AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Medlem

Det börjar se ljust ut för AMD nu, vad kul! Jag blev iaf imponerad av prestandan i detta test, även fast AMD fortfarande inte kommit ikapp helt så är dom ju iaf på mycket bra väg, prestandan är ju mer än tillräcklig för dom allra flesta, dock skulle priset gärna ha fått vara lite lägre eftersom AMD brukar ha bättre priser än så

Hoppas AMD kommer igen med någon riktig höjdarprocessor så småningom och kör över intel så man kan få se lite mer seriösa priskrig! Intel har fått stå högst upp på pallen för länge nu tycker jag! Dock blev jag inte alls imponerad av SuperPi resultatet från AMD, t.om min mobila(t7600) 2.33GHz/4MB Core 2 duo gör bättre ifrån sig än phenom II 940 (eller marginellt bättre iaf precis under 23s:)). Hur som helst så bådar det ändå gott för AMD eftersom dom lyckas förbättra sig märkbart.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Dock blev jag inte alls imponerad av SuperPi resultatet från AMD, t.om min mobila(t7600) 2.33GHz/4MB Core 2 duo gör bättre ifrån sig än phenom II 940 (eller marginellt bättre iaf precis under 23s:)). Hur som helst så bådar det ändå gott för AMD eftersom dom lyckas förbättra sig märkbart.

Glöm SuperPi. Det är nog den mest överskattade och sämsta benchmarken genom tiderna. Säger egentligen inte mycket heller eftersom SuperPi av någon anledning föredrar Intel oavsett verklig prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Glöm SuperPi. Det är nog den mest överskattade och sämsta benchmarken genom tiderna. Säger egentligen inte mycket heller eftersom SuperPi av någon anledning föredrar Intel oavsett verklig prestanda.

Det är därför inte sidor använder den . men spi är fortfarande bra för jämföring av cpus inom samma märke

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det är därför inte sidor använder den . men spi är fortfarande bra för jämföring av cpus inom samma märke

Nja delvis skulle jag säga. Inom samma märke och arkitektur snarare. Mest och snabbast cache brukar vinna med SuperPi.

För mig blire en Phenom 2 trots att jag byter ned mig. Vet dock ej om jag väntar på socket AM3 eller inte, förr DDR3 blir det inte på ett bra tag. Men AM3 versionerna har en TDP på 95w så de kanske klockar bättre.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Önskar bara att testsaiterna glömde den.
Vad är det egentligen? en enkel algoritm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gauss-Legendre_algorithm
http://en.wikipedia.org/wiki/Super_PI
Ett sådant här test är fullständigt ointressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om sweclockerstestet har haft på Turbo för i7 ?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Någon som vet om sweclockerstestet har haft på Turbo för i7 ?

De kör med det av givetvis

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

Nån som har någon info på hur X3 Heka kommer att prestera? Som det ser ut nu, så kan det tänkas att det kommer att bli en riktig "bang for the buck" CPU. Den bygger på Phenom II, men en kärna mindre o dessutom billigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

De kör med det av givetvis

Hur vet du det? det står inget om de haft turbo på eller av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

därför vid prestanda test drar man per automatik av speedsteep och ström spar funktioner för bästa test precision och det måste vara på för att turbo ska funka och det är ganska givet att oc tas bort när du tester cpus speciellt när de anget frekvensen vid test tillfället..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

därför vid prestanda test drar man per automatik av speedsteep och ström spar funktioner för bästa test precision och det måste vara på för att turbo ska funka och det är ganska givet att oc tas bort när du tester cpus speciellt när de anget frekvensen vid test tillfället..

med andra ord så gissar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De anger frekvensen 2.67ghz för 920 vid alla tester så ingen vild gissning direkt och om man jämför med andra sidors resultat är utgången den samma så.

Visa signatur

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Turbo-mode var av i samtliga tester. Likaså EIST och Cool n Quiet förutom i strömmätningstestet.

Permalänk

Bara att stå på sig och släppa taget från K7-arkitekturen, när läget väll kommer, lite väl gammal nu såklart men den står ju någorlunda än idag.

Hoppas på lite "schysta/rediga" benchmarks framöver då.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Bara att stå på sig och släppa taget från K7-arkitekturen, när läget väll kommer, lite väl gammal nu såklart men den står ju någorlunda än idag.

Hoppas på lite "schysta/rediga" benchmarks framöver då.

Och vad är exakt inte schyst och redigt i dessa test ? -_-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

skillnaden är att där ligger den förre i920 redan vid performance men på andra sidor ligger 920 700p före 940n med performance tex här http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-phenom-ii-x4...

Alldeles för många sidor kör med intels moderkort till i7 vilket visat sig prestera dåligt vid jämförelser med tex P6T som används av xbit.

Det intressanta är inte huruvida den ligger före eller efter en specifik processor några hundra poäng utan att den skalar mycket bättre än vad intelarkitekturen gör. Detta fenomen har jag svårt att tänka mig skulle ändras helt och hållet för att man byter moderkort på intelsidan.

Citat:

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. I korthet kan man säga att testerna är gjorda till intels favör då intelprocessorerna tenderar att prestera väl vid enkel/låg-last medan amd-systemet skalar bättre mot högre last. Det är också så att man sällan förklarar bakgrunden till varför prestandasiffrorna ser ut som de gör i ett speciellt test eller om det går att dra någon slutsats av det. I min mening kan man inte dra någon direkt slutsats av superpi eller prestandan i x264 utan att veta vilken SSE-nivå som har använts.

I min mening är inte det intressanta vilken processor som är "bäst" utan att kunna förklara varför en processor är bättre i vissa tester än andra. Om intel dominerar videokodningstestet till stor del beroende på att det finns en högre SSE-standard i deras processorer är detta intressant för läsaren, eftersom det borgar för att intelprocessorn kommer prestera bättre i andra applikationer som kan dra nytta av denna SSE-standard.

Om många spel på marknaden är inteloptimerade, som world in conflict, skriv då också ut det. Självklart är det intressant för en eventuell köpare att veta om spel ofta fungerar bättre på intel.

Då amd skalar bättre är det också något som borde uppmärksammas för det tyder på att det är ett bra val för de som överlastar sina system.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Citat:

Kanske va lite olämpligt att skriva de just här men ja syftade på XS-lirarna

Review'n från sweclockers var alldeles utmärkt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Grejen är den att i tex spel så ligger intel före på lågupplöst men ju mer vi öker grafiken ju snabbare dalar intel medans amd liksom är jämn det är just för att det inte är gpu bundet där . När vi sedan kommer till riktigt krävande då har intel hamnat på samma fps nivå som amd vilket då givetvis beror på att det är gpu bundet. Amd skalar ju därför jämnare pågrund av att de har inte lika mycket max kräm att ge.

de jag vill få fram är att när intel går ner till gpu bundet då fortsätter de inte under amd sedan helt enkelt vilket de gör i detta test. Andra sidor har inte samma resultat därför så kan man inte dra en sådan slutsats rakt av utan man måste jämföra många om endast 1 sida får ett avvikande resultat då beror de nog på något annat.

Att moderkortet skulle kunna påverka i ett så tidigt stadium är givet även om det inte bör skilja mycket vet jag att cpu socren i vantage var 700 högre med p6t än intels referens kort hso guru3d vilket i sin tur betyder att Gpu scoren kommer vara högre med p6t då det kommer kunna ta gpun steget längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen är den att i tex spel så ligger intel före på lågupplöst men ju mer vi öker grafiken ju snabbare dalar intel medans amd liksom är jämn det är just för att det inte är gpu bundet där . När vi sedan kommer till riktigt krävande då har intel hamnat på samma fps nivå som amd vilket då givetvis beror på att det är gpu bundet. Amd skalar ju därför jämnare pågrund av att de har inte lika mycket max kräm att ge.

Om du tittar på andra test ser du att skalningen inte endast har med att det är gpu-bundet att göra. Hade swec valt att lägga några upplösningar mellan 1024 medium och 1920 very high hade detta troligtvis varit lättare att läsa ut.

Från min sida handlar inte detta om något fanboy-beteende, jag kör själv intelrigg, men jag tycker swec har gjort ett mediokert test sett till hur lite analys av prestandan det är och förståelse för hur systemen skalar och beter sig vid olika mängd last. Något som andra sidor har lyckats uppmärksamma.
I7 är utan tvekan en mycket kapabel processor oavsett vad man gör. Phenom 2 har sin styrka vid väldigt höga laster.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Nån som har någon info på hur X3 Heka kommer att prestera? Som det ser ut nu, så kan det tänkas att det kommer att bli en riktig "bang for the buck" CPU. Den bygger på Phenom II, men en kärna mindre o dessutom billigare.

Kommer dröja ett litet tag till innan vi får se några prestandaresultat för Heka, men precis som du skriver är jag också övertygad om att det kommer bli bra prestanda för pengarna. Phenom II X3 kommer säkert bli ett givet val för många just med tanke på det lägre priset i förhållande till Quad Core.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Om du tittar på andra test ser du att skalningen inte endast har med att det är gpu-bundet att göra. Hade swec valt att lägga några upplösningar mellan 1024 medium och 1920 very high hade detta troligtvis varit lättare att läsa ut.

Från min sida handlar inte detta om något fanboy-beteende, jag kör själv intelrigg, men jag tycker swec har gjort ett mediokert test sett till hur lite analys av prestandan det är och förståelse för hur systemen skalar och beter sig vid olika mängd last. Något som andra sidor har lyckats uppmärksamma.
I7 är utan tvekan en mycket kapabel processor oavsett vad man gör. Phenom 2 har sin styrka vid väldigt höga laster.

Skalningen är som jag sa mycket jämnare på amd men att amd skulle ge mer fps vid högupplösning det tror jag inte.

detta är ett visserligen cpu test vantage , perf och extreme men http://www.tweaktown.com/reviews/1704/9/amd_phenom_ii_arrives...
där ser man vilken som har mest cpu kraft det är här cpun för jobba riktigt inte under gpun testet utan här visar den sin råstyrka och potential . När det blir gpu baserat går inte i7 eller core2 under Phenom utan det blir helt enkelt samma division när gpun får göra det stora jobbet. När man lastar cpun med många program är snarare då den får jobba inte i spel . Vad gäller spel så är amd inte på nått sätt bättre i mina ögon men inte heller sämre.

Just detta test som oc3d har visar mina teorier liksom dina phenom går jämnare men core 2 sänker sig inte under phenom då den klarar av samma tunga last ,core i7 går därimot vidare ner och varför då när ingen annan får dessa phenomen isåfall skulle core 2 har rekordet i Vantage extreme mode om det skulle se ut så här för andra men de har de inte . Så därför så är det något som spökar antingen att helt enkelt i7 lirar dåligt med slöa minnen eller så är det pga brädan eller nåt annat.. Om du frågar mig så beror de på att HT inte lirar bra när du inte har crossfire

Phenom klarar av tung last men core 2 och i7 klarar av den minst lika bra vad gäller spel och i7 klarar av högre last vad gäller program osv pga högre minnes bandbredd fler trådar och den snabbare bussen.

Men nu ska sovas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det beror väl på hur processorn är optimerad, dock använder ju superpi bara 1 kärna vad jag vet, så den borde iaf kunna visa prestanda per mhz vad gäller såna beräkningar oavsett:) Det är ju beräkningar som vilket annat program som helst som processorn måste göra för att göra det på sitt sätt.
Och AMD hanterar ju inte det så jättebra vilket är rätt tydligt.
Att programmet skulle föredra intel, njae, håller inte alls med, snarare så att AMD fortfarande ligger efter om man ska jämföra! (dock håller jag hellre med om att det är ett bättre program för att jämföra processorer inom samma arkitektur som någon sa) Dom har ju inte lyckats komma tillbaka hela vägen tillbaka riktigt ännu. Men snart så är dom på samma spår igen.

