Spelhårdvara en gigantisk marknad

Permalänk
Medlem

Varför kan inte spelbolagen patcha upp spelen kontinuerligt för att på så sätt vara steget före crack-grupperna? Jag vet vänner som aldrig köper spel, men köpte stalker spelet (en av det bättre serierna fö) i och med att de ledsnade på att aldrig ha ett crack till den senaste patchen. På så sätt får kunderna ett mer stabilt spel och utvecklarna får lön för sitt enorma slit och kan fortsätta leverera bra spel

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Sex, drugs and gaming. Sådant säljer.

hahaha ;D dagens!

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem

Ser att vi bor i samma landskap Pellias så kan få komma hem till mig och kika om du vill, kan inte uttala mig om folk jag känner dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag känner ingen som kör piratkopierade spel eller program personligen, mig själv inkluderad. Men för 10-15 år sen så verkade det vanligt och min gissning är att det kan varit ålderrelaterat, ingen i min ålder verkar tycka det är kul att lira 200 olika spel om året plus man har pengar att köpa sånt man verkligen vill spela.
Däremot håller jag med om att man bränner mycket pengar på datorerna.

Håller med på det.
Tex jag slängde alla mina kopior jag hade för några år sen både film & spel.
Köper det jag vill ha istället.
Samt all programvara i min laptop är köpt, spelen osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag tror skillnaden mellan PC och spelkonsoler när det gäller spelförsäljning beror på många olika faktorer. Visst, vi gillar att komma på enkla förklaringar men jag tror inte det fungerar i detta fall.
Några exempel:

-Någon nämde högre upp att datorspelare tenderar att hålla sig till färre titlar och det ligger nog mycket i det. Varför? Svårt att komma på någon enkel förklaring så det finns antagligen ingen enkel förklaring. En anledning kan tänkas vara att det verkar som de flesta framgångsrika spelserier är i huvudsak för konsoler och inte för PC.

-Väldigt många mäniskor är samlare, de gillar att ha 400 DVDs etc och jag hör ganska ofta hur många spel någon har till sin xbox men hör aldrig samma sak om PC spel.
Med andra ord, jag tror folk skiter i hur många spel man har till sin PC och det beror antagligen på att den funnits så länge att folk hunnit haft så stort antal att det är en irrelevant sak, när många å andra sidan verkar tycka det är ballt att ha många spel till sin konsol.

-Det är skillnad att koppla in en sladd till TVn, trycka på en knapp och sitta i soffan och lira. Här tror PCn kan ta in otroligt mycket när folk börjar inse att det går att ha en liten PC för samma sak men det leder även till nästa punkt.

-Hårdvara/mjukvara fungerar olika mellan konsol och PC. Hur ofta hör man inte att den största delen datorhårdvara som säljs är low end?
Det vi här spelar på kallas "entusiastsegmentet".
Microsoft etc gick ju ut för en tid sen och sa ett de ville försöka förändra det här men tyvärr kommer det nog aldrig "lösas" från det hållet. Det finns givetvis en stor konflikt här, våra älsklingar nvidia, microsoft, amd, intel etc är oturligt nog inte intresserade av att det ska gå att spela på en burk för 2-3 tusen, speciellt inte i 4-5 år som med konsoler. Det som de möjligen skulle kunna genomföra är mindre bloatade OS, datorer som startar snabbare etc men här finns det antagligen noll intresse från microsoft, jag skulle till och med tro ett de kämpar i motsatt riktning så mycket de kan. Vill inte dra igång en vista vs debatt men alla måste väl ha insett att microsofts OSs inte blir snabbare, mindre, mer bakåtkompatibla(dx10?) eller enklare.
Och hårdvarutillverkarna är givetvis inte alls intresserade av hårvara(eller mjukvara) som håller längre eller som är billigare, snarare jobbar de antagligen på så gott de kan för att det ska gå i motsatt riktning.

-Piratkopiering spelar antagligen en liten roll även om jag faktiskt tror det är den minst viktiga faktorn av det punkter jag babblat om hitills.
Något mindre företag gick nyligen ut och sa de uppskattade piratkopieringen till 90%(ändrade sig senare till 80-90 tror jag) baserat på statisk och IP adresser som kopplats upp mot deras servrar för något nytt spel. Spelet var DRM fritt, lustigt nog såg de ingen skillnad gämfört med statistiken för en annan titel då sålde som hade DRM så derar slutsats var att DRM bara kostar pengar.
Hur som helt, samma företag kom till slutsatsen att 1 försäljning motsvarade ungerför 1000 piratkopior. Förenklat: ungerfär 1000 piratlopior motsvarar 1 förlorad försäljning.
Om vi använder deras siffror uten att väga in några eventulla positiva effekter som piratkopiering kan ha så är den totala förlusten i försäljning på grund av piratkopior 5 tilll 10%.
Om vi applicerar lite bredare kan vi dra till med +15% till -30%.
Piratkopiering bör självklart ha en effekt, men det antagligen inget som egentligen gör någom skillnad när man gämför med konsoler.

