Microsoft utvecklar gratis antivirusprogram

Permalänk
Avstängd

Lustigt, har bara haft problem med både brandväggen och den där andra saken.. Så nyheten är att vi kommer att få mer problem helt GRATIS, ja inte fan betalar jag för att få problem precis

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir det lika funktionellt som Windows Defender åker det ut direkt.

Hoppas att det blir bra dock, kommer säkert öka säkerheten hos många Svenssons.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

jag har väldigt svårt att tro att det skulle kunna mäta sej med kaspersky

Permalänk
Medlem

Fördelarna är väl att alla nu får ett virusprogram.

Nackdelarna, ja, för det första konkurensen, MS behöver inte göra en bättre produkt än 3e-partarna eftersom det finns med från början.

Kolla på MSN/ICQ tex. ICQ är/var bättre på alla sätt, men alla "n00bs"/Svenssons började använda MSN eftersom det följde med windows, så det vara bara vi datornnördar som satt kvar på ICQ till slut.

Samma sak kommer ju ske här, svenssons kommer förlita sig på windows antivirus, vilket kommer göra det störst, FAST det kanske inte är bäst.

Sen kommer vi få se specialskrivna virus som hittar luckorna i det programmet, så att alla svenssons som litar på det ändå kommer få virus, medans vi med andra program, antagligen kommer bli säkrare.

För en virus-skapare vill ju sprida sitt virus så mycket som möjligt, då är det ju rätt klart man gör så det kommer igenom det mest spridda virusskyddet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Kommer nog göra datorn mycket slöare.. är riktigt besviken, tanken är god.. men de borde satsa mer på att göra ett säkrare operativsystem.

Frågan är om jag kommer stanna vid linux ändå, haft det i 1 år nu och tänkte gå tillbaka till windows för mobilens skull.

Köpa musik till mobilen blir dyrt, 15:- per låt.. de borde gå ner till 3:- eller max 5:- då skulle jag köpa mer musik. Nu laddar jag hellre ner.

pekkasteele: ingen satt kvar vid det för att det var fult, äckligt och jobbigt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer få så många andelar från seriösa användare, har verkligen svårt att tro att microsoft kommer kunna göra programmet lika bra som övriga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Första April idag eller?

Detta måste ju vara ett av årets ideer som kommer floppa mest! M$ är på väg utför!

Varför i hela världen skulle de vara på väg utför för att de skapar ett gratis anti virus?!

Fattar inte hur någon kan klaga på detta, "svensson" behöver ett anti-virus program. Och alla som kan lite om datorer vet hur man stänger av anti-virus/brandväg/windows defender och skaffar eget om de vill ha.

Detta är bra nyheter fortsätt så windows!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
pekkasteele: ingen satt kvar vid det för att det var fult, äckligt och jobbigt.

Ja det är en smaksak, jag säger mindre, snabbare och bättre.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Som tidigare sagt är det ju många som inte är så bra på att använda datorer som inte har antivirus. Samma personer använder ofta Outlook (t.ex. i jobbet), och eftersom så mycket virus sprids via e-mail skulle det nog kunna avhjälpa ganska mycket onödig internettrafik om alla windowsinstallationer hade ett antivirusskydd.

Dessutom tror jag att detta microsoft kommer vara tvungna att göra sitt antivirus ganska bra. Annars kommer folk kunna säga "ert antivirus hjälper inte mot virus xxx", vilket slutar i att ingen vill använda det och då har de lagt ner en massa pengar på det i onödan, plus att de får ännu sämre rykte. Jag tycker att det är bra att de försöker iaf. Med tanke på hur mycket folk har klagat på den dåliga säkerheten i windows (som jag inte märkt av sedan jag slutat använda windows 98, men iaf) är de väl så illa tvungna. Att släppa nya säkerhetsuppdateringar var och varannan dag rimmar ju ganska illa med att inte erbjuda ett antivirus, eller? Men att det är gratis är ju ganska förvånande egentligen.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är det bara jag som tycker om brandväggen i Windows XP/Vista?

Lätt att ställa in och ställer inte till med ofog :).

Tycker microsofts Brandvägg är bra inte ett virus hitils iaf.. :=)

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Hah, jag har väntat på det här! Värdet i detta för Microsoft ligger i all den information de får när antivirusprogrammet scannar av din dator, ett i OS'et integrerat antivirus har givetvis tillgång till bra mycket mer information än ett program från tredjepart. De senaste årenas 'tillskott' av DRM relaterad hård och mjukvara (TPM, TXT, COM..osv) ger i och med Windows7 och program av den här typen MS ett ovärdeligt verktyg för att 'sälja in' sitt OS och någon form av service till mediaproducenter. Och alla bara gapar och sväljer...hehe. Inte en chans att jag skulle installera det här.