Jag la förövrigt märke till att ett av spel-testen så fick AMD'n ett par fps högre när man använde sig av 1920x1080 istället för den lägre upplösningen, varför uppmärksammades inte detta i recensionen? Verkar som att AMD'n är bättre lämpad för spel om det är så på massa andra spel. Borde testa en massa fler spel för att verkligen reda ut detta, eller kolla upp sammanhanget övht.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Det verkar vara beklagligt få som inser det som Palme insett (och de som gör recensioner för hårdvarusiter), helt enkelt att vid högre upplösningar så är det grafikkortet som utgör en begränsning som utjämnar FPS-resultatet så att alla processorer hamnar nära varandra. (det är därför man använder låga upplösningar när man jämför CPU-prestanda)
Det är inte det att Phenom skulle vara effektivare i högre upplösningar, du ser samma tendenser om du har en lågt klockad Core2Quad (eller för den delen en klenare processor av valfri tillverkare).
När upplösningen höjs, så är det grafikkortet som utgör den begränsande faktorn. När sedan FPS-skillnaden är 1-3FPS, så är detta ofta inom felmarginalen för mätningen av FPS:en (vilket illustreras av en lång och informativ artikel som gosh faktiskt länkade till vid något tillfälle), vilket ger att ofta är det snarare slumpen/bra chipset som avgör vilken processor som ser ut att prestera någon FPS bättre än en annan, då grafikkortet begränsar prestandan.
Summa summarum, så kan man tyvärr inte dra de vidlyftiga slutsatser som dras till Phenoms fördel när det gäller fabulös prestanda vid höga upplösningar.
Det är helt enkelt som så att vid normala (eller, rättare sagt höga) spelupplösningar så är de flesta moderna någorlunda högt klockade processorer fullt tillräckliga för att ge fullgod prestanda i moderna spel. Det är endast om processorn används med high-end grafikkort (och då helst flera) som man märker någon större skillnad när det gäller processorval.

Jag vet, ingen populär åsikt när viljan att PhenomII skall vara ett underverk finns.
Men det är en mycket bra och hyfsat prisvärd processor som är hyfsat effektsnål och med fungerande CnQ, dvs vad Phenom skulle varit från början. Hade denna processor kommit för ett år sedan, så skulle den varit en megahit, men i dagsläget är den helt enkelt vad som förväntats av AMD för att de skall kunna konkurrera med Intel när det gäller pris/prestanda i alla segment (utom entusiastsegmentet) vilket är bra ändå (med tanke på deras sämre resurser).

Edit:
Såg förresten att The Inc hade en bra länklista till olika tester av Phenom II:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/288/1050288/chasing-...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kommentarer som "tveksam prestanda 2009" gör att ni bara framstår som intelfans. Prestandan är inte i top men inte fan är den tveksam.

2008 års försäljningssucce var ju för en lågt klockad celeron i en netbook.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kommentarer som "tveksam prestanda 2009" gör att ni bara framstår som intelfans. Prestandan är inte i top men inte fan är den tveksam.

Eh?
Varför skulle det göra att SWEC framstår som Intelfans? Det är ju årets sanning upphöjt till 2 och en mycket objektiv bedömning. Förväntan var mycket högre och det är ingen som säger Phenom 2 är ett misslyckande, tvärtom, det ser helt plötsligt ljust ut för AMD igen vilket får en annan att dra i smilbanden, det har dom förtjänat. De siktade på att hamna runt ribban men de skulle siktat mycket högre för att återta sin gamla position om du frågar mej därimot (Nu är det ju beklagligt de har färre resurser också)

Ne, frågar du mej är detta ändå för lite, alldeles för sent.
Tiden får väl utvisa om det är så.
Det är ändå jäkligt skoj att se AMD fortfarande finns där med bra grejor och klättrar uppåt, även om det 'känns' lite för långsamt...

Men de är på stark uppgång och vi får se vad året att bjuda på! (förhoppningsvis mycket AMD godis!)

Permalänk
Inaktiv

hur bra AMDs processorer presterar spelar inte så stor roll så länge de presterar "tillräckligt". Det enda som jag bryr mig om är hur billigt system jag kan få som trots lågt pris presterar "bra" och där leder Intel.. AMD behöver inte ta fram någon ny super-duper-cpu och knäcka intels ledande position, de behöver endast sälja Phenom II för halva priset så är de "back in the game".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det verkar vara beklagligt få som inser det som Palme insett (och de som gör recensioner för hårdvarusiter), helt enkelt att vid högre upplösningar så är det grafikkortet som utgör en begränsning som utjämnar FPS-resultatet så att alla processorer hamnar nära varandra. (det är därför man använder låga upplösningar när man jämför CPU-prestanda)

Det är ännu mer beklagligt att en del lyckas missförstå och tro att medel FPS är det som avgör hur bra spelet flyter.

Det är även totalt meningslöst och testa en processor i låg upplösning och på det viset tro att man skulle kunna se om processorn är bäst, det är nästa "godag yxskaft" varning på det eller "jag har inte läst någon matte i skolan".

