Glasögon-hjälp - olika fabrikat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Glasögon-hjälp - olika fabrikat

Vet ej om detta är rätt forum (vetenskapligt?).

Nåväl, jag ska nu köpa nya glasögon. Jag står mellan två väldigt urskiljbara alternativ. För sakens skull bör nämnas att jag behöver progressiva glas, att jag har kraftigt brytningsfel och att jag har astigmatism på ett öga.

Specsavers
Pris: 6000 give or take

Då får jag två par progressiva glas med snygga bågar (designer, jävligt goa) som är gjorda för att vara tunna och imm/repbehandlade. "Medium" kvalité (finns tre nivåer). Synundersökning ingår. Tänkte ta solbrillsbehandling på ena paret.

Smart eyes
Pris: 1995

Helt okej bågar, får ett par progressiva med "tunna" glas, synundersökning går väl på 300 kr extra men inget problem.

NU är frågan, har ni nån erfarenhet av framförallt sistnämnda? Jag vill inte lägga ut 2000 på skräp helt enkelt. Eller betala 4000 för mycket. Är det Specsavers som har för många mellanhänder, dålig företagsamhet eller är för vinsthungriga? Eller är det Smart eyes som tar en del genvägar?

Mycket pengar rör det sig om för mig så vill inte stå där och se dum ut när jag valt "fel". Kan ju t o m vara så att Smart eyes gör bättre, vad vet jag?