Dells "nästadagsservice" = missledande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Dells "nästadagsservice" = missledande

Ni som funderar på att köpa till Dells extragranti på deras burkar borde fundera lite extra innan ni köper den. Den gäller bara för nästa arbetsdag om delarna finns i lager... Är de inte det så kan det i princip ta en månand innan ni får något lagat på er dator.

Dell "glömmer" liksom att tala om det på ett bra sätt när man tecknar garantin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Vad ska de annars ersätta delarna med? Godis? Klar nästadagservice bara funkar så länge de har delarna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Man kan väl få låna en utbytes burk om man behöver?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sumpan
Registrerad
Okt 2008

Vi kör nästadagsservice på alla burkar på jobbet samt en del mindre viktiga servrar. Har aldrig varit något strul. Ett fåtal gånger har de tagit 2 dagar då man rapporterat problemet sent på eftermiddagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad ska de annars ersätta delarna med? Godis? Klar nästadagservice bara funkar så länge de har delarna...

Bara det att när du kommer med en 2 år gammal dator så tar det veckor att få fram delar... Servicen de säljer borde ju heta "garantinärviharlsutattrepareradinmaskin" istället för "next busienss day"

Givetvis så när du säljer en "next business day service" så måste du ju se till att ha delar på lager i vår världsdel. Alternativt ersättningsdelar.
Det är ju detta du betalar för, man vill ju försäkra sig mot inkomstbortfall med den dyra försäkringen.

Sedan om du vill ha sega råttor i din maskin så kan du säkert få det. Men du kanske tycker det är helt OK att köpa en tjänst och sedan få något helt annat.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Förstår vad du menar, pajar datorn så vill man gärna att det GARANTERAT fixas nästa dag, det är ju vad tjänsten kallas.
Om man får datorn fixad en vecka eller senare så är det ju inte samma sak längre.

Köper man en tjänst så ska man få det, annars får dom byta till "when ever"

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Saker kan ta slut, det är inte omöjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2007

Men har du läst alla villkor då?

Säkert är det så att detta fungerar till 99%, men det är klart att reservdelar kan ta slut, tror nog dom gör vad dom kan, va inte ororlig för det.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Re: Dells "nästadagsservice" = missledande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ni som funderar på att köpa till Dells extragranti på deras burkar borde fundera lite extra innan ni köper den. Den gäller bara för nästa arbetsdag om delarna finns i lager... Är de inte det så kan det i princip ta en månand innan ni får något lagat på er dator.

Dell "glömmer" liksom att tala om det på ett bra sätt när man tecknar garantin.

Mer detaljer tack, vad är det för delar som de inte hade på lager, vad är det för dator det handlar om? Det går ju inte att avgöra om det här är en orimlig situation eller ej om man inte vet det. Om det handlade om en rördator vars fluxkondensator gått sönder så kan man ju förstå läget, men om det är en nyare dator vars nätagg pajat så är ju läget helt annorlunda.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Re: Re: Dells "nästadagsservice" = missledande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Mer detaljer tack, vad är det för delar som de inte hade på lager, vad är det för dator det handlar om? Det går ju inte att avgöra om det här är en orimlig situation eller ej om man inte vet det. Om det handlade om en rördator vars fluxkondensator gått sönder så kan man ju förstå läget, men om det är en nyare dator vars nätagg pajat så är ju läget helt annorlunda.

De skiter i att ha det i lager för att det är ett svindyrt Quadro-grafikkort till en laptop...

Sedan ska ju inte det spela någon roll, har man sålt en dyr försäkring så får man ju ta nackdelarna också med att ha prylar när det verkligen behövs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Re: Re: Re: Dells "nästadagsservice" = missledande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
De skiter i att ha det i lager för att det är ett svindyrt Quadro-grafikkort till en laptop...

Sedan ska ju inte det spela någon roll, har man sålt en dyr försäkring så får man ju ta nackdelarna också med att ha prylar när det verkligen behövs.

Håller med dig fullt ut.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Maj 2005

Jag har bra erfarenhet av deras nästadag-service. har använt den 2 ggr på min Latitude D830. en gång för byte av blåtandskort och en gång för byte av moderkort. dom har varit här dagen efter jag ringt, både gångerna.

Min sambo fick sin Dell Inspirion 9400 utbytt för nåra månader sen efter att ha spillt juice över tangentbordet. dom skickade en likvärdig bärbar (17 000kr). (kom efter lite mer än en vecka). å då va ändå hennes dator runt 1.5år gammal.

edit: sen kom det en taxichaffis lejd av Dell efter ca en månad och hämtade hennes juicefyllda dator. han körde den antagligen till posten.

blir lätt en dell nästa gång de e dax för uppgradering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Saker kan ta slut, det är inte omöjligt

Det kan inte vara så att dom möjligvis hinner se att grejerna håller på att ta slut? Och sen har dom antagligen loggar på vilka datorer som har next day service som garanti - och då BORDE dom i alla fall ha delar till minst 5 av dom garantidatorerna så dom kan upprätthålla sin next day service. Annars blir det lätt som det blivit för trådskaparen.

Har man en sån tjänst ska man se till att den hålls till punkt och pricka. Det går att beställa grejer till sin verkstad om man ser att det börjar sina på lagret.

Visst, det kan säkert vara så att dom har 20 delar till datorerna och att just samma dag skickar 21 stycken in sin dator på next day service och att dom får slut pga det. Men egentligen, hur troligt är det?

Så för att sammanfatta lite kort:
Se till att ha lite backup på lagret till några av dom burkarna som ligger på next day service, annars kan dom lika gärna ta bort tjänsten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Det är ju absolut inte så att grejerna (i detta fallet ditt grafikkort) inte inhandlas i lager för att det är dyrt Sånna här grejer händer, men det ska samtidigt inte ta en vecka. Möjligtvis ett par-tre dagar extra.

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Vad gör Dell om det inte finns delar och dom inte tillverkas mer?

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Det är ju absolut inte så att grejerna (i detta fallet ditt grafikkort) inte inhandlas i lager för att det är dyrt Sånna här grejer händer, men det ska samtidigt inte ta en vecka. Möjligtvis ett par-tre dagar extra.

Varför ska man då få betala så in åt helvete mycket pengar för deras next day försäkring om dom ändå inte kan hålla den? Förutom på minnen och möjligtvis processorer? Då borde dom ändra beskrivningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vad gör Dell om det inte finns delar och dom inte tillverkas mer?

Jag har för mig att man kan få en motsvarande produkt i samma prisklass. Många företag gör så.

Själv har jag aldrig haft problem med Dells support. De har oftast varit grymt snabba. Deras irländska telesupport är dock ett par gånger trevligare och effektivare än deras svenska, men de är fortfarande bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Varför ska man då få betala så in åt helvete mycket pengar för deras next day försäkring om dom ändå inte kan hålla den? Förutom på minnen och möjligtvis processorer? Då borde dom ändra beskrivningen.

Har du någon statistik som visar på hur ofta de inte kan hålla den? Jag personligen tror att de gånger man inte kan uppfylla den beskrivningen är väldigt få, i jämförelse med hur många man lyckas med. Tror du på fullaste allvar allt Dell, eller något annat bolag, skulle kunna fixa att man aldrig missar att komma ut dagen efter? Nu pratar vi om delar, men vad händer om det är snökaos, en sjuk tekniker, en postbil som brinner upp, eller alla andra anledningar som Dell inte kan styra över? Är det också anledningar till att de inte ska få sälja någon Next Bussiness Day tjänst? Pratar vi om att detta händer frekvent, i jämförelse med hur många gånger det faktiskt lyckas så måste de ju givetvis se över lager och rutiner, men nu tror inte jag att det är så.

Sen är det faktiskt så, att om du läser igenom det avtal som finns för den här tjänsten, så står det att det gäller under förutsättning att delen finns i lager. Sånna här missar finns alltså med i beskrivningen för vad du har köpt, och du har således godkänt det. Har man valt att inte läsa igenom avtalet som gäller för tjänsten så tycker jag inte direkt att det är Dell man ska klandra för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Varför ska man då få betala så in åt helvete mycket pengar för deras next day försäkring om dom ändå inte kan hålla den? Förutom på minnen och möjligtvis processorer? Då borde dom ändra beskrivningen.

Som det står i avtalet så är next business day inget som garanteras. Men som folk redan sagt här så funkar det i 99% av fallen utmärkt.

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Som det står i avtalet så är next business day inget som garanteras. Men som folk redan sagt här så funkar det i 99% av fallen utmärkt.

Faktum är att det i det finstilta inte står något alls om tidsramen. Det kan alltså ta väldigt länge att få något åtgärdat om Dell får för sig att göra så.

Det är bara garantiåtagandet som har namnet "next business day", det nämns ingen annanstans.
Visst är de bra uppfinningsrika...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Faktum är att det i det finstilta inte står något alls om tidsramen. Det kan alltså ta väldigt länge att få något åtgärdat om Dell får för sig att göra så.

Det är bara garantiåtagandet som har namnet "next business day", det nämns ingen annanstans.
Visst är de bra uppfinningsrika...

Men vad vill du att man ska kalla det då, om det funkar i 99% av fallen? "Next Bussiness Day, under förutsättning att delen finns på lager, att teknikern hinner fram i tid, att det inte är snöstorm, krig, översvämning eller att något annat oväntat inte inträffar."

Det blir ett väldigt långt produktnamn tycker jag. Personligen tycker jag att man får använda huvudet själv. Om man köper en sådan tjänst så finns det saker som kan gå fel. Om delen i det här fallet inte finns på lager så har det med största sannolikhet inte att göra med att Dell glömt, inte orkat eller "fått för sig" att fylla på med den här delen. Kanske kan det vara så att det är en brist från Dell's leverantör. Då spelar det ingen roll hur mycket Dell vill fylla på lagret. Finns det inga kort att stoppa dit så finns det inte.

Att få för sig att Dell, eller vilket bolag det nu gäller, ska kunna komma ut nästa dag 100% av fallen är bara orimligt. Självklart ska de leva upp till avtalet i de alra felsta fall, men som sagt, ibland så händer något som gör att det inte går. Att dessutom tro att Dell "får för sig" att låta bli att serva din dator i tid låter enbart dumt. Självklart vill man leva upp till det man har sålt i alla fall det går, allt annat vore korkat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Vill bara kommentera hela grejen med att Next Business Day skulle kosta "en helvetes massa pengar". Jag tror den kostar runt 1500kr

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Vad ska de annars ersätta delarna med? Godis? Klar nästadagservice bara funkar så länge de har delarna...

Det där var ju bara pinsamt sagt tycker jag. Saken är ju den att det är deras skyldighet att se till att ha delarna inne då också. Annars är det ju inte någon "nästadagservice". Det är ju samma sak som om du ska köpa mat på Mc Donalds så säger dom i efterhand när du har betalat att du får hamburgaren om 3 månader för att dom ska ut och plantera grönsaker och föda upp en ny gris som dom ska använda till din hamburgare. Det är EXAKT samma sak så snälla säg inget annat.

Phenom2 X3 720 . DFI LanParty JR 790GX-M2RS . PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB . Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 . Antec P180 Mini .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sumpan
Registrerad
Okt 2008
Citat:

4. Next Business Day On-Site Service
Dell’s Next Business Day On-Site Service (NBD)* can place a Dell-certified engineer at the
customer’s location the following business day, after completion of telephone-based
troubleshooting when a Dell technician accepts and logs a system fault call before 17:00 Monday-
Friday**, subject to parts availability.

Det känns inte som det går att missförstå villkoren i det här avtalet. Finns inte delarna på lager, som ditt superhäftiga grafikkort i det här fallet, så kan det ta längre tid.

Läs avtalet nästa gång, och köp inte tjänsten om du tycker att något är oklart. Men framför allt, gör oss alla en tjänst och sluta gnäll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Det där var ju bara pinsamt sagt tycker jag. Saken är ju den att det är deras skyldighet att se till att ha delarna inne då också. Annars är det ju inte någon "nästadagservice". Det är ju samma sak som om du ska köpa mat på Mc Donalds så säger dom i efterhand när du har betalat att du får hamburgaren om 3 månader för att dom ska ut och plantera grönsaker och föda upp en ny gris som dom ska använda till din hamburgare. Det är EXAKT samma sak så snälla säg inget annat.

Läste du avtalet innan du snabbt kryssade i rutan?

Det finns lagstiftning som gör att orimliga villkor i avtal automatiskt ogiltigförklaras.

Det finns däremot inte lagstiftning som gör att helt och hållet rimliga villkor ogiltigförklaras för att ena parten är korkad.

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Det där var ju bara pinsamt sagt tycker jag. Saken är ju den att det är deras skyldighet att se till att ha delarna inne då också. Annars är det ju inte någon "nästadagservice". Det är ju samma sak som om du ska köpa mat på Mc Donalds så säger dom i efterhand när du har betalat att du får hamburgaren om 3 månader för att dom ska ut och plantera grönsaker och föda upp en ny gris som dom ska använda till din hamburgare. Det är EXAKT samma sak så snälla säg inget annat.

Jag tycker du är pinsamt sagd.

Och det har dessutom mer grund än orimliga krav på lagerhållning av delar som KAN TA SLUT!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Det där var ju bara pinsamt sagt tycker jag. Saken är ju den att det är deras skyldighet att se till att ha delarna inne då också. Annars är det ju inte någon "nästadagservice". Det är ju samma sak som om du ska köpa mat på Mc Donalds så säger dom i efterhand när du har betalat att du får hamburgaren om 3 månader för att dom ska ut och plantera grönsaker och föda upp en ny gris som dom ska använda till din hamburgare. Det är EXAKT samma sak så snälla säg inget annat.

Ibland kan det vara så att MacDonalds har slut på sina sånna där waffers de har ibland istället för strips, även fast det står att de har dem i menyn. Det står inte klart och tydigt att du inte kan få dem. De står ju faktiskt med i menyn. Du blir upplyst om att de är slut när du väljer att beställa dem. Vad ska MacDonalds göra åt det? Ska de kompensera dig med en massa pengar, eller vad? De är slut. Du får välja något annat, eller komma tillbaks en annan dag när de faktiskt finns.

Det ter sig ganska självklart att man får delen utbytt nästa dag om den finns på lager. Lager KAN ta slut. Om Dell ska ha lager fyllda som kommer täcka alla möjliga brister på delar så kommer datorerna kosta mycket mer än de gör nu, och det här NBD avtalet kommer också vara många gånger dyrare. Lagerhållning kostar. De får lov att hålla lagret i en nivå som fungerar ekonomiskt och som gör att de samtidigt kan hålla NBD servicen i de allra felsta fallen.