Microsoft överväger gratis uppgradering från Vista

Permalänk
Melding Plague

Microsoft överväger gratis uppgradering från Vista

Operativsystemsmakaren Microsoft kan eventuellt erbjuda gratis uppgradering från Vista till Windows 7. Detta avslöjar interna källor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker det låter som en bra idé om det nu skulle stämma. PR PR på väggen där.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Way to go Microsoft.. Plötsligt känns det där studenterbjudandet om Ultimate för 1500kr ganska lockande

Permalänk
Medlem

Kommer med största sannolikhet ändå inte gälla OEM-versioner.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

MS kommer nog hitta på att produkten måste vara köpt 6mån före win7 lanseras. Detta för att inte hindra försäljningen av vista innan win7 har släpts men ändå inte att ge alla med vista uppgraderingsmöjlighet.

Permalänk
Medlem

Och precis när alla köpt Ultimate och hoppas på att få Windows 7 gratis. Näåeee, "det var falska rykten".

Elak PR för att trycka ut Vista skiten på folk är min gissning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Och precis när alla köpt Ultimate och hoppas på att få Windows 7 gratis. Näåeee, "det var falska rykten".

Elak PR för att trycka ut Vista skiten på folk är min gissning.

Tror iofs ingen är så dum så man köper Vista enbart pga dessa ryktena, då får man skylla sig själv imho.

Detta är rätt MS, hoppas det stämmer också! Som någon sa så är studenterbjudandet på 1500kr för Vista Ultimate ganska lockande isf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

I så fall skulle detta då bara gälla Business, Premium och Ultimate? Fan har ju bara Basic^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Vad menar dom med,

"Den som äger operativsystemet på svenska och som NYLIGEN INHANDLAT licensen kan därför vara lyckligt lottad."

Jag köpte mitt för ca. 1 år sedan snart, kmr det funka elr? kanske ingen som vet dum fråga ^^ men skulle vilja veta vad dom menar med nyligen och kommer alla de andra som inte är nyligen att spärras i så fall hur?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Skulle det här även vara aktuellt för en Vista ultimate-licens inköp för ett år sen (dec 07) ??
Vet ni?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är sant, och än om det skulle gälla en ganska begränsad skara användare som köpt retail versionen, är jag mest intresserad av varför det plötsligt ansett den här strategin nödvändig. PR är det visserligen, men kan det också vara det att Microsoft faktiskt börjar känna av det hettar till? Det kan ju vara ett smart drag för att bibehålla en så intakt domän av Windowssystem som möjligt.

Permalänk

De kan de liga gäran göra med Vista skiten de pumpade ut ^^
Lite synd att vi kommer i sista vågen. iofs 9 miljoner svenskar är väl bara en 9cm lång text strän på ett paper för de..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

När min tjej fick en Laptop så var det precis innan övergången XP->Vista så hon fick en Vista premium skiva och licens för ca 150:-. Det var en jäkla massa strul för många kommer jag ihåg. Säkert samma sak igen.

Permalänk
Medlem

Varför ens använda ett svenskt OS, är inte de flesta svenskar tillräckligt internationella för att klara av en engelskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Way to go Microsoft.. Plötsligt känns det där studenterbjudandet om Ultimate för 1500kr ganska lockande

Länk?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Varför ens använda ett svenskt OS, är inte de flesta svenskar tillräckligt internationella för att klara av en engelskt?

Det är bra att förvara det svenska språket.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt dumt att behöva köpa samma produkt hela tiden, oavsett om det är en ny version. Microsoft kommer aldrig klara sig med att ta betalt för varje version om de börjar släppa dem snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

Både att arbeta och studera på svenska är avsevärt mycket bekvämare för de flesta svenskar, sen kvittar det hur mycket man pratar, läser och hör engelska annars. Min kurslitteratur är i stort sett enbart på Engelska, det ger mig inte problem men den hastighet och direkta förståelse jag får upp när jag faktiskt får tag i svensk kursbok når jag aldrig upp till på engelska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Det är bra att förvara det svenska språket.

Om det bara ska förvaras kan vi väl använda engelskt Windows, så länge Microsoft lovar att översätta det. Om det ska bevaras kanske det kan vara bra att vi faktiskt även använder den svenska versionen i Sverige också.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Länk?

www.mecenat.se

Permalänk
Medlem

Jag blir bara irriterad på svenskt OS, de flesta program kör ändå på engelska och så får man program som blandar hej vilt med meddelanderutor med information på ett språk och knappar med text på ett annat. Ibland blir det på typ tyska också. Jag föredrar också svenska kursböcker men det är sällan man behöver läsa särskilt komplicerad engelska i ett vanligt datorprogram - det skulle i så fall vara i hjälpavsnittet, som ändå brukar vara ganska dåligt översatt. Dessutom, om man behöver hjälp med något så finns det mycket mer information på engelska och då blir det svårt att hitta i alla menyer och dylikt när man försöker följa instruktioner skrivna för engelskt OS.

Själv får jag OS via mitt universitet så behöver inte betala nånting hursomhelst. Och än så länge har jag ingen anledning att misstänka att Win7 skulle vara bättre, och har inte heller haft problem med Vista, så mig gör det detsamma. Nånting fel måste det ju iofs vara eftersom de redan gjort ett nytt OS, så jag får väl vara glad att jag sluppit alla problem...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Haha jag är iallafall glad att jag aldrig köpte vista, har knappt ens använt en dator som har vista så jag är glad att jag kan hoppa över en generation OS från Microsoft. Men jag tror nog att windows 7 blir bra och det kommer jag nog förmodligen köpa när jag skaffar mer RAM-minne

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Hjälpsam

MS gjorde precis samma sak vid lanserinen av Vista och nyligen köpta licenser av XP, min XP-licens var ca en månad för gammal.
Tror att det rörde sig om max tre månader gamla XP licenser, som kunde ge en Vista-licens

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd...Och än så länge har jag ingen anledning att misstänka att Win7 skulle vara bättre... [/B]

Det lilla jag testat windows 7 har gjort att jag nått en slutsats..
Historien har upprepat sig !

Win ME -> Win XP
Win Vista -> Win 7

För att inte vara otydlig, vista blev ett nytt ME, dvs inget att hänga i granen, sen kom xp.. likadant nu med vista och 7an

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Det lilla jag testat windows 7 har gjort att jag nått en slutsats..
Historien har upprepat sig !

Win ME -> Win XP
Win Vista -> Win 7

För att inte vara otydlig, vista blev ett nytt ME, dvs inget att hänga i granen, sen kom xp.. likadant nu med vista och 7an

Knappast. Vista och W7 är nästan samma sak, bara lite polerat. ME och XP är helt olika operativsystem.

Permalänk
Medlem

Re: Microsoft överväger gratis uppgradering från Vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Operativsystemsmakaren Microsoft kan eventuellt erbjuda gratis uppgradering från Vista till Windows 7. Detta avslöjar interna källor.

Läs nyheten

"Eventuellt", haha de gör då allt för att lura folk att köpa VISTA. Sedan när det är dags för lansering så ändrar de sig.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Detta bevisar ju endast hur kasst MS tycker att Vista egentligen är

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket de får ge användare gratis. Apple fick ju t.ex. inte skicka ut gratis firmware till nätverkskorten som aktiverade n-stöd eftersom de då ändrade funktionaliteten avsevärt efter köp.

Om informationen i artikeln skulle vara korrekt så antar jag att MS kommer (måste?) tidsbegränsa erbjudandet.

Man får ju dock känslan av att detta är ett försök av MS att få folk att köpa vista eftersom de då får win 7 "utan extra kostnad".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Länk?

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...
Dock sägs det ingen stans om det är OEM, Retail eller någon annan specialvariant av OS:et.. Eller hurvida det finns några andra begränsningar (t.ex. att du bara får använda det som student, dvs bara giltigt under tiden du studerar eller något annat). Men de e ju ett galet bra pris, gött att man ändå ska plugga Fysik B i vår ^^

Permalänk
Avstängd

Detta är ju ingen nyhet, var precis samma sak med XP.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...