Permalänk
Medlem

Svenska A: Om hjältar

Hej igen swec! Behöver kritik på Svenska arbete nu igen, skulle vara bra om ni kritiserade konstruktivt med lugn ton.

Inledning: Jag har försökt variera mycket mellan åldrarna jag har intervjuat och försökt få så många åsikter och mycket kritik som möjligt.
Tjenare, jag har gjort en liten jämförelse med cirka 30 personer istället för 3 och jag har kommit fram till att synen på hjältar är olika från person till person. En hjälte behöver inte i alla sammanhang vara mänsklig utan kan också vara en hund en katt eller en annan varelse som t.ex. stålmannen.
Det som är gemensamt för hjältar är att de i de flesta fall är modiga, hjälper utan att själv vinna något på det och en hjälte kan också vara en snäll person enligt de lite äldre personerna som jag haft med i min jämförelse.
Enligt några gamers på ventrilo kan en hjälte vara en person som vinner något åt sitt folk och det här behöver inte vara åt den ”goda” sidan, det kan också vara åt t.ex. Tyranner det är fortfarande ett hjältedåd för deras folkslag.
Med modigt har alla en gemensam definition och den lyder ”som förmår handla utan fruktan för följder”.
Såhär långt hade jag skrivit tills jag stötte på en ”gammal gubbe” han var 72 år och hette Gunnar. Han började berätta för mig om tiden i sin lumpen och vi gick tillbaka till 1928-1929 då han gjorde sin lump. han var tydligen pilot i luftvärnet och hade upplevt många stora ting och han sade såhär:
Det finns hjältar men hjältar föds inte för att de är hjältar det är för att de gör sig till hjältar.
Med dessa ord kan jag sedan utveckla efterhand eftersom vi satt och diskuterade om allt möjligt som har med hjältar att göra.
Det han menade var att för att vara en hjälte kan du inte födas icke kan du betrakta dig själv som sådan utan du måste göra gärningar som lyfter upp din ”rang” tills du blir omtalad som en hjälte utav andra och inte självutsagd.
Kortfattat så har alla sina egna bilder utav hur en hjälte ser ut och vad man bör göra / hur man bör vara för att betraktas som en hjälte, men de har alla sina ideal uppsatta näst intill likadant.

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Såhär långt hade jag skrivit tills jag stötte på en ”gammal gubbe” han var 72 år och hette Gunnar. Han började berätta för mig om tiden i sin lumpen och vi gick tillbaka till 1928-1929 då han gjorde sin lump.

När pratade du med honom? Om det var 2008 och han var 72 år så föddes han år 1936. Undrar hur han då gjorde lumpen flera år innan sin födelse? :S

Permalänk
Medlem

Han var en sån där magiker...

Permalänk
Medlem

Svenska arbete= svenskarbete , arbete i svenska A.
lump=värnplikt
"pilot i luftvärnet" rimmar illa imho.

Är ditt första inlägg ditt arbete eller är det dina egna reflektioner kring det?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Du måste öva på att skriva lite mer formellt. Det där låter ju som något en 10-åring skulle skicka på MSN.

Du kan ju börja med att ta bort nästan alla citattecken. Varför inte skriva äldre man istället för "gammal gubbe"?

Permalänk
Medlem

Kallas verkligen en halv A4-sida text för "arbete" nu för tiden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kallas verkligen en halv A4-sida text för "arbete" nu för tiden?

Alla A-ämnen är otroligt lätta nuförtiden. Skrev slutprov i International Baccalaureate-programmet (vilket visserligen ska vara tuffare än NV-programmet) år 2005 i Svenska A och då krävdes det en uppsats på 250 ord. Jag skulle hitta på en berättelse... då var jag 18 år och skulle gå ut gymnasiet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Alla A-ämnen är otroligt lätta nuförtiden. Skrev slutprov i International Baccalaureate-programmet (vilket visserligen ska vara tuffare än NV-programmet) år 2005 i Svenska A och då krävdes det en uppsats på 250 ord. Jag skulle hitta på en berättelse... då var jag 18 år och skulle gå ut gymnasiet.

öhhh... nog det mest störda jag har hört. Jag måste ha haft världen sämsta otur med lärare när jag gick i gymnasiet (99-03), våra arbeten kunde vara allt från att skriva 5-10 sidor (standard uppg) till 15-20 sidor i slutarbeten.

Edit: Hur i helvete ska dagens gymnasister klara högskolan om de bara behöver skriva såna "arbeten"? En halv A4 räcker inte ens till källhänvisningar.

Permalänk
Medlem

fast det är många mindre arbeten som plockas ihop till ett projekt i mitt fall ett 40 tal frågor och denna intervju som vi sedan skall diskutera i klassen... Det är inte mycket men nånting mer än såhär är det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Alla A-ämnen är otroligt lätta nuförtiden. Skrev slutprov i International Baccalaureate-programmet (vilket visserligen ska vara tuffare än NV-programmet) år 2005 i Svenska A och då krävdes det en uppsats på 250 ord. Jag skulle hitta på en berättelse... då var jag 18 år och skulle gå ut gymnasiet.

Uhm, nja. Skrev ca 6-7 arbeten på 10-15 sidor styck per år under gymnasiet (NV). Så det du beskriver verkar varit någon flummlinje

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhm, nja. Skrev ca 6-7 arbeten på 10-15 sidor styck per år under gymnasiet (NV). Så det du beskriver verkar varit någon flummlinje

Fysiken, matten och ekonomin vi läste var på universitetsnivå, och allt på engelska så någon flumlinje var det inte. Dock var just Svenska/Engelska A löjligt enkla. Jag läste engelska som huvudspråk och svenska som andra, därför just svenskan var så lätt. Men ändå, det var alldeles för lätt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Fysiken, matten och ekonomin vi läste var på universitetsnivå, och allt på engelska så någon flumlinje var det inte. Dock var just Svenska/Engelska A löjligt enkla. Jag läste engelska som huvudspråk och svenska som andra, därför just svenskan var så lätt. Men ändå, det var alldeles för lätt.

Läste du då Swedish B, och English A1?

För Swedish/English B på IB är upplagd för personer som bara pluggat språket i ungefär 3 år...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör dina skolarbeten själv.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.