Permalänk

Router, folding och torrent?

Hej!

Ska bara säga att detta projekt INTE kommer att genomföras men jag skulle vilja veta om det är teoretiskt möjligt.

Idén är att köra Gpu folding och någon sorts torrent-progrram på en dator som agerar router. Går det? och isåfall med vad för mjukvara?

Permalänk

Jag gör det på min vistadator. Den får in internet och delar det med de andra datorerna. Däremot kan det vara lite problem med det trådlösa nätverket men det funkar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Hej!

Ska bara säga att detta projekt INTE kommer att genomföras men jag skulle vilja veta om det är teoretiskt möjligt.

Idén är att köra Gpu folding och någon sorts torrent-progrram på en dator som agerar router. Går det? och isåfall med vad för mjukvara?

Personligen skulle jag inte göra det, jag föredrar att sätta en gammal P2/P3:a som router i nått hörn och sedan köra m0n0wall eller pfSense på den, fruktansvärt kompetenta OS faktiskt..
Men självklart går det, vilken linux-dist som helst ska väl egentligen klara det så vitt jag vet.. Själv skulle jag rekommendera Ubuntu, förhållandevis lätt att komma igång med, men se till att du har någon du kan rådfråga när du kör fast, eller rejält med tålamod och extra datorer att söka efter hjälp på nätet med
Also: OM projektet skulle bli "på riktigt" så tänk på att testa dig fram i en stängd miljö, alltså koppla din nya router till modemet direkt och låt resten av familjen sitta kvar med den gamla routern tills du fått allting att fungera, prova med dig själv och nån mer inkopplade på nya routern i några månader tills du känner dig hemma

Permalänk

AtreX: Bra tips men kan man köra någon torrent-klient på pfSense elle m0n0wall?

Finns det något inbyggt system i t ex Ubuntu för att dela på nätanslutningen eller måste man installera något annat program då?