Varför skulle de behöva ett antivirusprogram för att hämta information? De kontrollerar ju redan operativsystemet, och ett antivirusprogram lär ju knappast kunna få tag på information som operativsystemet inte redan har.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Tycker microsofts Brandvägg är bra inte ett virus hitils iaf.. :=)

Om man inte kan hitta ett enda virus så vet man att man har flera virus

Personligen gillar jag den här typen av initiativ. Vi ska komma ihåg att Microsoft inte är några gröngölingar direkt och de vet vad de gör. Får jag antivirus gratis så blir jag glad, kräver inte att det ska vara det bästa på marknaden precis som att jag inte förväntar mig att något som är gratis ska vara det. Det här Microsoft-hatet börjar verkligen bli rent utsagt löjligt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du spelar inte så mycket datorspel, eller hur? Windows-brandväggen är en plåga för alla som spelar och/eller lanar. Så fort man ändrar några nätverksinställningar så aktiverar den sig själv och orsakar alla möjliga knäppa nätverksproblem. Som tur är går den att stänga av permanent!

Nej, senast jag spelade var Warcraft 2
Med applicationer har jag dock ett helvete ute på företag att få någon rätsida på många av de mer avancerade brandväggarna. Jag vet företag där säkerhetspaketet stängs av när visa system ska köras.

Tycker iofs Eset Smart Security är överlägset men bortset från det funkar Windows Firewall alldelles utmärkt och lätt att ställa in så det funkar med program och enheter :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Nej, senast jag spelade var Warcraft 2
Med applicationer har jag dock ett helvete ute på företag att få någon rätsida på många av de mer avancerade brandväggarna. Jag vet företag där säkerhetspaketet stängs av när visa system ska köras.

Tycker iofs Eset Smart Security är överlägset men bortset från det funkar Windows Firewall alldelles utmärkt och lätt att ställa in så det funkar med program och enheter :).

Kan du ge ett konkret exempel där brandväggen i XP/Vista ställer till problem på företag?

Själv har jag inte stött på några problem på någon av de c:a 6000 klienterna runt om i sverige jag administrerar. Styr det mesta genom GPO:er.

Vi använder MacAfee ePolicy Orchestrator och det är den mest kompletta produkt jag stött på. Vi ser tamejfan allt (tack vare WMI-integration) våra kära användare håller på med. Lite "storebror ser dig"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Egentligen finns det inget som säger att detta AVP blir dåligt, det är ju trots allt Microsoft som gör det till sitt eget operativsystem dom vet bäst hur det fungerar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Jag tror nog att det finns många antivirus företag som blir rätt sura över detta och kommer nog gå klaga till EU domstolen.

Aja, dessa företag har som affärsmodell att livnära sig på brister i en annan produkt.
Deras affärsmodell är att livnära sig på att Windows är osäkert.

Ingen lär ju sakna Symantec.

Permalänk
Medlem

hoppas dom lyckas göra nåt användbart, vore trevligt, dock inte särskilt realistiskt:(

vill fan ha ett windows man liksom känner sig glad över när man använder det:D hur svårt ska det va?:(

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Har inte varit nöjd med något av alla de antivirus-program på marknaden, framförallt kasparsky som skickade min styvmorfar en kod som inte fungerade *facepalm*

Att windows försöker mer och mer börjar bli väldigt tydligt, detta antivirus-programmet är ännu ett tecken. Hoppas dom får en ny syn av folk, för att dom är så gråa och trista som alla säger anser jag inte riktigt stämmer.

Permalänk
Medlem

Är en av de som efterfrågat detta i åratal. Hoppas det blir lika transparent som windows firewall, dvs att man inte märker av det. Med andra brandväggar poppar det upp hela tiden massa saker om dittan och dattan, försök till intrång och whatever. Sen ska det såklart inte kräva massa resurser som vissa gör. Så osynligt som möjligt för min del, den kan få scanna och hålla på när man inte använder datorn men ska inta dra resurser hela tiden.

Har inte använt nått antivirus på flera år. Hade Nod32 förut men tyckte de sabbade det för några år sen och testat andra men tycker inte de är nå bra. Så länge man är försiktig och inte klickar på massa shit på internet så klarar man sig ganska bra ändå. Använder doc Ad-Aware SE (ett program som de sabbade också när Ad-Aware 2007 kom) automatisk update fungerar inte längre på SE men man kan fortfarande ladda ner nya uppdateringar manuelt från deras sida.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det här är ju groteskt!
De ska alltså lägga resurser på att utveckla program för att hindra andra program från att utnyttja säkerhetshål i M$ egna grejor.
FIXA problemen vid källan och täpp till säkerhetshålen i källkoden så behöver inte användarna någon antivirus.

PCanvändare står ut med så jäkla mycket dumheter för att de tror att det är standard och att man måste ha antivirusprogram när det egentligen är för att M$ har pumpat ut säkerhetsmässigt skräp på marknaden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Microsoft och gratis i samma mening? Har jag nog aldrig sett förut...

hahaha, har du j*vligt rätt i;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det här är ju groteskt!
De ska alltså lägga resurser på att utveckla program för att hindra andra program från att utnyttja säkerhetshål i M$ egna grejor.
FIXA problemen vid källan och täpp till säkerhetshålen i källkoden så behöver inte användarna någon antivirus.

