AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Ser lovande ut?

Personligen ser jag svarta moln på himmlen, i slutet av Januari sänker Intel priset kraftigt på nuvarande quad cores, nästa hot är i5 som släpps inom 6 månader eller så som ersätter dagens quadar och den presterar tydligen bättre än dagens så då får AMD ännu sämre möjligheter att konkurrera.

Märk väl att jag är ett AMD fanboy, vi brukar vara närmast sjukligt optimistiska när det gäller AMD men om tom jag börjar förlora hoppet då är det nog verkligen illa, kombinerar man AMDs skuldsituation parad med finanskrisen så är jag mycket orolig för företaget, tom Intel rapporterade nyligen förlustsiffror pga krisen.

Det ser nattsvart ut

Intel har INTE nyligen rapporterat några förlustsiffror!
Intel har skrivit ner sin vinstprognos från 8,7 till 8 miljarder. Trots finanskris så räknar Intel med att tjäna 8 miljarder, det är inte så illa.

Map på AMDs financiella grund så står man nu på säker mark efter att Usas myndigheter nyligen godkännt Foundry avtalet. Någon risk för KK de närmaste åren finns inte längre.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Börjar bli lite för mycket processor och så som kommer ut nu hela tiden. Blir ju lite halvt förvirrad.

Är typ 2-4st personer här på forumet som ska ha det fösrta hela tiden. Tycker det verkar rätt onödigt att uppgradera sådär hela tiden.

Spelar roll vem som gör bäst processor av AMD och Intel, dock hade jag inte haft något emot om AMD kommer med en processor som slår ut Intel's värsting processor. NEJ, är ingen fanboy.

Många som köper Intel (speciellt många unga) just för att de hört att den klockar bättre.

/Mvh sedde.

Permalänk
Avstängd

tycker ändå att den hänger med ganska bra, inte vad man hade hoppats på kanske men prismässigt ligger den ändå ganska bra till om man jämför med Q9550(ja javet att i7an går på lika mycket men prisetpå modekort ramminnen avskräcker ju där). risken finns väll klart att intel dumpar priserna så snart phenomII kommer

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264788

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Många som köper Intel (speciellt många unga) just för att de hört att den klockar bättre.

/Mvh sedde.

[offtopic][/offtopic]

haha jo unga och oerfarna, en av mina vänners polare klockade sönder QX9650 han smackade upp vcore till max utan o veta vad det var, 10lakan borta i onödan

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Precis, och Phenom II har visat sig trycka iväg rejält i högre upplösningar vilket måste betyda god interconnect med grafikkortet och plattformen i övrigt.

Vad menar du med rejält jag har inte sett phenoms som är över intels mer än 1-2 fps i högre upplösningar jag kan tänka mig att den tar core 2 med flera grafikkort men inte i7 det är med flera graffen i7 drar iväg

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

vet någon vad som hänt med Bulldozer
jag har inte hört nått om den på länge

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h.kan
Intel har skrivit ner sin vinstprognos från 8,7 till 8 miljarder. Trots finanskris så räknar Intel med att tjäna 8 miljarder, det är inte så illa.

Map på AMDs financiella grund så står man nu på säker mark efter att Usas myndigheter nyligen godkännt Foundry avtalet. Någon risk för KK de närmaste åren finns inte längre.

Intel har förlorat 23% av aktievärdet det senaste året.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Blev lite mer nöjd över min i7 setup iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn

Här finns lite info om "Bulldozer"
http://www.sweclockers.com/nyhet/8502-amd_visar_framtidsplane...

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming
-=- Corsair 4x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

Med tanke på priset och att den klockar bra och är sval så tycker jag Phenom II ser ut som ett bra köp. Allra helst om man redan har AM2 bräda, då är den ett givet köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Kan vi inte enas om att inte kalla dom för PII, har en hel låda med PII-PIII från 266 -1000Mhz.
Sedan det här med super-pi mod 1.5.
17 sekunder tar min E5200@3GHz på sig. Så Phenom 2 klarar inte detta? Det verkar skumt. Då jag kör i 1,12volt, som är default och inte rört annat än fsb. Allt annat står på auto.
Så en E5200 för runt 800kr räknar snabbare än en AP4X940 ?

Är väl allmänt känt att SuperPi alltid gått bra på Intel. Till och med gamla sunkiga P4 var ju bra på det.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
enn sak och tänka på där angående att många använder spelet "world in conflict" som test om de vill visa mer positiva siffror för intel
http://www.yougamers.com/articles/4553_world_in_conflict_inte...

Westberg: Yes, we do. On the CPU side, Intel has been very supportive helping us out, because it's a big step moving to a threaded architecture. We've been working with them, and we scale quite well

Där ser man.
Yesss veryy supportive
Sånt här gör knappast Intel pga välgörenhetsskäl.

@Andreas D: Tack för testet.
Testade ni Phenom I med Cool n Quiet avslaget?
Att Cool n Quiet skulle kosta så mycket för Phenom I, kom som en överaskning, i alla fall för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

runt 2011 tror jag den kommer

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på priset och att den klockar bra och är sval så tycker jag Phenom II ser ut som ett bra köp. Allra helst om man redan har AM2 bräda, då är den ett givet köp.

Är väl allmänt känt att SuperPi alltid gått bra på Intel. Till och med gamla sunkiga P4 var ju bra på det.

Klockren uppgradering för folk på AMD2 brädor.
Kan nog bli perfekt parat med ett bra moderkort i en HTPC också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Vad menar du med rejält jag har inte sett phenoms som är över intels mer än 1-2 fps i högre upplösningar jag kan tänka mig att den tar core 2 med flera grafikkort men inte i7 det är med flera graffen i7 drar iväg

Jag visste att skeptismen mot det jag skrev skulle dyka upp, men här har vi ett tecken som jag sett många gånger tidigare:

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-920-and-940-re...

Som jag tidigare skrev så verkar det handla om god interconnect hos Phenom processorerna ihop med ett 790 chipset.

Citat:

Den utvecklas i full fart och kommer att komma. Det tar tid för Dirk Meyer att resa företaget från allt som Hector Ruiz tidigare förstört.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag visste att skeptismen mot det jag skrev skulle dyka upp, men här har vi ett tecken som jag sett många gånger tidigare:

Som jag tidigare skrev så verkar det handla om god interconnect hos Phenom processorerna ihop med ett 790 chipset.

Det tvivlar jag inte på men i detta fall så är det inte crossfire / sli vilket jag är säker på att i7 tar hem och vad gäller just denna titel är jag säker jag att det stora hoppet ner för i7 är pga drivare då det inte finns en anledning till hoppet ner. Men phenom visar att den är stabil igenom upplösningarna. Om vi även kollar på call of duty så är phenom en bra bit över i alla upplösningar vilket verkar tyda på drivar problem även där då om vi kollar på http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/12.htm
Där det visserligen är call of duty 5 men bygger på samma motor så beteendet bör vara samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Ser jättebra ut, den presterar i princip samma som jag räknat med, kan inte alla fanboys sluta kriga på denna sida nångång ? man börjar bli lite less..

Klart som fan att corei7 är bättre, nått annat har väl ingen väntat sig, phenom 2 presterar helt okej.

Bra att någon tycker samma!

Jag diggar både AMD & Intel, men den som ger bäst fps sitter i min huvudburk. visserligien är Phenom II 940 ett lockande köp till en LAN pc!

hmmm. ska kolla vad en sådan burk skulle kosta

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det tvivlar jag inte på men i detta fall så är det inte crossfire / sli vilket jag är säker på att i7 tar hem och vad gäller just denna titel är jag säker jag att det stora hoppet ner för i7 är pga drivare då det inte finns en anledning till hoppet ner. Men phenom visar att den är stabil igenom upplösningarna. Om vi även kollar på call of duty så är phenom en bra bit över i alla upplösningar vilket verkar tyda på drivar problem även där då om vi kollar på http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/12.htm
Där det visserligen är call of duty 5 men bygger på samma motor så beteendet bör vara samma.

Samma fenomen uppstår om du jämför Phenom II mot Core2 också, vilket tyder på att Phenom och sin plattform är mycket effektiv i högre upplösningar. Det har visats förr och i flera olika scenarion, och det stämmer. Att i7 är snabb råder det ingen tvekan om vilket jag redan kommenterat tidigare.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h.kan

Det är ju en förutsättning att företagen går plus för att de skall existera... Sen måste ju folk räkna med att AMD fortfarande betalar av ATI (vet inte hur många gånger jag sagt det nu)... Det var ju ingen liten affär och avbetalningarna ska vara klara under 2009 (om allt går som det ska). detta bidrar till att massor av pengar bara försvinner från AMD så att säga.

Sen till alla som klagar på AMDs prestanda, läs min förra post på sidan två. Det hade varit kul att se nehalem benchas med strypt minneskontroller och strypt QPI buss... Kan iof se om jag hinner med att testa det själv. AMDs nya material är ju bra inget snack om saken. Även fast man kör på AM2 plattformen och således inte drar nytta av AM3 feats som DDR3, och framför allt HT 3.0 bussen. Detta är ju några av nyckelsakerna för just Phenom II. Som sagt Phenom 2or på Am2 plattformen kommer vi inte se alltför många av och priserna kommer nog justeras när man väll får upp huvudproduktionen på AM3 plattformen. Dessa cpuer är ju i stort sätt bara ett övergångsmaterial för de som vill uppgradera och för att få ut cpun lite tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma fenomen uppstår om du jämför Phenom II mot Core2 också, vilket tyder på att Phenom och sin plattform är mycket effektiv i högre upplösningar. Det har visats förr och i flera olika scenarion, och det stämmer. Att i7 är snabb råder det ingen tvekan om vilket jag redan kommenterat tidigare.

Just vad tänker du på ? jag vill inte minnas att intel sänkt sig lägre än amd vid upplösnings höjning även om de hoppat till samma nivå . Phenom II är en mycket fin cpu specielllt med tanke till priset. Men just brother in arms hoppet tvivlar jag starkt på då om vi kollar tex http://www.bit-tech.net/hardware/2008/12/17/xmas-2008-graphic... så ser vi att i7 inte droppar med lika stor fps av att upplösningen höjs i spelet och framförallt inte bara så där (typ efter 2-3 upplösningar )utan den sänks allt eftersom vilket det borde när VGA begränsar om CPUn varit den som begränsar hade det sett ut som hos guru3d core 2 som höll samma fps rakt igenom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu har vi uppdaterat med maxade inställningar. Kom ihåg att det är 1024 som spelar mest roll i detta fall eftersom grafikkortet flaskhalsar i 1920.

Det är intressant att se att GTA 4 presterar bättre på Phenom 2 i 1920 än 1024, medan resten av processorerna går ned i prestanda. Har ni någon förklaring på detta?

Detta är sevärt, ett gpu-begränsat spel som ändå presterar överlägset bäst på amd-plattformen. Värt att jämföra med World in Conflict som alltid presterar bättre på intel.

I detta test presterar I7 Bättre i låg upplösning men Phenom 2 bättre i hög upplösning.

Vad man kan dra för slutsats av detta vet jag inte riktigt. Det ser ut som att phenomplattformen kan vara mer effektiv på att skyffla data till grafikkortet men presterar lägre i råa beräkningar.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Om ja har förstått detta rätt så kostar phenom 2 3ghz lika mycket som i7 men är sämre?

Visa signatur

9950 3,2ghz asus 4850 1gb asus M3878-T kingston 2048 2st

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloth
Om ja har förstått detta rätt så kostar phenom 2 3ghz lika mycket som i7 men är sämre?

Det är ganska irrelevant vad bara CPU'n kostar när det krävs moderkort och minnen, de allra flesta bryr sig säkerligen endast om vad hela datorn eller uppgraderingen kommer att kosta när de jämför alternativ.

De listade priserna kommer gissningsvis att gå ner ganska fort och troligtvis kontrar intel, eller AMD beroende på vem som sänker först. Och hjulet snurrar på som vanligt ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det är ganska irrelevant vad bara CPU'n kostar när det krävs moderkort och minnen, de allra flesta bryr sig säkerligen endast om vad hela datorn eller uppgraderingen kommer att kosta när de jämför alternativ.

De listade priserna kommer gissningsvis att gå ner ganska fort och troligtvis kontrar intel, eller AMD beroende på vem som sänker först. Och hjulet snurrar på som vanligt ...

Tack för det snabba svaret men för mig är det tydligen inte irrelevant eftersom jag frågar om det är så att i7 är så mycket bättre, och att amd ändå tar lika mycket betalt, tacksam för svar om någon vet om det är så stor skillnad eller det bara e jag som missat något.

Är det meningen att phenom 2 ska tävla mot i7?

mvh mikael

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Det är intressant att se att GTA 4 presterar bättre på Phenom 2 i 1920 än 1024, medan resten av processorerna går ned i prestanda. Har ni någon förklaring på detta?

Detta är sevärt, ett gpu-begränsat spel som ändå presterar överlägset bäst på amd-plattformen. Värt att jämföra med World in Conflict som alltid presterar bättre på intel.

I detta test presterar I7 Bättre i låg upplösning men Phenom 2 bättre i hög upplösning.

Vad man kan dra för slutsats av detta vet jag inte riktigt. Det ser ut som att phenomplattformen kan vara mer effektiv på att skyffla data till grafikkortet men presterar lägre i råa beräkningar.

http://www.legitreviews.com/article/860/1/
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/

Två tester till som säger precis samma sak som du. Det var det första jag reagerade på när jag såg Sweclockers test, att det visserligen är sant att 1024x768 förlitar sig mer på processorn än högre upplösningar, men det ger ju ändå inte en klar bild av hur kraftig datorn blir i helhet. I i stort sett ALLA benchmarks jag läst hittills med denna processor har i7 dominerat 1024 och ibland även 1280 som upplösning, men i 1680 och högre har det jämnats ut och i stort sett blivit omärkbar skillnad. Oftare har i7 varit kraftigare men det kommer ju till ett pris också.

Man märker även på strömförbrukningen att AMD's chipset är betydligt mer strömsnålt. Toms Hardware mätte att Phenom II drar mer ström än Core i7, men att deras chipset jämfört med X58 gör att hela systemet drar märkbart mycket mindre ström.

Tycker Sweclockers ska kolla lite på dessa andra tester och köra åtminstone något enstaka test eller två i högre upplösning, är många som inte tittar längre än på Sweclockers när de ska köpa nya delar och som det är nu luras de till att ett system som är kanske 3000kr dyrare är totalt överlägset när det gäller prestanda, när det faktiskt inte alls är så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Ett problem jag ser är vilka som ska köpa Phenom II, det måste ju vara de som redan har AM2 men bara har Athlon X2 och spelar för i program är ju inte steget så stort mellan Phenom 1 och 2 att det motiverar en uppgradering. De som spelar mycket har klart något att vinna på en ny processor men i och med att vanliga phenoms är så otroligt billiga så är det nästan svårt att motivera val av phenom 2 före en billig phenom 1, begränsar ju val av moderkort också.

Kloth: Nej, Phenom II ska konkurrera med 45 nm Core2Quad. Amds svar på Corei7 är Bulldozer och beräknas komma 2011.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tusen Tack Lidodido och Typhonos för info...
det räcker för att ja ska spara på mina slantar ett tag till, får se hur Am3 kommer att fungera i slutet av året istället

mvh Mikael

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke919
Det vore kul att veta vad du har för belägg för dit påstående ang associativiteten och dess inverkan på prestandan. Det är inte så att jag misstror dig i detta specifika fall, för så instatt i dessa två system är jag inte men som jag kommer ihåg det så är associativiteten en balansgång där högre associativitet ger färre konfliktmissar men en högre komplexitet och latency. Istället för alla extra ledningar som krävs vi högre associativitet kan man implementera tex en victimcache eller dyl som kan ge bättre prestanda.

Vad jag gjort är och läsa på om hur cachen fungerar, det finns en del pdf'er och annan text på nätet. Om exempelvis jämför med Core 2 där minnet har 8 olika platser och välja på, så är det inte så svårt och förstå att en processor som har 48 har mycket längre tid innan den måste kasta bort och hämta nytt. Ett problem med detta är något högre latenser och sämre resultat i prestandatester men det ger en processor som multitaskar bättre, mindre känslig för fragmentering.

Intel och amd har inte samma fokus som jag förstår, intel gör processorer som är konstruerade för att vinna prestandatest. AMD har mer fokus på bra "bottendrag", alltså startar du massa program så spelar det ingen större roll för den är snabb ändå. Intel tappar snabbare i hastighet.

När det gäller spel är också detta mycket bra för bottendrag är det viktigaste för att spelet skall flyta.

Förbättringar i associativitet planar ut efter 48 men givetvis är förbättringen mellan 1 och 2 högre jämfört med 36 till 48

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Varför är inte 920 med?

Om 940 ligger strax ovanför q9550 men kostar nästan lika mycket på t ex kompett, borde då 920 vara jämnsides q9550 eller strax under?

Då skulle det skilja ändå uppemot tusenlappen mellan 920 och q9550?

Visst har i7 bra prestanda, men när moderkortet går på 2500-3500

Permalänk
Medlem

Jag fuderar på en sak. Hur kan resultat skilja så mkt mellan sweclockers och andra? Ta exempelvis http://www.legionhardware.com/document.php?id=802&p=6 . Där ligger Phenom 940 i linje med i7 965 i hög upplösning 1920*1200.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jag fuderar på en sak. Hur kan resultat skilja så mkt mellan sweclockers och andra? Ta exempelvis http://www.legionhardware.com/document.php?id=802&p=6 . Där ligger Phenom 940 i linje med i7 965 i hög upplösning 1920*1200.

/K

Ja i det där testet presterade P2 helt sjukt bra, får hoppas det är verkligheten