Postens VD's lön:900 000kr/mån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad är problemet? Om man är avundsjuk, BLI VD FÖR POSTEN SJÄLV DÅ OM DET ÄR ETT SÅ ENKELT JOBB! Varför blir inte alla det? Jo för 99.9% av alla människor är idioter som inte skulle klara av det jobbet.

Skitsnack. Det är säkerligen många som skulle klara av fylla den tjänsten.
Posten är som sagt ett statligt ägt företag, och en sådan lön går knappast att försvara.

Men du är förstås en av de 99.9 procenten, och förstår inte bättre.

Edit: Sentenced, vad vet du själv om hans arbetsinsatser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag försöker bara göra det väldigt enkelt att förstå, men jag tycks ändå inte nå ända fram. Du har alltså förstått att det är olämpligt om alla har hög lön, för det innebär i praktiken att ingen har hög lön. Alltså borde du kunna hålla med om att det är olämpligt att någon får oförtjänt mycket pengar, för det innebär att någon annan får oförtjänt lite pengar. Jag är alltså inte emot att någon tjänar mycket pengar. Jag är emot att någon tjänar fantasisummor (såvida personen inte utför en fantasiarbetsinsats och det lär man ju inte kunna säga om Postens vd).

Jag glömde nämna att om du personligen vill ge Postens vd, eller någon annan för den delen, 900 000 kr per månad, så har du givetvis mitt medgivande och det är inte upp till mig att unna honom det.

Om du skulle ha läst mitt inlägg istället för att ignorerat det skulle du sluppit skriva det här onödiga inlägget.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Skitsnack. Det är säkerligen många som skulle klara av fylla den tjänsten.
Posten är som sagt ett statligt ägt företag, och en sådan lön går knappast att försvara.

Men du är förståss en av de 99.9 procenten, och förstår inte bättre.

Säkerligen finns det många som kan fylla den tjänsten, men de jobbar nog som VD på annat företag, de är knappast 50 bast och sitter i kassan på ICA.

Lägre lön = lägre kompetens på de som arbetar. Så enkelt är det, de företag som betalar mest kan också få de bästa anställda.

Som sagt, om man tycker det är orättvist är det ingen som stopper en från att plugga samt själv tjäna lika mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Skitsnack. Det är säkerligen många som skulle klara av fylla den tjänsten.
Posten är som sagt ett statligt ägt företag, och en sådan lön går knappast att försvara.

Men du är förstås en av de 99.9 procenten, och förstår inte bättre.

Edit: Sentenced, vad vet du själv om hans arbetsinsatser?

Jag vet att hans arbetsgivare har bedömt att hans arbetsuppgifter kräver att han får en sådan specifik lön. Han hade tydligen specialkompentens som underlättade för samarbetet med Danmark. Kanske hans nätverk av vänner som underlättar med arbetet osv.

Det vet vi inte för vi var inte på anställningsintervjun. Varför skulle en arbetsgivare vilja ge någon mer lön än vad denne förtjänar? Brukar det gå till så när du löneförhandlar eller är på anställningsintervju?

Det är ju inte så att han själv fått bestämma hur mycket lön han ska få.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Lägre lön = lägre kompetens på de som arbetar. Så enkelt är det, de företag som betalar mest kan också få de bästa anställda.

Nej, så enkelt är det inte. Nu vet ingen av oss något om hans arbetsuppgifter, men jag kan inte tänka mig att de kräver en anställning för nästan en miljon kronor i månaden.

Säkerligen skulle en VD utbildad nog för en lön på 80-100 tusen i månaden sköta jobbet lika bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt, om man tycker det är orättvist är det ingen som stopper en från att plugga samt själv tjäna lika mycket.

Du förstår verkligen inte, eller hur?

Det handlar knappast (bara) om avundsjuka. Hade det varit frågan om ett privatägt företag så hade knappast någon brytt sig. Man hade alla gånger kunna ersätta honom med någon med betydligt lägre lön.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför skulle en arbetsgivare vilja ge någon mer lön än vad denne förtjänar?

För att det säkerligen handlar om en hel del "you scratch my back, i scratch yours".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nej, så enkelt är det inte. Nu vet ingen av oss något om hans arbetsuppgifter, men jag kan inte tänka mig att de kräver en anställning för nästan en miljon kronor i månaden.

Säkerligen skulle en VD utbildad nog för en lön på 80-100 tusen i månaden sköta jobbet lika bra.

Du förstår verkligen inte, eller hur?

Det handlar knappast (bara) om avundsjuka. Hade det varit frågan om ett privatägt företag så hade knappast någon brytt sig. Man hade alla gånger kunna ersätta honom med någon med betydligt lägre lön.

VD med en lön på 80-100.000?!?!? Är du galen? För den lönen har du inte vidare hög position inom företaget, ett antal steg ned från toppen.

Tror få VDs på större bolag har lön på under 300-400.000 + pension + bonus. Tänk på att hans lön är utan bonus och pensionssaker, det är likställt med förra VDs lön på 450.000.

Om det gick att ersätta honom lätt skulle det ju krylla av potentiella VDs på ICA med mera. Tyvärr gör det ju inte det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nej, så enkelt är det inte. Nu vet ingen av oss något om hans arbetsuppgifter, men jag kan inte tänka mig att de kräver en anställning för nästan en miljon kronor i månaden.

Säkerligen skulle en VD utbildad nog för en lön på 80-100 tusen i månaden sköta jobbet lika bra.

Du förstår verkligen inte, eller hur?

Det handlar knappast (bara) om avundsjuka. Hade det varit frågan om ett privatägt företag så hade knappast någon brytt sig. Man hade alla gånger kunna ersätta honom med någon med betydligt lägre lön.

Du kan alltså inte tänka dig att anställa honom för 900 000kr i månaden. Varför ville hans arbetsgivare ge honom den lönen då? Och motiverar även detta med samarbetet med t.ex. Danmark.

VD för posten kräver nog väldigt mycket av en person. Det handlar om privata nätverk, det handlar om förändringsanalyser, vinstmaximerande , ekonomi och liknande åtgärder. Har du anställt många VDn i dina dar så du är riktigt säker på vad en VD ska eller inte ska tjäna?

Som sagt, varför skulle en arbetsgivare vilja ge en anställd MER lön än han/hon behöver? Skulle det gå att finna en VD som gör samma jobb för 80-100 000kr i månaden så vore det ju dumt att anställa någon som kräver så pass mycket mer. Eller finns det kanske andra orsaker?

Om han nu lyckats löneförhandla och bevisa att han kan göra så pass mycket nytta för företaget Posten att han är värd 900 000kr i månaden, vad är problemet?

Hade posten kunnat hitta nån som gör samma jobb med samma kompetens för en tiondel av det, vad hade hänt tror du?

*** EDIT ***

Du inser att det inte är en enskild person som väljer vad den anställda ( i detta fall postens vd) får för lön. Så att det skulle handla om något "You scratch my back..." låter ju inte riktigt rimligt.

"You scratch my back and I give you more of my money than you deserve" har sina logiska fel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Pengars enda värde är som bytesmedel så jag ser inte riktigt hur det här är relevant. Priserna anpassas inte efter hur mycket pengar som finns utan efter hur mycket den stora kosumentmassan är beredd och kan betala för en vara. Om vi gav alla i sverige 100 spänn och gav resten till en enda snubbe (eller bara brände upp dem, vilket är ungefär samma sak) så skulle inte alla bli fattiga och svälta ihjäl. Valutans bytesvärde skulle justera sig och allt skulle bli som normalt med en annan valutakurs (efter en initial justeringstid). Så vad är egentligen problemet med att en kille får massa pengar, utom avundsjukan (som du hävdar är konstruktiv)?

