Antipiratlagen färdig

Permalänk
Medlem

http://www.metro.se/se/article/2008/12/05/13/5528-48/index.xm...
Nej, det här handlar inte om att låsa fast konsumenter i föråldrade sätt att tjäna pengar.
Rätt uppenbart att det hela är om att tvinga ur konsumenter pengar utan att behöva följa normala regler för hur en marknad ska fungera. Jag tror de missuppfattat det hela med att det är marknaden som skall förse kunderna med vad de vill ha, inte tvärt om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
http://www.metro.se/se/article/2008/12/05/13/5528-48/index.xm...
Nej, det här handlar inte om att låsa fast konsumenter i föråldrade sätt att tjäna pengar.
Rätt uppenbart att det hela är om att tvinga ur konsumenter pengar utan att behöva följa normala regler för hur en marknad ska fungera. Jag tror de missuppfattat det hela med att det är marknaden som skall förse kunderna med vad de vill ha, inte tvärt om.

Wow de menar verkligen allvar, den stora frågan är om någon någonsin kommer ta Atari på allvar igen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
En lustig sak oxå man bör ha i åtanke som ingen nämnt..
I Sverige så har vi folkvalt styre, lyssnar dem valda på folket?
Den som anser sig att vår regering lyssnar på folket är en ren o skär idiot i min utsago iallafall och bör skaffa lite vett i skallen..
Då är det inte bara just fildelningsfrågan som berör utan även mycket annat..

Är du säker på att folket vill att det ska vara OK att begå uphovsrättsbrott? Sverige kommer få punga ut stora summor till EU om vi inte inför något för att motverka fildelningen.

Där är mycket som regeringen inte verkar lyssna på, men den här frågan så finns det inte så mycket till valmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Är du säker på att folket vill att det ska vara OK att begå uphovsrättsbrott? Sverige kommer få punga ut stora summor till EU om vi inte inför något för att motverka fildelningen.

Där är mycket som regeringen inte verkar lyssna på, men den här frågan så finns det inte så mycket till valmöjlighet.

Jag är inte säker på att folket vill att Sverige ska vara med i EU över huvudtaget.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Är du säker på att folket vill att det ska vara OK att begå uphovsrättsbrott? Sverige kommer få punga ut stora summor till EU om vi inte inför något för att motverka fildelningen.

Där är mycket som regeringen inte verkar lyssna på, men den här frågan så finns det inte så mycket till valmöjlighet.

Varför ska vi var med i EU då? Visst vi hade omröstning men efter det så har vi inte haft nån omröstningen igen. Varför. jo för folk har tappat förtroendet för EU. Dom jag minns som var för å många numera i mot.

Ni ser allt så svart å vitt. Bara för man är i mot lagen då är man för upphovsrättsbrott? Visst hade världen vart underbar om alla vart nöjda?

Men nu är det så att regeringen går lobbyisternas väg och ser allt i svart å vitt. Sanningen är mycket mer komplicerad. Det är mycket enklare att fildela, det är bättre utbud att fildela, det är bättre kvalite, iget DRM eller HDCP som gör att du måste ha en TV som klarar det. återigen blir dom lagliga kunderna bestraffade och inte dom som kan kringgå det och sanningen är att det är mycket lättare än att vara laglig.

Bör man inte då börja fundera på om det är nåt ruttet med dagens affärsmetod?
Vad är det svåra med att erbjuda tjänster baserade kring tex torrents?

Det krävs avsevärt mindre servrar och banbred med ett sådan system. Man kan motivera folk att seeda genom bonus system så dom som delar ut länge och mycket får rabatt.
Det spara miljön, vi slipper alla jävla plast skivor som ska tillverkas och transporteras. Bättre priser till kunder, billigare distribution.

Problemet är knappast att folk inte vill betala för sig precis som med andra varor. Men som inom andra marknader där man står i valet att välja en vara så väljer man vara från en viss tillverkare och en viss leverantör där man anser sig få mest för pengarna och bästa servis. Men sådan spelregler existerar knappast när det gäller skrivbranschen.

