Phenom II X4 940 ställs mot Core i7 920

Permalänk

Lägger sig Phenom II så nära i7 920 i pris tror jag AMD får svårt att ge intel en match... men vem vet? De kanske har något ess i rockärmen och smiskar i7? Den som lever får se...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Om det visar sig stämma är ingen gladare än jag då jag föredrar när det är jämt mellan AMD och Intel eftersom det ger bättre produkter till lägre priser

Tyvärr ligger det inte jämnt då AMDs högpresterande processor troligen bara kommer klara att tävla mot Intels budget processor i7.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Tror inte amd kommer konkurrera mot intel prestandamässigt, men däremot pris/prestanda som i dagsläget.

Word. Vid samma frekvens kommer Phenom II att få sin rumpa smiskad rosa. Men vem vet vad Pris/Prestanda leder till? Bara AMD än så länge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är väldigt missvisande av sweclockers det här. De säger att Phenom II prissätts efter Core i7, även fast det skiljer ca 7000:- vid 3GHz. Den prissätts under Core 2 till och med. Men det nämner man inte.

Japp, för allt hänger på GHz:en.. Jag hade fått för mig att signaturen -Boris- brukade tänka innan han talade, men så va uppenbarligen inte fallet.. Jisses människa, lärde inte fighten Athlon 64 vs Pentium 4 att GHz inte är det enda som betyder något? Nyhetens tolkning syftar till att seirens värsting prissätts efter den billgaste C i7:an, de har knappast lagt sig 1-2 hundralappar under genom att kasta tärning eller spela roulette om saken..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Phenom 940BE @ stock kommer troligen ligga när Intel i7 920 @ stock i prestanda. Överklockat kommer nog Intel ta täten, än så länge pekar det åt 3.5 - 4.0ghz överklockning på Phenom 940BE 24/7 med luft.

Naaa...

De sämstat klockade Phenom II har hamnat på ca 3.8ghz... efter lite fixande med inställningar så har de varit över 4.0ghz med luft... Så jag gissar mer 3.8-4.3ghz(stabilt 24/7 med luft)

Sen så värkar I7 ha problem med värmen , så det krävs bättre kylning till den så den borde klocka sämre... Amds Phenom II värkar va väldigt sval....

PytonOrms I7 920 temp när han kör Orthos lite fel så han bara belastar två cores 50% och de andra 0%... man ser redan då att tempen kommer bli ett bekymer.

http://img136.imageshack.us/img136/5397/corei792026640ghz4xor...

Så jag tycker det är ett ganska lätt val med vad man ska köpa , väldigt synd att det inte är DDR3 som kommer nu direkt bara eftersom den kommer bli lite snabbare också!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Samma här..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

rubriken.. ahapp inget mer än den.. :/

Om AMDs nu skulle smeka... Sugen man blir på ny mobo,minne och cpu i så fall.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

Åååh jag som förväntade mig lite benchmarks när jag läste rubriken. "Snagge ohm bittermandel."

Permalänk
Medlem

Hoppas dom presterar likvärdigt så vi får ett bra priskrig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det är ju verkligen du som inte kan läsa. Visa mig där det står att HD4850 använder GDDR5.

Om nu allt var färdigt förutom tillgången till minnet, varför hoppade man inte över HD3870 och släppte istället HD4850 för att sedan släppa HD4870 när GDDR5 minne fanns tillgängligt ?

Var GDDR3 de jämförde med, läste jag.

Citat:

AnandTech:
Just One Small Problem: We Need a New Memory Technology

The R600 GPU had an incredibly wide 512-bit memory interface, the problem with such a large interface is that it artificially makes your die bigger as you’ve got to route those interface pads to the memory devices on the board. For RV770 to have the die size ATI wanted, it needed to have a 256-bit memory interface, but using (at the time) current memory technology that wouldn’t give the GPU enough memory bandwidth to hit the performance targets ATI wanted.

When the options were either make the chip too big or make the performance too low, ATI looked elsewhere: let’s use a new memory technology. Again, put yourself in ATI’s shoes, the time was 2005 and ATI had just decided to completely throw away the past few years of how-to-win-the-GPU-race and on top of that, even if the strategy were to succeed it would depend on a memory technology that hadn't even been prototyped yet.

The spec wasn’t finalized for GDDR5 at the time, there were no test devices, no interface design, nothing. Just an idea that at some point, there would be memory that could offer twice the bandwidth per pin of GDDR3, which would give ATI the bandwidth of a 512-bit bus, but with a physical 256-bit bus. It’s exactly what ATI needed, so it’s exactly what ATI decided to go with.

Unfortunately whether or not GDDR5 shipped by the summer of 2008 wasn’t all up to ATI, the memory manufacturers themselves had a lot of work to do. ATI committed a lot of resources both monetarily and engineering to working with its memory partners to make sure that not only was the spec ready, but that memory was ready, performing well and available by the summer of 2008. Note that the RV770 was going to be the only GPU that would use GDDR5, meaning that it was ATI and ATI alone driving the accelerated roadmap for this memory technology. It’s akin to you trying to single handedly bring 100Mbps internet to your city; it’ll happen eventually, but if you want it done on your time table you’re going to have to pickup a shovel and start burying a lot of your own cable.

ATI did much of the heavy lifting with the move to GDDR5, and it was risky because even if RV770 worked out perfectly but the memory wasn’t ready in time the GPU would get delayed. RV770 was married to GDDR5 memory, there was no other option, if in three years GDDR5 didn’t ship or had problems, then ATI would not only have no high end GPU, but it would have no performance GPU to sell into the market.

If GDDR5 did work out, then it meant that RV770 could succeed and that it would be another thing that NVIDIA didn’t have at launch. That is, of course, assuming that ATI’s smaller-die strategy would actually work...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Som det ser ut så.
- AMD vinner över Intel vad gäller prestanda relaterat till strömförbrukning
- AMD vinner på totalpris relaterat till prestanda (man får mer prestanda per krona)
- AMD kommer med all sannolikhet och kunna klockas högre, eventuellt skiljer det mer mellan Phenom II och i7 till PII's fördel jämfört med hur mycket högre Core 2 kan klockas i förhållande till Phenom

- Klock för klock så ligger Intel strax före men det är kanske inte helt rätt och jämföra så eftersom dessa mer komplicerade processorer inte har en klock för allt utan kan klocka olika delar på processorn olika. L3 cachen på i7 har jag för mig går i samma klock som kärnan, medan L3 cachen för AMD går något lägre än kärnan. Skulle alla delar på processorn vara identiskt klockade så hade det nog varit mycket jämt.
- i7 kan skyffla mer minne, den är i första hand användbart för servrar (databasapplikationer exempelvis)

En AMD klockad i 3.0 GHz kommer förmodligen vara snabbare än en i7 på 2.66 GHz, i7 har ju en automatklockning inbyggt som kan göra att det ser annorlunda ut vid tester om de som testar inte berättar att den är på

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Samma här

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Som det ser ut så.
- AMD vinner över Intel vad gäller prestanda relaterat till strömförbrukning
- AMD vinner på totalpris relaterat till prestanda (man får mer prestanda per krona)
- AMD kommer med all sannolikhet och kunna klockas högre, eventuellt skiljer det mer mellan Phenom II och i7 till PII's fördel jämfört med hur mycket högre Core 2 kan klockas i förhållande till Phenom

- Klock för klock så ligger Intel strax före men det är kanske inte helt rätt och jämföra så eftersom dessa mer komplicerade processorer inte har en klock för allt utan kan klocka olika delar på processorn olika. L3 cachen på i7 har jag för mig går i samma klock som kärnan, medan L3 cachen för AMD går något lägre än kärnan. Skulle alla delar på processorn vara identiskt klockade så hade det nog varit mycket jämt.
- i7 kan skyffla mer minne, den är i första hand användbart för servrar (databasapplikationer exempelvis)

En AMD klockad i 3.0 GHz kommer förmodligen vara snabbare än en i7 på 2.66 GHz, i7 har ju en automatklockning inbyggt som kan göra att det ser annorlunda ut vid tester om de som testar inte berättar att den är på

Du får gärna backa upp din teori..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Du får gärna backa upp din teori..

Varför skulle han behöva det när han skriver hur det verkar baserat på den fakta som finns att tillgå? Speciellt också när det är du som inte vet vad du snackar om (se tråd gällande 9800GX2).

ONTOPIC
Priset kommer att ändras, och skulle det inte göra det kommer dom sätta ned priset strax efter lanseringen. Dom klockar ju extremt väl också som man vid detta laget känner till. Fördelen är också att många med AM2 moderkort kan uppgradera utan att köpa nytt moderkort eller minnen.

Bara moderkortet till en i7 av lite högre grad kostar 3000kr, och det är sjuka priser då Intel tar så mycket betalt för sina X58 kretsar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Fint och specielt på min födelsedag

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Som vanligt släpper AMD bara produkter som helt enkelt är fantastiskt bra.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Var GDDR3 de jämförde med, läste jag.

Och det du skrev där säger inget om att RV770 var färdig att användas men att de bara väntade på att minnet skulle bli klart. ATI har utvecklat GDDR3 och GDDR5.

För det hela faller på att de utvecklade 3870 när de hade färdiga chip till 4850 då 4850 använder sig utav GDDR3.
Varför bygga om den gamla 2900 seriens kärna när man redan har en bättre som bara väntar. Särskilt när man ligger efter och går back.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Var är benchmarksen nånstans?
Jävligt skum rubrik om det inte ens finns några test på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som noterar att SweClockers börjar använda sig allt mer av Aftonbladet-knep för att få folk att läsa nyheter? Befängda påståenden, som när man läser nyheten, bara avlägset kan tolkas som det nyheten handlar om, förutsatt att man anstränger sig och har gott med vilja.

Är det ett led i utvecklingen att bli en seriös nyhetssida och lägga entusiast-tiden bakom sig? Att rikta sig till idioter, och att nedvärdera läskretsen med fånerier som dessa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Du kan ju inte dra paralleler melan ghz, du måste dra paralleler mellan hur de presterar, annars kan du lika bra säga att det skiljer flera tusen mellan de phenom som finns nu och core i7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Man kan inte riktigt jämföra pris och frekvens då i7 väldigt säkert kommer vara bättre vid 3 ghz än phenom så den prissätts vid i7 920 som den förmodligen kommer vara nära

Ni missar poängen. Finns ingen anledning för SweClockers att påstå att Phenom II positioneras mot Core i7, ifall de hade gjort det så hade ju priserna varit någorsådär lika. När det skiljer 7000:- mellan de dyraste i serierna så är den inte positionerad mot i7.
SweClockers kommer med befängda uttalanden för att skapa rubriker i värsta Aftonbladet-anda.
Det är väl mer eller mindre uppenbart att Phenom II ställs mot C2Q?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Var GDDR3 de jämförde med, läste jag.

Vad har den där artikeln med saken att göra? Snacka om att målat sig in i ett hörn....Som vanligt invztr så håller dina inlägg en väldigt låg klass.
Visst behövdes GDDR5 för att ge full potential av 4800-serien, men uppenbarligen så presterar HD4850 som använder GDDR3 också rätt så bra, helt klart bättre än ALLT som fanns vid tiden då HD3870 lanserades.
Varför skulle man då väntat ett halvår med att lansera HD4850 och lansera HD3870 först ? Eller menar du att HD4850 är på något magiskt sätt beroende av tillgången på GDDR5 ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

samma här ...

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Får væl invænta tester først men jag tycker den ær før høgt prissatt. Runt 2500 tycker jag ær skæligt. Den ær væl i førsta hand tænkt till att konkurra mot core2 quadarna eller ær jag helt fel ute??

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Bara jag som kommer vänta 1-2 veckor för att få se möjlig prissänkning(ev. priskrig?:D)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Klart man väntar ett par veckor, köpa på releasedagen är bara dumt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Får væl invænta tester først men jag tycker den ær før høgt prissatt. Runt 2500 tycker jag ær skæligt. Den ær væl i førsta hand tænkt till att konkurra mot core2 quadarna eller ær jag helt fel ute??

både ja och nej.
Det är AMDs svar på i7, men den kommer mer konkurrera mot c2d quad på 45nm.
Min gissning är att Phenom II 940 BE kommer bli en konkurrent och även kunna utprestera Intel Core 2 Quad Q9550.
Personligen tycker jag c2d är det bästa som hänt på länge, Intel är min stora favorit just pga c2d, men i7 floppade enligt mig. För mycke som inte gillades - pris, prestanda, krånglig överklockning...

Jag tror på Phenom II mer än jag trodde på i7 innan lansering, i7 blev bättre än jag förväntat mig, men ändå inte bra.
Phenom II 940 BE kommer nog inte göra någon besviken, och rent pris/prestanda -mässigt kommer den antagligen ta hem segern i det långa loppet. Jag har alltid tyckt att AMDs hårdvara är stabilare och håller längre. Jag vet inte om det är en felaktig bilt, men fler Intel har gått sönder än AMD.
Sen kanske jag inte är så försiktig när jag klockar och pillar, men lite ska det ju tåla.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Får væl invænta tester først men jag tycker den ær før høgt prissatt. Runt 2500 tycker jag ær skæligt. Den ær væl i førsta hand tænkt till att konkurra mot core2 quadarna eller ær jag helt fel ute??

Ni norrmän handlar hårdvara från Sverige riktigt billigt så det tär inte så värst på er

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Åååh jag som förväntade mig lite benchmarks när jag läste rubriken. "Snagge ohm bittermandel."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ni norrmän handlar hårdvara från Sverige riktigt billigt så det tär inte så värst på er

Och ändå är Komplett ett norskt företag... Doesn't make any sense!

Ser fram emot att se bänkningar av Phenom II, tror det kan bli bra. Överklockningspotentialen verkar ju vara väldigt stor och energiförbrukningen verkar de ju ha fixat förvånansvärt bra (om man kollar på temp-siffrorna som har cirkulerat och sneglar på Opteron).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC