Intel satsar på att bräcka AMD:s överklockning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
tror intel hamnar typ vid samma frekvens som amd prolle.
Men tror att intels i7 är mycket efektivare vid samma frekvens.
tror att i7 i 5 ghz slår en Phenom II i 6 ghz på 3dmarkvantage cpu test..

Jag tror Phenom II ger mer prestanda/kr.
Särskilt med tanke på att moderkorten för i7 kostar en förmögenhet, ddr3 tvång är det väll ochså? $$$.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag tror Phenom II ger mer prestanda/kr.

Det beror på vilka användningsområden man avser, men med tanke på att core i7 i många fall är ungefär dubbelt så snabb som core 2 kan de följaktligen kosta dubbelt så mycket utan att ha lägre prestanda/krona.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det beror på vilka användningsområden man avser, men med tanke på att core i7 i många fall är ungefär dubbelt så snabb som core 2 kan de följaktligen kosta dubbelt så mycket utan att ha lägre prestanda/krona.

Jag menar såklart prestanda/kr för mina pengar, är inte rik,

EDIT@ Me keff o.O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag tror Phenom II ger mer prestanda/kr.
Särskilt med tanke på att moderkorten för i7 kostar en förmögenhet, ddr3 tvång är det väll ochså? $$$.

Tror fortfarande att priserna på moderkorten kommer att sjunka ganska snabbt. Om vi får se styrkretsar från andra tillverkare.
Intel är som tidigare nämnts tvungna att betala licenspengar till nVIDIA för SLI-kompatibiliteten vilket får priserna att skjuta i höjden.

Sen tycker jag det verkar som att dom tillgängliga moderkorten överlag är ganska påkostade.

Priserna på DDR3-minnen kommer förhoppningsvis sjunka när tillverkarna börjar producera fler kretsar.

*Prays*

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

AMD sätter press hela tiden trotts att de är "under dogs". Först grafikkort, nu precossor.
Borde de inte plocka hem större marknadsandelar än Intel då?

katergorin Pris/Prestanda
AMD>Intel

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
AMD sätter press hela tiden trotts att de är "under dogs". Först grafikkort, nu precossor.
Borde de inte plocka hem större marknadsandelar än Intel då?

katergorin Pris/Prestanda
AMD>Intel

Det spelar ingen roll hur bra produkter AMD kommer ut med. Intel mutar återförsäljarna och fortsätter använda olagliga metoder för att hämma konkurrensen på marknaden. De har blivit bötfällda i Sydkorea och EU utreder Intel just nu. Bästa vore om EU kunde införa sanktioner mot Intel. Det är nog det enda språk de förstår.

Permalänk
Medlem

Är detta Intels version av Charlie Demerjian?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Orka bry sig, visst ett rekord till är väl bara bra. Kul att se hur högt man kan komma.

Men snacket om AMD/Intel börjar bli löjligt fjantigt nu, välj den ni känner för istället för att gnabba på sådär.
Är stennöjd med min E6600, hade säkert varit nöjd med någon av AMDs prollar med, förstår inte varför alla blir sura =/

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av ett företag att göra så. Måste ligga något bakom detta. Sen spelar det heller ingen roll om i7 gör det på LN2 då det är processor som genererar extrema mängder värme, speciellt i högre frekvenser, och där en vanlig inte har LN2. Med luftkylning skulle jag tro att Deneb klockar högre, vilket också behövs då i7 är mer effektiv per klockcykel istället, men och andra sidan betydligt dyrare. Oavsett hur det kommer bli så kan Intel säkert finna något exemplar som kan göra 7GHz, men att AMD's alla exemplar som man sett och hört klocka väl skulle vara handexeplar är skitsnack. Likaså att dom skulle inaktiverat delar av processorn är också skitsnack. Undra vad gamle Macci tycker om detta, och hur Fugger ställer sig till detta emot Macci.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
"Gurrty"

Du menar rekordet på 8220.1mhz

mm..Det kan bli tufft att slå det....

Det är klockfrekvensen på den högst klockade Netburst processorn, vilket inte är samma sak då det är en helt annan generation som inte är aktuell längre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Tror fortfarande att priserna på moderkorten kommer att sjunka ganska snabbt. Om vi får se styrkretsar från andra tillverkare.
Intel är som tidigare nämnts tvungna att betala licenspengar till nVIDIA för SLI-kompatibiliteten vilket får priserna att skjuta i höjden.

Var det inte typ $5, eller nå sånt, som Nvidia tog för varje moderkort som stödjer SLI ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Var det inte typ $5, eller nå sånt, som Nvidia tog för varje moderkort som stödjer SLI ?

Mjo var väl cet så midnre än 50Kr. Men intel tog väl ca 1500Kr totalt för X58 chipset till mobo tillverkarna eller nåt så största kostanderna för moderkortstillverkarna är ändå kostnaderna intel vill ha.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Lovar de över 7ghz så lovar de över 7ghz - den som lever får se. Antar att AMD kommer trycka på prisskillnaden. Intel kan ju ta en av sina i920 eller Core2 och dra den över 6,3ghz. CPU för 10.000kr mot CPU för knappast 4000kr är känns fånigt.

i7 965 Extreme kostar 11.250:- på komplett just nu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Lovar de över 7ghz så lovar de över 7ghz - den som lever får se. Antar att AMD kommer trycka på prisskillnaden. Intel kan ju ta en av sina i920 eller Core2 och dra den över 6,3ghz. CPU för 10.000kr mot CPU för knappast 4000kr är känns fånigt.

Handplockad (och modifierad?) phenom mot handplockad (och modifierad?) i7, prisskillnaden är inte så relevant då vanliga dödliga ändå inte kan köpa dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
i7 965 Extreme kostar 11.250:- på komplett just nu.

Köp inte där då, enligt prisjakt är lägsta pris 10355 kr.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Tror fortfarande att priserna på moderkorten kommer att sjunka ganska snabbt. Om vi får se styrkretsar från andra tillverkare.
Intel är som tidigare nämnts tvungna att betala licenspengar till nVIDIA för SLI-kompatibiliteten vilket får priserna att skjuta i höjden.

Sen tycker jag det verkar som att dom tillgängliga moderkorten överlag är ganska påkostade.

Priserna på DDR3-minnen kommer förhoppningsvis sjunka när tillverkarna börjar producera fler kretsar.

*Prays*

Dom där licenspengarna till Nvidia är inget. 8 dollar per krets/moderkort va?

Det är Intels egna X58 chipset som kostar en förmögenhet och gör moderkorten så dyra; hela 250 dollar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja asså, begrip att sånnahäringa extrema överklockningar inte betyder ett dyft för oss normala överklockare.

Det är prestanda/kr som är avgörande och inte enbart på CPU'n utan på HELA systemet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Det är Intels egna X58 chipset som kostar en förmögenhet och gör moderkorten så dyra; hela 250 dollar!

$150 var det va?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Lovar de över 7ghz så lovar de över 7ghz - den som lever får se. Antar att AMD kommer trycka på prisskillnaden. Intel kan ju ta en av sina i920 eller Core2 och dra den över 6,3ghz. CPU för 10.000kr mot CPU för knappast 4000kr är känns fånigt.

Så sant, man sitter och jämför grafikkort i samma prisklass, varför ska man då inte jämföra processorer i samma prisklass? klart att en CPU för 10.000kr är bättre än en CPU för 4.000kr ...

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
$150 var det va?

Ganska säker på att det var $250 men kan ha fel. Nån som har tid och ork att gräva fram nyheten? ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Francoise Piednoel postar en del skit om AMD på xtremesystems, rätt dålig stil

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446383#...

Han är ett kräk som inte förtjänar någons respekt. I ett annat forum där man diskuterade att Intels compilers gjorde så att AMDs processorer körde mycket sämre kod. Där höll han på och betedde sig som en 5åring - förlöjligade trådskaparen, pratade om rosa elefanter och flygande tefat.