Folk vill ha det direkt hem på datorn, snabbt och när dom vill till rimliga priser. Det rättfärdigar inte stöld men det visar precis hur skev marknaden är när tekniken har funnits LÄNGE nu men istället försöker dom s styra kunden.

I dagens samhälle ska du som kund tydligen kända dig som skurken som vill handla en vara. Försäljare ställer villkoren och talar om hur du som kund ska välja och passar det inte så kan du dra dit pepparn växer. Vrider man tillbaks klockan eller kollar på andra delar i världen så är det det motsatta. Försäljaren ska vissa sitt värde och marknadsföra sig och sin vara. Kunden är den han ska övertyga då kunden har pengarna och makten. Passar det inte kunden och kunde blir missnöjd så har försäljaren misslyckats och det är precis så det ska vara. Kunden är aldrig skyldig att köpa varan om det ej passar.

Möjligheter fins. Men när det ska vara så jävla tågsynt så lär inget hända.

Permalänk

Håller helt med pa1983:

Att företag driver igenom lagar i olika länder där företagen får polisiära befogenheter endast därför att de skriker högst.

I valet mellan en skiva med 20 blandade låtar som ett skivbolag valt ut eller att själv få välja vilka 20 låtar man vill höra och när man vill höra dem och på vilken maskin man vill höra dem så tycker jag det är rätt enkelt.

Att anklaga sina kunder för att vara tjuvar för att de inte köper ens produkter är inte rätt väg att gå.

Telia m.fl. har iallafall gett oss som har digital-tv möjlighet att hyra film direkt från soffan. Synd bara att det är vhs kvalité och att nya filmer kostar 50kr.
Men det är början på rätt väg.

Jag vill kunna beställa vad jag vill se lika enkelt som när man laddar ner olagligt. Jag vill ha samma utbud. och jag är beredd att betala för det.

I valet mellan att införa kopieringsskydd, lagar m.m. eller att ge sina kunder vad de vill ha så har medieföretagen valt åt helsike fel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu missar du (som allt för många andra) att dessa 400 miljoner är ju biljetpriset.
Har ens tänkt på VAD som ingår i biljetpriset?

1. Lön för dom som driver BIO:n.
2. Hyra för lokanel BIO:n är i.
3. Service för projektorn.
4. Städning för BIO:n,
5. El för lokalerna.
6. Köp/hyra av själva filmen.

Där har du enbart där en STOR procent av biljetpriset.

Sedan kan vi fortsätta...

7. Kostnad för att leverera filmen till BIO:n.
8. Kostnad för att framställa filmen.
9. Reklam för filmen.
10. mm mm mm mm mm

Av ett biljetpris på 80 kr är det inte direkt jättamycket pengar som kommer till skådespelaren eller manusförfattaren. Men säljer filmen bra så blir det ju i slutändan mycket pengar.

Men berättigar det dig att se en film gratis? Självklart för du se filmen gratis med dina vänner, men då har ändå någon lagligt betalat för filmen och oftast då delar man ju priset när man tex hyr en film.

Men vad blir skillnanden om vi är 2? 4? 10? 35? 1000?
INGET.
Företaget har fått sina pengar. Jag och Gullan Svensson äger inte grannens film, men vi har ju sett den (och kommer inte betala för oss). Om detta sker via soffan eller torrents har ingen betydelse.

Så med andra ord ska du då ha rätt att ta en bil som du inte har råd för?
För du hade ju ändå inte köpt bilen i vilket fall som helst...

Nej, men att göra en kopia på bilen är helt ok. Lika mycket som farmor Agda får sticka en kopia till lille Pelle (eller ska vi stämma alla farmödrar?).

Det är ju till 100% upp till artisten att ge ut sin alster helt gratis.
Varför tror så många att alla artister är några slavar under skivbolagen?

Av samma anledning som Slobban och Ivan har prostituerade?

