AMD Dragon – Phenom II

Permalänk

Angående legionhardware´s test...

Personligen har jag svårt att ta ett test speciellt seriöst när det visar att i7 920 får stryk av bland andra Core 2 E6700 och Phenom 9950 i Far Cry 2 1900x1200

Någon som snackade om köpta rececenter??

stort LOL

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU

Personligen har jag svårt att ta ett test speciellt seriöst när det visar att i7 920 får stryk av bland andra Core 2 E6700 och Phenom 9950 i Far Cry 2 1900x1200

stort LOL

Ja det såg ju väldigt märkligt ut..

EDIT: ändrat, förstod vad du pratade om nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Ja det såg ju väldigt märkligt ut..

recenter ?? stort LOL ?

Förstår inte direkt vad du pratar om..

Syftade på ett par tidigare inlägg där dom menade att många tester görs av rececenter på sidor som är "köpta" av Intel och därmed visar felaktiga testresultat till Intels fördel

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Medlem

ahh okej.. hajjade det precis.. har redan editerat dock

Permalänk
Hedersmedlem

Lite så där med viss anknytning till vad som skrivits i tråden.

För att förstå att AMD faktiskt inte stått stilla kan vi jämföra läget som rådde under AMD 64:s dominans och nuvarande situation där i enkla prestandatest Phenom II inte slår Intel:s Corei7 (å andra sidan skulle jag gärna vilja se fler test av hur den flertrådiga hanteringen av t ex databaser är, ett område där Intel inte precis utmärkt sig; den biten intresserar mig mer eftersom det är något jag faktiskt har nytta av ständigt):

- AMD 64 från 2003 saknade en AMD plattform och för skrivbordssystemen var det väl framför allt nVidias NF3 och NF4 chipset som fick dem att ticka bäst, trots att dessa chipset tyvärr drogs med lite brister

- Nuvarande AMD processorer har sin egen "inhemska" plattform. Dessutom har AMD från köpet av ATi lyckats utveckla sina chipset till att verkligen bli lika mycket AMD CPU + AMD Chipset som Intel är Intel CPU + Intel Chipset, om ni förstår vad jag menar, men dessutom finns det GPUer under samma tak. En ytterligare fördel är att de slipper tampas med nVidia för att ha en multi-GPU plattform. Strömsnåla svala multimediasystem med ganska bra krut är mer eller mindre totaldominerat av AMD pga av detta (jag avser här inte försäljningssiffror utan en krass jämförelse av utbudet).

Det är ju inget nytt det jag skriver, men personligen tycker jag att det faktiskt är smått fantastiskt att de lyckats med detta med resurser i storlek av Intels fickpengar och en skev marknad. Summa kardemumma: kanske gillar jag bättre AMD som underdog, men jag har ändå svårt att förstå gnällspikarna som svartmålar AMD. Tror de att mirakel inträffar på beställning?

Hur som marknaden har inte råd med att förlora AMD vilket kanske skapar en falsk trygghet. Phenom II är i varje fall för mig en solklar och ekonomisk uppgradering av befintligt AMD2+ system.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU

stort LOL

Kolla här, fler som sett samma beteende. läs vad de skriver med
http://64.233.183.101/translate_c?hl=en&sl=el&u=http://www.hw...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

en möjlig anledning till att sidor för ganska olika resultat är för en del kör i7 HT on och andra off HT drar ner prestandan i vissa spel då vista och xp känner igen en tråd som en kärna så när 2 kärnor stödjs av program används 2 trådar istället. I tex wow märks det klar skillnad med HT on och OFF

gosh skillnaden är att andra recenter har i7 inte problem i farcry 2.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
en möjlig anledning till att sidor för ganska olika resultat är för en del kör i7 HT on och andra off HT drar ner prestandan i vissa spel då vista och xp känner igen en tråd som en kärna så när 2 kärnor stödjs av program används 2 trådar istället. I tex wow märks det klar skillnad med HT on och OFF

Jag tror mer det handlar om att en del som kör i7 inte har så snabba minnen, köper man inte snabba minnen till den så kanske prestanda inte blir så bra. i7 verkar vara en processor som fokuserat hårt på just minneshastighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag tror mer det handlar om att en del som kör i7 inte har så snabba minnen, köper man inte snabba minnen till den så kanske prestanda inte blir så bra. i7 verkar vara en processor som fokuserat hårt på just minneshastighet

Jo en rimlig förklaring , tex hwbox som får annorlunda restultat i farcry 2 använder 1333 mhz minnen men frågan är om de flesta andra inte gör de med? tex oc3d använder 1066 minnen och de får inte några konstiga hopp med i7 kanske har med minnes inkompatibilitet att göra men samtidigt har i7 ganska dålig prestanda overall där så hastigheten bidrar nog en del kan också bero på moderkort intel smackover det har fått märkbart sämre resultat än andra Brädor

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

otur att det ex sweclockers fick inte gick att överklocka så bra

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Att olika recensenter får olika resultat beror nog på hur dom har ställt in BIOS. Olika BIOS-versioner. Olika moderkort. Olika minnen och minnestimings. Unganged vs Ganged. Olika operativsystem. Mycket som kan påverka...

Men de där Legionhardware verkar inte ha särskilt höga kunskaper. De visste inte att en Phenom får sämre resultat i Everest när dess två minneskontrollrar körs "unganged" eftersom Everest bara använder en tråd för att använda minnet. I Sisoft Sandra däremot så fick man se den verkliga bandbredden.

Dock är den bandbredd de får i Sisoft Sandra rätt kass då jag får högre bandbredd med min Phenom med bara DDR800/PC6400-klock. De körde ju faktiskt minnet i DDR1066-klock.

Så man ska nog oftast ta reviews med en nypa salt. Eller framför allt kolla flera. Eller bara kolla seriösa siter som AnandTech och X-Bit Labs (finns säkert flera).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Eller bara kolla seriösa siter som AnandTech

Att AnandTech skulle vara seriös är ju dagens skämt, de är ju köpta av intel så det skriker om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att olika recensenter får olika resultat beror nog på hur dom har ställt in BIOS. Olika BIOS-versioner. Olika moderkort. Olika minnen och minnestimings. Unganged vs Ganged. Olika operativsystem. Mycket som kan påverka...

Men de där Legionhardware verkar inte ha särskilt höga kunskaper. De visste inte att en Phenom får sämre resultat i Everest när dess två minneskontrollrar körs "unganged" eftersom Everest bara använder en tråd för att använda minnet. I Sisoft Sandra däremot så fick man se den verkliga bandbredden.

Dock är den bandbredd de får i Sisoft Sandra rätt kass då jag får högre bandbredd med min Phenom med bara DDR800/PC6400-klock. De körde ju faktiskt minnet i DDR1066-klock.

Så man ska nog oftast ta reviews med en nypa salt. Eller framför allt kolla flera. Eller bara kolla seriösa siter som AnandTech och X-Bit Labs (finns säkert flera).

Nu tänkte jag framförallt på Lustiga avvikande resultat inte just olika prestanda i sådant men det är klart att allt kan påverka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men ser man på andra tester som tex. http://www.techspot.com/review/137-amd-phenom2-x4-940-920/pag...

Så ser man att Phenom 940 hänger med i7 mkt bra i hög upplösning 1920*1200.

Däremot i programtesten är den stekt av i7an

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av invztr
Intel har förlorat 23% av aktievärdet det senaste året. [/QUOTE

haha och hur mycket har nasdaq tappat senaste året

Eller hur mycket har hela världsekonomin rasat 2008.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Att AnandTech skulle vara seriös är ju dagens skämt, de är ju köpta av intel så det skriker om det

Ok, de kanske inte lyckas alla gånger men denna gång så var recensionen klart trevlig. Och inte bara en massa benchmarks heller. Fast jag måste erkänna att jag faktiskt gillar X-Bit Labs ännu mer.

edit:

Citat:

Nu tänkte jag framförallt på Lustiga avvikande resultat inte just olika prestanda i sådant men det är klart att allt kan påverka

Jo nog såg jag såna skumma resultat jag också. Som ett test i hög upplösning där i7 får se sig slagen av Phenom II vad det nu beror på. Chipset kanske? Förhoppningsvis körde dem testet flera gånger för att undvika tillfälliga artefakter eller vad man ska säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel och amd har inte samma fokus som jag förstår, intel gör processorer som är konstruerade för att vinna prestandatest. AMD har mer fokus på bra "bottendrag", alltså startar du massa program så spelar det ingen större roll för den är snabb ändå. Intel tappar snabbare i hastighet.

Det här testet ser helt klart ut att stärka ditt påstående:
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/17.htm

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

mer och mer tester som visar att P2 verkar fungera väldigt bra i högre upplösningar, jag börjar oxå tro att 790GX/FX gör något "magiskt" med P2

EDIT: nu vill jag att mina prylar ska komma så jag får testa själv.. kryper ur skinnet snart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

Intressant. Ett test utan onödiga kommentarer och innehöll också en del intressanta fenomen, som att ju fler trådar du kör och ju fler kärnor du aktiverar i testet ju bättre konkurrerar Phenom II med Intels CPUs. Vissa minnesberoende test i jämförelse med Corei7 får vi vänta ut tills moderkort Phenom II med DDR3 dyker upp.

