Bråk med HP och Infocare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jul 2001

Bråk med HP och Infocare

Jag köpte en HP Pavilionlaptop, dv2140, i dec 06 och ungefär ett år senare så började wifin strula och senare sluta fungera helt. Jag var då i kontakt med HP men fick då informationen att min garanti var slut så om jag ville få det fixat så skulle jag få betala. Någon gång på våren 08 så fick jag mail av HP att garantin på min laptop blivit förlängd pga att modeller där mitt serienummer ingick hade problem med skärmar som slutade fungera samt wifi som slutade fungera.
Skitbra tyckte jag och mailade lite med hp och bad dem komma och hämta min dator. Så de hämtade den och några veckor senare fick jag ett kostnadsförslag av InfoCare.

Antingen så fixar de min dator för 5500kr
Eller så skickar de tillbaka den utan att göra något för 1900kr
Eller så får jag betala undersökningskostnaden på 500kr så skrotar de datorn på plats.

WHAT, tänkte jag och ringde direkt och frågade vad de pysslade med. HP mailade ju mig och berättade att min garanti blivit förlängd. De påstod att datorn utsatts för yttre våld och det skulle vara därför som wifin slutat fungera och att skärmen inte startade ibland.
Visst, mittangenterna på mitt tgb är böjda pga att någon lutat sig mot datorn, men att det skulle medföra exakt samma fel som alla de andra HP-datornerna med fabriksfel verkade ju som ett långskott. Näst intill omöjligt.

Efter mängder med mail och samtal till både HPs reklamationsavdelning och Infocare så vägrade båda parter att hjälpa mig pga att tangenterna satt lite snett och då var det yttre åverkan vilket inte täcktes av garantin.

Så jag fick betala 1900kr för att vara utan datorn i en månad utan att InfoCare gjorde ett dyft.

När jag senare fick tillbaka datorn, hösten 08, så startade skärmen mer och mer sällan och jag påpekade detta för både HP och Infocare men fick inte ens något svar via mail och via tele så skyllde de bara på yttre åverkan.

Nu, några månader senare (nu i helgen) så kortslöt strömadaptern till laptopen när jag skulle slå igång den. Sladden smälte av värmen och nu är datorn verkligen helt obrukbar.

Jag känner mig verkligen helt sjukt lurad och jag kommer aldrig aldrig aldrig aldrig mer köpa eller råda någon annan att köpa en produkt från HP. Snarare tvärt om.

Vad är erat tips? Känns som en laptop för 9000kr ska hålla längre än knappt två år.

[b]SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)
[/b]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002

Ring arn, helt meningslöst att diskutera med vissa företag!

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

Laptops brukar inte hålla mycket längre än garantitiden enligt mina erfarenheter, så du bör se det som en bonus att den ens höll 2 år. Dessutom det där med strömadaptern så finns det universaladaptrar att köpa.

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Laptops brukar inte hålla mycket längre än garantitiden enligt mina erfarenheter, så du bör se det som en bonus att den ens höll 2 år. Dessutom det där med strömadaptern så finns det universaladaptrar att köpa.

Mjo, fast det känns ju onödligt att köpa en universaladapter för runt 500kr när skärmen knappt startar längre

[b]SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)
[/b]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

kan rekommendera att man köper till HP's förlängda garanti om man köper BB från dom, sparat mig massor av pengar med min gamla HP laptop som gick sönder minst 1 gång i månaden under en period (efter att ha varit inne på service dessutom)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Nov 2004

Sätter sig någon på datorn så hjälper möjligtvis en drulleförsäkring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Jag kan inte riktigt se problemet måste jag säga. Om produkten har behandlats illa av kunden, vilket den verkar vara på din egen beskrivning - om den uppenbart har tagit stryk, så är det ju inte orimligt att anta att den fått andra defekter än rent kosmetiska.

Klart att man kan tycka att de skulle göra en good will bedömning av fallet, men jag ser det inte alls som självklart i alla fall.

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 4x4GB Ballistix DDR4 | Samsung 970 EVO 500GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Obsidian 500D | Windows 10 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Jag kan inte riktigt se problemet måste jag säga. Om produkten har behandlats illa av kunden, vilket den verkar vara på din egen beskrivning - om den uppenbart har tagit stryk, så är det ju inte orimligt att anta att den fått andra defekter än rent kosmetiska.

Klart att man kan tycka att de skulle göra en good will bedömning av fallet, men jag ser det inte alls som självklart i alla fall.

Om det hade hänt dig, skulle inte du känt dig lite blåst på konfekten?
Problemen med WiFi och skärm fanns där redan innan tangentbordet fick sin skada.

HP: om din laptop har något av dessa fel och ingår i denna serienummersserie så kan vi kostnadsfritt åtgärda detta, MVH Hewlet Packard"

Krook: jättebra! men då är det fritt fram att komma och hämta min dator för den har bägge felen."

HP: -nu är det så att din dator hade lite kosmetiska skavanker, så istället för att åtgärda problemen med wifi och skärm så tänkte vi istället debitera dig närmare 2000kr för att lämna tillbaka datorn till dig. Eller så får du betala 500kr så kastar vi den i soptunnan.

[b]SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)
[/b]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Jan 2005

Kosmetiska detaljer? Om tangentbordet har trycks in genom att någon har lutat sig, dvs lägga större delen av sin vikt på datorn, så kan du ju räkna med att underliggande komponenter har tagit skada med.
Jag tycker det låter som HP/Infocare har gjort helt rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnSilver
Kosmetiska detaljer? Om tangentbordet har trycks in genom att någon har lutat sig, dvs lägga större delen av sin vikt på datorn, så kan du ju räkna med att underliggande komponenter har tagit skada med.
Jag tycker det låter som HP/Infocare har gjort helt rätt.

My point exactly.

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 4x4GB Ballistix DDR4 | Samsung 970 EVO 500GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Obsidian 500D | Windows 10 64-bit |

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2002

Det här är ju ett lite grövre fel, men för något år sedan hade jag en Samsung 970P 19" TFT. Dessa hade ett produktionsfel i stödet, den sackade ihop helt enkelt och en mängd personer på detta forum fick sina utbytta. Jag däremot kunde inte göra detta pga skönhetsfel (två st skrapmärken i skyddsplasten, övre högra hörnet).

Det är ju lite synd att det förhindrar ett byte men det är väl bara att acceptera antar jag

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2008

Har bara bra efarenheter av hp. Har misshandlat min dator som fan men den håller fint Tyvärr så har jag fått uppfattningen om att när en HP hår sönder gör den det med total självförstörelse. Lite jobbigt. Men ja...deras service gör väl allt för att slippa betala och skyller på kunden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
kan rekommendera att man köper till HP's förlängda garanti om man köper BB från dom, sparat mig massor av pengar med min gamla HP laptop som gick sönder minst 1 gång i månaden under en period (efter att ha varit inne på service dessutom)

Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

Eller så kan man ge fan i att köpa något från någon tillverkare över huvud taget, med tanke på att en historia som liknar detta finns, och alltid kommer att finnas hos mer eller mindre alla tillverkare av något.

Ska man lyssna på, och bilda sig en uppfattning enbart av en specifik händelse så kommer det aldrig finnas någon modell man vågar köpa. Det samma gäller bilar. Ska man lyssna på alla förståsigpåare så är alla bilmodeller kassa och bäst samtidigt.

För att återgå till ämnet, eller kring ämnet i alla fall... Har man en bärbar så kan det vara ide att köpa någon form av förläning av serviceavtalet, samt en försäkring till den som täcker sakdor som garrantin inte tar. Exempelvis detta. Om det nu är som trådskaparen säger, så tycker jag i och för sig att det var lite väl hårt att inte reparera datorn ändå, om felen faktiskt är exakt de som beskrivs i mailet han pratar om. Det är inget HP hade behövt göra, utan hade varit en ganska enkel goodwill för dem, men det är å andra sidan inget skulle tvingas göra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Låter ju som att det är smidigare att ge fan i att köpa något från HP överhuvudtaget istället?

det är ju också sant ;D (var nämnligen min första och sista HP produkt) men om man nu måste köpa en HP burk så glöm inte extra garantin, är verkligen värt det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Och köp inte pavilion eller liknande utan deras 'företags'-serie istället, trevligare support och i min mening bättre produkter.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.