Permalänk

Utav 6 gig RAM visas bara 4?

Ellå (my name is Lindsay Lohan?)!

Anyway, jag satte ihop min nya fina om än smått högljudda dator igårkväll. Installerade all mjukvara idag och satte igång med lite flum för att se vad datorn kunde göra, mycket underhållande. Kollade i dxdiag nu dock och det står att den bara använder 4gig utav de 6 gig jag har satt i. Jag har alltså 3st 2gig-stickor, sådana här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393852.

Vet inte om det är viktigt att veta men mina övriga komponenter är Asus P6T Deluxe, 4870x2, Western Digital 640gb Black, random brännare, i7 920 (tror jag den heter?).

Jag har ett 64bit-os så det borde ju inte vara det som är felet. Är det bara vissa av de 6 RAM-platserna som ska användas eller?

/Lilleputten

Permalänk
Avstängd

I BIOS borde det finnan en inställning med namn "Memory Remapping" eller liknande

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Tackar, detta ska kollas.

-Edit- Nej, hittade inget sådant. Vet du var i BIOS det ska ligga (på ett ungefär, vet att det är olika från BIOS till BIOS.)? Var ligger det på ditt till exempel?

Permalänk
Medlem

Varför använder du dxdiag för att se hur mycket minne du har? Använd aktivitetshanteraren. Prestanda > fysiskt minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Tackar, detta ska kollas.

-Edit- Nej, hittade inget sådant. Vet du var i BIOS det ska ligga (på ett ungefär, vet att det är olika från BIOS till BIOS.)? Var ligger det på ditt till exempel?

Jag har aldrig behövt använda det på mitt moderkort så jag vet inte var det ligger

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Spelar det någon roll? Står 4gig fysiskt minne där också så det hjälper inte speciellt mycket.Antar att dxdiag ibland visar fel? Jag har ingen aning, tycker bara mitt problem är lite underligt.

Som sagt, hittade ingen "Memory Remapping" eller liknande i BIOS.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Varför använder du dxdiag för att se hur mycket minne du har? Använd aktivitetshanteraren. Prestanda > fysiskt minne.

Eller CPU-Z?

Permalänk

Argh, snälla, gör inte detta till en tråd om vilket program man ska använda för att kolla hur mycket RAM man har...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg inte heller någon sådan inställning i din manual, så testa att flytta om minnet och se om det hjälper

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Yep, det var omflyttning som gällde. Det var lite konstigt dock eftersom jag hade 2 tredjedelar av minnet jag skulle ha tänkte jag ju att det var den "udda" som skulle flyttas. Det visade sig att det var dom andra två som skulle flyttas.

Vet inte om det där var speciellt bra förklarat men jag börjar bli trött nu. Anyway, redan glad pojke blev nu mera glad.