Uppsägningstid (Comhem)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Uppsägningstid (Comhem)

Hur är det?

Börjar uppsägningstiden, när jag kontaktar företaget eller när dem bekräfftar uppsägningen?

Dem har en kalendermånads uppsägning på bredbandet.

Kontaktade dem via deras hemsida i söndags (30/11) och sa upp bredbandet. Kontaktade dem en gång till på samma sätt i torsdags (4/12) men inte fått svar än.

Men i och med att jag kontaktade dem den sista november så borde det ju bara vara till den sista december som abbonemanget gäller, eller hur?

Hör jag inget från dem i helgen får jag väll ringa till dem i början på nästa vecka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

Från det att de bekräftar det, och de vill ha skriftligt på att du ska säga upp det, det räcker alltså inte med att du skriver ett mail, de vill ha riktigt papper med en verklig underskrift. Jag vet att när mina föräldrar flyttade ut från radhuset som de bodde i fram tills i somras så hade de ett satans problem med comhem med att säga upp abbonemanget.

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

I princip så ska det vara det datum som företaget fått veta om att kunden vill avsluta sitt abb som gäller och du har ju meddelat ComHem om detta den 30/11 så det bör inte vara nått problem isf.

Får du inga svar så skriv gärna på http://www.fairshopping.se om detta så får du säkerligen svar där för då brukar företag svara eftersom det då blir ett öppet ärende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
I princip så ska det vara det datum som företaget fått veta om att kunden vill avsluta sitt abb som gäller och du har ju meddelat ComHem om detta den 30/11 så det bör inte vara nått problem isf.

Japp, det bör vara när kundens avbokning ankommit, annars skulle ju ett bolag kunna skjuta på konfirmationen i oändlig tid och därmed neka termineringen.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Har fått svar från dem nu.

"Härmed bekräftas din uppsägning av abonnemanget på Bredband.
Uppsägningen gäller fr.o.m. 20090131"

Ska var ordentlig och fråga KO, innan jag klagar, men det är ju klart 1 månad mer än vad som står i avtalet, då jag sa upp det den 30/11.

Sedan att det tar 6 dagar för dem att svara är ju också skrämmande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2007

"Om Kunden
säger upp abonnemanget när det övergått
till ett tillsvidareavtal, upphör abonnemanget
vid utgången av den kalendermånad som följer
efter den månad då uppsägningen togs emot
av Com Hem."

Om du hade ringt dem så hade du inte behövt betala för en månad extra men förmodligen så är det så att mail inte prioriteras lika högt samma innom flesta support/kundtjänst så kollar de nog bara inom 24/48 timmar och då är det i december så det stämmer att det är i januari

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Hur är det?

Börjar uppsägningstiden, när jag kontaktar företaget eller när dem bekräfftar uppsägningen?

Dem har en kalendermånads uppsägning på bredbandet.

Kontaktade dem via deras hemsida i söndags (30/11) och sa upp bredbandet. Kontaktade dem en gång till på samma sätt i torsdags (4/12) men inte fått svar än.

Men i och med att jag kontaktade dem den sista november så borde det ju bara vara till den sista december som abbonemanget gäller, eller hur?

Hör jag inget från dem i helgen får jag väll ringa till dem i början på nästa vecka.

När du säger söndags, menar du på dagen? (Innan kl 17:00)

Sen är fakturaavdelningar oftast stängda på helger, dvs om du mailar söndag anländer det på måndag. Dvs mailade du för sent.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
När du säger söndags, menar du på dagen? (Innan kl 17:00)

Sen är fakturaavdelningar oftast stängda på helger, dvs om du mailar söndag anländer det på måndag. Dvs mailade du för sent.

Det var på dagen, vid 14-15 tiden. Och jag vet att det var i senaste laget, men ett tidsstämplat dokument brukar vara giltigt, som tidpunkt för kontakten.

Och med take på att det tog 6 dagar för dem att svara, så är det ju ändå svårt att veta hur tidigt man måste kontakta dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Re: Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Och med take på att det tog 6 dagar för dem att svara, så är det ju ändå svårt att veta hur tidigt man måste kontakta dem.

Det är väl rätt uppenbart att man måste kontakta dem innan söndagen? Typ torsdag om man inte vill vara ute i sista sekunden.

Herrejävlar, hur kommer det sig att det finns så många medlemmar på Sweclockers som inte förstår att företag i allmänhet inte har öppet på helger? Det här är ju liksom inte första gången detta måste påpekas.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Re: Re: Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är väl rätt uppenbart att man måste kontakta dem innan söndagen? Typ torsdag om man inte vill vara ute i sista sekunden.

Herrejävlar, hur kommer det sig att det finns så många medlemmar på Sweclockers som inte förstår att företag i allmänhet inte har öppet på helger? Det här är ju liksom inte första gången detta måste påpekas.

Men nu är det ju så att dem har sin kundservice öppen på helgerna.

Och ett tidsstämplat dokument visar att jag kontaktade dem i November.

För hade jag kontaktat dem på torsdagen, så är det ju inget som säger att dem läser det innan måndagen, och då blir det ju december.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Re: Re: Re: Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Men nu är det ju så att dem har sin kundservice öppen på helgerna.

Och ett tidsstämplat dokument visar att jag kontaktade dem i November.

För hade jag kontaktat dem på torsdagen, så är det ju inget som säger att dem läser det innan måndagen, och då blir det ju december.

Kontentan av det jag vill säga är att det är väldigt sent att kontakta dem två timmar innan supporten stänger, och detta genom att skicka ett meddelande via deras hemsida så att du inte kan vara säker på när de mottager detta.

Sedan är ju frågan om detta hänger på när du skickade din uppsägning eller när den var företaget till handa.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Re: Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ciccipop
Det var på dagen, vid 14-15 tiden. Och jag vet att det var i senaste laget, men ett tidsstämplat dokument brukar vara giltigt, som tidpunkt för kontakten.

Och med take på att det tog 6 dagar för dem att svara, så är det ju ändå svårt att veta hur tidigt man måste kontakta dem.

Förmodligen måste de föra in det i sitt system INNAN december månad är påbörjad. Detta kombinerat med att fakturaavdelningar oftast är stängda på helger gör väl detta det svårt?

Svaret skall ju vara dem "tillhanda" senast dagen innan.

Inse, du var sent ute. Skyll dig själv.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2008

Re: Re: Re: Re: Uppsägningstid (Comhem)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Förmodligen måste de föra in det i sitt system INNAN december månad är påbörjad. Detta kombinerat med att fakturaavdelningar oftast är stängda på helger gör väl detta det svårt?

Svaret skall ju vara dem "tillhanda" senast dagen innan.

Inse, du var sent ute. Skyll dig själv.

Vadå, skyll mig själv. Står det en sak så är det ju det som gäller.

Efter jag kollat med konsumentvägledaren i LKPG, som höll med mig, så svarade jag på comhems meddelande. Fick då någon annan i kundtjänst att svara, och hon höll med mig. Det är klockslaget på meddelandet som gäller. Så dem drog tillbaka uppsägningen en månad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2004

Nja, jag tror faktiskt att det gäller ifrån att handlingen kommit företaget tillgodo. Med vilket det bör vara när det landat i deras mailserver. Vilket borde vara den 30:e.

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

Vi hade så här med universal telecom att det kvittar när i nov vi sa upp vårat adsl så slutade det att fungera sista dec.

dvs slutet av nästkommande månad om man har 1 mån uppsägningstid.

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

Det kallas en kalendermånads uppsägningstid. Innevarande +1 månad, det är det absolut vanligaste uppsägningstiden man har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Vi hade så här med universal telecom att det kvittar när i nov vi sa upp vårat adsl så slutade det att fungera sista dec.

dvs slutet av nästkommande månad om man har 1 mån uppsägningstid.

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.