Datorbutiken.com återuppstår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Förhoppningsvis så återanställer han inte de gamla "störarna" som gjorde DB till en dålig butik, utan tar in lite nya fräsha folk!

Datorbutiken blir min favorit om han anställer nya!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Lite komiskt är ju att de som förlorat pengar pga konkursen är de som klagar mest när det egentligen är de som har mest att vinna. Hade ingen köpt varumärket, systemet osv hade konkursförvaltaren inte haft ett öre att dela ut.

Personligen tror jag det kommer bli bättre än innan. Förmodligen kommer man att undvika både att skaffa för stort lager (källa sweclockers forum) samt dålig butikskedja (JME). Kommer att handla där om priset är rätt, dock mest sannolikt postförskott/faktura, åtminstone i början.

Vi vet ju inte hur mycket namnet och databasen kostade och ifall de köpte något mer än det. Isåfall kanske man ska tacka killarna som köpte skrivborden också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Varför hålla på och vara en sån äcklig jävla besserwisser, du fattar väl vad han menar, nog med det.

För att folk inte verkar begripa att det enda som är kvar från förr är några anställda och ett namn. Ni vet de anställda som folk klagade på vad gällde service och att när skiten började ta i slutade ge personliga svar utan bara spottade automatiserade svar. Vart tog dbmannen vägen när vi behövde han som bäst?

Ska jag också säga "JAAA!! Jippie! DATORBUTIKEN ÄR TILLBAKA!!! MED HELT NY ÄGARE!! "DET MÅSTE VARA SUPER! JAG HAR ALLTID KÖPT AV ETT HELT ANNAT FÖRETAG SOM HETTE DATORBUTIKEN SÅ NU MÅSTE JAG FORTSÄTTA!!!"

Jag hoppas att det kommer gå bra men jag får alltid olustiga känslor när ett företag hostar igång igen några veckor efter totalkollaps. Fast då brukar företaget byta namn utåt. I Det här fallet heter det samma utåt men insidan är helt annorlunda. Kanske borde vänta med att hylla tills vi vet hur det kommer funka.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com har alltid varit min huvudbutik av inhandlande av grejer. Jag har aldrig märkt av några dåliga leveranstider, dålig service osv. Har säkert haft tur, för jag tvivlar inte på att de har funnits - precis som med alla butiker.

Jag handlar gladeligen hos db.com igen. Starkt att ta över ägandeskapet!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Oh wiiiiiiiiiiieeeeee!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Mycket nice nyhet!

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att han anställer nya. Nackdelen med gamla Datorbutiken var dålig service och fördelen var billiga priser.

Köpte en hårddisk därifrån. Tror ni att jag kan skicka den till "nya" Datorbutiken för garanti?

Permalänk
Medlem

Väldigt roliga nyheter , Niklas S på db har alltid varit hjälpsam m.m jag hoppas värkligen han hittar bra personal som gillar att arbeta som kan hjälpa han att göra Db till en bra butik igen! , har jag inte gillat snön här uppe så har jag sätt till att han har fått en till i nya personalen som gillar att arbeta och hjälper kundera på rätt sätt.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Fy fan va nice.

1. Dra in cash.
2. KK.
3. Reboot. In med nytt ansikte.
4. Cash? Va? Gamla kunder?

Rinse and repeat?

Påminner lite om pizzeriornas affärsmodeller (fast då runt momsredovisning)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Måste tyvärr hålla med dig här...

En butik nära mig slog igen, fick helt plötsligt ny ägare, gick i konkurs en gång till, och fick ännu en ägare, och slog igen för gott i våras, ingen ny ägare i dagsläget. Hehe...

Inga fler kusiner..hehe

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

det är bara att önska lycka till, det blir ett helt ny företag som konkurrera med hundra andra, dem kan bli stora eftersom dem flesta känner till varumärket.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vi vet ju inte hur mycket namnet och databasen kostade och ifall de köpte något mer än det. Isåfall kanske man ska tacka killarna som köpte skrivborden också...

För att folk inte verkar begripa att det enda som är kvar från förr är några anställda och ett namn.

Du verkar sitta på mycket insiderinfo. Hur vet du exakt vad som finns eller inte finns kvar av det gamla företagets personal, logi, rutiner etc?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker det är grymt bra. har beställt ca. 10 ggr från dem. Köpt allt från telefon till CPU-fläkt. Sakerna kom alltid 1 dag efter. (brukade beställa sent på kvällen, så man kan väl i teorin säga att de tog 2 dager).

Men som inet, de är grymt bra nu o jag tror att NYA Datorbutiken har lärt sig av sina misstag. Aja det är bara att hoppas på de bästa och att den ny ägaren lyckas riktigt ordentligt :).

Dock en grymt negativ inställning från många här. Ni som har så mycket problem med era beställningar+service som inte jag har någon aning om. Då för mig servicen alltid har varit bra. På ett mail brukade jag få svar ett par timmar efter skickande, Fullt tillåtligt men jag har inte en aning om hur kräsna ni är och människor är inga maskiner de orkar inte göra lika mycket som en bot. Ni har väl hört talas om den psykologiska faktorn?..

Permalänk
Medlem

namnet va för välkänt och utspritt för att låta vara. Ganska upenbart att detta skulle hända

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Du verkar sitta på mycket insiderinfo. Hur vet du exakt vad som finns eller inte finns kvar av det gamla företagets personal, logi, rutiner etc?

Jag läste nyheten och drog slutsatser.
Står det att Nicklas nya företag köpte allt?
Vad står det? Har du själv läst igenom hela nyheten?

Citat:

köpt upp delar av konkursboet. Det handlar bland annat om varumärket, webbutiken, affärssystemet och kundregistret som övergår till den nya ägaren.

Hade de haft kvar sin ursprungliga personal så hade det väl isåfall stått tydligt?

Det här företaget kan Nicklas i princip köra direkt från sin källare om det skulle vara så med tanke på vad han köpt.

Visa signatur

Permalänk

Lycka till "Sankan" - och se till att fyll på med det bästa godiset!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chievo
Hoppas bara att han anställer nya. Nackdelen med gamla Datorbutiken var dålig service och fördelen var billiga priser.

Köpte en hårddisk därifrån. Tror ni att jag kan skicka den till "nya" Datorbutiken för garanti?

Nej, men typiskt sett faller garantin tillbaka på tillverkaren vid säljarens konkurs. Så Seagate, WD eller vem det nu är kan du kontakta.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Inte oväntat för fem öre och super!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Får jag tillbaka bonuspoängen så kan jag tänka mig att handla där men annars blir inte en enda pryl köpt där igen.

Permalänk

Underbar nyhet detta

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trevligt att de kommer åter men jag hoppas de passar på att göra lite förbättringar, t.ex. pålitligare lagerstatus. Datorbutiken var som bäst för ett år sedan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Att använda samma namn betyder att det är en stor butik från start. Sen fanns det en hel del som inte gillade db i slutet, dock får vi se vad de nya ägarna går för. Jag önskar det nya db lycka till och nästa inköp kanske blir där ifrån för att se hur det fungerar, jag gillade gamla db för väldigt låga priser och upplevde inga problem förutom 1-2 dagar längre leverans jämfört med andra butiker sista månaderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hade varit trevlig om dom kunde sälja lite riktiga vattenkylningsprylar, inga "kit" med skitprylar utan rejäla block med rejäla slangar och rejäla radiatorer.

Som t.ex:
http://www.chilledpc.co.uk/

http://www.aquatuning.de/

http://www.over-clock.co.uk/acatalog/watercooling.html

http://www.vcore.dk/

Håller med dig på den punkten.

Självklart vore det fint om dom skulle utöka sitt sortiment med ett gäng vattenkylnings saker. så slipper man beställa från utlandet.

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Hoppas att de håller sig till näthandel med på sin höjd ett hämtlager som de haft förut. Sammanslagningen med JME-data var ju allt annat än bra för db. Början till slutet.

Början på slutet var långt innan, köpet av JME var bara ett försök att styra upp den redan kantrade butiken.

Det var när dom gick ifrån konceptet att vara billigast om än så med en 50öring som det gick utför, bygger man sitt koncept på att vara billigast så får man kunder som enbart ser till priset, då får man hålla sig till det annars flyr kunderna till de som är billigare och man hamnar i en negativ spiral.

Det är inte första gången man ser det här. Skribofont var en stor spelare i Sthlm, som webhallen fast 10 år tidigare.

Sen när företagen vuxit sig stora, dom börjar få mer av en företagsledning istället för eldsjälarna som en gång startade så kommer oxå nya ideer om att man skall bli finare och få större marginaler. Då går det åt helvete förr eller senare, men det handlar bara om en tidsfråga.

Webhallen har ju oxå höjt lite, men deras butik på Sveavägen har grym omsättning då det inte finns nån butikskonkurens i Sthlm, men höjer dom lite till så skapar dom utrymme för en ny spelare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nämen! Undrar hur det blir med deras lager, eller om det kommer att fortsätta att spegla från leverantören.

Men går det bra så kommer jag att handla där när man har pengar!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Får kunderna som gick miste om pengar tillbaka pengarna? och hoppas att det inte är JME som tagit över ratten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Får kunderna som gick miste om pengar tillbaka pengarna? och hoppas att det inte är JME som tagit över ratten

Det är inte samma företag längre.
JME är borta. Försvann i konkursen. JME gick upp i Shoppingsajterna Svenska AB.
Shoppingsajterna Svenska AB finns inte längre och det är de som är skyldiga pengar till höger och vänster.
Datorbutiken är vita och oskyldiga som lamm och kan inte hjälpa er med vare sig pengar tillbaka eller garantiärenden. (det sistnämnda kan de göra som goodwill men de behöver inte.)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Får jag tillbaka bonuspoängen så kan jag tänka mig att handla där men annars blir inte en enda pryl köpt där igen.

Att vara bakåt strävare o sura hjälper inte den nya ägaren o komma igång.
(Han har inget med det gamla ouppklarade o göra.. )

Tycker vi borde hjälpa till genom att få butiken o fungera.. (Ja tänker handla där..trotts förlust tidigare..)

För DataButiken behövs för bättre jämnvikt i utbudet o priser i Sverige.. O Komplett.se får inte bli för dominant utan behöver en som hjälper till i konkurrensen .. Det tjänar vi kunder på stort
Så ja ser fram emot ett nyöppnade..

Permalänk
Avstängd

Då kan jag återgå till att handla på min favoritbutik igen Inet får ta ett steg ner och leva med att få hälften av beställningarna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Sötast

Om DB blir vad det var för 5 år sen så är blir det utan tvekan en bra butik!

Permalänk
Medlem

En konkret ändring jag skulle vilja se är en justering av layouten på siten. Tyckte den "gamla" kändes onödigt trång och plottrig. Mest tänker jag nog på "ramen" ovanför - till höger

Annars säger jag lycka till!