Solid State Disk(SSD) MLC och SLC Stora skilnader

Permalänk
Medlem

Solid State Disk(SSD) MLC och SLC Stora skilnader

MLC och SLC Flach diskar

Det finns två vanliga typer av SSD-minnes typer:

MLC (Multi-Level Cell) och
SLC (Single-Level Cell). Diskar

SLC standard betår av 1 bit av data (0 eller 1) medan MLC standard betår av 2 bit (00, 01, 10 och 11). Det betyder att diskarna med MLS har dubbelt så hög kapacitet för samma priset som SLC diskar. Å ena sidan SLC diskar är snabbare och har lägre ström förbrukning.

En stor skillnad till är att SLC diskar har mycket högre skriv och radera cykler jämfört med MLC diskar.

Efter som SSD-disks baserads på flash minne så är livstiden av MLC diskar ca 5 år om man skriver 100GB datadagligen, och SLC klarar av ca 10 gånger mer läs och skriv cykler än MLC diskar.

Summering MLC diakar
+Billigare
+Merutrymme för samma pengar
- MLC har mins 10,000 Cykler per bit sen kan sektorerna sluta fungera
- Långsammare

Summering SLC diakar
+Lägrearbets temperatur
+Energisnålare
+Hålbarare SLC har mins 100,000 Cykler per bit sen kan sektorerna sluta fungera.
-Dyra

Det finns en tilverkare av ssd diskar som verkar visa vart skåpet ska står.
Se denna resention av intels nya SLS disk
http://www.nordichardware.se/nyhet,14799.html

För mer info se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory
http://www.supertalent.com/datasheets/SLC_vs_MLC%20whitepaper...

SSD är inte att blanda i hop med: iRam, HyperDrive, acard ramdisk dom tillhör inte SSD segmentet.

Dom är baserat på flyktiga minnes kretsar som kräver ström för att inte tappa data medans SSD inte behöver ström för at behålla datan.

Där av namnet Solid State!

Permalänk
Medlem

Du får nog editera inlägget lite till;) Summering av MLC diakar står det två gånger men olika saker på varje, ska inte ena vara för SLC?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

diakar?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

SSD är en förkortning för Solid State Disk eller Solid State Drive. Flash är bara _en_ typ av SSD, det finns även RAM-baserad SSD, där man istället för flashminnen använder vanliga DDR/SDRAM minnen (ex iRam, HyperDrive, acard ramdisk).

Permalänk
Medlem

Oj, det var nästa svårt att läsa delar av tråden pg a våldtäkten på det svenska språket.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tyvär så så räknas inte iRam, HyperDrive, acard ramdisk till SSD segmentet.
Dom är baserat på flyktiga minnes kretsar som kräver ström för att inte tappa data medans SSD inte behöver ström för at behålla datan.

Där av namnet Solid State!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
SSD är en förkortning för Solid State Disk eller Solid State Drive. Flash är bara _en_ typ av SSD, det finns även RAM-baserad SSD, där man istället för flashminnen använder vanliga DDR/SDRAM minnen (ex iRam, HyperDrive, acard ramdisk).

Permalänk
Medlem

Så enda anledningen att skaffa en OCZ Vertex istället för en Intel X25-E (om man bortser från den lilla skillnaden i hastighet) är i princip att den håller 10 gånger så länge? Jag tror aldrig jag haft en vanlig hårddisk som hållit i 5 år, och jag har då aldrig skrivit 100GB på en och samma dag...

Läste precis att Vertex 2 och SATA 3 är på väg. Då kanske dagens modeller blir lite billigare...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Så enda anledningen att skaffa en OCZ Vertex istället för en Intel X25-E (om man bortser från den lilla skillnaden i hastighet) är i princip att den håller 10 gånger så länge? Jag tror aldrig jag haft en vanlig hårddisk som hållit i 5 år, och jag har då aldrig skrivit 100GB på en och samma dag...

Läste precis att Vertex 2 och SATA 3 är på väg. Då kanske dagens modeller blir lite billigare...

Tvärt om. INtels x25-e är en SLC som enligt posten ovan har ca 10 gånger så lång livslängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilse.se
Tyvär så så räknas inte iRam, HyperDrive, acard ramdisk till SSD segmentet.
Dom är baserat på flyktiga minnes kretsar som kräver ström för att inte tappa data medans SSD inte behöver ström för at behålla datan.

Där av namnet Solid State!

Så du räknar E2PROM som SSD? Dessa förlorar inte data när strömmen tas bort.

Solid State är en betäckning för fast elektronik. Dvs icke rörligt. t.ex. moderkort, processor osv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_(electronics)

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Avstängd

en ssd med slc, tex Mtron räcker ca 50 år.
om 10ggr mindre skrivningar spelar in så ska en MLC baserad räcka ca 5 år med 24/7 användning.
Vilket i sin tur beror på ens egen användning.
läser man mer än skriver räcker de längre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja,livlängden är ett icke problem numera. Dessutom kan block om allokeras...

Det är alltså bara slöseri med tid att debattera detta.

Däremot är kostnad per GB samt prestanda i de vanliga applikationerna något som man bör belysa!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ja,livlängden är ett icke problem numera. Dessutom kan block om allokeras...

Det är alltså bara slöseri med tid att debattera detta...

Från annan tråd: http://www.pcper.com/article.php?aid=669

Slöseri med tid att debattera livslängden?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Från annan tråd: http://www.pcper.com/article.php?aid=669

Slöseri med tid att debattera livslängden?

Ja då den är runt 10 år för en mlc disk .. Det gör frågan mindre relevant.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har trådskaparen inte senaste firefox med rättstavningsfunktion?

Flach diskar? Merutrymme? mins? diakar? Lägrearbets? tilverkare?
Alla felstavningar kan ju lätt ses i firefox. Dock fixar den ju inte grammatikfel vilket det finns en hel del av här.
Jag rekommenderar dig att skriva allt i Word först, den korrigerar grammatiska fel så som stavfel. Sen äre bara copy-paste'a hit.

Försöker inte vara nån grammatiknazi nu, men summeringen var ju i övrigt bra så jag vill bara hjälpa till med att få den att bli felfri.

Permalänk
Medlem

intervju?l såg ju mer ut som en utfrågning från deras eget företag. sen tror jag att dom valde tjejen för att killar ska titta känns de som. i mina ögon hade han som kunde allt lika gärna berättat allt själv och visat upp nått istället

Permalänk
OCZ

Hej,

Om ni vill ha ett steg finare så kanske ni ska kolla in EMLC.

Mvh
Johan