Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Dec 2006

PS3 eller 360

Hej.

Funderar på att köpa en ny konsol. Dock så vet jag inte riktigt vilken som jag ska satsa på.

Spelutbudet till de båda verkar vara snarlikt, hörde rykten om att Tekken 6 ska komma till Xboxet också, sant?
Så det jag ser i mina ögon som talar för jämte emot de båda är att Xboxet inte har någon blueray spelare vilket suger, dock så är Xboxet 2 tusen kr billigare än PS3.

Någon som kan ge mig hjälp angående vilken man ska satsa på, läste någonstans att microsoft var pågång med uppföljare, kanske inte smart att köpa ett 360då?

Kan nämnas att jag kört på Playstation alltid förr, men då prisskillnaden är så stor nu så vill jag höra era åsikter om konsolerna.

Hilfe!!!!

Die toten hosen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2001

Jag hade föredragit PS3 om man har råd till det.
Spelen tilltalar MIG mer, JAG tycker kontrollerna är skönare.
Vet inte hur det är nu, men ljudnivån på PS3 är något lägre vilket jag gillar.
Å andra sidan, Xboxen har Left4Dead, PS3 har LBP osv osv.

Det hela kommer nog ner till vilka spel du föredrar.
Men, jag hade tagit Ps3 i alla väder.
Den känns även stabil som mediaspelare och mer en "multimediamaskin" än 360'n.
Även billigare att byta HD i den.

Du slipper även köpa extra tillbehör, såsom laddare till kontrollerna, och wifi adapter.
Där regerar ju PS3, tycker JAG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Jag tycker båda är bra, men skulle noga tipsa dig att köpa 360n. Blu-ray är ju inte så viktigt
360n har ett stort utbud med bra spel och bättre grafik än PS3. Jag bojkottar PS3 av princip då den inte är bakåtkompatibel med PS2-spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Re: PS3 eller 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud
Spelutbudet till de båda verkar vara snarlikt, hörde rykten om att Tekken 6 ska komma till Xboxet också, sant?

Det är inget rykte, det är fakta. Ja Tekken 6 kommer till Xbox 360.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Dec 2006

I dagsläget är inte blueray viktigt men om jag köper en konsol nu så tänker jag sitta på den i 3år framåt, och då har troligen blueray växt sig starkt. Om dem båda skulle legat på samma pris skulle jag tagit PS3 direkt. Men nu är där ett jädra pris på den enheten.

Troligen blir det ett 360 pga priset vilket är lite tråkigt då jag ändå kommer behöva köpa blueray läsare längre fram.

MvH Jesper

Die toten hosen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Ouch, vilken tråd Dessa brukar bli lite tramsiga efter en stund.

Själv har jag 360 och den är väl billig och bra, fast ps3 känns lite mer lyxig. Har ingen HDTV så därför vägde jag inte in bluray i mitt köp. Kör dessutom all media via htpc. 360 har många spel, även i rea-korgen nuförtiden.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001

jag tycker att du skall söka i forumet, det är inte första gången som denna fråga kommer upp, finns massa bra svar och funderingar som gör det enklare att bestämma dig för vad som passar dig bäst

detta skrev jag i en annan tråd, och ja, skulle jag köpa en konsoll idag så skulle det bli en xbox 360

länk

/Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Jag hade rekommenderat en Xbox 360. Men är själv JÄVLIGT sugen på en PS3:a.

Man blir nöjd oavsett vilken maskin man köper.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2006

Tycker du det suger att 360 inte har en bluray spelare så är valet ganska enkelt för då är 1000:- mer ingen summa att tala om.

Argumentet att 360 har snyggare grafik understöds mest av krassa tidiga konverteringar än sanningen om hur det verkligen ser ut nu och framöver.

PS3 är en helhetslösning och blir på det sättet billigare i längden, men är man inte i behov av att ha exempelvis trådlös wifi, 160gb hdd samt bluray spelare exempelvis är det ju något man får omvärdera.

Jag vill exempelvis inte ha mer än en konsol, jag har inte behov av det då jag inte har tid att spela allt som hittar ut på marknaden, jag kanske missar nån guld titel på 360, men det vägs upp av de bra spel jag kan spela på PS3, och de 360 "exklusiva" spelen letar sig väldigt ofta ut på PC också i form av games for windows, därför tycker jag att jag täcker upp spelspektrat i väldigt stor omfattning även utan en 360. Att MS har löst det så snyggt att den alldeles föredömliga 360 kontrollen även fungera ypperligt i alla spel märkta games for windows gör även det att PC:n kan hoppa in och agera 360 vid behov.

xbox live har fått mycket ros, psn är väldigt bra det också, och saker händer där hela tiden så även om 360 generellt sett har en stark onlinelösning skall man inte bortse från ps3 alternativet och bara dömma det efter hur det såg ut för två år sedan utan hur det ser ut nu och hur det kommer se ut i och med home.

