JTH@folding! (joinar sweclockers)

Permalänk
Medlem

JTH@folding! (joinar sweclockers)

Över jul och nyår har studenter (förhoppningsvis) lite julledigt och vi får en del utrustning stående på jobbet. Jag tänkte experimentera lite med folding@home, och eftersom jag är stamkund hos sweclockers tänkte jag joina sweclockers foldinglag.

Ni ser våra vikande arbetare i racket till höger. För tillfället 13 st Dell 1950 III. Tyvärr lite processorklena, 1.6 GHz quadcore xeon, 12 GB RAM och 2x146 GB SAS-disk i varje server. Tanken är att de ska stå dygnet runt fram till vårterminen. Varje server räknar dock för sig, känns inte som man tjänar något på klustring, men rätta mig om jag har fel..

Baksidan. Att dra kabel tar längre tid än man tror om det ska bli bra. Detta fick jag pyssla med nästan en hel dag. Tur att man får betalt dessutom... Varje server har 4 gig-nic, en gnutta överkapacitet för detta ändamål så vi nöjer oss med att använda ett.

Switch. 2 st Cisco 2950 48p, varav en fullkopplad. Det var ond om gig-portar i kopplilngsskåpet så det fick bli 100 MBit ut på nätet. Dock ingen större flaskhals i detta sammanhang.

Serverrummet som ni såg en del av på bild 1 hade inte strömkapacitet nog för att driva hela racket tillsammans med all annan utrustning vi har där. NÄr jag slog igång en fas till racket och sex av 13 servrar startade hördes ett ilsket pipande från UPSen. Så det blev flytt till "verkstaden" där vi lagrar diverse datordelar och improviserad kylning...

KVM-switch för kontroll av servrarna och en laptop för conf av switcharna, sen var det igång. Lämpligt nog dog pekplattan i KVM-switchen så det blir nog till att byta den efter nyår. Bak ser ni även en av effektmätarna (det finns en för varje fas). Dessa är nollställda och skall mäta elförbrukningen tills dess att jag tar ner servrarna för andra ändamål (studenterna har dem under terminerna). Priset per KWh är satt till 1.30 kr. Totalt drar racket ca 2.5 till 3 KW.

En av noderna är igång och resten skall startas imorron är det tänkt. Burkarna kör Linux och jag har inte experimenterat just något alls med fah än, bara startat själva binären. Om någon har tips på diverse optimeringar som kan göras så mottages tips tacksamt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Coolt

Är väl bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem

Fan vad porrigt!

Permalänk
Medlem

Re: JTH@folding! (joinar sweclockers)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Burkarna kör Linux och jag har inte experimenterat just något alls med fah än, bara startat själva binären. Om någon har tips på diverse optimeringar som kan göras så mottages tips tacksamt.

Tänkte först tipsa om FoldingAtWork, men det funkar inte så bra i Linux

Däremot kan jag be dig slänga ett öga på finstall, förhoppningsvis kan det snabba upp installationen en del.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Drömställe.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är lite fler servrar på väg upp. Jag märkte att den jag satte upp igår endast körde på en kärna, och jag lyckades inte få den att jobba med fler kärnor, så jag gjorde ett försök med Windows 2003. Det gick bättre, några servrar står och tuggar 100% på alla fyra kärnorna nu.

Dock varnar Stanford för "more work, less smoothness" när man kör deras high performace clients. Jag kommer inte vara på jobbet under julen och kan inte kolla till maskinerna.

Brukar det strula mycket? Nån som har erfarenhet av det?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

jag har kört en linuxklient nu i snart tre månader på en "server" på jobbet (observera citattecknen då jag nyss på bilderna ovan fått lära mig hur en riktig serverpark ser ut... ). Den har visserligen startats om kanske 3-4ggr av andra anledningar, men den har hängt sig en enda gång pga folding. Så de e nog lugnt Bara du får konfen ok från början så!
Att du inte fick den att köra på flera kärnor är underligt, säker på att du körde med flaggan "-smp" ? passa på att köra med flaggan "-verbosity 9" också, det ska va bra har jag hört ^^
May the folding be with you!

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har kört en linuxklient nu i snart tre månader på en "server" på jobbet (observera citattecknen då jag nyss på bilderna ovan fått lära mig hur en riktig serverpark ser ut... ). Den har visserligen startats om kanske 3-4ggr av andra anledningar, men den har hängt sig en enda gång pga folding. Så de e nog lugnt Bara du får konfen ok från början så!
Att du inte fick den att köra på flera kärnor är underligt, säker på att du körde med flaggan "-smp" ? passa på att köra med flaggan "-verbosity 9" också, det ska va bra har jag hört ^^
May the folding be with you!

för linux krävdes 64 bitar för SMP, och den buggade tyvärr ur rejält. Jag fick inte installera GCC vilket jag ville ha för lite andra saker, dock fick jag inte installera glibc för paketet fanns helt enkelt inte... :S

Jag orkade inte bråka med det när jag märkte att det fungerade nästan rakt av i Windows (installerade windows installer och .NEt framework 2.0). Väntar med spänning på första WUn...

Lite fler bilder:

Effektmätare, visar effekt, pris och uptime. Tur att det inte går på min privata elräkning...

SMP! Woohoo!!

Detta är en bild från ett av våra labb. Datorerna, 20 st till antalet, är Core2 2.4 GHz, 4 GB RAM. Samtliga ska köra SMP-varianten är det tänkt. För tillfället är endast dessa två igång.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Synd bara att du inte kör linux eftersom SMP-klienten ger dubbelt så mycket poäng då. Om du får arbete som använder A2-coren alltså.

Men kul att du bidrar lite. Nu kanske vi ökar igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

jasså minsann? Ska ge linux en chans till isf imorron...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Det måste dock vara 64-bit linux. Och du måste välja stora WU. Använd också -smp och -advmethods.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Fick igång det nu i linux, alla fyra kärnorna går för fullt. Efter vad jag har läst så ger advmethods endast mer instabila jobb och kärver mer övervakning av servrarna, men ger det markant mer poäng också?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

hur mycket ppd gör alla totalt då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Fick igång det nu i linux, alla fyra kärnorna går för fullt. Efter vad jag har läst så ger advmethods endast mer instabila jobb och kärver mer övervakning av servrarna, men ger det markant mer poäng också?

Har för mig man måste köra med -advmethods för att få paket som körs på A2-coren. Det är just A2 du vill köra för det är de som ger dubbla poängen.

edit: Jag tycker heller inte de kärvar något. Körde bara A2 i en hel vecka oavbrutet på min Phenom och inga problem alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag kör FahCore_a2 utan att använda advmethods.

En liten fundering kring linux 64-bit VS Windows 2003 32bit:

En lätt jämföresle visar att windows gör 1% på ca 20 minuter, i linux tar det 45 minuter. Båsa jobben har 500.000 steps. Innebär det att Windows är snabbare eller kan man inte mäta så?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Jag kör FahCore_a2 utan att använda advmethods.

En liten fundering kring linux 64-bit VS Windows 2003 32bit:

En lätt jämföresle visar att windows gör 1% på ca 20 minuter, i linux tar det 45 minuter. Båsa jobben har 500.000 steps. Innebär det att Windows är snabbare eller kan man inte mäta så?

Jaha då har jag fattat fel då.

Men 45min per steg låter långt. Fast det kan ju säkert skilja en del mellan olika WU. När jag körde på min Phenom (2,4 GHz) så körde jag 1% på 6min och 40sek. Körde projekt 2669/2675 då. Gav väl en 4100 PPD (kan säkert bättras på lite då jag fortsätter att tweaka datorn mer och mer). I 32-bitars Windows så gav SMP-klienten som mest bara 2000 PPD.

edit: just det, du kan inte bara kolla på hur lång tid 1% tar. Du måste också kolla hur mycket arbetet är värt dvs hur mycket poäng man får för en WU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha då har jag fattat fel då.

kanske inte, det verkar variera. Har installerat några servrar till och vissa verkar inte köra A2 per automatik. Lägger jag till advmethods blir det inte heller nån skillnad, men den måste antagligen göra klart WUn innan den hämtar ner en ny core.

EDIT:

Citat:

hur mycket ppd gör alla totalt då ?

Vet inte än... hur ser man det? All utrustning har inte gjort en WU än men inom nåt dygn bör det ha reggats lite poäng.

Jag kör med samma username på alla burkar för att få alla poäng samlade. Är det bättre att dela upp det? Ibland tycker jag att det inte händer något med poängen fast den är klar med något och skickar in det.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Vet inte än... hur ser man det? All utrustning har inte gjort en WU än men inom nåt dygn bör det ha reggats lite poäng.

Jag kör med samma username på alla burkar för att få alla poäng samlade. Är det bättre att dela upp det? Ibland tycker jag att det inte händer något med poängen fast den är klar med något och skickar in det.

hej:)
Det finns ett progam http://www.fahmon.net/ som räknar ut ppd åt dig.
Ska gå i linux & win, jag fick installera wien för att få det att gå i linux fedora 10.

Permalänk
Medlem

Kul att du vill vara med, ecce!

Som sagt, använd FahMon för att övervaka dina klienter. Att det tar olika lång tid mellan stegen behöver inte betyda någonting, då mängden arbete kan skilja markant mellan olika projekt. Det som är intressant är hur många poäng varje WU genererar och i vilken takt, det vi kallar PPD (points per day). Detta ser du med hjälp av FahMon.

Det är enklast att använda samma användarnamn på alla klienter, ja. Se också till att du anger rätt team-id (37451).

A2-paket får man lite då och då men inte alltid. Det blir en bonus för dig när de dyker upp, helt enkelt! De dyker däremot enbart upp med Linux SMP-klient och med "-advmethods" än så länge.. Där har du den största skillnaden mellan Windows och Linux -- Win har bara de gamla A1-projekten som ger mycket mindre poäng.
Vilket namn är du reggad som så kan vi kolla hur det går för dig?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör under namnet "jth-node4" (från början tänkte jag ge varje nod eget namn, men ändrade mig och node4 hade redan jobbat igenom en WU ) Verkar som den foldat runt 13.000 poäng sen igår kväll. Jag ska ta en titt på fahmon och se om jag får fram nån PPD.

Jag får A2-core på alla mina linuxmaskiner utan att använda -advmethods. Hela racket är igång nu, tre maskiner kör windows 2003 32-bit och resten 64-bit Linux. Även core-2maskinerna kör 64-bit linux och smp-klienter.

Om jag har lite tur får vi rejäl förstärkning i form av 100st QuadroFX-kort! Exakt modell vet jag inte, men det är av det nyare slaget. Jag har inte tillgång till de maskinerna, men jag har pratat lite en som har tillgång till dem. Vore jäkla skoj om alla de också foldade över julhelgen!

Såg att vi kört om och tagit plats 34 i listan. Norge nästa!

EDIT: Fahmon ger runt 1200 PPD per burk, server som desktopdator. 33x1200=39600 PPD. Dock lyckades jag inte få in alla noder i samma fahmon-klient. Får kolla på det mer sen.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Om du lyckas ordna dom där 100 QuaroFX korten så att dom foldar så är du en gud ;D

Edit: Tänk minst 3000ppd x 100, om det är en nyare modell = woohooo

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

ecce: när du har så många klienter rekommenderar jag istället programmet FahSpy (googla på det). Det är lite bökigare att komma igång med kanske, men det fungerar väldigt bra! Det har även support för att services så du kan starta/stoppa/starta om klienterna inifrån FahSpy, om du konfigurerar dem som services dvs. Ingen aning om Linux stöder det eller inte, det är utanför mitt område.

QuadroFX-korten låter ju spännande.. De brukar vara av 8800GT-kaliber åtminstone, så vi bör snacka runt 2500-5000 PPD beroende på klockning, WUs osv. Det kan bli riktigt kul!
Kör de maskinerna också Linux, eller? Det går att folda på GPU med WINE, men jag har personligen inte provat det. Men självklart försöker vi hjälpa dig igång, posta lite detaljer osv så.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

försöker vi hjälpa dig igång, posta lite detaljer osv så.

Ser nog lite mörkt ut tyvärr, har inte hört något från honom. Jag drog iväg ett SMS och frågade men har inte fått nåt svar.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Det är sk*t att det inte går att GPU-folda i Linux än.. :/
Inte för att jag själv kan bidraga, men det hade motiverat ytterligare till ett GFX-köp..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går att folda på GPU med WINE, men jag har personligen inte provat det.

Wine har aldrig vunnit några stabila poäng hos mig. Ett evigt fipplande med DLLer och när något väl fungerar är det sällan speciellt stabilt.

QuadroFX-korten verkar inte bli med denna gång, men i övrigt var ju detta ett rätt skoj projekt! Kollade till statistiken lite, runt 50.000 PPD och plats 254 efter typ fyra dagars foldande. När jag kommer tillbaka efter jul ska jag se om jag kan få in ALLA burkar i fahmon eller fahspy.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Kul att datorerna i våra labbsalar inte står och sover under jul och nyår Bra att de och våra "lek" servrar gör något vettigt

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

ah... en padawan!

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

gillar denna tråden skarpt ser bra ut.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

det är härligt ecce såna här insatser tycker vi om

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro