Microsoft utvecklar gratis antivirusprogram

Permalänk
Sötast

Många roliga kommentarer om hur vissa här inte skulle använda det och om hur dåligt det kommer vara och så vidare och så vidare.

GLÖM inte att ni sitter på sweclockers!
Kunskapen här är NÅGOT högre än svensson som majoriteten av datoranvändare är.

KAN det måhända vara så att antivirusprogrammet inte är skapat för ER utan den större skaran som faktiskt sprider all spam/virus som irrar runt?

Visa eran högre kunskap istället för att förlöjliga er själva!

((Sen finns ju chansen att det blir det bästa antivirus som någonsin har släppts genom tiderna, just pga att det är byggt åt deras egna operativsystem.)) (Inte för att jag själv tror helt och hållet på det )

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Microsoft och gratis i samma mening? Har jag nog aldrig sett förut...

oroa dig inte
när antiviruset är klart så har dom nog annledning till att höja priset med en femhundring till

Citat:

Ursprungligen inskrivet avAllexz

GLÖM inte att ni sitter på sweclockers!
Kunskapen här är NÅGOT högre än svensson som majoriteten av datoranvändare är.

KAN det måhända vara så att antivirusprogrammet inte är skapat för ER utan den större skaran som faktiskt sprider all spam/virus som irrar runt?

Visa eran högre kunskap istället för att förlöjliga er själva!

måste vara mig du syftar på, har feta skillzz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vissa säkerhetshål går inte att täta om du vill kunna använda din dator i nätverk (lokalt nätverk, internet, osv, osv), så sluta gnäll, det är inget fel med att de gör det enda rätta och skickar med ett antivirusprogram.

Kan du nämna några specifika? Det låter nämligen osannolikt, då i princip alla andra större operativsystem (såsom exempelvis UNIX, BSD, Linux och OSX) lyckats, eller om inte annat lyckats bra mycket bättre än Microsoft.

Citat:

Om Microsoft har ett OS som används av över 90% av alla användare är det SJÄLVKLART att det kommer bli intressant för hackers och andra idioter som gillar att förstöra. Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.

Tänk vad okunniga alla säkerhetsansvariga på olika större firmor måste vara. Ta exempelvis stora banker med internet-tjänster. Tänk vad inkompetenta de måste vara, som kör operativsystem som Linux eller BSD. De borde ju ögonblickligen gå över till Windows, då det är mycket säkrare.
Det är ju ganska viktigt att de använder säkra system, då eventuella hackare skulle kunna komma åt stora summor pengar om de lyckades hitta och utnyttja en säkerhetslucka. Man skulle kunna tro att det är ganska gott om hackare som är intresserade av att ta sig in i exempelvis banker.

Du skulle ju kunna tipsa dem om att gå över från exempelvis OpenBSD till Windows XP, då det ju är mycket säkrare. De kan säkert ge dig en belöning för att du berättar för dem hur de ska göra. Synd bara att de nog skulle skratta åt dig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vissa säkerhetshål går inte att täta om du vill kunna använda din dator i nätverk (lokalt nätverk, internet, osv, osv), så sluta gnäll, det är inget fel med att de gör det enda rätta och skickar med ett antivirusprogram.

Säker blir det först när du pluggar ur nätverkskabeln och skjuter användaren!

[QUOTE]Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.[/QUOTE]
Jag förstår din irritation och jag har även själv svårt att förstå varför detta med nödvändighet måste vara en dålig nyhet. På ett sätt tycker jag att det inte är mer än rätt att användare i alla fall får något typ av skydd med på köpet. Att försöka låsa in marknaden till vissa dokument- och mediaformat är en helt annan sak och har ytterst lite gemensamt med ett antivirusskydd. Antivirus program är en marknad som inte med nödvändighet behövs utan är ett resultat av kriminalitet. Om andra kan erbjuda ett mervärde är det bra, men den första prioriteringen är att minska antalet zombifierade datorer.

Det sagt är jag mindre positiv till att du slänger in felaktiga argument. Jag bryr mig inte så mycket om kommentaren att "Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen" förutom att citera en intern Microsoft intervju med Mark Russinovich:
Q: Då är Vista alltså det säkraste operativsystemet någonsin?
A: Det är det säkraste Windows operativsystem till dags datum.

För däremot inte vidare en dammig utdaterad myt om att det inte "finns någon marknad för hackers i en så pass liten målgrupp". Att tro det av idag betyder inget annat än att man har en dålig förståelse av Internets infrastruktur. Jag har skrivit om det tidigare och har inte tid att upprepa allt igen, men kort uttryckt: under de senaste åren har Linux kommit att bli det mest begärliga målet pga av dess dominans på ett flertal nyckelpositioner på nätet. I jämförelse är skrivbordsdatorer en dålig målgrupp, men klart enklare. De stora pengarna finns i att kunna erbjuda ett effektivt Linux-virus på marknaden.

I övrigt bryr jag mig inte längre om diskussionerna "det här är inte säkrare än det" eftersom det mest blir ett irriterande käbbel. Däremot hoppas jag att fler börjar förstå att år 2008 inte är år 2000.

Permalänk
Medlem

Fan va nice! Microsoft kommer lyckas här, det vet jag

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Men gnällspik, skaffa dig ett annat operativ eller skriv ditt eget. Om Microsoft har ett OS som används av över 90% av alla användare är det SJÄLVKLART att det kommer bli intressant för hackers och andra idioter som gillar att förstöra. Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.

Microsoft släpper ett gratis program som ska förbättra säkerheten - något vi alla vill - och ändå dyker det upp en grupp troll som ska klaga och verka tuffa genom att kalla Microsoft för "M$" (PC är inte hutlöst dyrt, så vad är det för fel på er? har ni inte pengar är Linux gratis). Börjar på allvar ledsna på den låga nivån i varje tråd som handlar om Microsoft. Sitt ner, håll käft och var glad över att vi har Windows.

Sen ang. att allt som har med Windows att göra kostar pengar:

Tänk igen. Windows media player, Internet Explorer och alla andra program Microsoft skickar med är GRATIS, de hade kunnat skicka iväg endast OS, men det är fint att tänka på de som inte sitter framför datorn dygnet runt och har koll på alla 3:e-parts applikationer som finns på nätet.

nej, gnällkärringar är vad ni är.

Dessa program är inte gratis, de kräver enligt licensen att du har windows för att få användas. Windows är inte gratis. Att dom följer med utan extra kostnad är en annan sak.

Gällande virus kan man ställa sig frågan varför gör skaparen dessa virus, i många fall handlar det om dom vill känna sig duktiga. Då linuxvärlden inte haft så stora virusproblem torde det ligga mer status i att göra ett virus till dessa system. Den som blir först med att göra ett virus som verkligen påverkar linuxvärlden torde nog bli mer känd än den som gör ett medelmåttigt windowsvirus.
Jag anser därmed att du har fel kring dina resonemang gällande virus och säkerheten kring windows versus andra OS.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men gnällspik, skaffa dig ett annat operativ eller skriv ditt eget. Om Microsoft har ett OS som används av över 90% av alla användare är det SJÄLVKLART att det kommer bli intressant för hackers och andra idioter som gillar att förstöra. Vista och XP är LJUSÅR före resten av operativen när det gäller säkerhet. Varken Mac eller Linux-baserade system behöver vara speciellt säkra då alla skiter fullständigt i dem. Finns ingen marknad för hackers i en så pass liten målgrupp.

Haha, kan du inte lista fler fördommar?
Vilket tror du skulle ge störst publicitet; ett windowsvirus eller ett macvirus som verkligen sprider sig själv utan att användaren behöver göra något. Att linux och os x skulle vara ointressanta på grund av marknadsandelarna är ett löjligt påstående.

"nej, gnällkärringar är vad ni är."
Du verkar inte allt för objektiv själv i din analys av situationen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Hah, jag har väntat på det här! Värdet i detta för Microsoft ligger i all den information de får när antivirusprogrammet scannar av din dator, ett i OS'et integrerat antivirus har givetvis tillgång till bra mycket mer information än ett program från tredjepart. De senaste årenas 'tillskott' av DRM relaterad hård och mjukvara (TPM, TXT, COM..osv) ger i och med Windows7 och program av den här typen MS ett ovärdeligt verktyg för att 'sälja in' sitt OS och någon form av service till mediaproducenter. Och alla bara gapar och sväljer...hehe. Inte en chans att jag skulle installera det här.

