Köra spel via STEAM

Permalänk
Inaktiv

Köra spel via STEAM

Hejsan,

Har aldrig köpt något spel ifrån Steam förut, men fundera på att köpa mig Left 4 Dead. Någon som har lite erfarenhet ifrån att köpa ifrån Steam? Enda nackdelen jag kan se är att man inte få nån skiva.

Samtidigt undrar jag en annan sak, om man har köpt HL2 i affären i skivformat.
Kan man då fortfarande ladda ner det ifrån Steam och aktivera det med samma key? Så slipper man släppa runt med skivor.

Samma sak undra jag om det fungera med Left4Dead?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag ser det som en fördel att man slipper få en skiva och fodral som man måste ställa någonstanns Jag köper i stort sett bara via Steam nu för tiden och tycker det fungerar lysande. Funderar till och med på att köpa gamla spel som jag har på CD/DVD på steam för att slippa ha kvar de skivorna. Nackdelen med Steam är dock att de visar priser utan moms så att när man väl ska betala så blir priset lite högre än vad man har tänkt...

Jag undrar också om man kan köpa L4D i butik och sen aktivera det i Steam så att man kan tanka ner det därifrån. Det verkar ju bli någon hundring billigare att köpa i butik.

Permalänk
Medlem

Var också skeptisk innan jag köpte nåt över steam första gången.

Kan säga att det funkar utmärkt. Det är verkligen trevligt att man kan logga in på Steam på vilken dator som helst och genast få tillgång till alla sina spel utan att behöva hålla reda på några skivor eller koder(annat än lösen till Steam).

Nackdelen är iofs att man inte får nån fin förpackning med manual och så, vilket kan kännas trevligt att ha ibland..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag gillar steam skarpt, däremot är deras priser lite väl tilltagna.
Fast jag betalar gärna lite extra för att slippa ha box/skivor att tänka på, plus att allt uppdateras automatiskt.....(jag köpte fallout3 via steam för 530 spänn, fast det fanns på webhallen för 399)

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Steam har lyckats med sitt koncept. Så det är bara att använda kortet, och ge tummen upp. Själv har jag köpt Day of Defeat: Source för ca 30 kr, betalade med VISA, kunde ladda ner det nästa ögonblick.

Om man har köpt Half-Life 2 i en butik, så registrerar man det över Steam, och det sparas sen i deras register, och sen slipper man knappa in CD-Key'n igen om man laddar ner det.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag gillar också detta med att man kan ladda hem STEAM på vilken dator som helst, logga in med sitt konto och få tillgång till alla spel man köpt. Inga krångel med skivor osv.

Men som sagt, deras priser är ibland lite väl på nya spel. Kommer ihåg COD4, kosta 69$ bra länge efter att det släppts. Lite väl kanske. Fast ibland har de riktigt bra paketpriser på speltitlar från samma speltillverkare, samma spelserie eller liknande. Då brukar jag passa på.

Till sist hoppas jag att fler tillverkare släpper sina spel på STEAM.

Permalänk
Medlem

Men vad händer om någon kapar mitt Steam konto, då får jag ingen tillgång till mina spel? Får köpa alla spel igen via Steam?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Jag testade Steam för första gången när Valve släppte det samtidigt vid lanseringen av Half-Life 2, eller när det nu igen var. Måste säga att deras system har blivit stabilare och betydligt bättre och säkrare sedan dess. Mycket bra program! Köper typ alltid mina spel därifrån. Inga problem alls än så länge. Visst, jag är ju orolig över att någon ska komma på mitt lösenord eller att någon keylogger ska kunna se det, men annars är det helt lugnt ^^

Måste dock säga samma sak som vad Steam gör; ge inte ut ditt lösenord till någon annan som du inte känner eller inte litar på! En polare till mig gav ut lösenordet till en okänd person. Efter det kunde han inte logga in o då skyller han på att Steam är osäkert o skitdåligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Visst är det lite dyrare på steam, men jag antar att deras bandbredd inte är gratis
Inget krångel med skivor, leta uppdateringar osv. osv.
Det är verkligen finfint att ha alla spel på ett och samma ställe..

Sen kan ju ladda ner spelen när/var man vill.

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk

Steam.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan rekommendera Steam, har köpt flertalet titlar där nu och aldrig krånglat.

En stor jävla fördel är att du kommer alltid ha dina spel, oavsett vilken dator du sitter på, det ända Steam bryr sig om är ditt konto. Dina spel är för alltid kopplade till ditt konto. Så kraschar datorn så gör de ingenting. Köp en ny och ladda ner dina spel igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för svaren grabbar!

Då blir det att köpa Left 4 Dead imorgon på Elgiganten, 389 kr.
Sen aktivera och köra loss!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Lustigt, jag ser det som en fördel att man slipper få en skiva och fodral som man måste ställa någonstanns Jag köper i stort sett bara via Steam nu för tiden och tycker det fungerar lysande. Funderar till och med på att köpa gamla spel som jag har på CD/DVD på steam för att slippa ha kvar de skivorna. Nackdelen med Steam är dock att de visar priser utan moms så att när man väl ska betala så blir priset lite högre än vad man har tänkt...

Jag undrar också om man kan köpa L4D i butik och sen aktivera det i Steam så att man kan tanka ner det därifrån. Det verkar ju bli någon hundring billigare att köpa i butik.