Min slutsats är att vill man ha en snygg lösning väljer man PS3, är man bara sugen på att ha en konsol och inte bryr sig så mycket mer så kan man plocka en 360. Men innan man säger att 360 är billigare så är det viktigt att kolla vad tillbehören kostar extra som man får out of box på ps3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

spelserier, exklusivt etc:

XBOX

Banjo Kazooie
Gears of war
Halo
Alan Wake
Kameo
Perfect Dark
Left 4 Dead
Mass Effect
Forza
Fable
Viva Pinjata
Project Gotham Racing
Crackdown
+ Några JRPGs

PS3

Little Big Planet
Killzone
Resistance
God of War
Uncharted
Ratchet and Clank
INFamous
Metal Gear Solid 4
Valkyria Chronicles
Warhawk
Motorstorm
Gran Turismo
Ico Team Projekt
Siren

Har säkert missat massa på båda konsollerna, har bara tagit med aktuella spel och spelserier. Hoppade t.ex över Saints Row 1 till Xbox360 då uppföljaren nu finns till Båda konsollerna. Känns inte relevant att ha med det längre då.

Utöver spelen så är PS3 mest prisvärd sålänge du ska ha BluRay också men Xbox360 om du inte ska använda det. Onlinetjänsterna börjar bli jämlika med en liten fördel för Xboxet men med en månadskostnad på 40-70 beroende på betalningsmetod.

Sen är ju kontrollerna något att fundera på också. Menyerna är lika bra till båda. Tyvärr tar MS massa stålar för teman medans dom är gratis till PS3, du kan göra egna också till PS3.

MS är snabbare på att få ut speldemon på Xboxlive än Sony på PSN.

Kort och gott:

Speltitlar - Jämnlika
Prisvärdhet - Bluray eller ej
Onlinetjänst - Lika _prisvärda_

Många Xbox360 titlar hamnar på PC också så tänker du hålla en uppgraderad sådan får du några titlar från Xbox360 där även om många kan vara av lite sämre portat slag.

Båda har massa för och nackdelar. Äger båda och jag förstår inte hur man bara kan ha den ena.

moops

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003

Re: PS3 eller 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud
Hej.

Funderar på att köpa en ny konsol. Dock så vet jag inte riktigt vilken som jag ska satsa på.

Så det jag ser i mina ögon som talar för jämte emot de båda är att Xboxet inte har någon blueray spelare vilket suger, dock så är Xboxet 2 tusen kr billigare än PS3.

Någon som kan ge mig hjälp angående vilken man ska satsa på, läste någonstans att microsoft var pågång med uppföljare, kanske inte smart att köpa ett 360då?

Kan nämnas att jag kört på Playstation alltid förr, men då prisskillnaden är så stor nu så vill jag höra era åsikter om konsolerna.

Hilfe!!!!

Köpt den dina kompisar har... så kan man spela tillsammans. Roligast så.

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2007

palla skapa en sån här tråd, blir bara massa tjafs XD

STAY FRESH!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ute i ingenstans
Registrerad
Mar 2002

Hehe får jag börja tjafset? Nej men som sagt många spel till Xbox kommer oftast till PC vilket jag tycker är synd, finns nästan ingen anledning till att köpa ett 360 längre.

Left 4 Dead finns till PC, Mass Effect finns till PC, Fable 2 kommer till PC vad jag har hört och även Halo 3 (1 och 2 finns redan på PC) som är deras största titel enligt många och kommer inte även Alan Wake till PC?

Det enda som kan få mig att köpa en konsoll i alla fall är dom exklusiva titlarna. Grafik, Blu Ray osv spelar ingen som hellst roll då jag köper en konsoll.

Köpte tex 360 dagen Forza 2 släpptes, Wii när Zelda TP släpptes och PS3 när MGS4 släpptes) och där vinner PS3 stort då exklusiva titlar till den aldrig kommer till PC, eller är väldigt säl synt i alla fall. Kan inte se en enda PS3 titel av dom skaune postade som kommer till PC, kan dock finnas något jag har missat.