Eh, va? gosh's länk går direkt till en post där han ber om ursäkt för att han deltog i en tråd. Kollar man på hans profil och listar alla inlägg han gjort, verkar hans deltagande i tråden vara städat. Jag kanske kan hålla med om att meningen "Let the Green team to have some fun and enjoy themselve." var lite onödig, men hur någon blir upprörd över detta förstår jag inte. I övrigt verkar han (baserat på hans inlägg i just den tråden) vara en ganska trevlig prick.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3445265#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446203#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446282#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446353#...

Eson, å sin sida, lämnar ingen källa alls.

Just nu luktar det värre om er än om honom.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite desperat av Intel att komma med en sådan kommentar. Bara för att AMD har lyckats utveckla en processor som kan klockas högt, så måste inte de börja yla om att deras processorer är mycket bättre. De är nästan äckligt dominanta på marknaden idag och ska visa att de är störst och bäst.

Jag vet att marknaden bygger på marknadsföring och att synas och höras, men jag tror nog inte Intel behöver den publiciteten just nu så det är ändå onödigt att börja tjata om att deras produkter är bäst. Jag tror inte någon av er vill se samma frekvenskrig som som vi minns från Prescott tiden..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag tycker det är lite desperat av Intel att komma med en sådan kommentar. Bara för att AMD har lyckats utveckla en processor som kan klockas högt, så måste inte de börja yla om att deras processorer är mycket bättre. De är nästan äckligt dominanta på marknaden idag och ska visa att de är störst och bäst.

Jag vet att marknaden bygger på marknadsföring och att synas och höras, men jag tror nog inte Intel behöver den publiciteten just nu så det är ändå onödigt att börja tjata om att deras produkter är bäst. Jag tror inte någon av er vill se samma frekvenskrig som som vi minns från Prescott tiden..

Nu var inte jag direkt aktiv på hårdvara under den tiden, men var det inte då det verkligen var peniskompensation på hög höjd av både Intel och AMD?

Typ att AMD nämnde sina 2,1ghz som "3000+" för att den presterade som en Pentium 4 @ 3,0ghz enligt dom själv? Och Intel drog upp en processor i 3.83ghz?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nu var inte jag direkt aktiv på hårdvara under den tiden, men var det inte då det verkligen var peniskompensation på hög höjd av både Intel och AMD?

Typ att AMD nämnde sina 2,1ghz som "3000+" för att den presterade som en Pentium 4 @ 3,0ghz enligt dom själv? Och Intel drog upp en processor i 3.83ghz?

mhz perioden hade sin kulmen precis innan tycker jag.
Men många säger att det var P4 som var kulmen på frekvensjakten.
Sen gick det bara utför. P4 skulle vara det bästa med högst frekvens och en pipeline lång som panamakanalen. Nackdelen var att den var tungrodd och långsam och inte ens med HT blev den vidare bra.
Intel levde helt på sitt namn då.

Problemet är att även om intel och amd och vi entusiaster vetat om att mhz är i princip oviktigt mellan olika arkitekturer i många år så vet inte vanliga konsumenter det.

Folk läser på sina spel: minimum requirements intel celeron at 3ghz och blir oroliga att deras core 2 quad på 2,4ghz inte kommer klara spelet.

Ifall intel lyckas pressa en specialutvald cpu till 7ghz så kommer många tycka intel är coola. Även om det skulle innebära att en intel på 7ghz presterar 2,5 gånger bättre än en amd på 6ghz men det är inte det viktiga.

Folk köper ju ändå extreme processorer utan att klocka...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Typ att AMD nämnde sina 2,1ghz som "3000+" för att den presterade som en Pentium 4 @ 3,0ghz

AMD hade ju mer än rätt också:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=227...

Roligt att i Doom3 så piskade en 1.8GHz K8 en Pentium4 på 3.6GHz och Half-Life 2 där den tar P4 3.8GHz också. Det är dubbla frekvensen och 4 dubbla priset, så kommer Intel-fans idag och säger att "Core2 äger AMD" när AMD fortfarande har riktigt bra grejer för pengarna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
I övrigt verkar han (baserat på hans inlägg i just den tråden) vara en ganska trevlig prick.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3445265#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446203#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446282#...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3446353#...

Eson, å sin sida, lämnar ingen källa alls.

Just nu luktar det värre om er än om honom.

Trevlig är han säkert men han påstår saker som förmodligen aldrig blir möjliga för en vanlig köpare av processorn.
Här kan du se vad några lyckats klocka upp processorn (i7) på dreamhack

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=209242
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=209100
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=209139

Lyckas de få fram någon i7 som klockar upp till 5 GHz på luft jämfört med de andra som inte ens når eller precis når den klocken med LN2 så är det inte riktigt seriöst.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Okej...

Är det BARA jag som förknippar namnet "i7" med 7 GHz och gissat att det kanske sedan länge har varit en liten vink om att de kommer kunna nå dit? Det var i alla fall min första tanke när jag såg namnet. "Jaha, ska de gå tillbaka till P4ans glada klockdagar?" Jag tror i alla fall inte att de skulle våga gå ut och sätta upp detta mål om de inte hade torrt på fötterna!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD hade ju mer än rätt också:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=227...

Roligt att i Doom3 så piskade en 1.8GHz K8 en Pentium4 på 3.6GHz och Half-Life 2 där den tar P4 3.8GHz också. Det är dubbla frekvensen och 4 dubbla priset, så kommer Intel-fans idag och säger att "Core2 äger AMD" när AMD fortfarande har riktigt bra grejer för pengarna.

Och du bekräftar ju att Core2 äger AMD.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Totalt meningslös tråd detta har blivit. Alla fanboys gillar sin egen favorit. Har alltid varit så, kommer alltid att vara. Skitsnack har alltid förekommit, nu är det dom stora pojkarna som kastar paj på varandra.

Så jävla tråkigt med Sweclockers....vartenda fan här är objektiv och kan inte diskutera ett skit utan att hålla med någon annan.

Svenska jävla kaffekärringar allihop.

Har du fått mens?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
AMD hade ju mer än rätt också:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=227...

Roligt att i Doom3 så piskade en 1.8GHz K8 en Pentium4 på 3.6GHz och Half-Life 2 där den tar P4 3.8GHz också. Det är dubbla frekvensen och 4 dubbla priset, så kommer Intel-fans idag och säger att "Core2 äger AMD" när AMD fortfarande har riktigt bra grejer för pengarna.

bla. bla. bla.. en processor kan aldrig piska den kan bara prestera. sledge.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goehran
Okej...

Är det BARA jag som förknippar namnet "i7" med 7 GHz och gissat att det kanske sedan länge har varit en liten vink om att de kommer kunna nå dit? Det var i alla fall min första tanke när jag såg namnet. "Jaha, ska de gå tillbaka till P4ans glada klockdagar?" Jag tror i alla fall inte att de skulle våga gå ut och sätta upp detta mål om de inte hade torrt på fötterna!

Tror inte de skulle ha så långsökta namn. Det är ett generationsnummer. Precis som AMD K6 och AMD K7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Och du bekräftar ju att Core2 äger AMD.

Nog för att de bättre Core 2-modellerna klår AMDs bästa för stunden ganska ordentligt. Men han bekräftade ingenting, han pratade om vad andra sa.
Han har dessutom en poäng. Man får galet mycket dator för pengarna om man köper AMD. Har själv byggt en komplett dator som hänger med riktigt bra i spel och film för en bra bit under 4000:-. Då snackar vi lågspännings dualcore på 2.5GHz. HD4670, 500GB HDD och 4GB ram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
bla. bla. bla.. en processor kan aldrig piska den kan bara prestera. sledge.

http://susning.nu/Bildlig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Och du bekräftar ju att Core2 äger AMD.

Absolut inte, dom är inte i närheten av samma övertag som AMD tidigare haft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
bla. bla. bla.. en processor kan aldrig piska den kan bara prestera. sledge.

Vart fick du luft ifrån? Ordet piska kan du synonymera med "prestera mycket bättre", vilket du inte verkar kunna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]