Vissa säkerhetshål går inte att täta om du vill kunna använda din dator i nätverk (lokalt nätverk, internet, osv, osv), så sluta gnäll, det är inget fel med att de gör det enda rätta och skickar med ett antivirusprogram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
PCanvändare står ut med så jäkla mycket dumheter för att de tror att det är standard och att man måste ha antivirusprogram när det egentligen är för att M$ har pumpat ut säkerhetsmässigt skräp på marknaden.

Men gnällspik, skaffa dig ett annat operativ eller skriv ditt eget. Om Microsoft har ett OS som används av över 90% av alla användare är det SJÄLVKLART att det kommer bli intressant för hackers och andra idioter som gillar att förstöra. Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.

Microsoft släpper ett gratis program som ska förbättra säkerheten - något vi alla vill - och ändå dyker det upp en grupp troll som ska klaga och verka tuffa genom att kalla Microsoft för "M$" (PC är inte hutlöst dyrt, så vad är det för fel på er? har ni inte pengar är Linux gratis). Börjar på allvar ledsna på den låga nivån i varje tråd som handlar om Microsoft. Sitt ner, håll käft och var glad över att vi har Windows.

Sen ang. att allt som har med Windows att göra kostar pengar:

Tänk igen. Windows media player, Internet Explorer och alla andra program Microsoft skickar med är GRATIS, de hade kunnat skicka iväg endast OS, men det är fint att tänka på de som inte sitter framför datorn dygnet runt och har koll på alla 3:e-parts applikationer som finns på nätet.

nej, gnällkärringar är vad ni är.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Men frågan är hur bra det kommer vara jämfört med 3e parts anti-virus, som kostar.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Jag applåderar initiativet!

Jag har använt xp:s brandvägg sedan länge och anser vara den bästa brandväggen. Inte en massa lulllull och inställningar.

Såg nån post här där nån skrev att spelar man mycket dataspel så är den kass bla bla bla. Skitsnack enligt mej. Har aldrig haft problem med dataspelande och xp:s brandvägg. Då var både Karsperskys och Nortons säkerhetslösningar betydligt sämre än mitt avg och den inbyggda brandväggen.

Nä, fram med mer säkerhetslösningar och valmöjligheter, det främjar utvecklingen av mer avancerade lösningar och positivt är ju att man kan välja bland fler aktörer.

Ni som tycker det är kasst kan ju se fördelen med ökad konkurrans i och med det ger förmodligen bättre lösningar bland era favoritprogram.

/Mono

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag spelar mycket och brandväggen har aldrig ställt till med problem för mig.

Då är vi två då

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vissa säkerhetshål går inte att täta om du vill kunna använda din dator i nätverk (lokalt nätverk, internet, osv, osv), så sluta gnäll, det är inget fel med att de gör det enda rätta och skickar med ett antivirusprogram.

Men gnällspik, skaffa dig ett annat operativ eller skriv ditt eget. Om Microsoft har ett OS som används av över 90% av alla användare är det SJÄLVKLART att det kommer bli intressant för hackers och andra idioter som gillar att förstöra. Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.

Microsoft släpper ett gratis program som ska förbättra säkerheten - något vi alla vill - och ändå dyker det upp en grupp troll som ska klaga och verka tuffa genom att kalla Microsoft för "M$" (PC är inte hutlöst dyrt, så vad är det för fel på er? har ni inte pengar är Linux gratis). Börjar på allvar ledsna på den låga nivån i varje tråd som handlar om Microsoft. Sitt ner, håll käft och var glad över att vi har Windows.

Tänk igen. Windows media player, Internet Explorer och alla andra program Microsoft skickar med är GRATIS, de hade kunnat skicka iväg endast OS, men det är fint att tänka på de som inte sitter framför datorn dygnet runt och har koll på alla 3:e-parts applikationer som finns på nätet.

What he said:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Det håller jag med om

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte att det ska vara förinstallerat i operativsystemet. Visst bra att de utvecklar ett gratis antivirusprogram men man ska kunna välja om man vill installera det eller ej...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Normalt sett kostar ju Kaspersky uppdateringar pengar

Permalänk
Medlem

Huvudsaken man har möjlighet att avinstallera programmet från windows helt och hållet så den inte ligger och skräpar och tar upp plats är jag nöjd. Borde gå och göra samma sak med den inbyggda brandväggen och alla dom andra vidriga programmen som följer med. När man betalar för sitt system så vill man kunna bestämma lite själv och ha möjligheten att ändra.

Dock dom som inte har ett lagligt system ska bara knipa igen då dom inte har något att säga till om.

Men förutom det tycker jag det är löjligt att säga att antivirus program i dagens läge är dyra, antar att ni installerar 90% olagligt och gnäller. Under tiden gör ni av med pengarna på sprit/cigaretter/film/spel eller andra kostsamma saker.

Men detta är en bra sak för vanliga användare som inte kan något om datorer eller kan väldigt lite, så jag hoppas att programmet fungerar bra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge