhårdvara och redan har skaffat sej ett 4870x2 kort.
Recensionen då??.. Testet är INTE ett test för att se vad korten kan prestera under optimala förhållanden. Testet ÄR en fingervisning på hur korten presterar i dom senaste spelen med en rigg som prestandamässigt liknar majoritetens. Jag tycker premisserna för testet var väldigt klara och jag kan inte förstå hur ni kan misstolka det.
Testet utgick sej för att vara ett test hur, i första hand gtx260core216 o 4870 1gb, presterar i 8 olika populära spel o ett benchmark med dom senaste drivarna på ett medelsystem...väldigt glasklart enligt mej!..så varför försöker ni få det till att det utgav sej för något annat?? Se det mer som en köpguide för gemene man som går i uppgraderings tankar.
Vem gagnar det att alla tester utförs på maskiner som väldigt få innehar??
Till exempel,vad har ni(Boris,blade80,Dinoman mfl) för praktisk nytta av att få veta vad en komponent kan prestera under extremt optimala förhållanden om ni själva(som de flesta) inte sitter på hårdvara som kan uppfylla dessa förhållanden??..Är det till hjälp för er när ni ska uppgradera grafikkort??.. Personligen tycker jag att de tester ni eftersträvar är VÄLDIGT ointressanta.
Och åter igen:Det här testet utgav sej inte att vara ett sådant test.
En sak till bara, och det här är bara MIN högst personliga åsikt, jag tycker att ni överdriver betydelsen av den så kallade "flaskhals" effekten grovt!!..Det enda spelet jag verkligen upplevt den i är Crysis. Recensenten hade samma åsikt ock valde därför att inte använda det i testet. Påståenden som att Amd`s 9950x4 skulle vara en skit processor som bara "flaskar" och gör alla grafikkorts test orelevanta får mej bara att le :=).
Att 4870x2 presterar så undermåligt beror mer på drivers o dåligt x-fire stöd i dessa spel än att cpu`n skulle begränsa den så otroligt mycket!
Vi tar det igen :Det här testet var mycket bra för dom flesta i uppgraderings tankar och gav en finger visning hur de snabbaste korten presterar i nya spel på en medelbra burk,precis vad det utgav sej för att vara. Och för er som ville se ett maximal prestanda test: Vänd er till Anandtech eller någon annan välrenommerad site.
offt: Önskar mej 25graders värme och sol...håller på att förfrysa mej :=(
Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.