Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Biodiesel?

Hur miljövänligt är det egentligen? Och hur förhåller det sig mot etanol?

Om man producerar det från skogsbruket eller till havs borde det ju inte konkurrera med något matproduktion. Då borde det väl nästan bara vara utsläppen kvar som problem. Och koldioxiden är ju en del av kretsloppet. Hur stor miljöbov är de kvarvarande utsläppen?

Någon som har lite koll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Re: Biodiesel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur miljövänligt är det egentligen? Och hur förhåller det sig mot etanol?

Om man producerar det från skogsbruket eller till havs borde det ju inte konkurrera med något matproduktion. Då borde det väl nästan bara vara utsläppen kvar som problem. Och koldioxiden är ju en del av kretsloppet. Hur stor miljöbov är de kvarvarande utsläppen?

Någon som har lite koll?

När man räknar med det faktum att man använder stora mängder fossila bränsler då man producerar/fraktar biodieseln så inser man ganska fort att det inte är märkbart mer miljövänligt än något annat alternativ, inte heller billigare.

Biodiesel är som ersättare till vanlig gammal bensin och diesel ganska dålig.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
När man räknar med det faktum att man använder stora mängder fossila bränsler då man producerar/fraktar biodieseln så inser man ganska fort att det inte är märkbart mer miljövänligt än något annat alternativ, inte heller billigare.

Biodiesel är som ersättare till vanlig gammal bensin och diesel ganska dålig.

Hur mycket fossila bränslen går det åt då? Vart i framställningsprocessen går det åt stora mängder fossila bränslen? Och frakten kan man göra på just biodiesel.
Frakt är dessutom något alla bränslen måste genomgå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Re: Re: Biodiesel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
När man räknar med det faktum att man använder stora mängder fossila bränsler då man producerar/fraktar biodieseln så inser man ganska fort att det inte är märkbart mer miljövänligt än något annat alternativ, inte heller billigare.

Biodiesel är som ersättare till vanlig gammal bensin och diesel ganska dålig.

Skulle man inte kunna använda biodiesel för att frakta biodieseln?

Eller har du fått för dig att vi har någon form av sjukt inneffektiv bränsledistrubition?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Först får du definiera vad du menar med biodiesel då det finns en hög olika typer som alla kallas biodiesel. Det är allt från att använda sig av förgasad biomassa som görs om till tyngre kolväten i en Fischer-Tropsch-process. Även rötgaser kan användas för att tillverka diesel. Ett annat sätt är att utgå från fettsyror och tillverka alkylestrar som även de går under namnet biodiesel.
Tillverkningsprocesserna är helt olika så det går inte att dra en generellt slutsats som gäller alla och en direkt jämförelse med etanol är inte riktigt möjlig. Dock kan man säga att förbränningsmotorn i allmänhet är en dålig lösning och vill man ha ett hållbart sammhälle är det eldrift som gäller. Detta förutsätter dock förbättringar i batteriteknologin alternativt kraftiga förbättringar av bränslecellsteknologin som idag är på tok för känslig och dyr för att vara användbar.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2140303.svd

Jag tror på detta i motsats till etanolen, en diesel har mycket högre verkningsgrad än en etanol eller bensingmotor, så man använder bränslet effektivare och man kommer dubbelt så långt per tank jämfört med etanol.
Diesel är också mindre brandfarligt än etanol eller bensin.
Det borde gå att framställa från brännbara sopor också.
Spillvärmen från framställningen kan vi kanske använda till fjärrvärme. om det sker här i Sverige.
Jag tror som sagt inte att etanolen har någon framtid, detta trots att jag köpte en ny etanolsaab för 1½ år sedan.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Re: Re: Re: Biodiesel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Skulle man inte kunna använda biodiesel för att frakta biodieseln?

Eller har du fått för dig att vi har någon form av sjukt inneffektiv bränsledistrubition?

Ja, givetvis, men man ersätter inte alla fraktmaskiner i hela världen med biodiesel bara sådär...

Förövrigt så japp, vi har en sjukt ineffektiv bränsledistribution när det gäller biodiesel om målet är att släppa ut så lite utsläpp som möjligt, då frakten skadar miljön så pass mycket att det där lilla extra man får av att bilarna använder biodiesel istället för vanlig bensin inte är tillräckligt.