Det gar troligtvis. For HL2 gick det, aven for lost planet som jag fick med mitt grafikkort

Permalänk
Medlem

Jo det där med att man aktiverar spel köpta i affärer i steam så registreras dem. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det men det fungerar ju, jag tock nyckeln och bara matade in den och började ladda ner spelet, skivan slängde jag.

men steam är Najs. Kan bara säga positiva saker om steam.

Permalänk

Sen om man gillar skivor av nån anledning så kan man ju bränna en kopia av d man tankat ner ju!

Permalänk
Medlem

Sura är väl bara om kontot går förlorat på nåt sätt. =/
Men annars är ju steam klockrent bra!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

STEAM är suveränt jag har köpt runt 70 spel

Permalänk
Medlem

Gillar Steam starkt och har köpt många spel därigenom. Vid vissa större släpp har det ibland gått långsamt att ladda ner, men vanligtvis är det snabbare än de flesta liknade tjänster.

Att half Life idag kostar under 1$ är ju hur bra som helst och ett måste för de (om några) som missat klassikern!

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
STEAM är suveränt jag har köpt runt 70 spel

O jag trodde jag har många :S Har 54 spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ni kan sitta där med era 54 ich 70 spel
Jag har hela HL1 serien och HL2 serien, exk TF2, portal och nåra till^^

Steam är så jävla najs så det finns inte!.
Tyvär blev mitt steam konto hackat och de bytte ju självklart lösenord, jag mailade Valve och skrev precis som det var samt bifogade bilder på att jag faktiskt hade det, gick underbart fick tillbaka det nån timme senare då de svarade.

:thumbsup: flera gånger om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Tyvär blev mitt steam konto hackat och de bytte ju självklart lösenord, jag mailade Valve och skrev precis som det var samt bifogade bilder på att jag faktiskt hade det, gick underbart fick tillbaka det nån timme senare då de svarade.

Underbart Då behöver jag inte vara orolig över att få mitt Steam hackat typ då xD Har aldrig fått det hackat förr, o jag har haft det sedan 2005, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Underbart Då behöver jag inte vara orolig över att få mitt Steam hackat typ då xD H ar aldrig fått det hackat förr, o jag har haft det sedan 2005, men man ska ju aldrig säga aldrig.

nä de borde man inte

Man vet ju aldrig om olyckan är framme. Grejen är att det hände på bara några timmar..

Började med att jag satt å spelade en vardag då jag va ledig från skolan(tror ja bestämt), bestämmer mig för att åka till farsan å kolla läget, sagt och gjort. Kommer hem runt 6-7 på kvällen och ska spela..., i helvete heller, trodde först jag bara skrivit in fel lösenord men icke..

Roliga var ju att man kan använda deras "glömt lösenord
s" funktion men den mailadressen försvann ju när comhem köpte upp upc tyvär..

Permalänk
Avstängd

Alla gillar steam här även jag och varför inte?
Det är det helt klart bästa onlinedistributions sätt som existerar idag tycker jag.Jag har köpt flertalet spel genom steam och det enda som har krånglat är call of duty 4 tyvärr,man får en skum krasch med vissa drivers i cod4 när man kör steam på svenska,men det löste sig när jag installerade om steam och kör det på engelska istället.Nu funkar alla mina steamspel perfekt:))
Man har alla steamköpta spel på ett ställe och kan ladda ner dom från vilken dator som helst,kan det bli bättre??
Jo om man fick fetare bredband givetvis då skulle det gå snabbare att installera spelen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

joprecis.. är det absolut enda icke positiva..

Sitter man på en 56k lina och vill spela HL2 mitt ute i skogen så går det tyvär inge bra..

Man kan väl ta alla nödvändiga filer och bara kopiera in dem i rät mapp ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
nä de borde man inte

Man vet ju aldrig om olyckan är framme. Grejen är att det hände på bara några timmar..

Började med att jag satt å spelade en vardag då jag va ledig från skolan(tror ja bestämt), bestämmer mig för att åka till farsan å kolla läget, sagt och gjort. Kommer hem runt 6-7 på kvällen och ska spela..., i helvete heller, trodde först jag bara skrivit in fel lösenord men icke..

Roliga var ju att man kan använda deras "glömt lösenord
s" funktion men den mailadressen försvann ju när comhem köpte upp upc tyvär..

Har inget annat o säga än "LoooL"

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Har inget annat o säga än "LoooL"

ja lagom kul efter att ha testat samma och rätta lösenordet x antal gånger och låååångsamt inse att nåt är fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
ja lagom kul efter att ha testat samma och rätta lösenordet x antal gånger och låååångsamt inse att nåt är fel

Precis

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Precis

måttligt förbannad man var den kvällen/natten

wellwell tillbaka till topic!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
joprecis.. är det absolut enda icke positiva..

Sitter man på en 56k lina och vill spela HL2 mitt ute i skogen så går det tyvär inge bra..

Man kan väl ta alla nödvändiga filer och bara kopiera in dem i rät mapp ?

Ja, det SKA gå. Bara logga in på Steam och sen slipper man ladda ner spelet...dock tror jag man måste koppla upp sig en gång och låta Steam ladda ner installations-filer för att verifiera och sen så borde den känna av vilka filer/spel som finns.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass