AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Anledningen till att de testar i 1024x768 är just för att grafikkort mm inte är i vägen. Ni kan själva googla reda på grafikkortsprestanda men här är huvudnyheten Phenom II. Testar man på upplösningar som är mer "realistiska" så kommer processorn inte vara den begränsande faktorn.

Exakt så Det är ett CPU test inget annat.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det verkar som NB/L3 körs i 1.8GHz enligt Anandtech. Det är ju lägre än vad Ph1 har! anand säger 2GHz men är det inte 2.2GHz för 9950?)

Permalänk
Medlem

denna recention gjorde mig nästan lite besviken men generellt sett så är det en bra recention, dock så ska vi igentligen inte jämnföra P2'an med I7'an då amd inte gick ut med att dom satsade med o slå I7 snarare att slå Core 2 processorerna, skall dock bli intressant vad som händer när AM3 kommer ut ifall dom har någon cpu gömd. tvivlar på de men ändå,

dock generellt sett så litar ja inte på denna recention då man sitter på 1920x1080 i upplösning o spelar osv, kommer bli ett P2 köp för min del ändå.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
denna recention gjorde mig nästan lite besviken men generellt sett så är det en bra recention, dock så ska vi igentligen inte jämnföra P2'an med I7'an då amd inte gick ut med att dom satsade med o slå I7 snarare att slå Core 2 processorerna,

Men dem gör inte det heller

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är bara rykten men tänk på att den är mycket nyare än nuvarande i7. i7 ska i så fall få en uppdatering så att den tar nya i5. Men i5 ska ta gamla i7 och då är AMD körda.

Men det låter lite väl bra för Intel men det finns lite rykten.

Finns väl inget som tyder på detta?! i5 kommer vara sämre version av i7. Men det ser inte jättebra ut för AMD, det här hade behövts tidigare men är givetvis en välkommen förbättring. Tror AM3 kommer ge viss förbättring men det blir ju inte någon revolutionerande förändring. Det som är positivt är att AMD nu har lägre kostnader per chip och samtidigt kan ta lite bättre betalt. Framför allt är det de lägre chipen som kommer kunna ge fina vinster (Athlon X4 som är en PII med mindre cache har halva ytan av en PII). Förhoppningsvis kan AMD med hjälp av detta, investerarkapital och en gnutta tur gå med vinst 2009 (även om det ser svårt ut) och ge Intel ökad konkurrens!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
Det verkar som NB/L3 körs i 1.8GHz enligt Anandtech. Det är ju lägre än vad Ph1 har! anand säger 2GHz men är det inte 2.2GHz för 9950?)

Såg det jag också. 9950 kör den i 2 GHz förresten men kan lätt överklockas till 2.2 GHz.

Tydligen ska NB/L3 köras i 2 GHz på AM3-plattformen iaf. Men jag hoppas det klarar mycket mer än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Ärligt talat, det är inte helt friskt att hålla på företag som andra håller på fotbollslag.

Phenom II kommer inte ikapp en ETT ÅR gammal processor från Intel som snart ersätts av Core i5. Vem fan blir inte besviken?

Varför är det mer friskt att hålla på ett fotbollslag? Om någon orkar så är det bara upplysa mig, skicka mig ett pm om det behövs.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga swec:

Är det stor värmeskillnad mellan p1 och p2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Varför är det mer friskt att hålla på ett fotbollslag? Om någon orkar så är det bara upplysa mig, skicka mig ett pm om det behövs.

Ekonomin är nog den största boven för AMD.
En sak är iaf relativt lyckat för Phenom II. Den kan konkurera mot Intels nuvarande Core 2 Quads mellansegment, Q9450, Q9400 och Q9300. Jag bortser från i7 helt och hållet här!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Precis. Där har vi en riktigt recension. Har precis läst igenom den. Gillar djupgående recensioner som också förklarar lite varför olika CPU:er presterar som dom gör. Sweclockers recension sa typ inte mycket. Lite skärpning tack!

Bl a fick man reda på att Cool and Quiet faktiskt funkar utan prestandaförlust på Phenom II. Mycket trevligt.

Och att Cool and Quiet inte fungerar utan prestandaförlust på gamla Phenom, jag kommer att slå av den i kväll.
Tycker också att MS borde göra något åt sin skedulerare, inte nog med att den låter trådar hoppa mellan olika kärnor, den prioriterar också upp I/O-intensiva trådar i stället för att prioritera ned dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

X-Bit Labs gör bra reviews som vanligt:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-phenom-ii-x4...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Måste bara fråga swec:

Är det stor värmeskillnad mellan p1 och p2?

Ja. Phenom II drar klart mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag som trodde på nya AMD. Men visar sig inte vara så mycket bättre i prestanda.

Får väll skaffa en dator med Intel då men där emot så är ju Intel ett "x" antal mycket dyrare än AMD. Med tanke på deras moderkorts kretsar osv.

Visa signatur

Skabbig dator ftw!

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man valt att kalla cpu+gpu+chipset för "platform"? Är det för att guida vilsna konsumenter rätt eller vad? För en hårdvaruentusiast känns begreppet helt överflödigt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Kan någon förklara varför man valt att kalla cpu+gpu+chipset för "platform"? Är det för att guida vilsna konsumenter rätt eller vad? För en hårdvaruentusiast känns begreppet helt överflödigt.

För att CPU, GPU och moderkort är en platform för en dator. För dem som inte är entusiaster eller självutnämda proffs, alltså vanliga hemmabyggare och konsumenter är de ett riktigt bra sätt för att kunna välja något bra och välfungerande.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem

För min användning är resultaten helt OK, och med ett AM2+ moderkort är det en ganska tacksam uppgradering. Vissa syntetiska tester har för mig ganska ringa värde eftersom de förblir hypotetiska och svåra att i praktiken "uppleva". X264 kodning är ju lite mer av en direkt tillämpning och det ser ju faktiskt riktigt bra ut trots att plattformen inte är helt komplett i nuläget (DDR3).Spel är inte riktigt min grej och det jag fastnar för har oftast mindre med grafik och mer med spelidé att göra.

SuperPi - "the holy grale of OC"! - resultaten är väl inte det mest intressanta, men för att vara en AMD processor ser det ju riktigt bra ut. Val av operativsystem inverkar på resultaten så slappa inställningar för RAM till trots kommer jag enligt siffrorna att tjäna ca 300MHz i jämförelse med testet (det skiljer i alla fall omkring 5 sek när det gäller den gamla X2 modellen vid samma klock), så vem vet det kanske är möjligt att nå under 20 sekunder vid 3,0GHz trots allt. Jag får väl se när jag är där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Synd att ni inte testade spelen i högre upplösningar då det är där Phenom IIan verkligen kommer med i matchen enligt dom flesta reviews.

Är alla blinda här eller?Speltesten gjordes ju i 1024x768 OCH 1920x1200 räcker inte det eller,jag menar hur många har skärm som klarar det eller framförallt grafik kort till det??
För övrigt tycker jag att det verkar vara en trevlig phenom som hakar på framförallt core 2 ganska bra faktiskt:))
MvH albanen..

Oj såg nu att uppdateringen med 1920x1200 kom senare i tråden,ursäkta mig så mycket då:))
Blev ni nöjda nu då eller?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MischaL
Jag som trodde på nya AMD. Men visar sig inte vara så mycket bättre i prestanda.

Öh va? God morgon på dig med. Phenom II presterar mellan 9 - 31% bättre än gamla Phenom 9950.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
som alla andra säger - när i5 kommer är amd rätt så körda om de inte gör en markant prissänkning. det är verkligen förra årets prestanda till förra årets priser...

schysst med gta iv benchmark btw, håller inte med om att prissättningen är särskilt aggressiv dock, och absolut inte nu när vi befinner oss mitt i en kris då både amd och intel försöker ta ut samma priser som gällde för ett år sedan

Förstår inte varför de är körda när i5 kommer i7 kommer fortfarande vara kungen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ekonomin är nog den största boven för AMD.
En sak är iaf relativt lyckat för Phenom II. Den kan konkurera mot Intels nuvarande Core 2 Quads mellansegment, Q9450, Q9400 och Q9300. Jag bortser från i7 helt och hållet här!

Jo det ser så ut. Hade varit intressant att se vad AMD hade åstadkommit om dom hade haft en så mycket större ekonomi, runt Intels summor och se vad dom kunde ha åstadkommit då. Fast iförsig så hade det inte behövt betyda att dom hade kommit med nåt mer revolutionerande eller att dom hade varit bättre.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så har SweClockers gjort en recension igen, och -Boris- ska kommentera, igen.
Vad säger han då? Jo, mycket bra jobbat! Inga konstigheter någonstans, jag hade gärna sett lite bättre prestanda på Phenom II i spel dock, men jag antar att det inte riktigt är erat fel. Bra med olika upplösningar.

Man kan självklart inte begära att ni ska kunna mäta er med Anandtech som gör de bästa recensionerna på nätet med sina jämförelsevis djupgående förklaringar och analyser. De är ju experterna liksom.

Men jag är helnöjd med denna recension. Självklart är det alltid kul med mer tester, men det får man väl acceptera.

Förresten, om ni har lite tid över och har grejerna kvar, kasta in ett Unreal-benchmark.

Jag är chockad och bestört... inga klagomål på stavning eller testerna? Du råkar inte ha fått influensa eller nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Exakt så Det är ett CPU test inget annat.

Självklart är det ett cpu-test, men testet blir mycket nyttigare i ytterligare ett sammanhang - spelprestanda. Fint att swec kompletterade med högre upplösningar, så folk inte går och tror de måste köpa "i7-plattformen" för att få högst fps i spel.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara värt att komma i håg att AMD presterar sämre i program, som är kompilerade med Intels kompilator av någon anledning.
Om något av testprogrammen är kompilerade med IC, kan det vara en del av förklaringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Har nu beställt Phenom II X4 940 med ett Asus M3A79-T Deluxe sant 4GB 1066MHz Dominator minne från komplett. Får hoppas att jag får det imorn.

Jag beställde exakt samma sak för en par dagar sedan, har dock inte kommit ännu. När jag beställde kostade den 2750kr, ser att priserna höjts lite nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kan vara värt att komma i håg att AMD presterar sämre i program, som är kompilerade med Intels kompilator av någon anledning.
Om något av testprogrammen är kompilerade med IC, kan det vara en del av förklaringen.

enn sak och tänka på där angående att många använder spelet "world in conflict" som test om de vill visa mer positiva siffror för intel
http://www.yougamers.com/articles/4553_world_in_conflict_inte...

Westberg: Yes, we do. On the CPU side, Intel has been very supportive helping us out, because it's a big step moving to a threaded architecture. We've been working with them, and we scale quite well

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

Det blir svårare och svårare med alla processornamn och -betäckningar. "AMD Dragon" + elektronik associerar jag direkt till AVR Dragon - alltså något helt annat, nämligen ett utvecklingskort till AVR-enchipsdatorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Känns som Phenom II är lite underskattad. Tvärtom tycker jag att det ser lovande ut för AMD.
(spare me the fanboy crap)

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Känns som Phenom II är lite underskattad. Tvärtom tycker jag att det ser lovande ut för AMD.
(spare me the fanboy crap)

Ser lovande ut?

Personligen ser jag svarta moln på himmlen, i slutet av Januari sänker Intel priset kraftigt på nuvarande quad cores, nästa hot är i5 som släpps inom 6 månader eller så som ersätter dagens quadar och den presterar tydligen bättre än dagens så då får AMD ännu sämre möjligheter att konkurrera.

Märk väl att jag är ett AMD fanboy, vi brukar vara närmast sjukligt optimistiska när det gäller AMD men om tom jag börjar förlora hoppet då är det nog verkligen illa, kombinerar man AMDs skuldsituation parad med finanskrisen så är jag mycket orolig för företaget, tom Intel rapporterade nyligen förlustsiffror pga krisen.

Det ser nattsvart ut

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
"Roligt" test må jag säga. När Phenom II halkar efter snålar man inte på krutet. När Phenom II däremot presterar bra skriver man:

"När GTA IV slutligen dök upp till persondatorn visade det sig vara mer krävande än vad många någonsin kunnat ana. Phenom II tar sig med nöd och näppe upp på andraplatsen".

Om nu GTA IV är så krävande och Phenom II kommer som god tvåa kanske det vore passande med en annan formulering?

Sedan förstår jag inte riktigt "Nackdelar: Tveksam prestanda år 2009". 2009 har nyligen börjat. Vet skribenten vad AMD har att komma med framöver detta år? Och vad är defintionen av "tveksam prestanda" egentligen? Allt som inte presterar lika bra som Core i7 eller? För skribenten skrev ju att det "fortfarande är Intel som sätter ribban på processormarkanden". Frågan är då om Core i7 inte fanns, hade skribenten överhuvudtaget valt formuleringen "tveksam prestanda år 2009" då? Och när Phenom II i flera applikationer ligger så nära Core i7 blir begreppet "tveksam prestanda år 2009" ännu mer förvirrande.

Vad skriver man mer? Jo just det, detta: "Det känns dessutom lite lustigt att AMD ännu inte har någon plattform med DDR3 redo vid denna lansering". Det har varit allmänt känt länge nu att Phenom II AM2+ lanseras före AM3. Faktum är ju att AMD faktiskt påskyndat lanseringen av AM3 enligt de senaste nyheterna. Att sedan jämföra Core i7 DDR3 mot Phenom II DDR2 kan man ju också diskutera.

Tjena!

Ja, håller absolut med.

En AMD Phenom II x4 klarar man sig lätt på, man kommer även klara sig med en Intel C2D E8400 hela 2009.

Förstår inte riktigt mig på swec ibland alls.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte enas om att inte kalla dom för PII, har en hel låda med PII-PIII från 266 -1000Mhz.
Sedan det här med super-pi mod 1.5.
17 sekunder tar min E5200@3GHz på sig. Så Phenom 2 klarar inte detta? Det verkar skumt. Då jag kör i 1,12volt, som är default och inte rört annat än fsb. Allt annat står på auto.
Så en E5200 för runt 800kr räknar snabbare än en AP4X940 ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Fullständigt bullshit och FUD. Jag kan köra P95V256 med 4 trådar på 100% vardera och fortfarande använda datorn i stort sett helt normalt till en massa andra program samtidigt som P95V256 tuggar med 4x100% processorbelastning. Multitasking är mycket bra med Core2.

Det handlar om att P95 processerna inte har så hög prioritet. Med normal eller högre prioritet hade din processor varit fastlåst. Dock är det ju inte det man strävar efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Hur kan P2 vinna Futuremark CPU men förlora overall mark mot Intel? Dom körs ju på samma grafikkort ändå?

Futuremarks tester har alltid varit skumma. Det har skett tidigare, högre CPU poäng, och sämre slutpoäng t.ex. Bättre att kolla riktiga tester istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jag vill se PII med DDR3..

Det kommer och förväntas ge genomsnittlig boost på 5%, och i program som WinRAR rejäl boost beroende på hur hög frekvens AMD kommer satsa på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Inte många som kör i 1024 nu för tiden...om grafikkortet/korten flaskar kan ni inte se till att få in några demo kort så ni kan göra 3x grafikkort så får vi se om det flaskar lika mycket i 1680x1050, 1920xXXXX

Precis, och Phenom II har visat sig trycka iväg rejält i högre upplösningar vilket måste betyda god interconnect med grafikkortet och plattformen i övrigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377

Det är detta som är misstaget AMD gjort med Phenom II. Frekvensen på IMC/L3 har ibland ganska stor inverkan på prestandan. Förstår verkligen inte varför som satt den på 1.8GHz. Minst 2.2GHz hade varit att föredra. Det ger också processorn en stor fördel hur snabb per klockcykel den är. Kolla t.ex på nVidia's grafikprocessorer där deras streamprocessorer klockas asynkront högre än övriga kärnan självt, detta är samma idé, men utnyttjas inte.

Har kollat igenom en del tester och tycker det ser lovande ut. I högre klockfrekvenser och framförallt högt klockad IMC/L3 så drar den ifrån rätt bra.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]