Garantiärende med Asus

Permalänk
Medlem

Garantiärende med Asus

Hej!

Jag har en Asus Z92T, också känd som A6Tc, inköpt i ~oktober 2006 från netonnet för dryga 11000.

Jag tar hela historien från början.
För någon månad sedan, när 2 års garantin började löpa på sina sista dagar fick jag problem med Line-In utgången på datorn, det verkade inte vara ett mjukvaruproblem så jag bestämde mig för att skicka in datorn, enligt killen jag pratade med på asus supporten så gällde det bara att datorn hade garanti kvar när jag registerade ärendet hos dom, vilket jag gjorde.

Allt gick smidigt och datorn var i holland på mindre än en dag (!), och jag får tillbaka den redan samma vecka, jag var överlyckig! Jag har alltid haft Asus och aldrig haft problem med mina saker tidigare, fast redan när jag fick paketet och öppnade det tyckte jag det var skumt, enligt mig så var det väldigt dåligt paketerat, då jag tyckte att jag packeterade mycket bättre med min "vaddering" jag hade på sidorna i paketet.

Dom hade bara med en mycket enkel konstruktion "fäst" fast datorn på en liten upphöjd platta i kartonen, och det kanske var 5 cm till topp och botten från datorn, som satt fast med en sorts överdragen plastfolie.

Jag väntade 24 timmar innan jag startade datorn, då den var mycket kall när jag fick den, när jag startar den märker jag direkt någon skumt, den har legat i viloläge hela tiden, för den startade på mindre än en sekund, precis som det blir när man startar en datorn från viloläge. Märkligt, tyckte jag.
OBS - Sleep mode var den i, ni kanske missuppfattar som Hibernate mode, men det var alltså sleep.

I alla fall, när jag väl börjar pula med den blåskärmar den ganska direkt, jag hörde ett tydligt "klick" och kände hårddisken varva ner, jag startade om och samma sak händer igen efter en stund. Jag tänkte, kanske har det blivit något fel på operativet? (Som då var Windows XP)

Jag installerade senaste Ubuntu realeasen, men samma problem yttrar sig igen, jag hör hårddisken stänga av sig och varva ner, och ubuntu hänger sig helt och hållet.

Det var helg, så jag ringer supporten så fort jag kan på måndagen, och killen jag pratar med säger att vid ett reparationstillfälle så förlängs garantin med 3 månader, såkallad reparationsgaranti eller något liknande.

Jag skickar dit laptopen igen, och spårar via UPS och ser att den kommer till holland på mindre än en dag.

Nu har det gått 21 dagar sedan Asus i Holland tog emot datorn och jag har varit i kontakt med supporten 2 gånger.
Första gången säger killen att dom väntar på en del, men det kan ta lång tid. Tar det mer än 21 dagar (det hade gått 15 dagar vid tillfället) så har jag rätt enligt deras policy att få en ny laptop.

Jag ringer dit idag igen, och frågar om statusen på datorn, han kan inte lämna så mycket information utan säger att de fortfarande väntar på en del, som inte har kommit. Han säger att han ska kolla ringa deras support i Holland och kontrollera om det är ett garantiärende, vilket berättigar mig till en ny dator.

Ringer dit efter ~4 timmar igen, och får prata med en annan kille som inte låter mig prata med den som skulle ringa till Holland, jag får höra ungefär samma sak sen tidigare, fast han sänker mina förhoppningar om en ny laptop ganska totalt, med anledningen att de 3 månaders förlängda garantin endast gäller den tidigare reperationen och säger inte hur mycket längre tid det kan ta innan det är färdigt.

Jag vill såklart ha min laptop tillbaka / få en ny laptop, vad kan jag hävda?

EDIT : La till garantireparationssaken

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Du ska ha en ny laptop, du har också mycket goda chanser att stämma dom om du inte skulle få det.

Skulle jag vara du så skulle jag ringa flera gånger om dagen och kräva en lösning och hela tiden fråga när den nya laptopen kommer.

Permalänk
Avstängd

Stämma? hehe, detta är sverige

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt så att du tar kontakt med din konsumentvägledare berättar samma historia igen för denne. Finns garanterat ett ARN utlåtande om detta sedan tidigare så det kommer denna person att ge dig tillsammans med paragrafer i konsummentköplagen som styrker din rätt.

Du tar kontakt med supporten och trevligt men bestämt begär att få komma i kontakt med en överordnad (hällst via telefon men kan hända att det ska ske via email/brev). Denna person informerar du om att du tidigare fått veta av supporten, vilket också är i enlighet med gällande praxis, att om reparationen tar mer än 3 veckor kunde du kräva en ny vara. Det har nu tagit mer än 3 veckor och du vill därför ha en ny dator alternativt din färdigreparerade dator hem omgående. Du tar med ARN ärendet samt paragraf från konsumentköplagen. Uppge också gärna vilken konsumentvägledare du pratat med samt hur de kan komma i kontakt med denna person. Du begär ett svar för att kunna dra det vidare eller att de hörsammar dina krav inom 5 arbetsdagar.

Antagligen har du en ny dator med posten inom kort eller en rolig historia Sverker Olofsson vill dela med sig av till rästen av oss svenska konsumenter.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hehe stäm dem du, det är sverige så långt kommer du inte
tja ny ska du fan ha.. ARN kan ju hjälpa till en del där^^

och btw, det heter inte holland. Landet heter nederländerna, Däremot finns det två provinser i nederländerna som heter zuid och noord holland (syd och nord va)..

Permalänk
Medlem

Min dator verkar vara lagad och är påväg hem nu, just nu är den i paris

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

3v är tyvärr inte så jättemycket när det kommer till laptop-reparationer.
Trevligt att det löste sig i alla fall.