Vill man verkligen testa vilken processor som är bäst så måste man på något sätt filtrera bort de högsta, medel och strax under medel vad gäller fps, de är ändå totalt meningslösa för där kommer spelet fungera bra. Om ett spel börjar lagga så gör det detta vid de lägsta och enda sättet att ta reda på de lägsta är alltså att på något vis filtrera bort fps så de lägsta är kvar.

Det finns några sätt och göra detta.
1: välja ett långsammare grafikkort som filtrerar (flaskar) processorn i de högre regionerna.
2: Har man ett väldigt snabbt grafikkort så höj upplösningen och på så sätt så filtrerar grafikkortet bort de högre fps talen.
3: Sätt på v-sync så filtrerar den bort de högre

När man filtrerar bort de högre så blir skillnaderna mellan varje processor mycket liten, de som aldrig läst matte kanske tror det därför inte spelar någon roll. Men har man bara lite basic mattekunskap så förstår man att ett test där man satt ett filter på fps vilket gjort att 90% är lika och det man mäter på är de 10% lägsta så blir det väldigt lika. Men i själva verket så är det faktiskt ganska stor skillnad.

Ett annat tips som förmodligen är det bästa det är och läsa på tekniskt hur de olika processorerna är uppbyggda.

Sedan bör man ta en check på hur mycket reklam diverse sajter har på sina sidor, desto mer reklam desto större sannolikhet till fejkade tester.

Att de som säljer hårdvara inte tycker AMD's initiativ angående att göra hårdvaran kompatibel är bra krävs väl ingen rakterforkarhjärna för att fatta.

Jag har själv 4 stycken AM2/AM2+ datorer, för under 10000 kan jag uppgradera alla och få riktiga monsterdatorer.
Det fattar ju vem som helst att hårdvaruförsäljare tycker det är bättre när man måste köpa helt nytt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orfi
Varför skulle det göra att SWEC framstår som Intelfans? Det är ju årets sanning upphöjt till 2 och en mycket objektiv bedömning.

Kan du nämna något program där prestanda inte räcker med Phenom II år 2009?
Jag kör en Phenom 9500 @ 2,2 GHz som speldator, än så länge har den klarat alla spel jag testat på den ;). Mitt tips är att den kommer stå sig rätt bra hela året 2009. Min Phenom 9500 klarar till och med GTA IV vilket inte C2D gör såvida du inte klockar den rätt ordentligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Håller helt med.

Dessutom undrar jag fortfarande från mitt tidigare inlägg, varför man inte nämner respektive test riggs pris/kostnad så man även kan jämföra den biten i testsammanhanget. Det vore korrekt konsumentrådgivning. Men hittills inget svar från någon i redaktionen. Varför?

Jag menar, bara för att respektive processor ligger i samma prisklass eller ska konkurera med varandra så är det ändå stor pris skillnad på HELA plattformen. Phenom II är trots allt minst 1000:- billigare än Q9550 plattformen som testades och hela 5000:- billigare än Core i7. Varför nämner man inte det? Har man dessutom redan en AM+ bräda så blir Phenom II ett ypperligt val som ger enorm prestanda per investerad krona.

Mer helhets information i artiklarna framöver TACK.

Tackar ändå sweclockers redaktion för sitt arbete, men ingenting är bra nog som inte kan bli bättre.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har flera siter med minimum fps och intel ligger inte under amd .
När man kör 2560x1600 med aa och af då har inte intel övertaget i max fps för vga begränsar överallt så medel fps blir mer fair ju högre upplösningen blir ,och när du har en tillräckligt snabb cpu som orkar trycka gpun till max vid en viss upplösning då spelar det ingen roll hur snabb cpun är idag du får inte mer fps endå .

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är ännu mer beklagligt att en del lyckas missförstå och tro att medel FPS är det som avgör hur bra spelet flyter.

Ahh. Jagat liv i den gamla flytmyten igen?

Det måste ta en hel del av din tid att konstruera scenarion som passar din uppfattning. Du försöker få fram ett förhållande genom att detaljprecisera testet helt utifrån vad du vill ha för resultat.
Sen betar du av testsidorna som finns på nätet som redovisar en för dig obehaglig verklighet med kommentaren att de är köpta av intel.

Hur gick det med ditt testprogram? Då menar jag mer specifikt den delen som skulle visa att intels fsb var en enorm bromskloss i kärnors samspel. Bäst du skyndar dig nu innan man måste ta sig till museum för att hitta en fsb i nuvarande form