Vill man vara miljövänlig så är det bästa enorma satsningar på batteriteknikforskning och solcellsforskning samtidigt som man bygger nya kärnkraftverk. Bilbatterier är inte så långt borta (några år/något decennium?) från att kunna ersätta bensinmotorn inom väldigt många områden.

Biodiesel/biogas är inte framtiden. Det krävs på tok för stora förändringar för att det ska vara värt att gå från bensin till biodiesel och sedan till elenergi. Att snabba på vägen från bensin till elenergi är betydligt lättare och är värt betydligt mer.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2140303.svd

Jag tror på detta i motsats till etanolen, en diesel har mycket högre verkningsgrad än en etanol eller bensingmotor, så man använder bränslet effektivare och man kommer dubbelt så långt per tank jämfört med etanol.
Diesel är också mindre brandfarligt än etanol eller bensin.
Det borde gå att framställa från brännbara sopor också.
Spillvärmen från framställningen kan vi kanske använda till fjärrvärme. om det sker här i Sverige.
Jag tror som sagt inte att etanolen har någon framtid, detta trots att jag köpte en ny etanolsaab för 1½ år sedan.

Problmet är att svartlutet idag används för att driva massabruken som därför drivs nästan helt på biobränsle. På sommaren levererar de till och med el ut till elnätet. Problemet blir då det krävs mer el (på vintern bland annat) så räcker det inte alltid till och det kan hända att de måste stödelda med olja för att täcka ångbehovet i processen. Ska vi då ta svarlutet från massaindustrin och låta de köra på mer olja istället?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Re: Re: Re: Re: Biodiesel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, givetvis, men man ersätter inte alla fraktmaskiner i hela världen med biodiesel bara sådär...

Det är ju samma frakt för alla flytande bränslen så det har jag svårt att köpa som ett bra argument. Eller påstår du att det inte är värt att satsa på biobränslen för att det inte omedelbart blir bara biobränslen?

Samma problem får man ju med ström, konstruktionsfordonen för att bygga kärnkraftverk och dylikt kommer ju också att använda fossila bränslen tills någon tid in i framtiden.

Citat:

Förövrigt så japp, vi har en sjukt ineffektiv bränsledistribution när det gäller biodiesel om målet är att släppa ut så lite utsläpp som möjligt, då frakten skadar miljön så pass mycket att det där lilla extra man får av att bilarna använder biodiesel istället för vanlig bensin inte är tillräckligt.

Men bensinen måste ju också transporteras, det du säger låter befängt. Rimligtvis måste ju bränsletransportkostnaden (i energi) vara försumbar jämfört med den energi man får ur bränslet.

Citat:

Vill man vara miljövänlig så är det bästa enorma satsningar på batteriteknikforskning och solcellsforskning samtidigt som man bygger nya kärnkraftverk. Bilbatterier är inte så långt borta (några år/något decennium?) från att kunna ersätta bensinmotorn inom väldigt många områden.

Biodiesel/biogas är inte framtiden. Det krävs på tok för stora förändringar för att det ska vara värt att gå från bensin till biodiesel och sedan till elenergi. Att snabba på vägen från bensin till elenergi är betydligt lättare och är värt betydligt mer.

Jo, elektriskt drivna fordon går frammåt är tysta och har bra effektivitet, men har fortfarande problemet med att de tar lång tid att "tanka", något som inte passar in i en körkultur vi har, visst det kommer troligen att lösas på något sätt i framtiden men det är ju bara dumt att ignorera ett mellansteg, speciellt när biodiesel är en typisk sån sak man bara kan hälla i vanliga dieselmotorer utan modifieringar.

Förövrigt tror jag också att vi i framtiden kommer använda eldrivna bilar med någon form av utbytbar batterimodul. Men det kan ju vara långt tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Re: Re: Re: Re: Re: Biodiesel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jo, elektriskt drivna fordon går frammåt är tysta och har bra effektivitet, men har fortfarande problemet med att de tar lång tid att "tanka", något som inte passar in i en körkultur vi har, visst det kommer troligen att lösas på något sätt i framtiden men det är ju bara dumt att ignorera ett mellansteg, speciellt när biodiesel är en typisk sån sak man bara kan hälla i vanliga dieselmotorer utan modifieringar.

Förövrigt tror jag också att vi i framtiden kommer använda eldrivna bilar med någon form av utbytbar batterimodul. Men det kan ju vara långt tills dess.

Snabbladdning av batterier finns redan, det är inte något större problem egentligen.

Du verkar helt försumma hur ENORMT många saker det finns som går på bensin idag. Att ersätta dem alla för att sedan gå över till biodiesel, varvid vi efter bara några år (om ens det) går över till el, är bara dumt och onödigt. Batteribilar finns redan och de fungerar, det enda som saknas är att priset går ner till en mer human nivå så att vanliga människor kan köpa dem i mängder (utan att behöva köpa bilar med sämre batteri - ett high-end-batteri till bilar kan utan vidare kosta mer än vad en modern bensinbilar kostar).

Utbytbar batterimodul... Finns det någon vanlig elbil som inte har det? Självklart kan man ersätta batterimodulen, det hade varit katastrof annars. Men det är ju inte direkt något man gör varje dag ála tankning.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Men vi har ju redan dieslar, dessa går väl utmärkt att köra på biodiesel, utan konvertering.
Känns vettigare att satsa på diesel än etanol, en diesel använder energin i bränslet effektivare än en bensin eller etanolbil gör, redan där sjunker förbrukningen med 30%.
Biodiesel kan blandas i den vanliga dieseln efter tillgång vilket gör att mackarna inte behöver byggas om.
I dag tvingas massor av mackar på glesbygden stänga, eftersom lagen säger att dom måste bygga en etanolpump, vilket dom inte har råd med.
Finns hybriddieslar under utprovning, som låter en mellanklassbil dra 3dl milen i blandad körning, med goda prestanda.
Problemet med batterier i dag är förutom priset, vikten och volymen per energilagring, det finns en anledning till att även militära ubåtar, där pengar inte är det största problemet, har hybriddrift.
Lyml menade nog att man enkelt skulle kunna byta bateriet i stället för att tanka det på macken, macken laddar sen upp batterierna i lugn och ro.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Först får du definiera vad du menar med biodiesel då det finns en hög olika typer som alla kallas biodiesel. Det är allt från att använda sig av förgasad biomassa som görs om till tyngre kolväten i en Fischer-Tropsch-process. Även rötgaser kan användas för att tillverka diesel. Ett annat sätt är att utgå från fettsyror och tillverka alkylestrar som även de går under namnet biodiesel.
Tillverkningsprocesserna är helt olika så det går inte att dra en generellt slutsats som gäller alla och en direkt jämförelse med etanol är inte riktigt möjlig. Dock kan man säga att förbränningsmotorn i allmänhet är en dålig lösning och vill man ha ett hållbart sammhälle är det eldrift som gäller. Detta förutsätter dock förbättringar i batteriteknologin alternativt kraftiga förbättringar av bränslecellsteknologin som idag är på tok för känslig och dyr för att vara användbar.

Tänkte främst på den gjord av tallolja som snart säljs på Preem. Men även andra typer. Men jag ville veta mest var vid förbränning i motorn. Det kommer väl mer än bara koldioxid antar jag?

Och angående svartlutet. Kan de inte driva sina anläggningar med el?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, givetvis, men man ersätter inte alla fraktmaskiner i hela världen med biodiesel bara sådär...

Förövrigt så japp, vi har en sjukt ineffektiv bränsledistribution när det gäller biodiesel om målet är att släppa ut så lite utsläpp som möjligt, då frakten skadar miljön så pass mycket att det där lilla extra man får av att bilarna använder biodiesel istället för vanlig bensin inte är tillräckligt.

Vill man vara miljövänlig så är det bästa enorma satsningar på batteriteknikforskning och solcellsforskning samtidigt som man bygger nya kärnkraftverk. Bilbatterier är inte så långt borta (några år/något decennium?) från att kunna ersätta bensinmotorn inom väldigt många områden.

Biodiesel/biogas är inte framtiden. Det krävs på tok för stora förändringar för att det ska vara värt att gå från bensin till biodiesel och sedan till elenergi. Att snabba på vägen från bensin till elenergi är betydligt lättare och är värt betydligt mer.

Bensin och Diesel måste också fraktas. Och de utsläppen är väldigt marginella om man jämför med det totala bränslet. Och som sagt. Lastbilar kan köra Biodiesel drivna av just biodiesel. Behöver inte bygga om dem.
Och att påstå att skillnaderna mellan olika bränslen blir nästan obefintliga på grund av de enorma utsläppen frakten ger känns lite skruvat. Hur många promille av våran konsumption av fossila bränslen tror du går till att frakta dem? Jag säger att det är inte många.

Med din beskrivning borde det finnas fler tankbilar på vägarna än andra fordon.
Alltså, skillnaden mellan diesel och biodiesel är stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Snabbladdning av batterier finns redan, det är inte något större problem egentligen.

Du verkar helt försumma hur ENORMT många saker det finns som går på bensin idag. Att ersätta dem alla för att sedan gå över till biodiesel, varvid vi efter bara några år (om ens det) går över till el, är bara dumt och onödigt. Batteribilar finns redan och de fungerar, det enda som saknas är att priset går ner till en mer human nivå så att vanliga människor kan köpa dem i mängder (utan att behöva köpa bilar med sämre batteri - ett high-end-batteri till bilar kan utan vidare kosta mer än vad en modern bensinbilar kostar).

Utbytbar batterimodul... Finns det någon vanlig elbil som inte har det? Självklart kan man ersätta batterimodulen, det hade varit katastrof annars. Men det är ju inte direkt något man gör varje dag ála tankning.

Batteriutvecklingen och bränslecellsutvecklingen går med en rasande fart om man tänker på den tekniken som ligger bakom. Tror inte att t.ex. Preem skulle kunna tillföra något mer där. Och att de förser våra vanliga dieselbilar med miljövänligare bränsle tills det är utvecklat är väl inget som är fel? Vi måste fortfarande köra med de bilar vi har i minst 15-20 år innan elbilar blir konkurrenskraftiga. Ska vi sitta på bensinmotorer som drar 1 liter milen fram tills dess i ren protest när det finns alternativ menar du?

Det behövs ingen teknik eller utveckling för att köra med biodiesel. Bara sätta igång att tanka så fort det kommit till Preems stationer.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Enkom batterier är inte heller lösningen även om elbilar nog är det på sikt. Vi måste hitta system som laddar bilen under färd. Vilket är lättare än man tror. Och kanske dyrare. Det som behövs är en helt ny väginfrastruktur där ström kan tas från vägen. Det är inte så illa som det låter och varje enskilt problem kan lösas relativt enkelt. Svårigheten är i stället att det är så många småproblem. Fördelen är att vi inte behöver någon ny revolutionerande teknik. Men för att det ska vara någon mening med detta behöver elen produceras rätt. Vi måste producera mycket mer el.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Enkom batterier är inte heller lösningen även om elbilar nog är det på sikt. Vi måste hitta system som laddar bilen under färd. Vilket är lättare än man tror. Och kanske dyrare. Det som behövs är en helt ny väginfrastruktur där ström kan tas från vägen. Det är inte så illa som det låter och varje enskilt problem kan lösas relativt enkelt. Svårigheten är i stället att det är så många småproblem. Fördelen är att vi inte behöver någon ny revolutionerande teknik. Men för att det ska vara någon mening med detta behöver elen produceras rätt. Vi måste producera mycket mer el.

Det är en god lösning för städer, definitivt, men du kan väl inte mena att det är en bra lösning för alla vägar? Det lär ju kosta extremt mycket. Man behöver ju mest energi när man ska färdas långt, men då blir det också ännu dyrare om man behöver det även på lite mindre vägar.

Det är framtiden, visst, men hur långt fram tänker du?
Jag är själv ganska tveksam till om staten (som i slutändan lär bli de som skapar stora delar av infrastrukturen i Sverige) kommer att vilja satsa på en helt ny infrastruktur i mångmiljardklassen. Det känns nästan som att den tiden är förbi, men det är nog bara jag.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är en god lösning för städer, definitivt, men du kan väl inte mena att det är en bra lösning för alla vägar? Det lär ju kosta extremt mycket. Man behöver ju mest energi när man ska färdas långt, men då blir det också ännu dyrare om man behöver det även på lite mindre vägar.

