Fildelningslagen gäller inte gamla brott

Permalänk
Melding Plague

Fildelningslagen gäller inte gamla brott

Fildelningslagen, som gör att upphovsmän kan få ut personuppgifter om fildelare utan att gå till polisen, kommer inte att påverka den som piratkopierar innan lagen träder i kraft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yay! Nu ska jag minsann tjäna pengar, privat-polis ftw! Akta er för de torrents ni drar ner, de kanske är mina hemvideos!

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om fildelning men att ens ha tänkt tanken på att införa en lag retroaktivt känns verkligen inte rättsäkert. Bra att de backar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det ändrar ju inte det faktum att de fortfarande vill driva igenom lagen. Lagen är lika dålig oavsett om den gäller retroaktivt eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag har hört och läst att det kommer att påverka även den som piratkopierat före lagen träder i kraft. T.ex. Pelle som laddat ner och delat ut idag kan åka dit för att han piratat den 24:e November när lagen träder i kraft 1:a April .

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Yay! Nu ska jag minsann tjäna pengar, privat-polis ftw! Akta er för de torrents ni drar ner, de kanske är mina hemvideos!

Tvivlar på att lagen ger dig skydd för det iomed att du inte säljer dem kommersiellt och därför inte gör någon ekonomisk förlust på att andra tankar hem det, men det var ett bra försök

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det ändrar ju inte det faktum att de fortfarande vill driva igenom lagen. Lagen är lika dålig oavsett om den gäller retroaktivt eller inte.

Måste vara första gången jag håller med dig om någonting Viceroy

Men ärligt talat, som vanligt när politiker försöker verka rättrådiga och handlingskraftiga så går det sådär. Tanken är helt rätt, upphovsrätten ska bevaras och skyddas, men tillvägagångssätt som skjuter allt vad integritet heter i sank och dessutom låter de pengagalna skivbolagen leka privatpoliser är bara ett patetiskt bevis på hur mycket de förkastliga branschorganisationerna - Lobbyisterna - har att säga till om..

Permalänk

Det måste vara ett skämt.. 1a april.. hah. Skämta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag har hört och läst att det kommer att påverka även den som piratkopierat före lagen träder i kraft. T.ex. Pelle som laddat ner och delat ut idag kan åka dit för att han piratat den 24:e November när lagen träder i kraft 1:a April .

Har du ens läst artikeln lol? Hela artikeln handlar ju om att detta inte skulle träda i kraft^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
Det måste vara ett skämt.. 1a april.. hah. Skämta

Ja man blir lite misstänksam när man kommer ner och ser datumet XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tvivlar på att lagen ger dig skydd för det iomed att du inte säljer dem kommersiellt och därför inte gör någon ekonomisk förlust på att andra tankar hem det, men det var ett bra försök

Måste vara första gången jag håller med dig om någonting Viceroy

Men ärligt talat, som vanligt när politiker försöker verka rättrådiga och handlingskraftiga så går det sådär. Tanken är helt rätt, upphovsrätten ska bevaras och skyddas, men tillvägagångssätt som skjuter allt vad integritet heter i sank och dessutom låter de pengagalna skivbolagen leka privatpoliser är bara ett patetiskt bevis på hur mycket de förkastliga branschorganisationerna - Lobbyisterna - har att säga till om..

Precis, företag ska inte leka polis oavsett om man tycker att det är rätt att försöka stoppa piratkopiering eller ej.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Jag ska också börja ta lagar och förordningar i egna händer.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Privatisera polisen när vi ändå håller på... Företag med vinstdrivande syfte måste ju kämpa mer än Staten så att de får lite mer deg.
Varför inte sälja ut Militärmakten till någon investment firma när vi ändå kommer med korkade förslag.

Självklart ska artister och de upphovsrättsinnehavarna få sina pengar för sina verk. Men Privatpersoner/Företag ska inte få leka polis och jaga brotrslingar. Ge oss bättre alternativ istället.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att vi struntar i deras påfund och istället fyller rättsväsendet med skivbolagens anklagelser? Om alla helt enkelt fortsätter som förut så lär ju domstolen kollapsa av överbelastning, något som jag inte skulle ha något emot alls.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Varför ens debbatera om det är retroaktivt eller ej? En dålig lag FÖRBLIR en dålig lag.

Läppstift på en gris var ett talesätt som kanske passar. Nog för att skiv och filmbolagen förblir giriga svin.

Permalänk
Medlem

nu är det ju så att det inte går att driva igenom lagar som ska verka retroaktivt i en rättstat eftersom då kan man göra lite vadsomhelst utan att folk får någon som helst tid till att förändra sitt beteende. Det är lite som att säga idag får du stjäla men i morgon så driver vi igenom en lag som sätter dig i fängelse även fast det var helt lagligt vid ögonblicket för dådet

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

Frågan är väl sedan ifall det är lagligt att jag som mjukvaruföretag lägger upp torrents endast för att sätta dit fildelare? Detta borde väl innebära trots på något vis eller? Som idag får inte lärarna när man kör upp säga att man skall svänga till vänster när man inte får svänga till vänster, det vill säga lura eleven. Detta var ju tillåtet tidigare. Men ni förstår vad jag menar?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag vill se hur följande fall kommer att hanteras i domstol:

Någon har ett trådlöst nät som knäcks och en granne surfar via detta under en längre tid och drar ner gb/tb med data...

Ställen med stora lan som bara har ett externt IP men flera hundra/tusen interna IP... och någon drar ner gb/tb data utifrån och exponerar således endast det externa ipt..

Permalänk
Medlem

1. ingen lag inget brott.
2. Polisen får inte tvinga fram eller iscensätta brott.
2.1 Men Företagen kommer säkert få det.

Permalänk
Medlem

Hela den här lagen tycker jag dom ska kasta i soptunnan och låta den stanna där.
Det enda som kommer att hända är att det kommer att bli en mycket lösam affär för många att starta anonymiseringtjänster.
Vilket i sin tur resulterar i att dom som fildelar öppet idag förvinner och gräver ner sig i hålor där ingen kan få tag på dom.
Det är märkligt att så enormt dumma figurer har lyckats klättra upp till toppen i samhället och dessutom ska styra över våra öden.
Enda lösningen som jag ser det för att få in pengar till artister och diverse mediebolag är att lägga någon typ av stimavgift på internetabonnemangen.
Politiker och mediebolag måste få upp ögonen, det är inte -70 och -80 tal med LP skivor och kassettband, det är en helt ny tid med en helt annan teknik som dom måste anpassa sig till.
Anpassar dom sig inte till tekniken och det behov som vi har idag så kommer det bli deras egen undergång.

Permalänk
Medlem

Jag litar på bahnhof integritetsmärkt internet, skönt att ha en ISP som är med i kampen! http://integrity.st/index.php

(Jag lägger upp en hemsida på min IP-adress m detta går igenom)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Yay! Nu ska jag minsann tjäna pengar, privat-polis ftw! Akta er för de torrents ni drar ner, de kanske är mina hemvideos!

Du måste upphovsrättsskydda dem också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
1. ingen lag inget brott.
2. Polisen får inte tvinga fram eller iscensätta brott.
2.1 Men Företagen kommer säkert få det.

kommer ju fan bli så:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag litar på bahnhof integritetsmärkt internet, skönt att ha en ISP som är med i kampen! http://integrity.st/index.php

(Jag lägger upp en hemsida på min IP-adress m detta går igenom)

vad ska bahnhof göra med sin integritetsstämpel när det går igenom då?:O

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Köpa lite nya diskar nu då och fylla upp till första april var min första tanke.

Sen kan man ju fundera på vilka de kommer sätta efter, de som kör typ DC/Limewire och liknande, eller torrents, och i så fall de som använder sig av PB eller om dom tänkte nässla in sig hos de "privata" sidorna med.

I vilket fall tänkte jag inte oroa mig.

Visa signatur

=)

Permalänk

Vi men har fortfarande samma problem .. det är därför folk fildelar (både lagligt och olagligt)

Priset är för dyrt för musik o film
Tar för lång tid att grejorna ska komma till andra länder. det är därför många fildelar.
Det är enklare än att sticka ner till Macken och hyra en B rulle.
Många suger bara hem fleratusen tals låtar i hopp om att finns några bra låtar.
Hittar man något bra så ibland köper man orginal FILM/Cd skivan.
De betal alternativ som finns på nätet är för krångligt. Tex Itunes. jag vill väl kunna lägga över det till min Mp3 telefon eller what ever? ...
man kan ju likagärna höja skatten på MP3 spelare / telefoner /hårddiskar/ cd/dvd skivor, mm det är ju ändå bara där alla data hamnar ändå..

Man kan inte stoppa ett helt land!
Artisterna kan väl göra bättre låtar sitället för att punga ut 50tal B låtar som de skrev ihop på flygplanet till en konsert... suck!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

piratpartiet ftw.

hur som helst är det lätt att kringgå med vpn-tjänster eller anonyma nätverk om man känner sig paranoid, sedan är det väl inte fastställt heller ifall en skärmdump (eller loggfil) räcker för att döma någon heller...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Ge oss bättre alternativ istället.

Word! Tänk om bara skivbolagen kunde förstå att tiden sprungit om dem och deras potentiella kunder inte vill ha deras föråldrade medier, vi vill ha en modern tjänst där vi kan köpa musiken digitalt i MINST samma kvalité som på en CD, men till ett pris som är rimligt (istället för dagens ocker) och det är inte artisterna som ska betala för att skivbolagen inte kan sköta sitt jobb, dvs erbjuda folk artisternas musik på det sätt folk vill ha den. Punkt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
1. ingen lag inget brott.
2. Polisen får inte tvinga fram eller iscensätta brott.
2.1 Men Företagen kommer säkert få det.

Ang. 2.1.. Få och få..? De tror jag inte att de bryr sig så mycket om, de kommer göra det då de har en möjlighet att tjäna pengar på att göra det. Så enkelt är det bara.. Det är därför Statliga instanser är just det och inte vinstdrivande verksamheter..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
Hela den här lagen tycker jag dom ska kasta i soptunnan och låta den stanna där.
Det enda som kommer att hända är att det kommer att bli en mycket lösam affär för många att starta anonymiseringtjänster.
Vilket i sin tur resulterar i att dom som fildelar öppet idag förvinner och gräver ner sig i hålor där ingen kan få tag på dom.
Det är märkligt att så enormt dumma figurer har lyckats klättra upp till toppen i samhället och dessutom ska styra över våra öden.
Enda lösningen som jag ser det för att få in pengar till artister och diverse mediebolag är att lägga någon typ av stimavgift på internetabonnemangen.
Politiker och mediebolag måste få upp ögonen, det är inte -70 och -80 tal med LP skivor och kassettband, det är en helt ny tid med en helt annan teknik som dom måste anpassa sig till.
Anpassar dom sig inte till tekniken och det behov som vi har idag så kommer det bli deras egen undergång.

Kloka ord

Permalänk
Medlem

Kan ingen ge mig en prenumerationstjänst på all nerladdning?
betala några hundra i månaden, Ladda va fan du vill hemma... Problemet löst?

Permalänk
Medlem

Alltså jag bli bara så förbannad... när jag ser såna här sjuka lagar och att folk ens tycker jaha nu är det inte retroaktiv hurra.

För det första så vet jag att förr när man missade något kryp håll tom om det gällde mord så kunde du inte och skulle aldrig bli retroaktivt dömd för mord.

Så om lagen missade nått och du gjorde det så var du fri även om de ändrade lagen dagen efter.

Men nu kommer de med j'vla förslag som detta där de skulle kunna få gå tillbaks flera år för nått du gjort. Och sedan ge privata aktörer rätten att dra in personliga uppgifter om vad du laddar ner eller tittar på.

Detta innebär att låt säga Sony kan få tillgång till varje sida du besökt, varje film du sett, varje forum du är aktiv i.

De som arbetat fram detta lagförslag borde skattas i huvudet. Och de är totalt överbetalda. För 50 000kr i lön/per ledamot/utskott som arbetat med detta hade vi kunnat anställa folk som hade gjort Sverige bättre inte sämre.

Sverige sägs vara en av de mest demokratiska, men på sistone ser jag inga demokratiska lagar. Jag ser hela tiden bara inskränkningar. Jag vet inte vems fel detta är men att låta företag påverka Riksdagen och de som styr Sverige så mycket gör mig jävligt orolig.

Har så mycket att säga men orkar inte med allt detta skit och ser hur Sverige går under. Och jag är inte från Sverige ursprungligen men tycker Sverige är det bästa landet men fårsätter detta så är Sverige inte mer än Ryssland och USA. för det är snart en kombination av de båda och bara deras nackdelar.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

hur tar dom reda på att man har laddat ner deras saker? gå dom in på PB å ladda ner saker å kolla ip adresserna? iofs är det säkert om man använder en sån privat torrents sida?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Avstängd

Självklart gäller den inte gamla brott.
Lagen kan ju inte gälla retroaktivt.

Då skulle det kunna komma en lag som säger att rosa skor är olagligt. Eftersom du bar rosa skor på dig för 20 år sedan, så ska du straffas för brottet!

Helt jävla dumt.