Hans iakttagelse på slutet är korrekt vad gäller pris: det är svårt att slå kombinationen 790GX och en Phenom II i pris/prestanda. T o m DFI moderkorten ligger i fyndprisklass just nu, och min erfarenhet av 790GX modellen är minst sagt bra.

Ytterligare något som jag är intresserad av är hur Phenom II presterar på andra plattformar än Windows. Kanske finns det fler tekniska framsteg att avslöja?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl

haha och hur mycket har nasdaq tappat senaste året

Eller hur mycket har hela världsekonomin rasat 2008..... [/B]

Att ha ett ekonomisystem som skapar så mycket problem är rätt patetiskt. Men flera länder har diskuterat om att göra ett system likt länderna i norden (dvs. oss) för att det var så pass stabilt.

Och vi pratade inte om Nasdaq, vi pratade om Intel. Nasdaq är ett börsföretag som tillhanda håller en börsindikator över aktiebolag, lägga ut sälj- och köpordrar.

Självklart vill man ha en så stor vinst som möjligt när det är dags för utbetalning. Vill man ha lite hobby-verksamhet kan man ju börja hålla på med lite B-aktier - kostar ju ingenting (är iofs ingenting heller).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
mer och mer tester som visar att P2 verkar fungera väldigt bra i högre upplösningar, jag börjar oxå tro att 790GX/FX gör något "magiskt" med P2

Eller så är 790FX helt enkelt en väldigt bra nordbrygga. Strömsnål också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo nog såg jag såna skumma resultat jag också. Som ett test i hög upplösning där i7 får se sig slagen av Phenom II vad det nu beror på. Chipset kanske? Förhoppningsvis körde dem testet flera gånger för att undvika tillfälliga artefakter eller vad man ska säga.

Svårt att säga det jag spekulerar i och om ngn haft avvikelse har det inte varit i samma spel som nån sida har farcry 2 har ingen annan så svårt att säga vad de beror på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så är 790FX helt enkelt en väldigt bra nordbrygga. Strömsnål också.

Verkar vara så trevligt helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

skillnaden är att där ligger den förre i920 redan vid performance men på andra sidor ligger 920 700p före 940n med performance tex här http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-phenom-ii-x4...

Alldeles för många sidor kör med intels moderkort till i7 vilket visat sig prestera dåligt vid jämförelser med tex P6T som används av xbit.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag tror man skärpte sig när detta togs upp i rampljuset för 4 år sedan

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Jag tror man skärpte sig när detta togs upp i rampljuset för 4 år sedan

Ja artikeln är från 2005, vi får hoppas att dom skärpt sig.
Jag skall kolla vidare lite, gillar konspirationsteorier.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv

Vissa pratar om prissättningen och jag måste tillägga min åsikt. För det första så tycker jag att AMD inte direkt har gjort någon aggressiv prissättning gentemot prestanda/kr. Och eftersom det fortfarande bara finns en återförsäljare upplagd på prissjakt så kan man ju undra varför priset är som det är, monopol i Sverige?, inte vet jag.
För det andra så gick jag in på newegg.com, stor återförsäljare i USA, och kollade vad de har för priser där på Phenom II 940, priset ligger på $275 vilket är lika med 2200SEK. Så jag ANTAR att priset lär sjunka.

Lite OT; någon som vet om återförsäljaren Multitronic importerat den genom andra vägar för att få in den i Sverige först och därav den märkliga prissättningen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Vissa pratar om prissättningen och jag måste tillägga min åsikt. För det första så tycker jag att AMD inte direkt har gjort någon aggressiv prissättning gentemot prestanda/kr. Och eftersom det fortfarande bara finns en återförsäljare upplagd på prissjakt så kan man ju undra varför priset är som det är, monopol i Sverige?, inte vet jag.
För det andra så gick jag in på newegg.com, stor återförsäljare i USA, och kollade vad de har för priser där på Phenom II 940, priset ligger på $275 vilket är lika med 2200SEK. Så jag ANTAR att priset lär sjunka.

Nu, efter lanseringsdatumet, finns många återförsäljare av PII 940, tryck refresh på prisjakt så kommer de säkert upp

Varför en PII 940 kan kostar 700kr mindre (ca 25 % mindre) är att man i USA har en helt annan momssats (ibland 0, ibland runt 6 %).

Det roligaste med nya phenomen anser jag vara att man kan köpa den och förmodligen bli helnöjd med köpet, även om man inte är en AMD-Fanboy. Vem som är bäst, snabbast (nåja) och vackrast är ju inte längre helt självklart.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara petig, men ffs. recensent.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts