Dagens laptopsäljare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Dagens laptopsäljare

Jag var i Mediamarkt för en stund sen och lekte lite med 10 tummare och sen såg jag ett monster på 21 tum (acer 9920). Man blir lite sugen på att köpa båda två bara för att ha dom liggandes hemma som dammsamlare.

Dessa kunde man inte se för ett år sen, i alla fall inte jag
Storleken minskar och storleken ökar men en sak kommer troligtvis inte ändras på ett bra tag, nämligen servicen på bärbara datorer.

Att man som konsument ska vara utan en dator på 2-4 veckor anses normalt för företagen men som konsument får man bita på naglarna helt i onödan på något som inte är ens eget fel. En student, en företagare elr en spelberoende kan inte tycka att detta är normalt.

Vad är då lösningen? Köpa extra super mega garanti-försäkring som täcker allting och tekniker kommer hem med verktyg o en extra lånedator, allt för ett fint pris. Det var bara ett exempel på vad man kanske måste köpa som konsument om man inte vill ha långa väntetider.

Hur kan dessa ens accepteras?
Vad ska man göra?
Vem ska betala mitt slit att varje dag jaga en dator nånstans för att studera?

Jag som är student har väntat nära 2 månader nu och det fortsätter.:(

Mvh en laptop-älskare

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne !
Registrerad
Jun 2008

Sånt är lite otur också. Min laptop krashade pga grafikkortet pajade. Tog dem 1 vecka och 6 dagar att fixa det.
Köpt på Media Markt i Lund

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2001

Min Zpto Felanmäldes på en fredag, hämtades på en måndag, hade den tillbaka en torsdag, dvs 6dagar.
Allt detta utan extra-försäkringar, så inte alltid det tar 2-4v iallafall.

Dock var min första laptop nog borta i totalt 2månader innan jag hävde köpet, detta på OnOff i Löddeköpinge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Vissa har tur vissa inte men vissa är bara kända för att vara sega. Ska läsa noga allt från leverantör till reparatör innan ja köper nästa produkt.

Hittils har jag börjat med bojkott med vissa märken

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Re: Dagens laptopsäljare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megano

Jag som är student har väntat nära 2 månader nu och det fortsätter.:(

Mvh en laptop-älskare

Är inte acceptabel väntetid utan max 4 veckor sen ska amn begära omleverans alt hävning. Sen är det även så att har man stort behov av en fungerande vara typ plugga till tenta och den varan går sönder så kan man begära omleverans om det inte blit fördyrande för säljaren och då mycket dyrare.

Men vad du ska göra nu det är att ta kontakt med säljaren och höra när din vara är reparerad och dröjer det ännu längre tid så säger du bara till dom att då får ni antingen ge mig en ny vara eller så vill jag häva köpet.

Vad är det för laptop för det låter som det är nån exklusiv dator iom den långa väntetiden eller vad skyller säljaren på för att rep tar så lång tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Det är konsumenten som driver marknaden, och pris är den överlägset största faktorn när du köper en produkt. Företagen som tillverkar och de som säljer är tvungna att rätta sig därefter eller omforma sin verksamhet.
Företagare är oftast mer medvetna om detta än Svensson, och betalar därför gärna mer för bättre service och/eller bättre kvalitet på produkterna. Dels för att de har råd, dels för att de värderar sin tid på ett annat sätt än en privatkonsument gör.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Ursäkta min fina novell som kommer:

Ja det hela började med att datorn blev übervarm i somras då jag köpte den. Trodde det var mitt noob fel med drivisar o annat så jag fick pilla i 1+ månad efter LGs tips att göra. Fick göra en hel del + tog temps på datorn. Och efter ytterligare 20 samtal med LG, och Inet för reklamation, som pågick i en månad kunde jag få äran att skicka iväg den till Anovo (Oktober, 2 månader sedan).

Det tog dom med hjälp utav fel postnr som dom hade fyllt i osv några veckor att få hem skiten.
Det blev några 10-15 samtal där för att få hem datorn.

När jag öppnade lådan och kände på datorn hade felet inte fixats.
På pappret står det "Repair service:Replacement". Det dom hade gjort var att rensa damm vilket jag kollade innan jag skickade att det inte fanns.

Efter det några samtal till och iväg åkte den för andra gången
(November, en månad sen). Fick reda på en vecka sen att den blir kreditiserad och fick RMA-Nummer.

LG bad mig ta kontakt med Inet för att få vidare information.
Inet säger att LG är lite struliga och att dom ska kontakta LG.
Inet säger att dom kommer få dokument elr nåt från nånstans och kommer kontakta mig hur det blir en ny dator eller pengar tillbaka.
Hur mkt det rör sig kunde dom inte säga för tillfället.

Och här är jag nu väntar på svar från Inet som verkar trevliga. Får se hur lång tid dom kommer ta på sig och vad dom kommer fram till. Enligt personen som skrev i andra inlägget tar Inet oxå tid på sig så vi får se hur det går.

Det roliga var att konsumentverket tipsa mig om att det finns nåt som heter stillestånds ersättning men enligt LG existerar inget sånt lol.

Allt som allt: 2 månader pill med datorn, 2 månader utan dator. Rimligt för en universitetsstudent?

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megano
---------------klipp--------------------
Allt som allt: 2 månader pill med datorn, 2 månader utan dator. Rimligt för en universitetsstudent?

Nej det är inte rimligt så hör av dig till Inet och nu har du två val nämligen:

1. Begära hävning av köpet
2. Begära omleverans och finns inte din modell inne så ska det vara en likvärdig.

Om du begär hävning av köpet så ser jag inte att du kan drabbas av nått ålders eller nyttoavdrag då varan inte har funkat bra från dag 1 som jag förstår det och varit i Inet tillhanda i 2 månader så du ska enligt mig inte godta nått nyttoavdrag om Inet försöker med det.

Får hoppas det löser sig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Tack Oliric för dina råd, det känns bättre nu ska sova gott inatt

Datorn har inte vart hos Inet utan Anovo som LG använder som service på laptops. Nu väntar Inet på RMA elr nåt från LG nånstans, ska ja ändå ringa till dom och häva eller vänta tills Inet får svar? Finns det nåt mer jag kan göra?

Har förlorat en hel del tid och vart utan dator så länge och som en universitetsstudent som verkligen behövde datorn under denna tid känns det lite som om jag borde få nåt mer för detta

Men får nog kontakta KO igen kanske och se vad dom kan hjälpa med för jag vill inte sluta med att bara få mina pengar.

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Du har väl köpt datorn av Inet? Då är det inet du ska kontakta med dina krav för det är Inet du har avtal med så säg till dom att du har tröttnat på att vänta för dom har haft två månader på sig att fixa detta utan resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Köpte min laptop (XPS) av Dell. Efter två timmars användande går datorn sönder, skärmen förvandlas till en samling svartvita streck. Ringer supporten och pratar med en Amerikan i 30min innan han beslutar sig för att reparation är enda vägen. Det här händer Måndag kväll kl 20.30~, på Onsdagen kommer det hem en kille till mig, byter ut moderkort, CPU, grafikkort och skärm. Datorn fungerar felfritt och jag är än idag en hängiven Dell fanatiker.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Köpte min laptop (XPS) av Dell. Efter två timmars användande går datorn sönder, skärmen förvandlas till en samling svartvita streck. Ringer supporten och pratar med en Amerikan i 30min innan han beslutar sig för att reparation är enda vägen. Det här händer Måndag kväll kl 20.30~, på Onsdagen kommer det hem en kille till mig, byter ut moderkort, CPU, grafikkort och skärm. Datorn fungerar felfritt och jag är än idag en hängiven Dell fanatiker.

Det lät väldigt smidigt dock så låter det mindre smart att skicka över en person som byter alla de delar som du nämnde. Måste vara mycket dyrare än omleverans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sumpan
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Det lät väldigt smidigt dock så låter det mindre smart att skicka över en person som byter alla de delar som du nämnde. Måste vara mycket dyrare än omleverans.

Köper du en XPS och många andra Dell lappar så ingår den servicen normalt i köpet. Det är väl skitbra att man inte behöver röra sig ur soffan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Jag ville häva köpet men enligt Inet så är datorn redan kreditiserad så jag kommer få pengarna tillbaka eller en ny dator men ja kommer välja pengarna tillbaka så klart. Det Inet gör nu är att vänta på hur mycket kreditiseringen blir (förhoppningsvis hela summan).
Killen på Inet sa också att han skulle vara på dom och förhoppningsvis får jag resultat snart.
Ska nog ta kontakt med ARN också imorgon.

Angående era Dell service upplevelser verkar det sjukt bra, nån som kommer hem o pillar sen är datorn fixat

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2001

"Ska nog ta kontakt med ARN också imorgon."
Vad ska du begära om man får undra?
Du får ju pengarna tillbaka/ny dator, mer än så blir det nog inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
"Ska nog ta kontakt med ARN också imorgon."
Vad ska du begära om man får undra?
Du får ju pengarna tillbaka/ny dator, mer än så blir det nog inte.

Jag vill få nån sorts ersättning för att det dröjt så länge.

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megano
Det roliga var att konsumentverket tipsa mig om att det finns nåt som heter stillestånds ersättning men enligt LG existerar inget sånt lol.
[/B]

LG har rätt, för deras del finns det inget sådant genom att dom inte behöver följa konsumentköplagen. Den som behöver göra det är INET. LG Handlar inte direkt med slutkunder alltså behöver dom inte följa konsumentköplagen, därimot följer dom köplagen som gäller mellan företag.

Alla krav på ersättningar samt kompensation skall du ta mot INET inte LG.

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Torach, så du menar att LG och Anovos seghet ska Inet stå för?

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Om man tittar rent enligt konsumentköplagen ja. Sen kan man väl tycka att LG har ett eget intresse i att få dig till att bli en nöjd kund i slutändan....

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Får vänta på Inet nu så återkommer jag med mer info

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megano
Torach, så du menar att LG och Anovos seghet ska Inet stå för?

Torach har rätt dock så kan ju Inet i sin tur kräva ersättning (beror på avtalsvillkoren mellan Inet och LG etc.). Här finns massor av varianter beroende på omständigheterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

säger bara en sak, DELL
dom har riktigt bra service, speciellt om man själv är lite kunnig och kan utesluta vissa fel.
jag köpte en vostro 1500 förra året.
datorn levererades, men var tyvär trasig, jag fick skicka tillbaka den och fick det krediterat på egen vilja, var efter jag funderade om jag skulle köpa en likadan igen eller ta en annan modell, men jag valde samma modell igen, dock med lite värre komponenter, som dom bjöd på för besvärden, handlade om ca 2000kr mer.
väldigt nöjd och glad var jag
senare ungefär 3 månader efter gick mitt grafikkort sönder, innan jag ringde dom körda jag tester för att utesluta mjukvaru fel samt deras egna test eftersom dom alltid säger att man ska köra dom. dagen efter kommer en tekniker och ringer på dörren och byter grafikkortet.

underbar service enligt mig
edit(hade såklart "next businessday support"=

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Önskar alla, eller nån mer, var som dell
Det andra som lockar med DELL är XPS gamer datorerna men dom börjar tyvärr på smaskiga 17k. Vanliga XPS ligger med 8600M GT som inte är så värst mumsig.

Ska tala med Inet angående om jag kommer få någon sorts ersättning.
Ingen ska behöva hamna i min situation

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Makati, Filippinerna
Registrerad
Okt 2002

Jag har haft bra erfarenheter av apples service, till en viss del beroende på att jag har tillgång till ett servicecenter här i stan antar jag. Sedan att jag ska behöva ha erfarenhet av deras service är dock en annan sak :/

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Ok slut på OT nu
Efter att talat med konsumentverket idag kom vi fram till att jag ska få kräva tillbaka mina pengar utan nyttoavdrag då jag kontaktade dom inom rimlig tid (ville reklamera redan 2-3 veckor efter köp då jag visste att de va nåt fel).
Fick ju mecka me datorn ett tag tack vare en underbar lg support.
Vi kom även fram till att jag har rätt stillestånds ersättning på minst 100:- för varje vecka jag har vart utan dator = nära 3 månader = ungefär 1200 just nu.

När jag nämnde detta till Inet att efter att jag får min kreditering avklarat kommer jag att gå vidare till ARN elr nåt så jag får ersättning också men blev det en annan ton från supportens sida.
Då blir det att dom kommer dra av en nyttoavdrag på 30% som kommer att vara mer än stillestånds ersättningen sa supporten på Inet.
Och sedan talade han om för mig att ARN tar 6-12 månader på sig med fallen.

Jag kände ett visst hot i hans ton...men även rädsla....enligt KO gör jag rätt...en sak är säker: det blir mer samtal från min sida imorgon

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
säger bara en sak, DELL
dom har riktigt bra service, speciellt om man själv är lite kunnig och kan utesluta vissa fel.
jag köpte en vostro 1500 förra året.
datorn levererades, men var tyvär trasig, jag fick skicka tillbaka den och fick det krediterat på egen vilja, var efter jag funderade om jag skulle köpa en likadan igen eller ta en annan modell, men jag valde samma modell igen, dock med lite värre komponenter, som dom bjöd på för besvärden, handlade om ca 2000kr mer.
väldigt nöjd och glad var jag
senare ungefär 3 månader efter gick mitt grafikkort sönder, innan jag ringde dom körda jag tester för att utesluta mjukvaru fel samt deras egna test eftersom dom alltid säger att man ska köra dom. dagen efter kommer en tekniker och ringer på dörren och byter grafikkortet.

underbar service enligt mig
edit(hade såklart "next businessday support"=

Dells nextbusinessday garanti garanterar inte service nästa dag. Det är ibland så att det tar veckor att få ett fel fixat. Ingen stans i villkoren står det att det är en nextbusinessday garanti, försäkringen bara har det namnet... "Easy as Dell"...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Dells nextbusinessday garanti garanterar inte service nästa dag. Det är ibland så att det tar veckor att få ett fel fixat. Ingen stans i villkoren står det att det är en nextbusinessday garanti, försäkringen bara har det namnet... "Easy as Dell"...

Nej, däremot står det på flertalet ställen villkoren att dom ska FÖRSÖKA göra det nästa arbetsdag. Om varan finns på lager o.s.v.

Åtminstone förr fanns det också en 4 timmars support från dell, för stora företagskunder (guldkunder). Dessa däremot garanterade minst dagen efter support har jag för mig, men i bästa fall 4 timmars på-platsen-hjälp.

Har för mig dell t.o.m. hade eget helikopterbud för just dessa kunder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Dells nextbusinessday garanti garanterar inte service nästa dag. Det är ibland så att det tar veckor att få ett fel fixat. Ingen stans i villkoren står det att det är en nextbusinessday garanti, försäkringen bara har det namnet... "Easy as Dell"...

Med tanke på att det där dras upp igen (diskuterades en del kring det där i en annan tråd) så tycker jag att man kan svara på det också. Dell, och en hel del andra tillverkare erbjuder så kallade Next Bussiness Day tjänster, vilket innebär att man får ut en tekniker som lagar datorn, eller bara en del via bud om man skulle föredra det. Det kanske är enklare att byta ett minne eller en hårddisk själv till exempel.

Som du skriver så står det ingenstans att Dell garranterar detta, vilket är helt naturligt. Det är mer eller mindre omöjligt för dem att göra det. Det finns aldeles för många faktorer de inte kan styra över för att det ska fungera praktiskt eller ekonomiskt. Dell tillverkar exempelvis inte sina delar själva. De kommer från underleverantörer. Med tanke på det strul som nvidia har haft med vissa av sina grafik-kretsar så är det tyvärr inte konstigt att det blir förseningar. Man skulle tycka att Dell kanske borde räkna med sådant när det gäller alla delar de köper in, men är man då som kund beredd att betala några tusen extra för sin dator för att täcka upp de kostnader för lagerhållning och inköp av delar som detta innebär? Denna väldiga prisökning skulle dessutom bara göra så att några få procent av alla servicar som Dell utför lyckas dagen efter, och inte några dagar (eller ett par veckor senare i det här fallet). Det är kort och gott inte värt det. Som sagt, vi talar om några få procent av alla de servicar som dell utför där det blir en försening som beskrivet ovan.

Du själv som kund kan ju dock gardera dig mot detta i fortsättningen. Garderingen innebär dessutom att du kan komma igång redan efter några minuter efter det att datorn har gått sönder (undantaget hårddisk-crash dock, som förutsätter att du måste ta backup på den själv). Lösningen är tämligen enkel. Köp två bärbara datorer som är lika dana i fortsättningen och ha en som reserv. Ekonomiskt hållbart för en konsument? Nej jag tror inte det... men lösningen finns om man vill betala för den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Re: Dagens laptopsäljare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megano
Jag var i Mediamarkt för en stund sen och lekte lite med 10 tummare och sen såg jag ett monster på 21 tum (acer 9920). Man blir lite sugen på att köpa båda två bara för att ha dom liggandes hemma som dammsamlare.

Dessa kunde man inte se för ett år sen, i alla fall inte jag
Storleken minskar och storleken ökar men en sak kommer troligtvis inte ändras på ett bra tag, nämligen servicen på bärbara datorer.

Att man som konsument ska vara utan en dator på 2-4 veckor anses normalt för företagen men som konsument får man bita på naglarna helt i onödan på något som inte är ens eget fel. En student, en företagare elr en spelberoende kan inte tycka att detta är normalt.

Vad är då lösningen? Köpa extra super mega garanti-försäkring som täcker allting och tekniker kommer hem med verktyg o en extra lånedator, allt för ett fint pris. Det var bara ett exempel på vad man kanske måste köpa som konsument om man inte vill ha långa väntetider.

Hur kan dessa ens accepteras?
Vad ska man göra?
Vem ska betala mitt slit att varje dag jaga en dator nånstans för att studera?

Jag som är student har väntat nära 2 månader nu och det fortsätter.:(

Mvh en laptop-älskare

Ofta så har man möjlighet som ÅF att lämna in en ansökan om kreditering hos servicepoint. Beroende på eftermarknadsavtal såklart.

MEN 2-4 veckor är ju ingenting imo. MED TANKE PÅ ATT:
- Butiken ska packa och skicka iväg försändelsen (ringa hämtning från DHL i sonys fall tex)
- DHL skickar denna genom Sverige
- Läggs på en tradare som kör den till tyskland
- REPARATION
- Läggs på en tradare till SWE
- DHL skickar denna genom Sverige
- Butiken får en utkörning
- Butiken RINGER slutkund

Det tar sin lilla tid helt enkelt.

ATT MAN SEDAN kan vara utan dator i upp till 3 månader... ja det är IMO förjävligt. Ingen handlare från de 5 stora hade behövt godta det.

Eftermarknadsavtal så att säga. Inet verkar inte ha samma läge?

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

3 månader och det tickar \o/
Underbart nu när terminen börjar...

Acer 5930g/C2D P7350/3Gb/250GB/9600m GT GDDR3