Du har fel i och med att det är stor skillnad mellan om man ger någon alla pengar eller bränner upp dem. I det förra fallet är det en person som kommer att besitta en otroligt stor köpekraft gentemot alla andra. Om du försöker köpa en korv för en tia, kan han lätt bjuda 100 kr mer och då blir du utan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi bytar ut postens hela ledning inklusive VD och lägger dessa tjänster i någon form av outsourcing... har hört att vi kan få billig och enormt kompentent personal från indien för en bråkdel av deras lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du inser att det inte är en enskild person som väljer vad den anställda ( i detta fall postens vd) får för lön. Så att det skulle handla om något "You scratch my back..." låter ju inte riktigt rimligt.

Ah, så klart, "you scratch our backs..." ska det ju vara. Varör skulle det vara mindre rimligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du har fel i och med att det är stor skillnad mellan om man ger någon alla pengar eller bränner upp dem. I det förra fallet är det en person som kommer att besitta en otroligt stor köpekraft gentemot alla andra. Om du försöker köpa en korv för en tia, kan han lätt bjuda 100 kr mer och då blir du utan.

Dina "förenklade exempel" blir ju bara löjliga. Här är ett lika löjligt barnsligt svar: Varför säljs det korv så billigt om man nu inte skulle kunna rikta sig till de allra rikaste och höja priset?

Fortfarande, ekonomi är inget nollsummespel, fråga vilken ekonom som helst så får du höra istället med löjliga exempel baserade på "Om grisar kunde flyga".

S.c.s.i: läste du resten av inlägget? Vad har hans arbetsgivare att vinna på att ge för mycket lön? Det lär ju vara mycket mer "scratchande" om hon hade gett en person en tiondel av den lönen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Only in Sweden...

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Dina "förenklade exempel" blir ju bara löjliga. Här är ett lika löjligt barnsligt svar: Varför säljs det korv så billigt om man nu inte skulle kunna rikta sig till de allra rikaste och höja priset?

Fortfarande, ekonomi är inget nollsummespel, fråga vilken ekonom som helst så får du höra istället med löjliga exempel baserade på "Om grisar kunde flyga".

Jag har aldrig påstått att ekonomi skulle vara ett nollsummespel. Däremot påstår jag att om jag ökar min köpekraft så innebär det att din köpekraft minskar relativt sett. Dessutom hävdar jag att den här typen av fantasilöner är slöseri med skattepengar och de pengarna tas definitivt från dig och mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har aldrig påstått att ekonomi skulle vara ett nollsummespel. Däremot påstår jag att om jag ökar min köpekraft så innebär det att din köpekraft minskar relativt sett. Dessutom hävdar jag att den här typen av fantasilöner är slöseri med skattepengar och de pengarna tas definitivt från dig och mig.

Det får du gärna förklara. Hur kan min köpekraft minska av att någon annan tjänar mer pengar än jag? Vilken ekonomisk teori pratar vi om här alltså? Menar du att man kan analysera nationell ekonomi med företagsekonomi modeller? Eller finns det någon nationell ekonom som hävdar detta?

Jag förstår principen i en mindre marknad med definerade kvoter och köpare och säljare, men det går inte att använda i en nationell modell. Det är alldeles för förenklat ekonomiskt system.

*** EDIT ***

För övrigt låter det helt klart som ett nollsummespel om du hävdar att köpekraften hos en indivd minskar köpekraften hos en annan. Jag har då aldrig hört om någon sådan nationell ekonomisk teori.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det får du gärna förklara. Hur kan min köpekraft minska av att någon annan tjänar mer pengar än jag? Vilken ekonomisk teori pratar vi om här alltså? Menar du att man kan analysera nationell ekonomi med företagsekonomi modeller? Eller finns det någon nationell ekonom som hävdar detta?

Jag förstår principen i en mindre marknad med definerade kvoter och köpare och säljare, men det går inte att använda i en nationell modell. Det är alldeles för förenklat ekonomiskt system.

*** EDIT ***

För övrigt låter det helt klart som ett nollsummespel om du hävdar att köpekraften hos en indivd minskar köpekraften hos en annan. Jag har då aldrig hört om någon sådan nationell ekonomisk teori.

Säg att jag vill ha guld. Om det enda sättet att skaffa guld vore att ta/köpa det av någon annan, vore det ett nollsummespel. Om jag istället gräver ut guld ur marken tillför jag nytt guld till marknaden. Samtidigt miskar värdet på guld, eftersom tillgången ökar. I och med det minskar din köpekraft, trots att du inte blev av med något guld.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Säg att jag vill ha guld. Om det enda sättet att skaffa guld vore att ta/köpa det av någon annan, vore det ett nollsummespel. Om jag istället gräver ut guld ur marken tillför jag nytt guld till marknaden. Samtidigt miskar värdet på guld, eftersom tillgången ökar. I och med det minskar din köpekraft, trots att du inte blev av med något guld.

Tillgången till köpkraft minskar ju dock inte bara för att någon annan tjänar mer. Köpkraft är ingen konstant du kan definera därav kan du inte heller prata om att köpkraften minskar för att enskilda individer kan köpa mer. Då pratar du om ett nollsummespel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

VD'n för företaget som jag är anställd hos sänkte sin lön med 5 miljoner förra året. åkte då ner på 13:e plats för dom högst betalda VD'na i Sverige..
Han hamnade då på 16 305 000:- (1 358 750/månad)
(Lars Pettersson/Sandvik AB)

Så inte tror jag en VD för ett större företag skulle jobba för nå 100 000-200 000/månad..

Kanske inte går att jämföra med nått så litet som svenska posten.. men men..

(Sandvik AB är en global industrikoncern med representation i 130 länder och en världsledande position i utvalda nischer. Antalet anställda är cirka 47 000 (varav omkring 10 000 i Sverige) och omsättning omkring 86 miljarder kronor. Styrelseordförande är Clas Åke Hedström, verkställande direktör och koncernchef är Lars Pettersson.)

Edit: Källa , Wiki - Sandvik AB

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
VD'n för företaget som jag är anställd hos sänkte sin lön med 5 miljoner förra året. åkte då ner på 13:e plats för dom högst betalda VD'na i Sverige..
Han hamnade då på 16 305 000:- (1 358 750/månad)
(Lars Pettersson/Sandvik AB)

Så inte tror jag en VD för ett större företag skulle jobba för nå 100 000-200 000/månad..

Kanske inte går att jämföra med nått så litet som svenska posten.. men men..

(Sandvik AB är en global industrikoncern med representation i 130 länder och en världsledande position i utvalda nischer. Antalet anställda är cirka 47 000 (varav omkring 10 000 i Sverige) och omsättning omkring 86 miljarder kronor. Styrelseordförande är Clas Åke Hedström, verkställande direktör och koncernchef är Lars Pettersson.)

Edit: Källa , Wiki - Sandvik AB

Skulle inte vilja kalla posten för ett litet företag...

Citat:

Posten är i dag ett av Sveriges största företag med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kr. Vi ger varje dag service till 4,4 miljoner hushåll och 900 000 företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tillgången till köpkraft minskar ju dock inte bara för att någon annan tjänar mer. Köpkraft är ingen konstant du kan definera därav kan du inte heller prata om att köpkraften minskar för att enskilda individer kan köpa mer. Då pratar du om ett nollsummespel.

Nu har vi faktiskt hamnat in på helt fel spår. Faktum kvarstår att jag inte motsätter mig att någon tjänar mycket pengar (fantasisummor) så länge som den som betalar pengarna tar dem ur sin egen plånbok. Här är det frågan om skattepengar och de tas från dig och mig och många andra.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Skulle inte vilja kalla posten för ett litet företag...

Med 30 000 anställda skulle det då motsvara en årslön för postens VD på 10 407 446kr om man jämför med lönen för Sandviks VD. (efter 5 miljoner sänkningen alltså)
(Ca: 346:- per anställd ger den summan)

Edit: Stavar som en kråka...

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Ibland får man lön inte för sitt faktiska arbete utan för hur mycket ansvar som ligger bakom ens roll. Se på flygkaptener för Singapore eller Emirates tex., dom gör ytterst lite som piloter, är mera som systemövervakare, men trots detta får dom 150.000 kronor i månaden. Det är för att dom har mycket ansvar, ett plan värt flera miljoner kronor och 300 liv i kabinen.

Om VDn för Posten får 900.000 varje månad så är det för att han har extremt mycket ansvar som vilar i hans händer. Blir det nåt fel på Posten så är det hans fel liksom, för han är VD. Det är iaf så jag tror att det ligger till.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu har vi faktiskt hamnat in på helt fel spår. Faktum kvarstår att jag inte motsätter mig att någon tjänar mycket pengar (fantasisummor) så länge som den som betalar pengarna tar dem ur sin egen plånbok. Här är det frågan om skattepengar och de tas från dig och mig och många andra.

Men nu är väl Posten ett företag, om än ett statligt ägt företag, som fungerar som ett vanligt företag. Vilket innebär att de rimligen ska, tack vare/med hjälp av sina tjänster "gå runt" ekonomiskt. Dvs, 0 % av skattebetalarnas pengar går till VD'ns lön, men däremot är VD'ns lön 100 % finansierad av postens intäkter.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Ibland får man lön inte för sitt faktiska arbete utan för hur mycket ansvar som ligger bakom ens roll. Se på flygkaptener för Singapore eller Emirates tex., dom gör ytterst lite som piloter, är mera som systemövervakare, men trots detta får dom 150.000 kronor i månaden. Det är för att dom har mycket ansvar, ett plan värt flera miljoner kronor och 300 liv i kabinen.

Om VDn för Posten får 900.000 varje månad så är det för att han har extremt mycket ansvar som vilar i hans händer. Blir det nåt fel på Posten så är det hans fel liksom, för han är VD. Det är iaf så jag tror att det ligger till.

Vad är det värsta som kan hända om han missköter sitt jobb? Han lär inte hamna i fängelse. Han lär heller inte bli fattig. Säkerligen skulle han få sparken och inkassera ett fett avgångsvederlag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Du har fel i och med att det är stor skillnad mellan om man ger någon alla pengar eller bränner upp dem. I det förra fallet är det en person som kommer att besitta en otroligt stor köpekraft gentemot alla andra. Om du försöker köpa en korv för en tia, kan han lätt bjuda 100 kr mer och då blir du utan.

Bra exempel du, mycket bra! Men om vi skulle ta steget tillbaka in verkligheten istället?

Att en person tjänar väldigt mycket har ingen som helst påverkan på priser på saker som gemene man vill ha. Det inser nog även du, även om du inte vill låtsas om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu har vi faktiskt hamnat in på helt fel spår. Faktum kvarstår att jag inte motsätter mig att någon tjänar mycket pengar (fantasisummor) så länge som den som betalar pengarna tar dem ur sin egen plånbok. Här är det frågan om skattepengar och de tas från dig och mig och många andra.

Snyggt försök till att vända diskussionen!

Om nu postens val av VD gör att de ökar sin vinst med mer än X kr i månaden jämfört med näst bäste med näst högste lönen där X är skillnaden i lön, så är det ju en bra deal. Då gör han sig förtjänt av pengarna. Frågan är bara hur man avgör det. Innan vi skriker hit och dit så kanske vi ska ta och försökta ta reda på det, eller vad säger ni?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu har vi faktiskt hamnat in på helt fel spår. Faktum kvarstår att jag inte motsätter mig att någon tjänar mycket pengar (fantasisummor) så länge som den som betalar pengarna tar dem ur sin egen plånbok. Här är det frågan om skattepengar och de tas från dig och mig och många andra.

Så det hade med skattefinansierade medel att göra och inte korv, köpekraft och guld? Varför inte säga så direkt istället för de väldigt underliga exemplen du tog fram?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Bra exempel du, mycket bra! Men om vi skulle ta steget tillbaka in verkligheten istället?

Att en person tjänar väldigt mycket har ingen som helst påverkan på priser på saker som gemene man vill ha. Det inser nog även du, även om du inte vill låtsas om det.

Snyggt försök till att vända diskussionen!

Om nu postens val av VD gör att de ökar sin vinst med mer än X kr i månaden jämfört med näst bäste med näst högste lönen där X är skillnaden i lön, så är det ju en bra deal. Då gör han sig förtjänt av pengarna. Frågan är bara hur man avgör det. Innan vi skriker hit och dit så kanske vi ska ta och försökta ta reda på det, eller vad säger ni?

Det var du som introducerade exemplet med att alla får en varsin hundring och resten tillfaller en person och så likställde du det med att istället bränna upp alla pengarna, vilket inte är samma sak.

Posten var det. Posten som knappt finns längre. Posten som krigar med Telia och SJ om att toppa hatlistan. Posten som inför ständiga besparingar och nedskärningar. Nu ska vd:n få 900 000 kr i månadslön. För den lönen ska han fanimig vara magiker.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det var du som introducerade exemplet med att alla får en varsin hundring och resten tillfaller en person och så likställde du det med att istället bränna upp alla pengarna, vilket inte är samma sak.

Posten var det. Posten som knappt finns längre. Posten som krigar med Telia och SJ om att toppa hatlistan. Posten som inför ständiga besparingar och nedskärningar. Nu ska vd:n få 900 000 kr i månadslön. För den lönen ska han fanimig vara magiker.

Det kommer ha relativt lika effekt. Skillnaden blir att om man ger pengarna till en person istället för att bränna dem så kommer vi sakta återgå till samma pengavärde allteftersom den personen spenderar sina pengar. Men det var fortfarande bara ett svar på att du ansåg att en persons höga lön automatiskt innebär någon annans låga, vilket kanske, eventuellt men troligtvis inte går att relatera till varandra när det gäller pengar, men absolut inte när det gäller lönens faktiska värde, vilket är det som är relevant.

Att öka vinsten med 900k i månaden (eller vad nu skillnaden i lön till näst bäste VD skulle vara) lär inte kräva magi i ett företag med 24 miljarder i omsättning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceMaster

...
Dessutom så är faktiskt deras jobb inte 8-5 utan det är 24/7, och hur högt sätter du priset på tiden med familjen (och nu menar jag vardagslivet som verkligen får ta stryk)? Så kan inte vi sluta vara så avundsjuka på alla som verkligen lyckas och berömma de för en gångs skull och säga: grattis, du har förtjänat det och du har gjort bra ifrån dig, grattis.

Jag vet att 99% inte kommer att hålla med mig...

EDIT: glöm inte heller att det betyder att han betalar mer än 500.000 i SKATT VERJE MÅNAD.

/TranceMaster

Jag kan hålla med dig. Som VD för posten så finns det ju faktiskt en hel del grejer som kan gå åt skogen, som du som VD är ansvarig för, riskerar att hamna i fängelse mm. om man inte håller koll på sin organisation. Väldigt mycket ansvar.

Däremot vet jag inte, kanske är 900k i månaden något saftigt, det låter som en orimlig summa. Men, som sagt, antagligen är han duktig på det han gör och har säkert en hel del andra löne-erbjudanden från andra arbetsplatser som posten får konkurrera med... ungefär lite som fotbollsvärlden

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Sötast

Håller på att utbilda mig för tillfället.... tror ni jag blev sugen på att bli VD eller?

Kan bara tänka mig vad jag hade gjort för 900.000 i månaden....

Jag drömmer om exakt samma sak som jag drömt innan! "tänk om man vinner en miljon på triss... jag skulle......." fast varje månad! xD

Tänk hårdvaran man hade suttit på.....
Tänk bil(arna) man hade ägt....
Lägenhet? Tror inte det....

Ahh jag är en drömmare och kommer alltid att förbli det

Permalänk
Medlem

Allexz: Till en början är säkert allt sådant väldigt skoj. Men säg efter ett tag, något år eller så när man har köpt allt det man ville ha, innan man blev så förmögen. Vad är nästa grej man vill ha då, som man drömmer om?

Grejen är nog inte prylarna i sig som gör att man vill ha dom, utan en stor del av det är att det är svåråtkomligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.