Detta handlar inte om att jag är 33 år och "gubbe" enligt många av er ynglingar här utan att när jag var ung på sent 80-tal så lyssnade man in musiken. Man köpte en LP-skiva för 149 kr (alltså DYRARE än vad man köper en skiva idag om man tar med infaltionen mm) så kanske man inte tycket om alla låter på skivan direkt. Men man hade ändå köpt den och lyssnade då på skivan om och om. Det som hände var att man plötsligt bröjade älska dom låtarna man inte gillade först.
Så går det inte göra på många av dagens produktions musik för kvaliteten är allt för jälva dålig i musiken.
Om man som nu många vill göra att man enbart ska betala för det du tycker om så kommer du som person aldrig rikgit kunna utveckla din musiksmak. Det som du tycker är dåligt köper du inte och kommer aldrig lyssna på musiken mer.
Hade du däremot köpt skivan så hade du kanske ändå lyssnat på den lite mer och kanske upptäckt att du faktiskt gillade musiken (OBSERVERA att det självklart inte handlar om musik som du verkligen tycker illa om, det handlar om musik som har den changern som du tycker om).

33år är inte gubbe. Det är lammkött.
Hurvida folk vill utveckla sin musiksmak är ju upp till var och en. Personligen skulle jag aldrig köpa en rå köttbit på restaurangen, bara för att "utveckla mina smak". Jag skulle skicka tillbaka den till köket på momangen (eller vägra betala, gå där ifrån och göra min egen kopia hemma på denna Filet Mignon Black 'n White).
Detta gäller inte (av någon otroligt dum anledning) inte för biljon-media-företagen.

Det som borde ske är ju att 2 av 8 låtar på ett album ska vara helt lagliga att tanka ner och lyssna hur mycket man vill på. På detta sätt så får artisten otroligt bra reklam och en större kundkrets.
Det finns allt för många idioter inom skivbranchen som inte fattar detta. Fildelning är förmodligen något bra i slutändan för artisten om det görs på rätt sätt.
Men det är inte direkt lite människor som aldrig köper sin musik utan enbart tankar ner det.

Håller med dig till fullo. Artisterna skulle ju självklart använda tekniken!
De skulle slippa har ett prositutionskontrakt med Slobban och kunna sälja rakt av, med diverse perks (singerat ex?).
Distributionsapparaten (som kostar ENORMA summor) skulle bli mycket mer effektiv. Låt folk seeda dina alster, gratis reklam och gratis distribution! Summa sumarum skulle säkert artisten tjäna MER på detta i reella pengar (Slobban och hans prositutions-affärs-modell skulle gå i graven, men det tror jag alla konsumenter skiter i).

Tror allt bottnar i att skivbranchen har varit allt för korkade och hängde inte med när Internet och MP3 blev stort. Hade dom redan från början erbjudit köp av musik på nätet (självklart billigare än att köpa CD-skivan) så hade nog aldrig detta varit ett problem i dag.

Håller med.
Visst kommer det alltid finnas kopiering av vad som helst.
Problemet är att bolagen är insnöade.
Klart det är bättre att sälja 3 miljoner nedladdningar för 1kr/st än 100 skivor för 200kr/st.
Vad som är moraliskt eller inte, är dock personligt (och olika från person till person, så ska det vara).
Jag tror att ALLA som laddar hem massor film också är de som KÖPT mest film. Det är ett intresse.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
"Nu missar du (som många andra) att jag faktiskt var lite ironisk." Jag tyckte att hans kommentar var ganska nedlåtande. Om han bara visste hur mycket jag har letat jobb det senaste året men jag är ju tydligen för ung för att kunna gå upp på morgonen och trycka en vagn lastad med tidningar fram på gatan, "Det är för tidigt på morgonen för de stackars tonåringarna". Alla andra jobb, som vi stackars inkapabla tonåringar kan göra, är upptagna.

Sedan så nämner du i slutet av din kommentar att du upptäcker låtar och artister genom piratkopiering. Detta avsäger dig HELT OCH HÅLLET rätten att se ner på mig och andra och kritisera vårt beteende. Jag avskyr hycklare ända ner till tårna. Jag skiter fullständigt i om du faktiskt köper musiken senare, enligt dig är det faktiskt "stöld enligt lag" ändå. Och om du inte köper all musik som du har laddat ner så förlorade du precis ALL din trovärdighet. Du sade själv angående film förut att "har du sett den spelar det ingen roll om du tyckte att den var skit, du ska ändå betala för den".

Jag säger inte att alla som laddar lite musik då och då för att lyssna på den är kriminella tjuvar.
Man kan lika gärna gå och lyssna skivan på radion eller närmsta skivaffär utan att betala en krona.

Som jag sagt förut så vill jag få en förändring på synesättet i musikbranchen. Ge ut 2-3 låtar helt gratis för att man ska få smaka lite på musiken.

Däremot så försvarar jag inte min handling att jag laddar ner med att:

"Jag har inte råd, så jag hade ändå inte köpt den."
"Om inte branchen ändrar sig så får jag ladda ner tills dom ändrar sig."
"Om alla laddar ner, då kan man inte göra det olagligt."
eller
"Om jag inte gilla musiken/filmen så ska jag inte behöva betala för den."

Jag gör självklart fel när jag laddar ner, jag gör något brotsligt. Jag försvarar INTE det jag gör.
Samma som att jag gör något brotsligt när jag ligger i 105 på en 100 väg, tycker det är patetiskt när gubbar anser polisen är "onda" då dom åker fast för dom har kört 10 km/h för fort... Dom får skylla sig själv helt enkelt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
"biltillverkarna gör inte lås på sina bilar, och inga nycklar behövs för att starta den heller, när ingen kommer och säger åt mig att jag inte får ta den, varför skulle jag inte ta den?"

Därför att det ej är din bil?

Om du lämnar din husdörr öppen och någon går in och stjäl allt du har i huset så har tjuven fortfarande utfört ett brott.

Det som inte är ditt ska du inte röra, hur svårt är det att fatta? Skrämmande är att väldigt många under 25 år faktsigt HAR svårt att fatta att det som är mitt ÄR mitt även om det ligger framme på bordet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
"biltillverkarna gör inte lås på sina bilar, och inga nycklar behövs för att starta den heller, när ingen kommer och säger åt mig att jag inte får ta den, varför skulle jag inte ta den?"

Detta är helt förkastligt. Du får inte STJÄLA från någon annan (som då blir av med sin bil).
Att därimot göra en egen kopia på bilen och köra iväg med är helt ok. Personen har inte blivit av med något.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Är du säker på att folket vill att det ska vara OK att begå uphovsrättsbrott? Sverige kommer få punga ut stora summor till EU om vi inte inför något för att motverka fildelningen.

Där är mycket som regeringen inte verkar lyssna på, men den här frågan så finns det inte så mycket till valmöjlighet.

Är du säker på att alla som är emot lagen är för upphovsrättsbrott? Du tror inte att folk har andra argument för att inte vara för lagen? Vad sägs om argumentet som rättssäkerhet, privatpolis och integritet? Inte argument goda nog? Jag ser hellre att Sverige betalar vite till EU och står upp för sina medborgare än att vi bara blint följer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karstmannen
Är du säker på att alla som är emot lagen är för upphovsrättsbrott? Du tror inte att folk har andra argument för att inte vara för lagen? Vad sägs om argumentet som rättssäkerhet, privatpolis och integritet? Inte argument goda nog? Jag ser hellre att Sverige betalar vite till EU och står upp för sina medborgare än att vi bara blint följer med.

Så sant, det finns argument för varför "det här förslaget" inte är bra. Och det finns givetvis många som är emot förslaget av ideologiska skäl, var själv emot alla liknande förslag tills jag kom underfull med att det inte fanns så många andra sätt att lösa problemet.

Rättssäkerhets och privatpolisfrågan har regeringen tagit upp i sitt förslag: Q & A Hela förslaget går även att läsa Här(Varning för trist läsning). Men efter ett tag så får man känslan av att det inte gör så stor skillnad för majoriteten. Har du någon tanke på varför?

Integritetsfrågan är den knepigaste enligt mig, om man inte låter det finnas möjligheter att koppla ihop ett ip med en person, hur ska man då få fast förövaren? Privatpersoner & företag har inte mer befogenheter än polisen utan bara en möjlighet att utföra någonting som mer eller mindre liknar en förundersökning. De kan ta reda på några IP som tankar ner deras material och sen lämna vidare. Har du något bättre förslag?