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Men? finns väl sjukt mycke info om detta redan på forumet.. Dessutom fattar jag inte vad som e svårt om jag ska vara ärlig.. som nån tidigare sa, köp den som dina kompisar har så kan du spela coop. finns massa bra spel till båda konsolerna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Philly
Registrerad
Okt 2008

Kostar Xbox eller Ps3 multiplayer del något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orah
Kostar Xbox eller Ps3 multiplayer del något?

Xboxens Live kostar cirkus 60 kr i månaden ifall jag inte tar fel?
Medans Playstation 3's PSN (Playstation Network) kostar 0:-

PSN: Swedishbullets

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001

beror på sättet man betalar, tror jag betalar typ 35:- i månaden

/Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Helt klart om du har råd PS3, finns väll bara fördelar med den, eller jag har åt minstone haft bra mycket roligare med ps3:an iaf.
Sen är det ju så att man får väll titta lite vilka spel man vill kunna spela dom få spelen som kommer till enskild konsoll.
Tex har du en kamera bara slänga i minneskortet och kolla på bilderna helt underbart, gratis onlinedel vilket jag tycker är givet! Har även haft Xbox live men va inte speciellt imponerad, visst finns mer demos och sånt men dom stora speltitlarna har båda demos till...
Sen det stora som kommer snart till PS3 är ju HOME ska bli riktigt nice verkar det som, googla och se om du inte redan vet vad det är...
Som någon skrev tidigare om hur mycket konsollerna låter så låter Xboxen som ett reaplan i gämnförelse mot ps3:an!
Har båda konsollerna själv...

Blue ray kommer ju komma mer och mer, har själv flera filmer.

Köp PS3:an du kommer inte bli besviken!

Intel i7-4790K @4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here & There
Registrerad
Okt 2008

Jag har båda två (alla tre om vi räknar med Wii'n) och den som används mest är helt klart Xbox360'n. Det finns helt enkelt mer spel på 360'n som jag gillar (GTA IV kommer ju med två exlusiva episoder till 360'n också), samt att deras [MS] onlinetjänst verkligen bevisar att man får vad man betalar för (så att säga) - visst, XBox Live Gold kostar mig 28,- / mnd (köper 12+1mnd prepaid på eBay) men kvaliten på tillkoppling (och spelare) är mycket bättre än PSN.

Bluray är fint, men ska jag se film använder jag min HTPC ändå - bildkvaliteten är också "sådär på PS3'n.

I slutändan beror bör ditt val bero mest på de exlusiva spelen för var platform och vilken konsoll dina vänner har. Om de exlusiva spelen på PS3 är de du gillar och dina vänner har PS3 är valet rätt enkelt. Likaså om spelen finns på 360.

Wii'n - rolig när man spelar mot de yngre

What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2005

Re: Re: PS3 eller 360

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Köpt den dina kompisar har... så kan man spela tillsammans. Roligast så.

Medhåll!

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Dec 2004

De exklusiva spelen till PS3 är överlag riktigt sjukt bra. Wipeout i 1080p på min Bravia W4500 tillsammans med blurayfilmer med hög bitrate och spel som LBP gör priset för PS3 billigt mot upplevelsen räknat. Har fyra kontroller och en Eyetoy, köpt enbart för LBP och de används flitigt. PS3 är mera prisvärd om man ser till vad man faktiskt får, dessutom är byggkvaliteten och lyxen hos PS3 trevligt att ha i längden...

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002

Jag tycker PS3 har många fördelar. Dels är det en komplett lösning, den är framtidssäker, tystare och känns mer som något som passar in i vardagsrummet istället för i pojkrummet.

Den största fördelen enligt mig är dock att samtliga spel är regionsfria. Detta innebär att man kan köpa alla spel från t ex Kanada, som har mycket billigare spel. Jag köpte t ex MGS4 för 250 kr inkl frakt. Maxpris för nya spel är ca 400 kr.

Såna saker, som gynnar konsumenten (vilket MS inte är så bra på), värderar jag starkt.

Jag har nu en PS3 för att spelen passar mig bättre, men tidigare hade jag (2 st, pga RLOD ) 360 och Wii utöver PS3:an.

» Mac Pro Xeon Quad 2.66 GHz, 21 GB ECC FB-DIMM, 4 TB HDD, nVidia 8800GT » 2x Samsung SyncMaster 2493HM
» Pioneer PDP-4280 » Denon AVR-3806 » Sony PlayStation 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Håller med förgående talande om att välj konsoll efter vad dina kompisar använder! Roligare att spela med sina polare helt klart!

Men bildkvalite håller jag inte med om, har iofs inte Xbox 360 elite som har HDMI, Ps3:an hade ju problem förr med bildkvalite och skuggor som saknades osv, som jag nu inte sett nått av iaf inte på dom senare spelen nästan tvärt om, men tycker hur som hellst man får brutalt mycke mer för pengarna om du köper en ps3! Kvalite, massor av portar/kortslottar, blueray you name it!

Sen personligen så gillar jag dom titlar som bara finns till enskild konsoll är bättre på Ps3:an plus kommande spelen så som GT5 och HOME bla

Hoppas det har hjälp dig nått!
Ändå du själv som väljer i slutändan.
Som sagt har spelat många samma spel på båda konsollerna för att jämnföra, idag är det i princip ingen skillnad på konsollerna.

Lycka till...

Intel i7-4790K @4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
De exklusiva spelen till PS3 är överlag riktigt sjukt bra. Wipeout i 1080p på min Bravia W4500 tillsammans med blurayfilmer med hög bitrate och spel som LBP gör priset för PS3 billigt mot upplevelsen räknat. Har fyra kontroller och en Eyetoy, köpt enbart för LBP och de används flitigt. PS3 är mera prisvärd om man ser till vad man faktiskt får, dessutom är byggkvaliteten och lyxen hos PS3 trevligt att ha i längden...

Jo Fredag och du är inte PS3 fanboy nr. 1 här inne?
Men visst jag kan hålla med dig om att PS3an är mer komplett än 360, men samtidigt tycker jag det beror på vad man prioriterar. Vill man ha spelkonsolen i huvudsak för spel är kanske en något billigare 360 att föredra?
Medan om man vill ha allt i ett paket då är givetvis PS3 prisvärd som spelmaskin, som blu-ray, som multimedia-maskin överlag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001

nja, som "multimedia-maskin" suger ps3 rätt hårt, men det gör å andra sidan 360'n också

/Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here & There
Registrerad
Okt 2008

Jag vill nästan påstå att 360'n är en bättre "mediamaskin" än PS3'n pga att man kan använda den som en extender till Media Center och på så sätt få allt från musik till foton och rippade DVDs till Live TV. Utan extender funktionen håller jag med såklart, den är lika dårlig som PS3'n.

What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Sep 2007

Skulle ta 360`n eftersom mina kompisar har det med, men också pga spelen och att kontrollerna är såå sjukt mycket skönare. Orkar inte räkna upp allt

| Asus M2N | AMD x2 6000+ 3.0ghz | Gainward 8800gt 512mb Golden sample |2GB RAM ddr2 | ViewSonic VA902 |
| Xbox360 Premium, 120GB hårddisk, Headset, 9 spel, LIVE: MercT01 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Dum fråga tycker jag personligen. Ser det som ett eget tänkade, vad man gillar för spel mm. kontrollerna? hmm jag tycker fortf. Snes och nes fortf. är jättekul och jag har aldrig haft några problem med kontrollerna till dem. Så en handkontroll tycker jag är inte liten struntsak, men de ska kännas kvalité och det har både Xbox360 och PS3 handkontroller.

Sen har faktiskt xbox 360 ett litet bättre grafikchip. Men det är inget man tänker på direkt i alla fall.

Ang. bluray spelaren. Ja med tanke på att ett xbox 360 inte är så dyrt längre, om du inte ska ha elite versionen så kostar det från 1500:-. Och du får även en bluray för runt 2500-3000 kr. För hellre köper jag faktiskt en riktigt bluray istället för att hålla mig till Ps3:ans.

Men, men jag vet inte vad dina behov är. Ta en funderare och tänk ut riktigt ordentligt vad du själv vill ha ;). Lyssna inte på andra, då kan de bli helt fel och du får en konsol med exklusiva titlar som inte alls du tycker om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag vill nästan påstå att 360'n är en bättre "mediamaskin" än PS3'n pga att man kan använda den som en extender till Media Center och på så sätt få allt från musik till foton och rippade DVDs till Live TV. Utan extender funktionen håller jag med såklart, den är lika dårlig som PS3'n.

Som att streama med media player till PS3an mao?

PSN: RedHawk911
PS3 Spel: 14 BR filmer: 12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2009

Xbox 360 elite eller ps3

Hej!
Jag har en fråga jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Jag har länge tänkt på att köpa en konsol men vet inte om jag ska välja den nyaste versionen av xbox 360 eller ps3.

Jag gillar mest rollspel, äventyr,action. Är inte mycket för shooter eller stealth-spel. Jag bryr mig inte om att xbox 360 "låter för mycket" och jag bryr mig inte om blurayen i ps3. Jag köper konsolen för att spela, inte för att kolla på film.

Vad råder ni mig till?