Phenom II X4 940 för AM3 dröjer

Permalänk
Melding Plague

Phenom II X4 940 för AM3 dröjer

I början av januari lanserar AMD processorn Phenom II X4 940 Black Edition, som har högst klockfrekvens av alla nya modeller. En variant som stödjer den nya sockeln släpps först nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

synd att de inte han ut i december , skulle vilja upgradera innan vinterlanet

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

940 kommer aldrig någonsin till AM3. Det är 945 som gör.

Förresten? Undrar varför raderar Sweclockers en hel rad inlägg som det inte var något fel på.

Permalänk

Synd som devildoll säger. Men eftersom några av dom kommer ut rätt så nära mellandags-rean kanske dom ger oss en fin rabatt om man bokar i förtid?
Vet att det inte kommer hända, men vore najs!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
940 kommer aldrig någonsin till AM3. Det är 945 som gör.

Förresten? Undrar varför raderar Sweclockers en hel rad inlägg som det inte var något fel på.

Fel vid uppdateringen. Ber om ursäkt!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Om den visar sig snabbare än Quad så blir det lätt en 940 för mig för att ersätta nuvarande system (som är ett par månader gammalt) *suck* haha. Synd att valmöjligheterna för moderkort inte är så stora just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Själv funderar jag på en 940 när de kommer. Någon som vet ungefärliga prisuppgifter?

Permalänk
Medlem

930BE ser fet ut - såfort AMD ger ut några prisuppgifter så kommer jag att bestämma mig om det blir en lanseringsinvestering eller inte... dells dess hamnar pengarna på Xbox:en.

Permalänk
Medlem

yes! då har jag lite tid på mig att spara mina pengar (vilka pengar?) nej men jag ska nöja mig med de jag har:)

Permalänk
Medlem

Blir med största sannolikhet att pröva en 940, om nu inte priset skenar iväg, vilket jag tvivlar på.

Once you go black, you never go back

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Om den visar sig snabbare än Quad så blir det lätt en 940 för mig för att ersätta nuvarande system (som är ett par månader gammalt) *suck* haha. Synd att valmöjligheterna för moderkort inte är så stora just nu.

om inte en kompressorkylare ingår som stock-kylare till de nya phenom lär det aldrig hända...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 940 BE lär väl kosta mellan 2000-2500kr skulle jag gissa.

Skulle den bli dyrare är det bara tråkigt, och dåligt för AMD.
45nm är billigare att tillverka, så den skulle mycket väl kunna ligga på 2000 eller under.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Funkar det att köra dessa på ett AM2 kort (som klarar nuvarande AM2+ processorer) eller måste man ha ett AM2+ moderkort?
Om jag måste uppgradera moderkortet till AM2+ så blir det nog AM3 istället men om det funkar på AM2 så blir det nog först processor och sedan nytt moderkort.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
I början av januari lanserar AMD processorn Phenom II X4 940 Black Edition, som har högst klockfrekvens av alla nya modeller. En variant som stödjer den nya sockeln släpps först nästa år.

Läs nyheten

Ser lite konstigt ut tycker jag då båda faktiskt släpps först nästa år.

För övrigt tråkigt att de inte kunde lanseras nu i november eller åtminstone före jul.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Phenom II X4 940 BE lär väl kosta mellan 2000-2500kr skulle jag gissa.

Skulle den bli dyrare är det bara tråkigt, och dåligt för AMD.
45nm är billigare att tillverka, så den skulle mycket väl kunna ligga på 2000 eller under.

Klart AMD ska få ta ut vilket pris dom vill. Förhandstester visar ändå på 10%+ bättre prestanda och mycket lägre strömförbrukning. Före AMD får upp sitt ASP så kan man inte ropa hej (för deras överlevnad).

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ser VERKLIGEN fram emot dessa Blir dock en budget modell för mig typ Phenom II x4 910 2,6Ghz. Hoppas dom kan FSB klocka lite.

Förutom att L3 Cachen är höjd från 2MB till 8MB, kommer inte latenserna på cachen att sänkas från 24 till 16 också?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Nice en 940 BE eller kanske en 945 fram till våren vore fint!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
om inte en kompressorkylare ingår som stock-kylare till de nya phenom lär det aldrig hända...

Varför? AMD är iaf övertygade om att de är snabbare och de klockar ju lika bra eller bättre på luft enligt vad de flesta säger, och då inte bara AMD själv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ser VERKLIGEN fram emot dessa Blir dock en budget modell för mig typ Phenom II x4 910 2,6Ghz. Hoppas dom kan FSB klocka lite.

Förutom att L3 Cachen är höjd från 2MB till 8MB, kommer inte latenserna på cachen att sänkas från 24 till 16 också?

6Mb L3 är det. Var är det om latenser, vart har du hört det?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
6Mb L3 är det. Var är det om latenser, vart har du hört det?

6MB på budget modellerna i 8xx serien. 9xx serien har 8MB. Angående latenserna tror jag det var 2Good4you som nämnde i nån tråd på AMD delen av forumet?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
6MB på budget modellerna i 8xx serien. 9xx serien har 8MB. Angående latenserna tror jag det var 2Good4you som nämnde i nån tråd på AMD delen av forumet?

Förväxla inte total cache med L3. Deneb har som mest 6MB L3, det plus 4x 512Kb L2 ger 8Mb total cache. Därför som Tricores har 7.5Mb total cache.

Permalänk
Medlem

Nån som vet av vilken anledning 945 dröjer? Jag menar, både DDR3-brädor och 3Ghz-CPU:er kommer ju finnas ute separat redan i februari. Detta måste väl betyda att dem 3Ghz CPU:er som kommer användas till 945 kommer att skilja sig på nått sätt från dem i 940? Multiplikatorn kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Nån som vet av vilken anledning 945 dröjer? Jag menar, både DDR3-brädor och 3Ghz-CPU:er kommer ju finnas ute separat redan i februari. Detta måste väl betyda att dem 3Ghz CPU:er som kommer användas till 945 kommer att skilja sig på nått sätt från dem i 940? Multiplikatorn kanske?

Multiplikatorn lär ju vara den samma. Och inget som ska påverka så värst mycket. Det kan vara en högre L3-hastighet som gör dem svårare att tillverka. Det låter rimligt då en DDR3-kontroller lär behöva högre frekvens för att fungera optimalt.

Permalänk
Medlem

öh?? ursäkta att jag är dålig med de här med cpu vad är en black edition för nåt?

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McFreedy
öh?? ursäkta att jag är dålig med de här med cpu vad är en black edition för nåt?

Det är AMDs motsvarighet till Intels Extreme Edition, d.v.s extra bra CPUer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det är AMDs motsvarighet till Intels Extreme Edition, d.v.s extra bra CPUer.

Inte riktigt. Båda har visserligen upplåst multiplikator, men det brukar bara finnas en Intel Extreme på marknaden åt gången i varje processorfamilj (den värsta/dyraste modellen i serien).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015