Aja, så länge det inte säljs färre PC spel än det gör nu kommer de inte sluta produceras. Det skulle vara trevligt om PCspelen fick lite mer kärlek från spelföretagen men är tveksamt om trenden kommer vända inom överskådlig framtid när alla som kan förändra läget antagligen drar stenhårt åt det andra hållet.

Jag tror att det ligger mycket i det du säger, dessutom har jag för mej att jag läste om nån undersökning där de kom fram till att de som spelade spel på PC:n va mer krävande och vi vet ju alla att det som är lättats att göra / genererar mest $$ är att släppa skit i en snygg förpackning, så länge inte de potentiella kunderna upptäcker det dvs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Håller med på det.
Tex jag slängde alla mina kopior jag hade för några år sen både film & spel.
Köper det jag vill ha istället.
Samt all programvara i min laptop är köpt, spelen osv.

Håller också med om det och tror åldern har en betydande roll. Man får insikt i att man bör göra rätt för sig och slutar vara en parasit.

Piratkopierade mycket förr, jag hycklade dock aldrig med att jag gjorde fel och bröt mot lagen.
Men idag har den "accepterade" piratkopieringen gått till överdrift totalt. Varje spel, skiva, film och program i min ägo är numera köpta och jag tycker det är synd och skam att PC-spelsindustrin ev. kommer gå under.

Och nej, jag tror inte spelutbudet idag har försämrat siffrorna (förutom då kanske onlinespelen som knycker marknad från andra spel), det finns lika många skitkass spel idag som för 10 år sedan, och lika många bra.

Permalänk

man undrar ju hur länge folk orkar/har råd att byta utrustning motsvarande en konsoll varje år för att klara spelens krav på PC? Är själv inne på mitt tredje dyra kort på 5 år och nu får det vara nog med PC spel. Har köpt XBOX360 istället och kör lite CS på pc bara. med konsollen slipper man allt strul med drivisar m.m och spelen är optimerad. Nu skall jag bara vänja mig vid spelkontrollen också

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Alla spel jag har laddat hem har jag antingen köpt för att dom var bra i mitt tycke eller jag har raderat dom från hårddisken.
Jag vill gärna testa spel ett tag för att kunna veta om det håller i längden.
Tycker inte om och lägga 400 papp för ett spel som suger apa.
Sen blir det allt svårare och hitta spel utan DRM och dylika Virus.
Så min blacklist av spel som absolut inte skall köpas pga det blir allt längre
Jag personligen tror det spelar stor roll i försäljningssiffror om man har DRM eller inte.
Många boykotta spel med DRM och jag hoppas dom märker av det så hårt att dom slutar med det helt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Alla spel jag har laddat hem har jag antingen köpt för att dom var bra i mitt tycke eller jag har raderat dom från hårddisken.
Jag vill gärna testa spel ett tag för att kunna veta om det håller i längden.
Tycker inte om och lägga 400 papp för ett spel som suger apa.
Sen blir det allt svårare och hitta spel utan DRM och dylika Virus.
Så min blacklist av spel som absolut inte skall köpas pga det blir allt längre
Jag personligen tror det spelar stor roll i försäljningssiffror om man har DRM eller inte.
Många boykotta spel med DRM och jag hoppas dom märker av det så hårt att dom slutar med det helt.

400 papp? brukar aldrig köpa ett spel för 400.000 =P

papp tolkas som tusen för många

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jo, det är tyvärr svårare att ladda ner hårdvara än mjukvara

Permalänk
Medlem

datorspelare är väl över huvud taget mer tävlingsinriktade än vad konsolspelare är och håller sig främst till ett fåtal multiplayertitlar som wow, cs och cod 4.

dessutom när utgivarna släpper spelportningarna ett par månader senare till pc får de fan skylla sig själva att intresset svalnat och att folk är mindre motiverade till att köpa gårdagens spel.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
400 papp? brukar aldrig köpa ett spel för 400.000 =P

papp tolkas som tusen för många

Hahaha ja jag vet . Men hoppas du vet hur jag menar. Spelen är ju inte precis billiga.
Och blir det en stor besvikelse som tex Rainbow Six Lockdown eller som Matador ångrar man köpet. Så det känns som 400.000 ändå

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det där med att folk spelar samma spel i åratal stämmer, folk spelar fortfarande Total Annihilation online trots att det kom ut hösten 1997. Iofs är dagens Total Annihilation ett avsevärt förbättrat spel jämfört med version 1.0

Permalänk
Hedersmedlem

ooo! Total annihilation! Det var några år sedan man lade det bakom sig! Fanken, det måste jag nog ta och kolla in igen.
vad heter deeee... någon rekommenderad länk för denna utbredda verksamhet?
För har väl kommit en hel del andra enheter som folk kör med som standard idag, eller? Är det samma spel men bara ordentligt patchat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju spelbolag som sällan gör spel som dör efter 2 månader *host* Blizzard *host*

Tänk om det fanns fler spelutvecklare som dem...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lendorien
Är på samma sida som Pidde, mycket lättare att få tag på en piratiserad version av ett pc-spel än ett konsol-spel.

Ser ingen stor skillnad där själv. Xbox och Wii är knäckt. Dock krävs det hårdvarumodds för att kunna köra dom, Och det är väl därför folk köper spelen istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja... Jag har inte köpt något nytt PC spel förutom Episode 2 till Half-Life 2 för att jag suttit i World of Warcraft dom senaste 3 åren.
Har varit många spel man velat testa, men dom har fått vänta helt enkelt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

min åsikt är att pcspelandet står sig mycket starkt i antal spelare.
eftersom cirka 80% av pcspelen är piratkopierade så syns ju bara 20% i statistiken. alltså är det bara en femtedel som egentligen märks.

många sitter på speldatorer som behövs uppgraderas med ny hårdvara, som aldrig hade köpt hårdvara lika ofta om de inte hade haft piratkopierade spel. hårdvarubranschen får sin inkomst på mjukvarubranschens bekostnad.

pcspelsbranshen får bara tillbaka 20% av sin potentiella kapacitet. hårdvarubranschens vinst uppväger mjukvarubranschens förlust.
problemet är att mjukvarubranschen inte får sin del av kakan.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Discokungen

Annars tror jag faktiskt att det säljs fler spel till konsol just för att det är mycket enklare att ha en konsol för den blir liksom aldrig gammal på samma sätt som en dator. Och det är mycket mindre kladd för den gemene man att börja spela ett spel på en 360 än på en dator.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har inget imot konsoller äger själv en ps3. Men spelen kostar ju så gud förbannat mycket pengar! Köpte mgs4, bad company, gta4, little big planet när dom kom. 4x600= 2400

Exempel
1999kr xbox 360 med 4 nysläppta spel + 2400 = 4399kr

Sedär det blir snabbt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Tja, pc-spelen är inte mycket billigare...
DEssutom är det sant att det är billigare att köpa en konsoll än att uppgradera sin pc, det tror jag är de största anledningen till att konsoll säljer bättre än pc. Dock är fortfarande strategispel bäst på pc men den genren krymper ju för var dag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Gaming, det här får jag upp i skallen: Lyser blått, luktar svett och vrålar "HEADSHOT!" varje gång man dubbelklickar. Är det inte alla gamers dröm?

en smurf? när gick dom över till handeldsvapen och terror?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

jag köper fortfarande en stor del av mina spel, men brukar ladda ner först och testa så det inte är skit

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Tja, pc-spelen är inte mycket billigare...
DEssutom är det sant att det är billigare att köpa en konsoll än att uppgradera sin pc, det tror jag är de största anledningen till att konsoll säljer bättre än pc. Dock är fortfarande strategispel bäst på pc men den genren krymper ju för var dag

PC spel är bra mycket billigare. Brukar alltid vara runt 200-300kr på releasedagen och det tycker jag tala för att köpa på PC snarare än konsoll.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag hatar alla dumma gaming-marknadsförd produkter.

Gaming moderkort, gaming chassi, gaming fläktar, gaming routrar, gaming nätverkskort, gaming ljudkort, gaming skärm, gaming this, gaming that. Fatal1ty, blah blah.
I regel är de överdyra och fula med massor av lysdioder och kass plastig design. För att inte nämna löjliga namn. Quantum Force, Republic of Gamers, CybaSnipa, Fatal1ty, my ass.

Jag hatar dem inte.... använder ju t ex asus republic of gamers. däremot är det som du säger idiotiskt marknadföring att vissa grejer är "gamer"...
Ta t ex mitt maximus formula. "häftigt" namn ja... gaming? visst det kan köra crossfire, men det är inte ett gaming kort, om man nu inte tycker att gaming och överklockning är samma sak då vill säga... Däremot j**vel vilket stabilt kort:)

Permalänk
Medlem

Om det gick att gratis kopiera och ladda ner hårdvara (lagligt eller ej) skulle nog ekvationen stämma mycket bättre.

Vad jag vet är de riktigt stora bästsäljarna spel som inte kräver så mycket datorkraft. Men jag kanske har fel.

Ett sätt att få folk att köpa fler spel är ju att sluta göra dem så otroligt långa. Jag kan inte minnas när jag spelade igenom ett helt spel från början till slut. De flesta spel visar sig ju ändå inte vara värda pengarna efter några timmars spelande.

På den gamla goda tiden, när man kunde klara ett helt spel för 300-400 spänn på en kvart eller två (även om man var tvungen att ha spelat det ganska många timmar totalt för att bli tillräckligt bra för att kunna klara det så snabbt) var man ju tvungen att köpa nytt hela tiden. Men idag skulle ju ingen betala så mycket för så små spel. Det bästa försäljningsknepet är nog att sälja kortare spel riktigt billigt, för då når man även casual-spelarna som inte vill behöva uppgradera sin dator hela tiden. Tänk om alla flash-spel kostade pengar, och alla kontorsgubbar som sitter och spelar såna i smyg på jobbet betalade en femtilapp för att få spela dem. Det blir mycket pengar det.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
PC spel är bra mycket billigare. Brukar alltid vara runt 200-300kr på releasedagen och det tycker jag tala för att köpa på PC snarare än konsoll.

Om man köper säg 10 spel per år, vilket iaf inte jag gör, så blir det om vi räknar med 250x10=2500. Det är en hyfsad uppgradering per år, dock får man mer för ett konsolspel då man säljer det vidare så jag skulle nästan säga att man går jämnt ut om man inte är en samlare.

Edit: Kom just på att jag visst nog köper 10 per år men det är en del ur budgettlådan.

Edit2: Var föresten i USA för ett tag sen, det finns inte mycket pc-spel på hyllorna där.

Permalänk
Medlem

Vore det inte en ganska vettig lösning mot piratkopiering om spelen va gratis, men hårdvaran för att spela spelen kostade desto mer?
spelföretagen tillverkar hårdvara för sin mjukvara, alltså spel
skulle nog fungera i en mindre utsträckning, förutsatt att företag är villiga att samarbeta.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Spelhårdvara är ju ofta mycket roligare än spelen själva. Eller hur?
Skämt åsido.
Multiplayerspel är ju ofta lätta att bygga in mekanismer för skydd mot piratkopiering. Där är nyckeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det väl helt naturligt att spelhårdvara ökar i takt med intresset för spel generellt ökar.

Föräldrar köper helst konsollspel
En orsak till att konsollspel ökar, men PC går back, tror jag dock är att föräldrar i större grad idag accepterar spelande som en fritidsysselsättning. Idag tycker även föräldar att det är bra presenter till sina barn att köpa spel. Förr i tiden var det mer en undergroundrörelse att gilla dator- och tvspel. Idag är det allmänt accepterat av en stor massa. Och då förlorar självklart PC i volymer eftersom föräldrar hellre köper konsollspel. Hälften pga okunskap att det går att spela på PC, och hälften för att de får ha datorn ifred.

Storföretagen spelar roll
Sen kan man inte bortse från att kanske den viktigaste anledning till varför PC minskar och konsoller ökar är att bakom konsollerna står stora företag som promotar sina produkter och givetvis de spel som hör till. Vem promotar PC:n som spelmaskin? Ingen, definitivt inte Microsoft som hellre lägger pengar på kommersiell framgång för Xbox360.

En kommentar till piratkopiering med motivet: "testa lite om det är bra eller ej"
Lämnar ni tillbaka böcker och filmer som ni inte tycker är bra efter att ni läst/sett 30% av dem också eller? Tycker hela den motiveringen är sjuk och vill bara att ni ska veta att ni förstör väldigt mycket för alla oss andra. Visst, man går på nitar, men så är det för alla. Läs recensioner om du vill vara säkrare.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt