Permalänk
Medlem

skaffa truck-kort?

hej, vilka tycker det är en bra investering för mig att ta truck-kort för jag tänkte söka jobb i norge så jag undrar skulle det på något sätt hjälpa mig skaffa jobb där, men även här i sverige? tack i förväg

Permalänk
Sötast

Beror på vad du får betala för det, truckkort får du via jobbet, om det finns behov så utbildar företagen antingen internt eller extern, absolut inget ovanligt.

Möjligt om det är en merit, men jag undrar faktiskt det då utbildningstiden är 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Beror på vad du får betala för det, truckkort får du via jobbet, om det finns behov så utbildar företagen antingen internt eller extern, absolut inget ovanligt.

Möjligt om det är en merit, men jag undrar faktiskt det då utbildningstiden är 1-2 veckor.

Står företaget och väljer mellan en som redan har kortet och en som behöver ta det så kan man ju tänka sig att de tar han som redan har det.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Står företaget och väljer mellan en som redan har kortet och en som behöver ta det så kan man ju tänka sig att de tar han som redan har det.

Inte helt säkert, då ett truckkort är/kan vara individuellt till arbetsplatsen, bara för att jag fifflar fram ett kort och visar det för chefen så betyder inte det att chefen "litar" på kortet och mig, då det ändå är han som står till ansvar, och eftersom ett truckkort inte ges utav staten så finns det inga garantier på hur man är, speciellt då man kan få kortet internt.

Ibland hamnar man på jobb som skiter totalt i om du har ett kort eller inte, du får köra ändå bara du kan stapla 3 pallar på varandra.

På vissa företag så måste man internutbilda sig / åter-utbilda sig just för att företaget inte kan lita på något utfärdat någon annanstans.

Det har faktiskt hänt mig både och

Speciellt udda var det att företaget som krävde återutbildning hade en inomhus miljö som var mycket enkelt att köra i.... medans företaget som sket blankt i om du hade kort eller inte, hade väldigt hala golv inomhus och ofta blank-is utomhus på vintrarna

Permalänk
Medlem

så min fråga återstår är det värt det eller inte, har hittat ett ställer nära mig som utbidlar mig för 2500 kr? låter det som en bra investering

Permalänk

Lagerjobb är ju ofta krav på truckkort, som sagt innan så står ju företaget ofta för utbildningen. Men söker de folk med truckkort och du söker och en annan kille med truckkort, så klart han får det före.

Kan vara en fördel ja. För 2500 är det ju värt det, men se till att du får rätt truck-klasser bara så du inte står med kuken i brevlådan och får köra typ plocktruck för 2500

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

ahah nej fan, ska ta b-klassen, asså upp till 10 ton kuken i brevlådan låter iaf lockande

Permalänk

Tycker det låter som en vettig investering. Har en kompis som tog truckkort i Sverige på egen bekostnad som nu kör truck på lager i Norge och tjänar minst 35000 SEK i månaden. Då kan ju 2500 ses som en mindre summa!

Permalänk
Medlem

Truckkort är klart värt.
Jag fick iofs mitt genom företaget, var 2 dagars praktik och 3 dagars körning har jag för mig.

för 2500:- så är det värt att lägga sina egna pengar på det, annars bode arbetsförmedlingen kunna pynta.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

arbetsförmedlingen suger balle, man kan inte ens få ett svar från dom, skev in mig för en månad sen och har inte esn kunnat få tag på min handläggare, skiter i mig fullständigt

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt truckkort med A+B-behörighet betalt av Arbetsförmedlingen i samband med att jag blev anställd på ett lager som jag praktiserat på. Som zoc sa så är det två dagar praktik och tre dagar körning. När jag kom tillbaka till företaget så fick jag svara på ett frågeformulär av försäkringsskäl. Efter att ha visat min produktionschef att jag kunde hantera trucken så var det bara att köra.

En kille på min utbildning blev kuggad. Man kan fråga sig varför han blev skickad på utbildning till att börja med. Han fattade knappt vad han höll på med. Förstår man vad som händer när man vrider en ratt och lyssnar på vad instruktören säger så är det jättelätt.

2500kr låter billigt för ett truckkort. Tyckte att dom snackade om 6000kr för min utbildning. Får du en bra utbildning så är det ett bra pris antar jag.

Lycka till!

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

2500? låter ju på tok för billigt? jag har då bara sett kurser som kostar över 10lax...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om du tar, så bör du ta för både A och B, minst. Har själv varit i Norge och på många ställen bryr de sig inte om du har kort eller inte. Här i Sverige verkar det vara strängare på arbetsplatserna.
Jag föreslår att du söker jobb ett tag och skulle det visa sig att många bara anställer folk med kort så kan det ju vara en anledning att ta det. Om inte, så har du sluppit utgiften.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt truckkort med AB behörighet av företaget jag jobbar på. Men där hade vi bara två dagar teori, sen skrev vi ett prov på det, sen körde vi en runda med några olika truckar lyfte några pallar och sen var det klart, praktiken hos oss tog inte mer än en timme...

Anledningen till att de är så hårda, ska enligt vad jag fått höra, vara att försäkringarna gäller inte om det är en person utan körtillstånd som gör något dumt.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10