Skulle det inte räcka att Windows integrerat en sån "bevakarfunktion" direkt i operativsystemet? Tror du ärligt de behöver göra ett antivirusprogram för att scanna din dator?

Sen tror jag bara du är överdrivet paranoid.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Eftersom att nu alla medelsvenssons kommer att änvända det kommer jag fortsätta med ett vanligt. Alla virus som skapas lär ju bli specialbyggda för att kunna avaktivera detta virusskydd och med tanke på att Microsoft inte är de bästa på att täppa igen säkerhetshål så kan man nog inte känna sig säker om man har det.

Permalänk
Medlem

Bra om de blir integrerat med Windows 7, många idag har inget antivirusprogram, men personligen kommer ja avaktivera de så fort som möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Enligt mig är det då inte en dag för tidigt.

MS DOS 6.2 för de som minns hade AV.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

LOL !!

Jaha blir det i samma anda som windows då ?

dvs fullt med säkerhetshål som konstant lär patchas ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Då är vi två då

Tre

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Tycker microsofts Brandvägg är bra inte ett virus hitils iaf.. :=)

Det sa jobbarkompisen med, men efter en koll med riktigt antivirus så blev det en motvillig omformatering av hela datorn..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
LOL !!

Jaha blir det i samma anda som windows då ?

dvs fullt med säkerhetshål som konstant lär patchas ?

hm?

själv uppdaterar jag virussignaturerna istortsett dagligen; räknas inte det som att patcha antivirusprogrammet?

Permalänk
Medlem

Kan nog bli synd om de som kör piratmjukvara från microsoft. Det lär ju inte acceptera kegens och cracks till dessa. Samtidigt kan det ju göra att opensource alternativ får större fäste.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
MS DOS 6.2 för de som minns hade AV.

Det var Central Point antivirus som de köpt som kom med MS-DOS, precis som de köpte något annat antivirus nu, vad det nu hette... som de la förstås ner linuxversionen av.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Att Windows är så "osäkert" har väl mest att göra med att just är ett OS för gemene man. Jag själv känner att jag skulle bli jäkligt lack om jag behövde logga in som admin varenda gång jag ville ändra nåt. Det ska även vara "lätt" att få det att fungera i nätverk etc. Till skillnad från Linux och liknande som i grunden inte alls är något desktopsystem utan är mer serverinriktat. Dvs du ställer in allt som du vill ha det, låser in det i ett skåp och låter det stå där i 5 år tills det är dags att byta ut det. Att det är mer poppis nu är ju enbart för att det har användarvänligare skal.

Sen är det som några sa - alla älskar att hata Windows, därför görs mest virus för Windows. Det där med att Linux återfinns i viktiga system mer och mer behöver väl knappast innebära att folk lägger ner energi på att göra virus. Däremot lär de utsättas för hacker-attacker i större utsträckning nu än tidigare. Det har dock knappast så mycket med virus-skydd att göra.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Att Windows är så "osäkert" har väl mest att göra med att just är ett OS för gemene man. Jag själv känner att jag skulle bli jäkligt lack om jag behövde logga in som admin varenda gång jag ville ändra nåt. Det ska även vara "lätt" att få det att fungera i nätverk etc.

Du menar som xbox, playstation, gameboy och wii? Du sätter faktiskt fingret på ett av grundproblemen: folk behandlar datorer som om det vore just gameboys. Microsoft gör naturligtvis sina egna val men modellen gameboy har ju inte fungerat särskilt bra ur säkerhetssynpunkt och nu när de äntligen gör något åt det gnäller folk som galna. Ifall ett operativ system ska vara konfigurerbart och lämna mycket fritt åt användaren kommer du inte ifrån att det innebär ansvar. Inte konstigt att Ballmer är flint när hans företag försöker skapa något som faller mellan stolarna! Andra tekniska idéer om interaktiva miljöer i hemmen kan däremot fungera enligt din modell; ett grundsystem som inte ändras men däremot kan utvidgas med hjälp av färdiga moduler, men ändock så pass begränsat att användaren inte "strular till det".

Citat:

Till skillnad från Linux och liknande som i grunden inte alls är något desktopsystem utan är mer serverinriktat. Dvs du ställer in allt som du vill ha det, låser in det i ett skåp och låter det stå där i 5 år tills det är dags att byta ut det. Att det är mer poppis nu är ju enbart för att det har användarvänligare skal.

Linux var aldrig i grunden utvecklat till att användas i serverlösningar. Linus är fortfarande totalt ointresserad av servrar. Det som motiverade honom var just att ha ett väl fungerande desktopsystem enligt Unix struktur, en modell som han ansåg bäst lämpar sig sig för datorer av typ PC. Att kärnan sedan visade sig ovanligt bra för allehanda andra tillämpningar är mest en tillfällighet.

Just det här tycker jag också är det fina med Linux: du kan använda till desktop till i princip vad som helst. Lite spel här och lite server tillämpningar där blandat med en liten dos programmering och annat som kan utveckla ens kunnande. Stop här, för tråden handlar ju om Windows.

Permalänk
Avstängd

hehe blir väll sammasak som med brandväggen kommer du inte över? öppna porten och gå in!
dessutom tror jag dom är ute efter piraterna och microsoft och gratis i samma mening passar inte direkt ihop :s
och dom borde döppa om det till (anti)virusprogram då det garanterat kommer vara knökfullt med spywares annars hade nog priset lugit runt en vista licens

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

hmm, gratis antivirus från MS....vad står det i det finstilta....att man samtidigt frånsäger rättigheten till sin själ?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du spelar inte så mycket datorspel, eller hur? Windows-brandväggen är en plåga för alla som spelar och/eller lanar. Så fort man ändrar några nätverksinställningar så aktiverar den sig själv och orsakar alla möjliga knäppa nätverksproblem. Som tur är går den att stänga av permanent!

Vad babblar du om?
Ändå sedan xp kom så har jag spelat och lanat en hel del.
Eftersom man gick skola så vart det väll lan nästan varje helg, detta har varit i diverse fps spel och mmorpg och aldrig haft några problem.
Skulle nästan gissa att det är fel vid kontrollerna och inte i brandväggen

Annat var det på win95 tiden då det var lite krongligare att dela ut internet genom en dator med 2 nätverkskort eftersom man inte hade råd med router/switch.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Avstängd

Hm, kom på en sak.. Det är påtvingad anti-virus från MS & Có

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Avira finns i gratisversion och placerar sig i toppen i tester.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Varför skulle de behöva ett antivirusprogram för att hämta information? De kontrollerar ju redan operativsystemet, och ett antivirusprogram lär ju knappast kunna få tag på information som operativsystemet inte redan har.

Tänk antivirus funktioner, scanna->hitta 'farliga' filer->deleta/rapportera dem->du får brev hem.

Med 'farliga' filer menas de filtyper som MS anser är 'farliga'. Att kopierade mediafiler är 'farliga', det har vi fått höra sedan länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det var Central Point antivirus som de köpt som kom med MS-DOS, precis som de köpte något annat antivirus nu, vad det nu hette... som de la förstås ner linuxversionen av.

Nej Central Point köptes upp av Symantec. Microsoft köpte GeCAD och gjorde ForeFront av det. GeCAD hade en linuxversion som las ner den de köptes upp av Microsoft.

Permalänk
Medlem

Om windows skulle köpa upp avast, slå ihop det med deras brandvägg och antispyware, ändra om namnet till "windows wall's" och fungera skit bra ( som deras brandvägg ) skulle jag vara nöjd. Sitter just nu med windows brandvägg och avast

Eller vad säger ni? Om det här blir en success vad säger ni då?

Permalänk
Hjälpsam

Mycket bra gjort av MS detta, sitter just nu med Avast och MS brandvägg, men om MS antivirus är bra åker nog det in i stället.
Känns som om detta har betydligt mer med OS:et att göra än tex, Webbläsaren eller Mediaspelaren, ett Antivirus skyddar ju just OS:et.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

har inte microsoft redan ett antivirus program?

Microsoft borde i första hand satsa på att uppdatera sina os på ett sådant sätt att antivirus program blir mindre nödvändiga.

edit: http://onecare.live.com/standard/en-us/3/default.htm

Visa signatur

| Errare humanum est |