Ett av de absolut enklaste sakerna borde vara att ändra i lagarna så man kan stänga ner tpb och liknande sidor (efter tre varningar såklart ). Det skulle försvåra nedladdandet och därigenom *minska* problemet, vilket är det ända de kan lyckas med i slutändan oavsätt vad de gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Men nu är det så att regeringen går lobbyisternas väg och ser allt i svart å vitt. Sanningen är mycket mer komplicerad. Det är mycket enklare att fildela, det är bättre utbud att fildela, det är bättre kvalite, iget DRM eller HDCP som gör att du måste ha en TV som klarar det. återigen blir dom lagliga kunderna bestraffade och inte dom som kan kringgå det och sanningen är att det är mycket lättare än att vara laglig.

Det brukar vara enklare på många sätt att bryta mot lagen. Det är därför det behövs en risk(i form av straff) för att motverka lagbrott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vrider man tillbaks klockan eller kollar på andra delar i världen så är det det motsatta. Försäljaren ska vissa sitt värde och marknadsföra sig och sin vara. Kunden är den han ska övertyga då kunden har pengarna och makten. Passar det inte kunden och kunde blir missnöjd så har försäljaren misslyckats och det är precis så det ska vara. Kunden är aldrig skyldig att köpa varan om det ej passar.

Skillnaden är att man i våra delar av världen generellt sett inte prutar (om det är det du menar), testa till exempel att börja bråka om att priserna är för höga nästa gång du handlar mat. Förmodligen kommer handlaren tycka att det är bättre att du går därifrån missnöjd (och kanske utan varor) än att de säljer varor till förlust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skillnaden är att man i våra delar av världen generellt sett inte prutar (om det är det du menar), testa till exempel att börja bråka om att priserna är för höga nästa gång du handlar mat. Förmodligen kommer handlaren tycka att det är bättre att du går därifrån missnöjd (och kanske utan varor) än att de säljer varor till förlust.

Det går facktiskt å pruta även i mat afären men precis so mdu säger så i sverige och liknande länder så ska vi kunder vara skurkana. skämas i affären och köpa varor för att lätta på skulldkänslorna mot försäljaren. Ska vara tvärt om om något.

Jag pruta de gladeligen för när jag köpte datorprylar och airsoftprylar i stan. Lärde känna killen mer eller mindre så jag var stammis så det gick alltid å förhandla priserna. Sa man typ vad kommer det kosta mig nu då så drog han fram dosan å började knappa Pryutade ner både datorprylar och airsoft grejor både te mig själv å andra. Så vist gårt å pruta men försäljare som han finner man sällan överallt heller. Han var jävla trevlig i alla fall.

Senaste jag var å köpte RC prylar lokalt så fick jag rabbat för jag var från trackten så att säga köpt grejor av dom som liten innan dom flytade affären för 10 tal årsedan så fick 20% rabbat på allt utan nån diskution när jag ville pruta ner lite andra grejor så erbjöd dom mig rabbat på allt annat med utöver det jag själv ansåg rimligt så det fins helt klart skyssta försäljare med men det är lite som å köpa lotter. I bland har man tur men inte specielt ofta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skillnaden är att man i våra delar av världen generellt sett inte prutar (om det är det du menar), testa till exempel att börja bråka om att priserna är för höga nästa gång du handlar mat. Förmodligen kommer handlaren tycka att det är bättre att du går därifrån missnöjd (och kanske utan varor) än att de säljer varor till förlust.

Alla affärer har prutmån. Precis som restauranger har dricks redan inräknat på din räkning.
Därför anses svenskar som svin utomlands eftersom vi sällan lämnar dricks.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Alla affärer har prutmån. Precis som restauranger har dricks redan inräknat på din räkning.
Därför anses svenskar som svin utomlands eftersom vi sällan lämnar dricks.

Senaste gången jag försökte pruta i en skobutik så vart de riktigt förbannade, det var en upplevelse faktiskt. Köper man ett par skor för nästan 2000 kr så tycker man att de borde kunna skicka med lite skokräm men icke sa nicke.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Alla affärer har prutmån.

Jo, men jag valde avsiktigt mataffärer som exempel då jag misstänker att de är svårare att övertala än någon som säljer få och dyra saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Så sant, det finns argument för varför "det här förslaget" inte är bra. Och det finns givetvis många som är emot förslaget av ideologiska skäl, var själv emot alla liknande förslag tills jag kom underfull med att det inte fanns så många andra sätt att lösa problemet.

Rättssäkerhets och privatpolisfrågan har regeringen tagit upp i sitt förslag: Q & A Hela förslaget går även att läsa Här(Varning för trist läsning). Men efter ett tag så får man känslan av att det inte gör så stor skillnad för majoriteten. Har du någon tanke på varför?

Eftersom rättssäkerhet och integritet hänger ihop i denna fråga så bakar jag ihop allt nedan. Angående regerings sida så tycker jag att den lämnar alldeles för många av frågorna för fri tolkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond

Integritetsfrågan är den knepigaste enligt mig, om man inte låter det finnas möjligheter att koppla ihop ett ip med en person, hur ska man då få fast förövaren? Privatpersoner & företag har inte mer befogenheter än polisen utan bara en möjlighet att utföra någonting som mer eller mindre liknar en förundersökning. De kan ta reda på några IP som tankar ner deras material och sen lämna vidare. Har du något bättre förslag?

Här ingår också att skicka hot om stämningar till abonnemangsinnehavare innan det hela går till domstol, det finns ingen orsak att tro att det kommer gå till på något annat sätt än det gjort i andra länder. Och det går inte att koppla en person till ett IP-nummer, det kan vara precis vem som helst som befinner sig bakom ett IP-nummer vid en viss tidpunkt. Det går visserligen, med viss osäkerhet, att koppla ett IP-nummer till ett abonnemang men det kan lika gärna vara någon utomstående som olovligt använder abonnentens abonnemang eller någon annan familjemedlem. I båda fallen så är det fel att döma abonnemangsinnehavaren. Och visst är det så att företagen får mer befogenheter än vad polisen har idag. Idag krävs misstanke om brott som leder till fängelsestraff för att få ut namnet bakom en IP-adress. Efter förslaget verkar det som att det räcker med en skärmdump för att få tillgång till dessa uppgifter.
Mitt förslag är slutligen att låta polisen och endast polisen utreda brott och förundersökningar.

Permalänk
Medlem

Känns som att de "riktiga piraterna" kommer betala 50:- i månaden för en VPN. Bra sätt att visa att man är beredd att betala för nedladdat material också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Är du säker på att folket vill att det ska vara OK att begå uphovsrättsbrott? Sverige kommer få punga ut stora summor till EU om vi inte inför något för att motverka fildelningen.

Där är mycket som regeringen inte verkar lyssna på, men den här frågan så finns det inte så mycket till valmöjlighet.

Det är inte upphovsrättbrott jag pratar om, jag pratar om att vårt styre som är folkvalda människor som inte lyssnar på folket röster..
Och visst finns det mycket valmöjligheter..
Regeringen bryter emot en EU grundlag i både FRA-frågan och Ipred-frågan..

Och angående det du nämner om upphovsrättbrott kan man ju kanske se allvaret i med tanke på antalet människor som är emot FRA/Ipred..
Jag menar då, är folk emot att deras personliga uppgifter granskas, sparas och sprids?
Eller anser folk att det är okej att bryta emot upphovsrättlagen?

Jag tror seriöst inte att folket skiter i branchen och vill bryta emot upphovsrättlagen, men filmer, spel, musik osv är för dyrt, osmidigt att tillgå..

Steam, iTunes, där är ett vinnande koncept..
Jag köper alla mina spel via Steam, och ser det som det smidigaste valet..
inga skivor som blir repiga, inga produktnycklar som kommer bort..
Bara att minnas sin E-mail adress, vilket folk normalt gör

Näe, en fildelningslag kommer aldrig funka i sverige, inte såsom dem utformar dem..
Sålänge det snackas om att ge ut Personuppgifter så kommer folk strida emot detta tills dem dör..
Skulle man åka dit, så måste ju "branchen" bevisa vem i hushållet som fildelat, och det kan ju bli svårt om man kör WiFi som många gör idag, och många har ju börjat förespråka Öppna accespunkter för att visa Regeringen att vi lever med konceptet "Sharing is Caring"..
Den person som åker fast, hoppas jag anmäler sin ISP-Operatör på en fet stämning likaså "branchen" och regeringen för brott emot PUL.

