Ambulanser helt onödiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
nej vinsten i sig är inte ett tecken för något utom möjligen en ingång till att kontrollera varför de genererar så mycket vinst. Det säger inget om hur företaget är skött varken bra eller dåligt. Dåliga företag kan också gå med vinst men i grunden ha stora problem.

Vilket statligt företags vinst är det du vill peka på egentligen då? Här pratar vi ju om statliga företag som inte agerar på marknaden alltså. Du kan inte jämföra med ett statligt företag som agerar på den öppna marknaden. Det är ju det många av oss här förespråkar. Det är nog ingen som skulle bli ledsen om ett statligt företag kan vara det mest effektiva alternativet av flera. Det är när staten ensam utan alternativ försöker driva ett företag som problemen uppstår.

Att företagen är dåligt skötta enbart pga att de är statliga är det nog väldigt få som pratar om. Däremot så leder förstatliga företag till ett antal problemområden. Det är snarare det man försöker belysa.

Jag tror nog du och jag har sprungit förbi varandra här. Det finns flera liberaler här(eller ja, en hel del,som jag förmodligen inte behöver nämna namnet på) som hävdar på det bestämda att staten inte ska äga några bolag, varken monopol eller på den öppna marknaden, då med argumentet att staten inte vet hur man gör eller att de inte kan få dem effektiva.
Det vänder jag mig väldigt emot, då det inte stämmer... men men.. visa liberaler är värre än andra.

Ska vi ta något företag som argerar på den öppna marknaden så har vi vattenfall och svea skog. Även jag nog personligen tycker att energi marknaden i största allmänhet är korrupt i hela världen......

Permalänk
Medlem

Det är otillåtet att bygga kärnkraftverk eller vindkraftverk utan tillstånd så energimarknaden är ingen öppen marknad.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tror nog du och jag har sprungit förbi varandra här. Det finns flera liberaler här(eller ja, en hel del,som jag förmodligen inte behöver nämna namnet på) som hävdar på det bestämda att staten inte ska äga några bolag, varken monopol eller på den öppna marknaden, då med argumentet att staten inte vet hur man gör eller att de inte kan få dem effektiva.
Det vänder jag mig väldigt emot, då det inte stämmer... men men.. visa liberaler är värre än andra.

Ska vi ta något företag som argerar på den öppna marknaden så har vi vattenfall och svea skog. Även jag nog personligen tycker att energi marknaden i största allmänhet är korrupt i hela världen......

Jag skulle kunna ge dig ett enormt stort historiskt perspektiv till varför Svea Skog och vattenfall är så pass "effektiva". Men jag känner att det skulle ta för mycket tid i anspråk. Men det är nog inte för att de är effektiva som företag. De råkar ha fått en mängd historiska fördelar.

Se bara till "Norrlandsfrågan" under 1900-talet och vad det ledde till och även till industrialiseringen i allmänhet samt synen på råvaror och kravet på energi från den tidsperioden. De företagen har haft extremt mycket nytta av sin forna monopol och synen i det då rådande samhället på naturresurser och industrialisering.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Jag är självklart inte fullkomligt rationell(se min kommentar om economic man). Resten av ditt inlägg är bara flummigt, med ditt resonemang kan man aldrig uttala sig om något efter som vi alla har olika uppfattning av verkligheten. Vidare finner jag det knappast märkligt att hävda att man själv tänker på rätt sätt. Det vore vansinne att göra något annat.

Du är fri att uttrycka dina privata åsikter, men de är inget mer än dina privata åsikter. När du presuppositionerar att rationella människor har en viss åsikt är det något helt annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk Jag kan tycka att det skulle vara svårare för dig att acceptera att dina skattepengar inte används på bästa sätt. Eller tycker du att det är fel om varje skattekrona gav mer tillbaka, med enda hållhaken att en del hamnade i en privat ficka?

Det intressanta är varför det inte görs några seriösa försök att omorganisera istället för att bara ge upp och låta marknaden sköta det.
Stipulera att det skulle förhålla sig så att varje skattekrona gav mer tillbaka men hamnade i privat ficka, så skulle det ändå vara fel. Jag betalar inte skatt för att göra de rika rikare. Den frågeställningen dock helt oväsentlig då det inte är fastslaget att det förhåller sig på det sättet. Det är en kapitalistisk idé, en politisk idé, politik följer inte några vetenskapliga regler. Vi kunde lika gärna vara en kristen och en ateist som diskuterade Gud, ingen kommer erkänna den andres ståndpunkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk Det är även ganska spännande att många väljer att använda byråkrati som någon form av skällsord. Det finns många fördelar med en byråkrati, bland annat att alla beslut alltid följer reglerna. Skulle till exempel aldrig kunna tänka mig ett fungerande rättsväsende som inte är en byråkrati.

Så sant, byråkrati kan vara väldigt effektivt. Världens historiska utveckling är ett bevis för det, byråkrati och utveckling har gått hand i hand. Det förändrar dock inte att 14 chefer är ett byråkratiskt träsk...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag tror nog du och jag har sprungit förbi varandra här. Det finns flera liberaler här(eller ja, en hel del,som jag förmodligen inte behöver nämna namnet på) som hävdar på det bestämda att staten inte ska äga några bolag, varken monopol eller på den öppna marknaden, då med argumentet att staten inte vet hur man gör eller att de inte kan få dem effektiva.
Det vänder jag mig väldigt emot, då det inte stämmer... men men.. visa liberaler är värre än andra.

Ska vi ta något företag som argerar på den öppna marknaden så har vi vattenfall och svea skog. Även jag nog personligen tycker att energi marknaden i största allmänhet är korrupt i hela världen......

Det är inte att statliga företag per se måste vara ineffektiva som är problemet. Problemen är i stället många, principiella och demokratiska. Vidare är elmarknaden inte "öppen". Det råder inte fri etableringsrätt, det är ett system med många och höga komplicerade skatter och certifikat och det finns oligo- och monopol, såväl statliga som privata eller hybrider.

Att staten in _kan_ sköta ett bolag är ett dåligt argument. De _borde inte få_ av rent demokratiska och principiella skäl, oavsett hur exemplariskt de kan sköta ett bolag - åtminstone inte med monopol. Alla dylika frågor kan diskuteras i termer om pragmatism och klart att staten _kan_ sköta ett bolag även om det är principiellt dumt, under vissa förutsättningar. Dessa förutsättningar måste bl.a. vara fri etableringsrätt.

Att statliga bolag drar in pengar till statskassan förefaller vara ett goddag-yxskaft-argument. Vilka företag gör inte det? Staten fungerar som en hyvel som tar ut lite pengar varje gång de passerar i form av skatter och moms. På så sätt passerar i princip alla pengar förr eller senare statens/kommunens/landstingets kassakistor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Själv är jag helt för att sjukvården privatiseras så länge sjukförsäkringen förblir betalad av staten.

I de fall där intresse för privatiserad sjukvård ej finns ska staten fortsätta driva sjukvård.

Ett sjukhus som ska vara privatstyrd (och skattefinansierat) ska dock ställas inför hårda krav som ska vara snäppet strängare än ett vanligt sjukhus har.

Just. Det finns ingen konflikt egentligen mellan privat sjukvård som betalas av det allmänna. Men varför skulle kraven vara "snäppet högre"? Ren generellt kanske kraven ska vara högre, men varför åtskillnad mellan privat och offentlig aktör? Snarare borde väl "offentlig" (nyspråksordet för "statlig") ha specialkrav som ska förhindra olika typer av bias, prioriteringar och korruption? Enklast är förstås att ha samma, hårda, krav på alla aktörer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
4 timmar utan anledning finner jag vara helt oförlåtligt!
Visst att de kan vara upptagna, men då ska man banne mig få en förklaring eller i alla få veta att det komemr ta tid så man kanske kan fixa det på annat sätt.

Privat ambulans tycker jag är rent nonsens. Det finns ingenting som säger att det skulle vara bättre. Om man nu inte lever i kapitalismens fantasiland där ingenting någonsin går fel och alla paradoxalt nog är godhjärtade samariter som mer än gärna gör allt de kan för andra.

För det första _är_ flera ambulansföretag privata och för det andra är ju sannolikheten och det lagliga skyddet större för att få en ursäkt/ersättning/whatever av en privat aktör. Åtminstone om det faktiskt råder en konkurrenssituation och inte bara en skenbar sådan med årliga tjänsteuppköpskaruseller. Stockholms Lokaltrafik kan du inte stämma, konkurrera med eller få ersättning av (reseersättningen är näst intill bluffartad). Likaså för Upplands lokaltrafik och all kollektivtrafik (utom möjligtvis Taxi som formellt räknas dit). Du är helt utelämnad till deras stora nåd, som med allt i offentlig regim. De lagar och skydd och ersättningar som finns är i princip bara chimärer och kan dras in eller modifieras när som helst, helt godtyckligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu mina kära vänner ska jag berätta varför jag för en är för privatisering av sjukvård.

-Det finns inget incitament i dagens system.
En läkare/ssk/uska/what ever tjänar alltid lika mycket, oavsett hur mycket och hur bra denne jobbar.

Detta funkar inte. Vad motiverar personen att varje morgon gå till jobbet och ge sitt bästa om denne inte tjänar på det? Låter kanske kallt, men det rör sig i slutändan om ett jobb och alla mår bättre om man känner att jobbet man utför är uppskattat.

-Att ekonomin är körd till Ur[u][b]anus[/u][/b]
De som styr har väldigt ofta ingen koll på hur saker och ting ser ut i verkligheten. I privata företag så måste man uppfylla vissa krav fr att få en chefsposition, man måste tex kunna ekonom när man ska bli VD för ett företag med denna inriktning.
I sjukvården däremot finns inget krav att det är en läkare eller sjukvårdspersonal som får sådana chefsposter vilket gör att dessa alltför ofta inte vet vad/vilka saker som verkligen behövs på avdelningarna när de begär sina urlöjliga nedskärningar. Har man en sjukvårdspersonal som fattar ekonomiska besluten så vet denne bättre var och vad man kan skära ner.

Rätt person för rätt jobb helt enkelt.

Hade en lång diskussion med två kirurger som delade ovanstående uppfattning och som rent av även trodde att staten med flit sysslade på detta vis för att tvinga fram en privatisering. Hur mycket sanning som ligger bakom det sista vet jag inte, men räcker att man är på en avdelning i en vecka för att man ska inse hur absurd jobbsituationen verkligen är.

-Men hur är det? Ska verkligen rika få bättre/snabbare vård?
Till viss del. Varför inte om man kan och känner att man vill betala för det? Privatiseringen medför även konkurrans mellan privata kliniker och man kan inte ha hur höga priser som helst. Och ska man vara rent ekonomiskt inriktat så är man ju smart och sätter ett pris på tjänsterna man utför så att så många som möjligt får råd att ta del av dem.

Vill du ha en gastroskopiundersöknig? Fine. Du kan välja staten som vårdgivare, den kostar inte mycket, men däremot får du vänta en viss tid på den. Eller så kan du välja att själv bekosta en gastroskopiundersökning hos en privat läkare och istället få den imorgon eller övermorgon. (Valde med flit en gastroskopiundersökning då desa tar kort tid att utföra men då det idag är många som ska utföras så är det ändå väntetid på dessa om det rör sig om en poliklinisk undersökning).

Personligen vill jag ha ett sjukvårdsystem, som styrs på rätt sätt, som sköts av staten tillsammans med privata kliniker. Det är inte svart eller vitt, gott eller ont. Det är en enorm gråzon där alla möjliga former finns och i slutändan är det vi som bestämmer vilka som kommer överleva i branschen, inte någon annan.
Så länge staten ser till att vården på deras sjukhus är likvärdig den som ges på den privata sektorn så finner jag inga problem med privatisering.

Svensk sjukvård är idag väldigt bra internationellt sett, men den kan bli så mycket bättre om man omstrukturerar. Med andra ord är det inte fel på själva vården som ges, utan vägen dit är ibland för bökig och det är där man kommer tjäna på privata företag.

My 2 cents.

Sorry för eventuella off-topics.

Edit: kom att tänka på polissituationen i Sverige. FÖr oss på vischan (södra småland) så tog det en timme innan polisen kom när banken rånades...
När jag själv behövde polishjälp 5 mil från Växjö (där det finns polishögskola...) fick jag svaret att det inte fanns några lediga bilar alls. De var antingen på pa utryckning eller så var de upptagna med studenterna.

Edit2: Rätta mig om jag har fel, men jag fick för några år sen höra något i stil med att statliga bolag inte får vara vinstdrivande, de ska bara dra in så mycket pengar för att gå runt. Stämmer detta? Någon som vet? Känns som att Bolaget går jävligt mycket plus nämligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
www.bqt.se/pdf/sjukvardsforsakring.pdf där kostar en sjukvårdsförsäkring 3000 kr om årdet. Tänk om vi då inte haft världens näst högsta skatter hur mycket pengar folk med typ 17000 i inkomst hade haft över!

Men i övrigt så har vi dessa alternativ:

1. Staten sköter ambulanserna, om ingen ambulans kommer får man vänta tills den kommer. I efterhand påverkas ingenting, eftersom staten har ambulanserna och den knappast slutar anlita sig själv.

2. Flera företag(och kanske även staten) har ambulanser. Man väljer det företag som är smidigast och snabbast i förhållande till sin prisnivå. Är man inte nöjd eller hör dåliga rykten kan man byta.

Fler alternativ är förstås bättre.

Sånna försäkringar ska vi verkligen inte ha. ellr tycker du det är rätt att folk som mig som är född med vissa sjukdommar inte har rätt till samma levnads standrard som dig fast vi kanske har jobbat lika hårt. för att du inte föddes med nått?

har du nån sjukdom får du ju inte nån försäkring ellr så kostar dom stjortan.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Sånna försäkringar ska vi verkligen inte ha. ellr tycker du det är rätt att folk som mig som är född med vissa sjukdommar inte har rätt till samma levnads standrard som dig fast vi kanske har jobbat lika hårt. för att du inte föddes med nått?

har du nån sjukdom får du ju inte nån försäkring ellr så kostar dom stjortan.

Det där har inte med frågan i det stora hela att göra. Vi kan ha en mångfald av olika system och staten kan liksom nu, ja bättre än nu, garantera sjukvård till alla. Skulle ett helt statligt sjukvårdsystem i landstingets regi vara utan problem hade vi upptäckt det. De som _ska bestämma i sjukvårdsfrågor_ är _främst läkarna_ som CSM101 här ovan, och annan medicinsk personal.

Jag har haft en tandvårdsförsäkring där tariffen bestämts utefter vilka problem jag haft med tänderna, [i]helt i landstingets regi - folktandvården. Hade jag haft större tandproblem hade jag betalat en högre avgift. Denna "abonnemangsvård" har nu upphört sedan jag fyller 30. Detta abonnemang har jag haft i över 10 år. Det är faktiskt inte helt orimligt att man betalar mer för större behov. Min flickvän betalar också en del i sjukvårdskostnader, än en gång i _landstingets_ regi. Så redan idag, ja redan igår, betalar man mer för mer vård. Det är inget konstigt utan självklart för alla som inte är födda med en sosseros i munnen.

Frågan är alltså inte om, utan _hur mycket_. Här kan man ha åsikter, här kan man diskutera problem, här kan man kombinera olika metoder.

Precis som någon sa tidigare blir det svårt att hitta någon i Sverige som _inte_ tycker att alla ska få sina medicinska behov tillgodosedda.

Och nej, det finns ingen "universell rätt" till "samma levnadsstandard" för människor som har medicinska problem som för friska. Hur kan man bara tro något sådant? Det finns ju t.ex. medicinska åkommor som man ju faktiskt inte kan göra något åt! Man måste acceptera sin eventuella sjukdom och ingen sjukvårdsreform, statsminister eller biljardbudget i världen kan säkra din "rätt" till ett fullgott liv. Tyvärr, så är det. Jag lider av/har lidit av migrän, depression, ätstörningar, magproblem o.dyl och inget sosseparadis i världen kan i sak göra något åt saken för att jag ska bli en stereotyp "frisk normalperson". En del har dessutom funktionshinder eller obotliga, dödliga, sjukdomar som inget vare sig sosseri eller försäkringsiveri i världen kan bota.

Sedan tycker jag att det är ojuste att ge undertonen av att fullt friskas åsikter skulle vara diskvalificerade på något sätt och hur vet du att inte [cyb] lider av något? (Argumentet är tvåvägs; "jag har aldrig gått till en läkare, så för mig får det gärna kosta" är precis lika dåligt)

Sverige har bra vård, mycket bra, sägs det. Det är inte osant, men långt ifrån hela sanningen. Åtminstone en omfattande utredning har visat att de som verkligen är dödligt sjuka får bästa tänkbara vård, men när det gäller allmänvården för icke-livshotande tillstånd kan den ibland vara direkt usel, även när man väl når fram genom köerna. De som inte är dödligt sjuka, men då och då eller permanent har medicinska problem utgör dock den förkrossande majoriteten av alla människor i landet.

Vidare kan vi ha ett försäkringssystem där staten betalar premien och du själv står för någon form av självrisk.

...

För övrigt, argumentet "man ska inte tjäna pengar på att folk är sjuka" är så förbannad dumt att man nästan spricker. Kontentan är förstås att läkare borde jobba gratis och att mat, som minsann är livsnödvändigt, enkom borde säljas eller ges bort i statliga matbutiker. Vidare startar man inte ett sjukhus på måfå för att tjäna pengar, lika lite som man startar en skola. Vill man tjäna pengar - bara pengar - väljer man förstås något annat lukrativt. Sjukhus startar man mer av intresse, kall och idé, även om man är kapitalist. Det går faktiskt inte att _undvika_ att någon tjänar pengar på att någon annan är sjuk. Ibland har sjuka tjänat pengar på sig själva genom insikt i vad meddrabbade har för behov. Det är fint, inte fult.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Det är otillåtet att bygga kärnkraftverk eller vindkraftverk utan tillstånd så energimarknaden är ingen öppen marknad.

Du tror inte det finns någon speciell anledning till att man inte bara så där får bygga kärnkraftverk överallt? Sämsta argument än så länge....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Jag skulle kunna ge dig ett enormt stort historiskt perspektiv till varför Svea Skog och vattenfall är så pass "effektiva". Men jag känner att det skulle ta för mycket tid i anspråk. Men det är nog inte för att de är effektiva som företag. De råkar ha fått en mängd historiska fördelar.

Se bara till "Norrlandsfrågan" under 1900-talet och vad det ledde till och även till industrialiseringen i allmänhet samt synen på råvaror och kravet på energi från den tidsperioden. De företagen har haft extremt mycket nytta av sin forna monopol och synen i det då rådande samhället på naturresurser och industrialisering.

Fine, jag kan ta vin & sprit (även om försäljning i Sverige åtminstonde inte är öppen, men är det på resten av marknaderna) som ett annat exempel.. detta är ju dock sålt. Detta var en ren framgång rent export mässigt, vilket också kan ses på det priset som det till sist såldes för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Det är inte att statliga företag per se måste vara ineffektiva som är problemet. Problemen är i stället många, principiella och demokratiska. Vidare är elmarknaden inte "öppen". Det råder inte fri etableringsrätt, det är ett system med många och höga komplicerade skatter och certifikat och det finns oligo- och monopol, såväl statliga som privata eller hybrider.

Att staten in _kan_ sköta ett bolag är ett dåligt argument. De _borde inte få_ av rent demokratiska och principiella skäl, oavsett hur exemplariskt de kan sköta ett bolag - åtminstone inte med monopol. Alla dylika frågor kan diskuteras i termer om pragmatism och klart att staten _kan_ sköta ett bolag även om det är principiellt dumt, under vissa förutsättningar. Dessa förutsättningar måste bl.a. vara fri etableringsrätt.

Att statliga bolag drar in pengar till statskassan förefaller vara ett goddag-yxskaft-argument. Vilka företag gör inte det? Staten fungerar som en hyvel som tar ut lite pengar varje gång de passerar i form av skatter och moms. På så sätt passerar i princip alla pengar förr eller senare statens/kommunens/landstingets kassakistor.

Som du kanske läste så skriver jag att elmarknaden i största allmänhet är ondska... nog den sämsta avregleringen som gjordes om man ska se till vad kostnaden och den uteblivna förtjänsten blev efteråt.

Så det du skriver i din text är att så länge de råder fri etableringsrätt så kan staten äga ett bolag, eller har jag tolkat dig fel?

Med att staten drar in pengar på bolagen menas inte enbart genom skatter utan även genom avkastningen som har varit väldigt väldig god. Detta är ett rätt vedertaget faktum vid detta laget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

-Det finns inget incitament i dagens system.
En läkare/ssk/uska/what ever tjänar alltid lika mycket, oavsett hur mycket och hur bra denne jobbar.

Detta funkar inte. Vad motiverar personen att varje morgon gå till jobbet och ge sitt bästa om denne inte tjänar på det? Låter kanske kallt, men det rör sig i slutändan om ett jobb och alla mår bättre om man känner att jobbet man utför är uppskattat.

Du får nog ursäkta om jag säger emot dig, men pengar är nog inte högsta och bästa incitamentet. Av de stora undersökningar som jag har sett den senaste åren om vad som motiverar folk på en arbetsplats så hamnar pengar aldrig först (plats 5 eller längre ner). Även om pengar är av vikt så anser de flesta att: goda arbetskamrater/trivsel, karriärmöjligheter, medbestämande och påverkan vara av högre betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

-Att ekonomin är körd till Uranus
De som styr har väldigt ofta ingen koll på hur saker och ting ser ut i verkligheten. I privata företag så måste man uppfylla vissa krav fr att få en chefsposition, man måste tex kunna ekonom när man ska bli VD för ett företag med denna inriktning.
I sjukvården däremot finns inget krav att det är en läkare eller sjukvårdspersonal som får sådana chefsposter vilket gör att dessa alltför ofta inte vet vad/vilka saker som verkligen behövs på avdelningarna när de begär sina urlöjliga nedskärningar. Har man en sjukvårdspersonal som fattar ekonomiska besluten så vet denne bättre var och vad man kan skära ner.

Detta kan jag hålla med, åtminstonde inom vissa sektorer av den offentliga verksamheten. Jag kan inte för allt i världen förstå varför de inte tex låter läkare och sjuksköterskor på sjukhus bestämma mer. Det är trots allt de som har mest insyn i verkligen.
På högskolor och universitet sitter ju lärarna(och studenterna) med på nämnder/råd och får på så sätt insyn och rätt mycket att säga till om. Varför kan man inte inför liknande system på andra offentliga myndigheter, speciellt inom sjukvården.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

-Men hur är det? Ska verkligen rika få bättre/snabbare vård?
Till viss del. Varför inte om man kan och känner att man vill betala för det? Privatiseringen medför även konkurrans mellan privata kliniker och man kan inte ha hur höga priser som helst. Och ska man vara rent ekonomiskt inriktat så är man ju smart och sätter ett pris på tjänsterna man utför så att så många som möjligt får råd att ta del av dem.

Vill du ha en gastroskopiundersöknig? Fine. Du kan välja staten som vårdgivare, den kostar inte mycket, men däremot får du vänta en viss tid på den. Eller så kan du välja att själv bekosta en gastroskopiundersökning hos en privat läkare och istället få den imorgon eller övermorgon. (Valde med flit en gastroskopiundersökning då desa tar kort tid att utföra men då det idag är många som ska utföras så är det ändå väntetid på dessa om det rör sig om en poliklinisk undersökning).

Staten ska garantera alla lika och god sjukvård. Plånboken ska aldrig någonsin avgöra hur bra vård man kan få. Sjukvård ska alltid styras av behovet.
Därmed säger jag inte att Sverige system är bäst i världen. Jag kan t o m sträcka mig så långt att jag kan tillåta vinstdrivande företag inom sjukvården och låta dem ge vd:n 1 miljard i lön så länge som sjukvården är lika tillgänglig och för alla genom en garanti från staten(statlig sjukvårdförsäkring finasierad via skattesedel med andra ord).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Personligen vill jag ha ett sjukvårdsystem, som styrs på rätt sätt, som sköts av staten tillsammans med privata kliniker. Det är inte svart eller vitt, gott eller ont. Det är en enorm gråzon där alla möjliga former finns och i slutändan är det vi som bestämmer vilka som kommer överleva i branschen, inte någon annan.
Så länge staten ser till att vården på deras sjukhus är likvärdig den som ges på den privata sektorn så finner jag inga problem med privatisering.

Svensk sjukvård är idag väldigt bra internationellt sett, men den kan bli så mycket bättre om man omstrukturerar. Med andra ord är det inte fel på själva vården som ges, utan vägen dit är ibland för bökig och det är där man kommer tjäna på privata företag.

Jag tror vi är rätt överens om grundsynen här. Det enda jag egentligen vill är att det finns 3-4 statliga universitetsjukhus där det kan finnas forskning och utbildning. I övrigt kan man lägga ut mycket på entrepenad och finasiera det via skatten.

Jo, även jag tycker att Sverige sjukvård håller mycket god kvalite och vi har väldigt mycket spetskompents. Det finns dock saker jag saknar där en allmän tandvårdförsäkring är det mest akuta. Det är en skam för ett land som Sverige som säger sig ha sjukvård i världsklass och samtidigt kan människor tvingas till att betala 15.000 kr för att fixa sina tänder. Samma sak gäller även glassögon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Edit: kom att tänka på polissituationen i Sverige. FÖr oss på vischan (södra småland) så tog det en timme innan polisen kom när banken rånades...
När jag själv behövde polishjälp 5 mil från Växjö (där det finns polishögskola...) fick jag svaret att det inte fanns några lediga bilar alls. De var antingen på pa utryckning eller så var de upptagna med studenterna.

Jo, det kan jag hålla med. Det är ibland helt absurt. Det är ett stuktur problem... Mycket hade kunnat åtgärdats med anställa mycket av den civila personal som gjordes av med på 90-talet. Som det är nu så får poliser som borde patrullera eller utreda ärende sitta och skriva dokumentation i all evighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Edit2: Rätta mig om jag har fel, men jag fick för några år sen höra något i stil med att statliga bolag inte får vara vinstdrivande, de ska bara dra in så mycket pengar för att gå runt. Stämmer detta? Någon som vet? Känns som att Bolaget går jävligt mycket plus nämligen...

Erhmm.. vattenfall och svea skog m.m går ju i vinst och dessa är väl helstatligt äga? Det kan vara så att vissa statliga instanser inte är tänkta att gå med vinst, men jag vågar inte ge ett ordentligt svar här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du tror inte det finns någon speciell anledning till att man inte bara så där får bygga kärnkraftverk överallt? Sämsta argument än så länge....
...