Det är framtiden, visst, men hur långt fram tänker du?
Jag är själv ganska tveksam till om staten (som i slutändan lär bli de som skapar stora delar av infrastrukturen i Sverige) kommer att vilja satsa på en helt ny infrastruktur i mångmiljardklassen. Det känns nästan som att den tiden är förbi, men det är nog bara jag.

Jo, den tiden är nog förbi. På gott och ont. Mest gott antagligen. Men en trend inom infrastruktur är att komplexiteten och kostnaden hela tiden ökar (nähä?) samtidigt som tekniken blir billigare. Så i framtiden kan mycket väl den ökade kilometerkostnaden motiveras. Redan idag kan man ju förundras över hur kostsam infrastruktur kan vara. Bara en bro kan kosta miljarder och telebolagen har i många fall var sitt nät (givetvis dock överlappande) där varje nät i sig kostat multum. Ändå har man vågat satsa. Det gäller att vara lite pionjär och inte se dystopier i framtiden.

På riktigt små, och speciellt korta vägar lär det inte behövas alls. Vi behöver ju av praktiska skäl ett batteri oavsett vilket. Batteriet ska precis som idag kunna driva bilen i åtskilliga kilometer. Och de som måste färdas off-road eller på icke-elektrifierade vägar får helt enkelt ha bilar med större batteri. Som sagt, de tekniska problemen är många men hyggligt små. Det fina är att inget problem i sig är oöverstigligt.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003

Intressant, MBY. Men hur är tanken att kraftöverföringen ska lösas? Hängande trådar förutsätter ju lika höjd på alla fordon, och en strömförande skena som ligger öppen känns ju inte som något säkert alternativ för våra vägar. Eller ska varje bil ha en mast likt radiobilarna på Gröna Lund?

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006

Att man inte kan ha det system som MBY föreslår på alla vägar tycker jag borde gå att lösa med system i stil med vägbeskrivningen på moderna bil-GPS.
I uträkningen av färdväg kan bilens dator väga in energikonsumtion och lägga upp färden så att vägar som är utrustade med uppladdningsfunktion kommer nog nära inpå för att hålla batteriet nog laddat. Går det inte får den väll i värsta fall även plotta in ett par stopp på uppladningsstationer utöver detta.

När väl övergången från människostyrda bilar till "autopilot"-styrda kommer måste det ju ändå lösas på något liknande sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Intressant, MBY. Men hur är tanken att kraftöverföringen ska lösas? Hängande trådar förutsätter ju lika höjd på alla fordon, och en strömförande skena som ligger öppen känns ju inte som något säkert alternativ för våra vägar. Eller ska varje bil ha en mast likt radiobilarna på Gröna Lund?

Jag är ganska så väldigt säker på att MBY menar elskenor/likn. inbyggd under vägen. Sedan har alla bilar någonting som kan ta emot elektriciteten. Problemet är bara det att kostnaden givetvis blir flera gånger högre än att bara göra nya vägar på det sätt vi gör dem idag. Dessutom så måste ju i princip flera procent av Sveriges vägar (väldigt många kilometer... en kilometer väg är betydligt dyrare än vad man kan tro) få det här systemet. Sedan finns inte riktigt tekniken än, det gäller ju att skapa något som är hållbart, kostnadseffektivt och ofarligt, dessutom måste man hitta ett system för hur man ska debitera användarna (förslagsvis kommer debiteringen även att innehålla en serviceavgift för kostnaderna att bygga systemet) och så vidare.

Det hela är en typisk framtidsvision som inte alls är otänkbar (annars hade MBY nog inte förespråkat det), men det är väl inget man lär satsa på inom de närmaste 10 åren skulle jag tro (men när man väl börjar satsa så går det säkerligen fort).

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag är ganska så väldigt säker på att MBY menar elskenor/likn. inbyggd under vägen. Sedan har alla bilar någonting som kan ta emot elektriciteten.

Ja ja, men HUR? Krävs det mekanisk kontakt eller går det att lösa med hjälp av induktion? Jag vill ha detaljer!

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krillehöla
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Ja ja, men HUR? Krävs det mekanisk kontakt eller går det att lösa med hjälp av induktion? Jag vill ha detaljer!

Det är detta som MBY menar är framtiden såklart!

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Ja ja, men HUR? Krävs det mekanisk kontakt eller går det att lösa med hjälp av induktion? Jag vill ha detaljer!

De flesta system är väl ganska teoretiska än så länge, men jag gissar att MBY inte menar ett system som kräver mekanisk kontakt. Induktion låter inte helt omöjligt.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Ja ja, men HUR? Krävs det mekanisk kontakt eller går det att lösa med hjälp av induktion? Jag vill ha detaljer!

Ja, jag menar i marken. Otänkbart är förstås inte ett nät i luften likt nöjesfältens "radiobilar", men jag tror att marken är ett fullt gångbart alternativ. Glöm inte att radiobilar har en pol i marken. Elförsörjning i luften har ju funnits mycket länge och finns ju fortfarande, t.ex. i Aten och uppenbarligen i Landskrona också! Trots åldern är tillförlitligheten inte den bästa i skarpa kurvor och höga hastigheter.

Induktion i all ära men det blir nog dyrt per kilometer och kommer nog ha låg verkningsgrad (höjer man frekvensen får man högre verkningsgrad men stora problem med EMC om världens trafiknät ska fungera som radioantenn).

Ett av dessa tekniska problem är förstås strömupptagningen. Man vill inte ha något som släpar i marken. Att en nästan punktartad kontakt kan göras mot luftledning (kontaktledning) beror på att spänningen är så hög att strömmen blir liten. Vid lägre spänning krävs större kontaktyta, vilket ger mer friktion. En tanke är då själva hjulen på bilen. Gummihjul leder inte ström, men materialfysiken har gett oss en del nya material som har gummiegenskaper och leder ström. Konduktansen är låg jämfört med metall, så förlusterna blir höga (liksom värmeutvecklingen), men det finns inga principiella hinder för att bättre material ska utvecklas, vilket gör att verkningsgraden kan utvecklas över tid. Detta skulle ge en frihet att byta filer och liknande men kräver ett mer standardiserat längd på hjulaxeln (det måste ju inte vara samma för alla fordon, men behöver antagligen vara en jämn multipel av något, t.ex. bredden mellan skenor i marken.

Spänningen måste vara förhållandevis låg för att slippa överslag och olyckor, men ledarna måste också vara separerade för att tåla regn. Låg spänning ger låg verkningsgrad om matarstationerna är lång ifrån varandra. Dessa, och mängder av andra, är de problem jag talade om tidigare. Inget problem verkar dock oöverstigligt för dagens ingenjör, så framtidens kan säker lösa det på något sätt.

Detta är ju inte heller något nytt utan samma och liknande förslag har ju dykt upp om och om igen sedan 1800-talet! Modern teknik, modern materialteknik och reglerteknik torde dock göra förutsättningarna något bättre än på 1800-talet.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003

Jag är inte helt övertygad, men om du säger det så...

Skulle man inte bara kunna införa ett bytessystem för batterier? Man kör in bilen på macken, byter batterierna till ett par nyladdade och kör därifrån. Svårigheten är förstås att batterier är tunga och otympliga, men med rätt automatisering borde det gå att lösa. Man kan t ex tänka sig platta batterier som sitter under bilen och byts ut via nedsäkningar i marken.

Eller så utvecklar man batteritekniken: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=211517
...Eller kanske en vindsnurra på taket: http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4&eurl=http://bil.fe...

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Det största problemet med nuvarande biodiesel är att den främsta råvara är palmolja. För att möta efterfrågan på palmolja ersätts regnskog med palmoljeplantager, varvid oersättlig biotop går förlorad.

För leder med mycket trafik kan man tänka sig att låta vägen vara statorn i en linjär asynkronmotor där fordonet motsvarar rotorn. Systemet har provats med framgång för höghastighetståg.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

...Eller kanske en vindsnurra på taket: http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4&eurl=http://bil.fe...

Aaaah!

Visade den där på en förfest med en massa teknisk fysik-studenter varav några hade vänstersympatier. De började försvara förslaget (inte bara för stillastående bilar) och insåg inte varför det inte skulle fungera.
Man tycker ju att man ska kunna förvänta sig mer av studenter på liknande utbildningar, men politiken verkar förblinda dem... om de nu inte bara tänkte väldigt fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Jag tycker man får se el-bilen som komplement till dagens fossil-bilar.70% (eller vad det är) av människorna kör <10mil/dan, då räcker det med en el-bil.

Säg såhär, köper du en el-bil blir du medlem i en bilpool där du kan hyra en fossil-bil för en mindre summa när du behöver åka på längre turer. Problem solved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norra Dalarna
Registrerad
Nov 2006

För att göra det så effektivt med biodiesel som möjligt så är det till 100% möjligt att göra om vanlig använd frityrolja till just biodiesel. Det som behövs är att den renas så att den blir väldigt lättflytande för att sedan späs ut med 10-15% Diesel innan man pumpar det i bilens bränsletank. Anledningen till att spä ut med Diesel är väldigt enkel, det förbättrar startegenskaperna rejält på nyare Dieselbilar eftersom att glödstiften är så pass små så värmer dem inte upp luften i cylindrarna tillräckligt mycket.

Har man en nyare dieselbil så är det mycket mera noga med hur pass renad frityroljan är. Där finns det mycket mindre felmarginaler och bränslesystemen är mycket känsligare för små partiklar än vad t.ex en Mercedes 300D motor modell äldre är. Där har dem ett rejält överdimensionerat bränslesystem rakt igenom.

Rening av frityroljan kan göras lokalt vilket gör att man slipper långa transporter vilket gör processen ineffektiv. De få transporter som kommer att få lov att göras ska självklart göras med Dieselbilar som körs på frityroljan.
Eventuellt skulle man kunna sätta upp lite större "Reningsverk" på dem lite större orterna och sedan frakta det ut till pumparna inom ett visst område.
Oljan ska självklart gå igenom en testprocess för att inte kvalitén ska skilja sig alltför mycket i de olika delarna av landet.

Renar man då frityrolja relativt lokalt så borde det gå att få fram ett kostnadseffektivt bränsle som dessutom redan är återvunnet och sparat på lite på miljön. Blir dock svårt att täcka upp hela Sveriges behov av bränsle på detta sätt men det är i alla fall ett alternativ till att inte åka bil alls.

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED och 3x4TiB i RAID-Z1,NAS4FREE | Lumia 930
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Aaaah!

Visade den där på en förfest med en massa teknisk fysik-studenter varav några hade vänstersympatier. De började försvara förslaget (inte bara för stillastående bilar) och insåg inte varför det inte skulle fungera.
Man tycker ju att man ska kunna förvänta sig mer av studenter på liknande utbildningar, men politiken verkar förblinda dem... om de nu inte bara tänkte väldigt fel.

Urk. Brott mot termodynamiken är verkligen något som borde straffas hårdare!

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Hmm, jag har länge tänkt lite på det här med batterier med mera. Mina batterikunskaper är dock minimala Som jag fattat det har man ju iaf något lagringsmedia av elektroner och separerar dem, så långt tror jag det är rätt.

Dock är jag inte helt säker på vad man använder som lagringsmedia idag? Är det flytande? Vad stoppar då från att ha mackar där man endast byter ut lagringsmediat? Kan man inte konfigurera batterier med lättutbytliga lagringsceller? Så laddas de på macken? Dvs du kör in på macken, betalar en hundring och snabbt byter ut dina utjämnade lagringsmedia (dvs lika många elektroner i både + och -), till sådana där de separerats. Borde ju gå och få ner en "tankning" till 5 minuter i så fall.

Jag kanske är helt ute och snurrar?

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Vänsternissar och deras utopi-idéer. Det verkar som att så länge det är utopi-smörja så tror vänstervridna tokar på det

Högern är lika illa med sitt allt ska säljas till varje pris ideologi. Var för övrigt kul att se debatten om jobbpolitik i TV i morse. Det dröjde bara ett par minuter innan det blev personangrepp. Jag som trodde att det bara var på internet folk var så barnsliga men tydligen inte.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24