För, ska folk få grundlig information av varandra helt öppet, så varför inte gå nakna på gatorna, få chip inopererade i kroppen som spädbarn med GPS o ljudupptagning o fan vet gudarna..
Vi har inget privatliv snart pga dessa dumma regeringsmän..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Det är ju massa tjat om att "Fildelning" är stöld men i själva verket så stjäl man ju ingenting, man gör bara en kopia själva "orginalet".

Det vore ju en annan sak om artisten spelade in EN låt på EN skiva och gick runt och spelade upp låten för dom som ville betala för att höra den, och om någon annan råkade hör låten så måste dom också betala. och om någon spelade in låten så kunde artisten polisanmäla "denne person" (det verkar som politikerna och "Bolagen" vill ha de så)

och som vanligt är ju svaret till alla "Problem" med fildelning att sänka priset på Film, Spel & Musik men även ordna så att "Bolagen" inte roffar åt sig alla pengar som artisten, Manusförfattaren eller speltillverkaren skulle haft.

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem

Läsvärt angående IPRED att skivbolagen tillsammans med kronofogden ev. skall få göra en så kallad privat husrannsakan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=860498

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Läsvärt angående IPRED att skivbolagen tillsammans med kronofogden ev. skall få göra en så kallad privat husrannsakan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=860498

Jag läste på www.opassande.se i morse att det kanske även skulle finnas en möjlighet att frysa en misstänkt fildelares bankkonton utan att ens behöva meddela den misstänkte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Det brukar vara enklare på många sätt att bryta mot lagen. Det är därför det behövs en risk(i form av straff) för att motverka lagbrott.

Fel!

1. Lagen är inte absolut. Allt som är lagstadgat är inte rätt, en uppfattning som jag innerligt hoppas att ingen är korkad nog att säga emot.
Du utgår automatiskt ifrån att förbudet mot fildelning av upphovsrättsskyddat material är rättfärdigad. Det är fel, rättfärdigheten hos en lag avgörs av folket, och tills vi kan få hela folket att uttala sig om saken så är det inte avgjort huruvida lagen är rättfärdig eller ej.
Faktum är att det aldrig varit någon dylik folkomröstning, och du vet lika väl som jag att om det varit folkomröstningar om förbudet mot piratkopiering eller IPRED så hade lagarna aldrig gått igenom för att motståndet mot dem helt enkelt är för stort.

2. De flesta brukar definiera lagar som regler som syftar till att hindra människor från att på något vis avsiktligt skada andra människor.
Saken är den att piratkopiering inte skadar någon. Det ENDA som händer när du laddar ner en låt från TPB är att DU får njuta av den, producenten lider ingen som helst skada.
Vad jag vet så finns det ingen demokratisk grundbult som säger att det är fel att njuta av något utan att betala för det.
Det är precis vad det handlar om, för den enda skillnaden mellan om du laddar ner en låt olagligt eller om du helt enkelt skiter i den är att DU får njuta av den. Laddar du ner en låt som du ändå inte hade köpt så har producenten inte förlorat någonting.
Laddar du däremot ner en låt som du kan tänka dig att köpa så kommer du förr eller senare köpa den ändå, och då har ju producenten vunnit på piratkopieringen, non?

Faktum är att de flesta KÖPER media. Tills skivbolagen inser att konsumenterna VILL köpa deras produkter så kommer piratkopieringen aldrig minska.
Piratkopieringen borde ses som den ultimata reklamen; folk ger blanke fan i alla reklamskyltar på stan eller irriterande popups i webläsaren, men piratkopierade låtar är något som folk tar till sig, och på så vis sprids musiken och försäljningen ökar, precis som den har gjort ända sen internet blev populärt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av hsson
Någon som kan länka en sida som jag kan köpa filmer för nerladdning med kvalité 720-1080p till en vettig peng?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
i så fall är jag intresserad med Men man kan ju drömma. Finns det så har dom ju markant misslyckats med att göra reklam för sig.

Håller med.

Permalänk
Avstängd

Känner mig produktiv i dag.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

angående den nya antipirat lagen

ni som inte har läst på va denna nya lag inebär kan jag fylla i detta

gå igenom o läs dessa linkar om ipred lagen o dens slagkrafft detta är inte ett skämt
utan värklighet o genom det så önskar jag att ni likt jag börjar fundera är detta något vi vill ha ???

Länk:

http://blog.erlandsson.info/2008/12/06/ipred-upphovsrattsindu...

denna länk är min favvo detta i denna länk kan ni hitta mallen som danska pirat byron gör angående ERKÄTTNING o deras matimatiska filosofi

http://rickfalkvinge.se/2008/11/15/lackt-danska-antipiratgrup...

om inte länken till utpressningsbrev /mallen funkar\ så har ni den här också
http://rickfalkvinge.se/files/large/danska-apgs-utpressningsb...

min fråga som jag vet att ni kommer ha efter ha läste detta va gör man
jo det fins många sätt men det vi ska passa oss för är (DEN SVENSKA AXEPTANSEN TILL SÅNNA HÄR SJUKA GREJER DÅ OM MAN SKA KLAGA GÅR MAN IN I SIN LGH LÖSER ALLA DÖRRAR STÄNGER ALLA PERSIGENER GÅ NER I EN KÄLLARE SOM HÄLST SKA VARA LJUD ISOLERAD O SEDAN TYST SÄGER JAG TYCKER INTE OM DETTA SAMMA VAR DET NÄR BENSINEN O DISELN SHOCK HÖJDES INGEN SAAAAA NÅGGGGGOOOTTTTTTTTT!!!!! MEN DETTA ÄR MYCKET VÄRRE SÅ KOM IGEN!!!)

om denna lag då går igenom o blir en lagstadga då kommer väll "Dreamhack bli terror klassat haha jo men man får inte lada ner eller något som har med det o göra haha tänk om man sitter där o helt kommer en arme av poliser o ger alla på dreamhack ett litet papper som det står du är skyldig oss 2 miljoner o du har 10 dagar på dig o betala detta om du inte gör det så syns vi i rättsalen o sedan snor dom din dator o det spelar ingen roll om du är 4år eller 100år denna nya lag innebär alllaa så lilla per på 3 bast råkar lada ner en sak o får ett brev hem där det står att han ska betala 3miljoner i skadestånd detta är inte INTE ett skämt detta håller på att hända

länk på hur ni kan hjälpa till :
http://www.stoppaipred.nu/index.php/Hur_kan_vi_stoppa_IPRED%3...

Permalänk
Inaktiv

Det vi gör (fildelar upphovsrättssyddad material mot upphovsmannens tillåtelse) är fel men de kan inte stoppa det. Antigen lär de sig leva med det eller så får de må dåligt. Jag vill att alla ska ge mig massa pengar men ni vägrar... jag gråter inte för det

Permalänk
Medlem

Det är hög tid att visa vårt missnöje och sätta stopp för skit som FRA, IPRED och de kommande lagarna som kränker vår integritet och frihet!

Citat:

Gå med i Piratpartiet den 8 december.

Bli medlem i Piratpartiet den 8 december. Det kan göras på en minut över webben och kostar inget. Att ett konkurrerande parti får massor av medlemmar är tyvärr en av extremt få saker som får politikers uppmärksamhet — för det är ett tecken på att de håller på att förlora Makten.

Att engagera sig i Piratpartiet är tyvärr ett av få sätt att faktiskt skapa varaktig förändring i de här frågorna. Och om vi fokuserar på ett datum — den 8 december, nu på måndag — så blir effekten dramatiskt stor.

Gå med i Piratpartiet här.

Och sprid den här texten. Visa gammelpolitikerna att deras makt är i farozonen. Bara så kan man åstadkomma varaktig förändring på de här områdena. Allt annat struntar de i.

http://rickfalkvinge.se/
http://www.piratpartiet.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Det är hög tid att visa vårt missnöje och sätta stopp för skit som FRA, IPRED och de kommande lagarna som kränker vår integritet och frihet!

http://rickfalkvinge.se/
http://www.piratpartiet.se/

Synd bara att piratpartiet helt vill ta bort all form av copyright och patent.
Vilket är helt sjukt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if