Som du kanske läste så skriver jag att elmarknaden i största allmänhet är ondska... nog den sämsta avregleringen som gjordes om man ska se till vad kostnaden och den uteblivna förtjänsten blev efteråt.

Så det du skriver i din text är att så länge de råder fri etableringsrätt så kan staten äga ett bolag, eller har jag tolkat dig fel?

Med att staten drar in pengar på bolagen menas inte enbart genom skatter utan även genom avkastningen som har varit väldigt väldig god. Detta är ett rätt vedertaget faktum vid detta laget.

...
...

Erhmm.. vattenfall och svea skog m.m går ju i vinst och dessa är väl helstatligt äga? Det kan vara så att vissa statliga instanser inte är tänkta att gå med vinst, men jag vågar inte ge ett ordentligt svar här.

[cyb] ville förmodligen ställa saken på sin spets. Och i princip ja, vem som helst borde få bygga vad som helst på sin egendom. Som princip alltså. Det fina med marknadsekonomi är att det inte är någon sorts utopi där allt måste klaffa eller att det finns något "slutmål". Det är snarare frånvaro av ideologi och inte ett dogmatiskt strävande likt kommunismen. Därför kan man ha principer och strävanden som inte syftar till att faktiskt implementeras. Man kan t.ex. säga att i princip ska staten bara sköta sina kärnuppgifter och idealet går asymptotiskt mot ingen stat alls. Detta är dock inga som helst konkreta mål likt "proletariatets diktatur" utan snarare ett tankesätt som gör sig bäst genom att man hela tiden ifrågasätter om just _den_ aspekten är något som staten ska syssla med (det finns liberaler som missförstått mycket och tror/menar att idealet är någon sorts "nattväktarstat" - ursprungligen ett socialistiskt öknamn - som faktiskt kan och ska uppnås). Nu kanske man förvisso, baserat på tidigare meriter, misstänka att [cyb] menar i mera handfasta ordalag det han säger, om jag inte blandar ihop honom(?) men någon annan förstås.

Kärnkraftverk borde man få bygga närhelst man så önska, ja, i princip. Det är inte på något sätt tu tal om att faktiskt smälla upp några. Skilj på abstrakta principiella strävanden och verkligt ändamålsenlig drift mot ett faktiskt mål alá kommunism.

Och nej, fri etableringsrätt betyder typiskt _inte_ att staten ska få etablera företag. Det är precis därför vi har en stat: för att ägna sig åt sådant som företag inte kan. Staten har historiskt tillkommit genom våld och dess enda existensberättigande är kärnuppgifterna. I rent pragmatisk mening, om staten uppfyller sina åtaganden exemplariskt och det finns resurser över, kan den få syssla med annat, det är helt okej. Företagande ser jag dock inte som lämpligt, men pragmatism går före princip, må vara att detta är en mycket viktig sådan.

Ditt inlägg riktar sig visserligen i stora delar till andra, men som jag tidigare sa är inte problemen med statligt företagande att företagen inte kan gå med vinst, dra in pengar eller drivas riktigt. Problemet är ett helt annat. Det är ett rent fundementalt problem vad beträffar marknadsekonomi och demokrati som båda förutsätter varandra. I ett statligt företag kan man _misstänka_ att ohederliga konkurrensmetoder förekommer och blotta misstanken är nog. Det staten kan och kanske ska göra är att ha ordentliga lagar för att förhindra oönskade artefakter av en fri marknad som potentiella monopol, oligopol, karteller och liknande. Vi måste, rent faktiskt, ha en någorlunda stark stat för att försäkra att marknaden verkligen är fri. En stat som driver företag hemfaller åt en bias över vilka företag som är viktiga eller inte. Det finns en överhängande fara för politik om du förstår vad jag menar.

Problemet i sådana här diskussioner är många gånger att liberaler och andra argumenterar urdåligt och dansar efter motståndarens pipa, använder sossenyspråk på statskramarnas villkor och så vidare. För visst dräller det av dåliga argument för fri marknad, visst gör det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu mina kära vänner ska jag berätta varför jag för en är för privatisering av sjukvård.

-Det finns inget incitament i dagens system.
En läkare/ssk/uska/what ever tjänar alltid lika mycket, oavsett hur mycket och hur bra denne jobbar.

Det finns väldigt dåligt med forskning som visar på att högre lön skulle ge en bättre prestation på arbetet(långsiktigt dvs). Det mesta jag läst verkar luta åt att gamle Hertzberg hade rätt i sin tvåfaktorteori. Lön verkar vara en hygienfaktor och ingen motivationsfaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du får nog ursäkta om jag säger emot dig, men pengar är nog inte högsta och bästa incitamentet. Av de stora undersökningar som jag har sett den senaste åren om vad som motiverar folk på en arbetsplats så hamnar pengar aldrig först (plats 5 eller längre ner). Även om pengar är av vikt så anser de flesta att: goda arbetskamrater/trivsel, karriärmöjligheter, medbestämande och påverkan vara av högre betydelse.

Klart du får säga emot mig.
Jo, de saker du nämnde är oerhört viktiga, men de är alla sammanvävda i varandra
och incitamentet kan komma i olika former. Det du beskriver är ju olika former av incitament; karriäsrsmöjlighet, medbestämmande och påverkan. Gör ett bra jobb och du får vara delaktig i dessa. Gör inte ett bra jobb och du står still. Det är så det ska vara, men tyvärr inte är för läkare i alltför många fall.

[QUOTE]
Staten ska garantera alla lika och god sjukvård. Plånboken ska aldrig någonsin avgöra hur bra vård man kan få. Sjukvård ska alltid styras av behovet.
Därmed säger jag inte att Sverige system är bäst i världen. Jag kan t o m sträcka mig så långt att jag kan tillåta vinstdrivande företag inom sjukvården och låta dem ge vd:n 1 miljard i lön så länge som sjukvården är lika tillgänglig och för alla genom en garanti från staten(statlig sjukvårdförsäkring finasierad via skattesedel med andra ord).
[/QUOTE]Som saght så är ju min förutsättning att staten erbjuder lika bra vård som de privata sjukhusen, dvs man får lika bra vård, dock att det kanske kan ta lite längre tid. Ser man till att få ihop vårdgarantin som staten på ett löjligt sätt försöker få folk att tro den uppfyller så kan man mycket väl ha ett sådant system

Undersökning A har en väntelista på x veckor (förutsatt att det inte rör sig om något akut/livshotande då, vilket även idag får prioritet) i statens regi, men om du känner att du vill få det gjort inom x dagar så får du betala det själv.

Jag ser inte direkta nackdelar med det där. Det skulle ju rent paradoxalt nog även minska köerna om folk som känner att de kan betala för sig väljer att göra det istället för att vara uppsatta på den "statliga listan" om du förstår vad jag menar.

Allt är givetvis inte bra, det kommer finnas nackdelar med sådana system med, men ser man hur det står till idag där de flesta polikliniska undersökningar har en väntetid på månader så har vi inget att förlora på att prova detta.

[QUOTE]
Jag tror vi är rätt överens om grundsynen här. Det enda jag egentligen vill är att det finns 3-4 statliga universitetsjukhus där det kan finnas forskning och utbildning. I övrigt kan man lägga ut mycket på entrepenad och finasiera det via skatten.
[/QUOTE]Du får nog skilja på läkarutbildningarna och sjukhusen i övrigt. Det är ingen som menar att de sjukhus där läkarutbildningarna finns ska helt gå över till priva regi, utan att det ska få öppnas kliniker i landet som kan konkurrera med dessa.

[QUOTE]
Jo, även jag tycker att Sverige sjukvård håller mycket god kvalite och vi har väldigt mycket spetskompents. Det finns dock saker jag saknar där en allmän tandvårdförsäkring är det mest akuta. Det är en skam för ett land som Sverige som säger sig ha sjukvård i världsklass och samtidigt kan människor tvingas till att betala 15.000 kr för att fixa sina tänder. Samma sak gäller även glassögon.
[/QUOTE]Tyvärr räknas inte tänderna till övriga kroppen, fråga mig inte vem geniet var som kom på detta. Antagligen tandläkare

15000 för att fixa tänder är relativt lindrigt om man tänker på att laga ett hål kostar 3-4lakan i runda slängar. Vet en hel del som skulle kunna hamna på sexsiffriga belopp för att få sina tänder fixade. Och det är därför folk flyr til Polen och andra länder för att fixa sina tänder.

[QUOTE]
Jo, det kan jag hålla med. Det är ibland helt absurt. Det är ett stuktur problem... Mycket hade kunnat åtgärdats med anställa mycket av den civila personal som gjordes av med på 90-talet. Som det är nu så får poliser som borde patrullera eller utreda ärende sitta och skriva dokumentation i all evighet.
[/QUOTE]Samma problem för läkare. Är jag på en avdelning så är det skrämmande lite patientkontakt läkare har. Allt sköts på ronden och av sjuksköterskorna, läkarna träffar en patient i kanske fem minuter på en avdelning. På mottagningar kan det istället vara upp till 30 min, men efetr det går det till att bli fem minuter

Allt handlar om pappersarbete: skriva remisser, diktera, skicka remisser, konsultera med kollegor etc etc.
Allt detta ska göras i urkassa program som dessutom skiljer sig mellan sjukhus och där man oftast inte har tillgång till andra sjukhus journaler.

hela datasystemet måste skapas om så at man blir effektivare där. Sen måste man anställa sekreterare som kan göra dessa småsaker, en läkare ska inte ha 45000 i lön för att sitta vid en sketen dator 7 av 8 timmar på jobbet.
Är man på vårdcentral har man 15 minuter på sig med varje patient. Dessa 15 minuter ska gå till att läsa på om patienten innan, träffa och undersöka patienten och sen föra in uppgifterna i journalsystemet och skicka eventuella remisser.

Hur rimligt är detta?

Usch, nu blev jag lack här.

Det är dags för en reform inom sjukvården där rätt personer får rätt lön/belöning för rätt jobb.

Jag kan komma med väldigt många exempel på saker som är så urbota dumma att det saknar motstycke, och då har jag inte ens börjat jobba inom skiten. Ja jag sa det, för tillfället är det inte så himla kul att ha fått den här inblicken i ett yrke jag ska jobba med i 40-50 år. Det är inget fel i yrket i sig, utan hur man tvingas utöva det i dagens samhälle.

Det är skrämmande att staten försöker hålla uppe skenet av att sjukvården är topp och att allt flyter på, den mörka sanningen är att grunden för hela sjukvårdsystemet håller på att fallera och det är bara en tidsfråga innan allt trillar ihop som ett korthus.

@brsk: var otydlig: pengar kan användas som incitament, därmed inte sagt att incitament enbart utgörs av pengar.

Edit: Det är inte alla vårdcentraler man får 15 minuter på, borde vara tydligare där. Det finns sådana vårdcentraler, det jag ville ha fram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Själv är jag helt för att sjukvården privatiseras så länge sjukförsäkringen förblir betalad av staten.

I de fall där intresse för privatiserad sjukvård ej finns ska staten fortsätta driva sjukvård.

...Precis. Tyvärr så verkar många automatiskt tänka på USAs halvprivata men helidiotiska system så fort de tänker på privat sjukvård.

Jag ser gärna en tvångsbetald sjukvård, men där man själv kan välja vilket privat företag (eller om man vill stanna kvar vid ett statligt ägt företag, som såklart inte ska få några fördelar mot de privata företagen när det gäller hur mycket pengar de får använda) man vill ha. Fast den här åsikten verkar tyvärr inte vara allt för vanlig.

Det skulle leda till mer frihet och bättre vård, samtidigt som ingen ramlar utanför. Det bästa från båda världar. Visst, man är fortfarande tvingad att betala andras vård, men något sådant tvång tror jag att de allra flesta stödjer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...............

Det jag ville ha fram är att ta upp sånna försäkringar i denna debatt inte är så värt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du tror inte det finns någon speciell anledning till att man inte bara så där får bygga kärnkraftverk överallt? Sämsta argument än så länge....

Du hävdade att vattenfall agerade på den öppna marknaden. Jag visade att så inte var fallet genom ett motexempel. Antingen är marknaden fr med etableringsrätt för envar, eller så är den inte det utan statligt reglerad.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Det finns väldigt dåligt med forskning som visar på att högre lön skulle ge en bättre prestation på arbetet(långsiktigt dvs). Det mesta jag läst verkar luta åt att gamle Hertzberg hade rätt i sin tvåfaktorteori. Lön verkar vara en hygienfaktor och ingen motivationsfaktor.

Vadå? De flesta skulle väl jobba hårdare om de såg stora löneökningar som belöning av hårdare arbete?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? De flesta skulle väl jobba hårdare om de såg stora löneökningar som belöning av hårdare arbete?

Nja, brsk har faktiskt rätt; det finns mycket som tyder på att hög lön är en dålig motivation. Ständiga löneökningar är en bättre motivation eftersom en större summa pengar ger en övergående positiv effekt. Men man kan givetvis inte bara se till den faktorn. Ständiga löneökningar ger inflation, så reallönerna påverkas mycket lite. Vidare finns det givetvis helt andra goda och dåliga skäl till varför folk ska ha högre (eller i vissa fall lägre) lön.

Så brsk har nog rätt, frågan är bara om det är ett relevant argument. "Klart sjuk- och undersköterskor ska ha högre lön", tycker nog de flesta, inklusive jag. Så CSM101 kanske kom med ett mindre idealt argument, men han kan ju ändå ha rätt; motivationen är inte den enda anledningen till att man har lön.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nja, brsk har faktiskt rätt; det finns mycket som tyder på att hög lön är en dålig motivation. Ständiga löneökningar är en bättre motivation eftersom en större summa pengar ger en övergående positiv effekt. Men man kan givetvis inte bara se till den faktorn. Ständiga löneökningar ger inflation, så reallönerna påverkas mycket lite. Vidare finns det givetvis helt andra goda och dåliga skäl till varför folk ska ha högre (eller i vissa fall lägre) lön.

Så brsk har nog rätt, frågan är bara om det är ett relevant argument. "Klart sjuk- och undersköterskor ska ha högre lön", tycker nog de flesta, inklusive jag. Så CSM101 kanske kom med ett mindre idealt argument, men han kan ju ändå ha rätt; motivationen är inte den enda anledningen till att man har lön.

Jag kan ju bara tala för mig, men jag arbetar iaf hårdare om jag vet att jag tjänar på det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

du får inte störa ambulansförarnas fikarast!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket "faster i Åmål"-argument här. De gånger jag kallat på ambulans har de kommit jävligt fort. Har dessutom ganska stor inblick i hur de jobbar.

Ofta är det ju att ett antal bilar som täcker in ett visst område, och blir det då en stor olycka (till exempel en seriekrock med 10 skadade samtidigt) så kan man behöva ringa in ambulanser från andra distrikt, och då tar det tid.

Misstänker man dessutom att pat kan få neurologiska skador så är det raka vägen till Uppsala (om det händer i Värmland) och ja, då är den ambulansen upptagen någon timme.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag kan ju bara tala för mig, men jag arbetar iaf hårdare om jag vet att jag tjänar på det

Jo, men då gäller ju just förhållandet att så fort du jobbar mindre hårt får du också mindre lön. Men en högre _statiskt_ inkomst skulle inte motivera dig lika mycket. Observera att det fortfarande inte är ett argument mot god lön.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, men då gäller ju just förhållandet att så fort du jobbar mindre hårt får du också mindre lön. Men en högre _statiskt_ inkomst skulle inte motivera dig lika mycket. Observera att det fortfarande inte är ett argument mot god lön.

Klart en högre statisk inkomst motiverar att jobba mer? Skulle jag t.ex. få 50 kr i timmen skulle jag inte jobba alls utan bara ligga och sova på jobbet. Om jag skall ge energi och ställa upp skall jag ha betalt därefter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart en högre statisk inkomst motiverar att jobba mer? Skulle jag t.ex. få 50 kr i timmen skulle jag inte jobba alls utan bara ligga och sova på jobbet. Om jag skall ge energi och ställa upp skall jag ha betalt därefter.

Du missförstår nog. Kravet att "ha betalt där efter" har inte så mycket med motivation och det är klart att extremvärden alltid kan visa på någon sorts poäng, men är egentligen rätt värdelöst. Klart som tusan man väljer ett annat jobb om man får en urusel lön. Det är inte samma sak som att det finns ett linjärt förhållande (eller förhållande alls) mellan lön och prestation. Att sträva mot en högre lön genom att jobba mer (och få extratimmar) eller hopp om löneförhöjning (statiskt) kan motivera att jobba mer. Men det är det omvända som inte riktigt gäller; statisk högre lön ger inte mer motivation än en statiskt lägre. När människor får skatta sina upplevelser på jobbet finner man att en lönehöjning ger en kort, övergående, ökad trivselkänsla och motivationsnivå.

Vi argumenterar _fortfarande_ inte om låg versus hög lön, det kan finnas lysande argument för högre lön (eller att hitta sätt att få högre motivation), men ökad motivation har empiriskt visat sig inte vara ett! Det handlar alltså om psykologi och inte i första hand vad som är en skälig lön. Det handlar om något empirisk och inte om vad som är bra eller dåligt, rättvist eller orimligt, etc.

Det finns säker massor av argument till varför just du eller jag eller någon annan borde ha högre lön, men det är inte riktigt vad vi diskuterar. Hoppas det klarnade något.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Varför skulle privata ambulansföretag som vill gå med vinst/gå runt ha ett sådant komplicerat telefonsystem? Skulle någon här anlita dem?

Min poäng var väl lite att det är svårt att ha nån slags valmöjlighet i en akutsituation. Att välja i förväg fungerar inte heller eftersom varifrån ambulansen kommer beror mycket på var olyckan sker. Hur skulle en konkurrenssituation på ambulansmarknaden fungera rent praktiskt tänker du, så att man slipper ta ställning under själva akutsituationen men fortfarande kan välja?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du missförstår nog. Kravet att "ha betalt där efter" har inte så mycket med motivation och det är klart att extremvärden alltid kan visa på någon sorts poäng, men är egentligen rätt värdelöst. Klart som tusan man väljer ett annat jobb om man får en urusel lön. Det är inte samma sak som att det finns ett linjärt förhållande (eller förhållande alls) mellan lön och prestation. Att sträva mot en högre lön genom att jobba mer (och få extratimmar) eller hopp om löneförhöjning (statiskt) kan motivera att jobba mer. Men det är det omvända som inte riktigt gäller; statisk högre lön ger inte mer motivation än en statiskt lägre. När människor får skatta sina upplevelser på jobbet finner man att en lönehöjning ger en kort, övergående, ökad trivselkänsla och motivationsnivå.

Vi argumenterar _fortfarande_ inte om låg versus hög lön, det kan finnas lysande argument för högre lön (eller att hitta sätt att få högre motivation), men ökad motivation har empiriskt visat sig inte vara ett! Det handlar alltså om psykologi och inte i första hand vad som är en skälig lön. Det handlar om något empirisk och inte om vad som är bra eller dåligt, rättvist eller orimligt, etc.

Det finns säker massor av argument till varför just du eller jag eller någon annan borde ha högre lön, men det är inte riktigt vad vi diskuterar. Hoppas det klarnade något.

Sant sant Du har ju rätt i sak, jag menar bara att det stämmer ju inte för alla människor faktiskt. Jag är ett sådant där "kapitalistiskt svin" som värdesätter lönen högre än att arbetet skall vara givande och roligt. Fast alla är vi väl olika

Sjukvårdens största problem skulle jag dock säga är att de är överkörda av människor som går dit med en förkylning och dylikt. För många patienter på för få läkare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Min poäng var väl lite att det är svårt att ha nån slags valmöjlighet i en akutsituation. Att välja i förväg fungerar inte heller eftersom varifrån ambulansen kommer beror mycket på var olyckan sker. Hur skulle en konkurrenssituation på ambulansmarknaden fungera rent praktiskt tänker du, så att man slipper ta ställning under själva akutsituationen men fortfarande kan välja?

Alla konkurrenssituationer ser ju inte likadana ut. I fallet med ambulanser så använder man sig givetvis av styrdokument och kontrakt som de olika företagen skall konkurrera om. Bryter man mot ett kontrakt eller inte kan hålla sig till reglerna så blir man av med kontraktet. Det är inte svårare än så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Min poäng var väl lite att det är svårt att ha nån slags valmöjlighet i en akutsituation. Att välja i förväg fungerar inte heller eftersom varifrån ambulansen kommer beror mycket på var olyckan sker. Hur skulle en konkurrenssituation på ambulansmarknaden fungera rent praktiskt tänker du, så att man slipper ta ställning under själva akutsituationen men fortfarande kan välja?

Jag förstår poängen men tror inte det spelar någon roll; det finns massor med beslut som inte direkt har någon valmöjlighet. Jag tror dock att det bara är ett skenbart problem. Valmöjligheten finns där, men den är dold. Det ska ju inte ses som bokstavligt att flera ambulanser tävlar om att fånga upp just _dig_. Du kan ha ett avtal med ett sjukhus (eller grupp av) som delegerar ambulansen. Man kan också låta ambulansen vara konkurrensutsatt visavi sjukhuset; den ambulans som plockar in just dig uppvisar resultatet, inte den som missade.

Det hela påminner om konkurrens i t.ex. kollektivtrafik. Ska man behöva ha flera biljetter, en för Xs tunnelbana, en för Ys och en för Zs bussbolag? Naturligtvis inte. I detta fall är ju modern teknik en del av lösningen. Samma kan sägas vara situationen för ambulanser. Den ambulans, det ambulansbolag som råkar vara bäst på att vara nära akutsituationer på grund av någon kanske inte medveten men ändå framtagen algoritm (det hela kan påminna om evolutionär anpassning) är den som vinner flest patienter. Vidare kan man ha ett "paket" där sjukhuset och ambulansbolaget är sammankopplat. Vidare kan sjukhusen (eller ambulanserna) sköta s.a.s. "roaming" när du befinner dig på annan ort.

Men, som sagt, flera system är möjliga och så länge staten kan vara garant och finansiär för sjukvården i stort, torde det inte vara några problem med privata sjukhus och ambulans. Så har vi ju till stor del även idag.

Fri konkurrens, fri etableringsrätt och fria val kommer givetvis se diametralt annorlunda ut för olika branscher och marknader. Och av naturliga skäl kommer även graden av frihet variera. Att välja teleabonnemang kommer därför inte till det yttre likna att välja ambulans, även om de grundläggande principerna kanske förblir de samma.

Exakt hur det ska lösas kan givetvis inte jag svara på, men lite av själva grejen är just att det inte är en teknokratisk eller byråkratisk fråga utan förutsättningarna ska finnas så att det löser sig på ett naturligt sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Alla konkurranssituationer ser ju inte likadana ut. I fallet med ambulanser så använder man givetvis av styrdokument och kontrakt givetvis som de olika företagen skall konkurrera om. Bryter man mot ett kontrakt eller inte kan hålla sig till reglerna så blir man av med kontraktet. Det är inte svårare än så.

Du menar att staten, landstinget eller kommunen skriver kontrakt med olika företag för att hålla igång akutservice? På vilket sätt har det med inlägget som jag ursprungligen kommenterade att göra?

"De långsamma ambulanserna hade inte fått några kunder. De snabba hade varit populära och haft många kunder."

Citatet implicerar individuella val av ambulansföretag, inte kommunala avtal. Dessutom kräver det att det finns flera möjligheter och att man kan välja oberoende av geografiskt läge på olyckan i förhållande till ambulansföretagen. Kundspridningen kommer ju baseras mer på läge än på kvalitet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du menar att staten, landstinget eller kommunen skriver kontrakt med olika företag för att hålla igång akutservice? På vilket sätt har det med inlägget som jag ursprungligen kommenterade att göra?

"De långsamma ambulanserna hade inte fått några kunder. De snabba hade varit populära och haft många kunder."

Citatet implicerar individuella val av ambulansföretag, inte kommunala avtal. Dessutom kräver det att det finns flera möjligheter och att man kan välja oberoende av geografiskt läge på olyckan i förhållande till ambulansföretagen. Kundspridningen kommer ju baseras mer på läge än på kvalitet.

Ja det har allt att göra med ditt inlägg. Du försöker få det till att en tänkt konkurrenssituation skulle leda till att det skulle bli mer komplicerat.

Givetvis kan jag inte svara för den personen som skrivit inlägget men jag är tämligen säker på att han eller hon syftar på att ett dåligt ambulansföretag som inte kan hålla sig till de tider som de lovat kommer inte att få kontrakten. Sedan införlivas givetvis denna ambulansverksamhet i akutvården. Alla områden som finns på kartan nu i sverige ska givetvis ambulansföras och ska finnas med i de kontrakt man skriver med privata företag. Något annat har ju ingen sagt utan det är du som gör egna tolkningar.

Det bästa företaget ska göra arbetet, den som kan erbjuda det som staten anser mest lukrativt. I princip ingen har ju pratat om att ta bort vården från staten, det är enskilda delar av staten som kan skötas mer effektivt genom att man har konkurrenssituationer. Det innebär verkligen inte något komplicerat telefonsystem som du visade upp förrut. Det är knappast effektivt. Varför skulle staten eller någon annan gå med på en sådan utveckling? Det är staten som sätter upp spelreglerna, olika företag får visa upp vad de kan erbjuda och vad de kan. Staten väljer företaget som bäst passar deras behov.

*** EDIT ***

Som nu i den situationen där ambulanserna är sena. Nu har staten ingen annan möjlighet än att kritisera ambulansverksamheten och försöka se till att de sköter sig genom att analysera problemet.

Ett privatföretag hade fått en kraftfull varning. Nästa ggr ryker kontraktet eller liknande. De SKALL tillhandahålla tjänsten i rätt tid osv, de blir av med det annars. En helt annan möjlighet att effektivisera.

*** EDIT 2 ***

Om man vidare spånar på den idéen du tror han presenterar dvs individuella företag som alla agerar på akutfall. Vilket inte låter särskilt lockande så handlar det ju där istället om att företaget som är först på plats ska få patienten så att säga. Fortfarande är det ingen som har sagt att akutvården inte ska vara gratis, dvs återigen blir även här ditt lilla extrema exempel helt irrelevant. Ambulanserna skulle ju i sådant fall konkurrera inbördes om kunderna, inte komplicera för kunderna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ha flera bankort för varje bankomat, så med största sannolikhet kommer eventuella ambulansföretag lösa det på samma sätt. Samma med ISPer och allt möjligt, man avtalar så ens kunder kan nyttja sina tjänster.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se