15-25 fps på CSS med 8800GT (Inet förnekar att det är fel på kortet)

Permalänk
Medlem

15-25 fps på CSS med 8800GT (Inet förnekar att det är fel på kortet)

Hej!

När jag spelar CSS på vilken grafik nivå som helst
så får jag max 30 fps. Så jag tänkte väll att det
skulle va något fabriksfel på kortet.
Köpte det på Inet i somras å har behandlat det
som ett spädbarn. Kortet är ett
Sparkle GeForce 8800 gt 512 mb DDR3.
Så jag lämnade in kortet.

Har även formaterat datorn fler gånger om med olika operativsystem
och testat nya och gamla drivrutiner till kortet.

Fick ett sånt här svar några dagar efter jag lämnade in det
"Hej. Vi har spelat Crysis vilket är ett av de tyngsta
spelen för ett grafik kort och det fungerar fint så om
kund bara får 15-25 FPS så beror det inte på grafik kortet."

Så bad jag dom testa CSS med kortet å då sa dom att
jag skulle ta med mig spelet till affären för dom inte hade det där....

Sen när jag skulle till affären så sa dom att det
kan va så nVidia skiter i gamla spel å då inte
uppdaterar sina drivrutiner efter dom gamla
spelens standard..

Sen så säger dom även att det kan bero på att jag har
en AMD processor å AMD stödjer inte nVidia lika bra som
det stödjer ATI. Stämmer det här?

Har jag blivit rättvist behandlad eller ska jag kräva ett nytt
kort som klarar åtminstone Counter Strike Source..?

(Min dator består av:

AMD Athlon 64 X2 DualCore 3800+
3 gb ram
GeForce 8800gt
300gb hd)

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Vilken fps du får i CSS är ju i sig ganska ointressant för att bedöma huruvida kortet är defekt eller inte. Är det inte defekt har du 14 dagars ångerrätt vid distansköp.

Rätt att "kräva" det ena eller det andra har du inte såvida det inte handlar om ångerrätt inom 14 dagar eller en defekt vara under garanti.

Låter ju inte helt osannolikt att det kan vara andra saker än att grafikkortet är defekt som orsakar dina CSS "problem".

Hur funkar det i andra spel? 3Dmark? Har du testat det med annan hårdvara (mobo/cpu/ram)? Testat klocka din cpu för att avgöra om den flaskhalsar?

Permalänk
Medlem

Kanske en lite dum fråga.

Men har du kopplat in den extra strömkabeln till grafikkortet?

Jag har aldrig sett ett trasigt grafikkort som endast gått långsamt, utan då brukar man få artefrakter eller andra "roliga" fel.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk

Om kortet är trasigt så borde spelet inte fungera alls, få grafikfel eller hängningar. Som Woland skrev, testa med andra spel eller 3Dmark. Fungerar det bra där så är det fel på spelet/drivrutiner.
Att säga att man har installerat om datorn flera gånger är ett tecken på okunskap, det räcker att installera om en gång men göra det rätt från början med rätt drivrutiner.
Detta är knappast något fel på kortet utan andra faktorer.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Frågan är om kortet är defekt eller inte. Inte vad ditt system med det kortet presterar i ett enstaka spel.

Går det att hitta tex fraktaler så har du ett garantiärende.

Det finns såpass många möjliga orsaker till ditt problem, tex driverproblem eller kompablitetsproblem att du skulle behöva felsöka hela ditt system.

Inet kan vara riktigt tjuriga och jag har sett trådar där de varit ute på riktig tunn is och försökt smita undan sina skyldigheter mot folk som inte haft kunskap om sina lagstadgade rättigheter, men här i ditt ärende ser jag inte att de har gjort fel, snarare skall du vara glad om du inte åkte på en felsökningskostnad.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kass kylning måhända? Men inte sååå trasig att den kyler kortet och prestandan försämras?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Kör 3dmark 06.
Testa med andra spel.
För att utröna om det är ditt kort, cpu, spel, drivrutiner eller annat måste du ha mer information än att klaga på 30fps i ett spel.

Användarfelen på forumet är betydligt överrepresenterade än hårdvara fel
Felsökning måste vara metodisk och systematisk.

1. kör 3dmark06.
Jämför med andra liknande system i poäng.
2. Testa andra spel.
Jämför med liknande system.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tabben att jag glömde strömkabeln till grafikkortet en gång, satt och kliade mig i huvudet över den låga fpsen i cs 1.6. ^^