Offert från företag till privatperson tvingande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Offert från företag till privatperson tvingande?

Jag har fått ett erbjudande från ett företag om att köpa en viss vara till ett visst pris. Förutsättningen för att jag skulle kunna ta del av detta erbjudande var uppfyllda enligt försäljaren.

Mao har jag fått en muntligt offert från företaget.

Efter ca. 2 månaders väntetid så säger dock företaget att förustättningarna för erbjudande trots allt inte överensstämmer. Då har de tillagt nya kriterier för erbjudandet.

Detta trots att försäljarna/supporten vid två tillfällen klart och tydligt sagt att jag SKA få ta del av erbjudandet.

Min fråga är vilka skyldigheter ett företag har att leverera på en given offert till en privatperson?

Bro!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krillehöla
Registrerad
Jul 2001

"Erbjudande av produkt eller tjänst med ett föreslaget pris från förhoppningfull leverantör till kund. En offert är ett bindande avtal från leverantören."

http://susning.nu/Offert

Har du endast fått erbjudandet muntligt så kan det ju som vanligt vara svårt att bevisa.

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Offerter brukar dock inte vara hur länge som helst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Att använda Wikipedia som källa är ju stensäkert....not. Att dessutom kalla det offert kan ju vara lite förhastat bara det.

Men för att svara på frågan så är man bunden av ett avtal så fort detta ingåtts. Det kriterier du beskriver, i kombination med att det är riktat till dig personligen, talar för att du har emottagit ett anbud av företaget. Tackade du ja till detta INNAN dessa två förflutna månader?

Som EyEr0n skriver så är det svårt att bevisa muntliga saker, så såvida du inte har mer att gå på så ser jag ingen väg till framgång.

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

http://www.mrmath.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Ska man kontakta konsumentombudsmannen då eller hur gör man eg?

Att det dröjt beror helt på dem.

Bro!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

VAD har dröjt? erbjudandet? eller fullgörandet av det avtal du anser dig ha ingått?

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

http://www.mrmath.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

De har dröjt med leveransen, och efter två månaders väntetid från min sida valt att frångå sin offert. Jag tackade förstås ja direkt - det var ju därför jag ringde dem.

Eftersom de spelar in telefonsamtalen för "utbildningssyfte" så finns samtalen registrerade hos dem. Man kan väl anta att de skulle kunna raderar dessa för att slippa åta sig sin skyldighet om de så vill iofs, men det vore lite väl tarvligt för ett så stort internationellt företag. Men vem vet...

Detta är förstås en miss som den enskilda svenska försäljnings- och supportavdelningen har gjort, och jag gissar att jag får större gehör om jag meddelar dem att jag ska göra en anmälan till konsumentverket/ombudsmannen (?) och sedan skicka en kopia av ärendet lite högre upp i näringskedjan på företaget.

Frågan är då vem man kontaktar med ett sånt ärende? Är det konsumentombudsmannen?

Bro!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Tekniskt sett är de bundna vid avtalet, men det är du som måste kunna bevisa att ett avtal ingåtts och vad det innehåller. Kan du göra det så är det grönt, annars är det rätt så lönlöst att fortsätta driva frågan.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Civitmål är inte roliga att förlora i rätten har jag hört. Så har du bevis ring KO och gnäll anisktet av dig. Om det inte är han som kan hjälpa dig vet han säkerligen vem som kan.

Man ska kramas inte slåss!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Offerter brukar dock inte vara hur länge som helst

Nej det brukar dom inte men om det är ett tidsbegränsat så ska detta anges.

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

Det är nått som inte stämmer i inlägget. Du råkar inte ha blandat samman offert med avtal?

Stämmer nedanstående händelseförlopp?
1. Du får en offert, som du tackar ja till direkt => muntligt avtal?
2. Du väntar på leverans i 2 månader, men företaget ringer upp och säger att avtalet inte gäller längre?

Så länge det inte är helt oskäligt pris, så ska avtalet gälla.
Kommer man inte överens med företaget kan man gå vidare till konsumentverket i sin kommun.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

En offert kan ju dras tillbaks såvida du inte lämnat en accept. Är det så att du gjort detta så är det ju ett ingått avtal, vilket ju innebär att det är lite svårare att dra sig ur.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Du vill inte ge oss lite mer info vad det handlade om för vara/pris/förutsättningar?

Om du accepterade en offert direkt (och det brukar alltid stå en tidsgräns hur läne en offert gäller) så borde det ju vara ett avtal så det låter konstigt att de sen frångår det.

/B

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Den exakta proceduren var denna:

Jag ringde till företaget i fråga för ta del av deras erbjudande på internet. Enligt deras anmälningsformulär på internet kunde jag inte ta del av det - detta trots att kriterierna var uppfyllda.

Jag frågade då support/försäljning om det trots allt inte var någon teknikalitet som hade ställt till det, och det visade sig att det var just så och att jag visst var berättigad till erbjudandet. De skulle bara ordna det med datorsystemet först och sedan skicka varan.

Eftersom det dröjde så förbaskat så ringde jag in själv för att skynda på ärendet. Vid två eller tre separata tillfällen försäkrade mig den person jag talade med att jag skulle få varan.

Bara det faktum att jag ringer in och vill ta del av ett erbjudande (eller offert, om man så vill) är ju en accept, så ingått muntligt avtal borde väl föreligga.

Bro!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Den exakta proceduren var denna:

Jag ringde till företaget i fråga för ta del av deras erbjudande på internet. Enligt deras anmälningsformulär på internet kunde jag inte ta del av det - detta trots att kriterierna var uppfyllda.

Jag frågade då support/försäljning om det trots allt inte var någon teknikalitet som hade ställt till det, och det visade sig att det var just så och att jag visst var berättigad till erbjudandet. De skulle bara ordna det med datorsystemet först och sedan skicka varan.

Eftersom det dröjde så förbaskat så ringde jag in själv för att skynda på t, så ingått muntligt avtal borde väl föreligga.

Nja snarare är det så att de har accepterat ditt anbud, inte tvärtom, om vi ska prata teknikaliteter. Annonser etc. är inte anbud. Det är du som tagit kontakt med företaget och de repeterar villkoren för dig och säger att det är ok. Ja det låter som om det borde vara tvärtom men juridiskt sett så är det inte så.

I vilket fall, har du något som styrker ett anbud från deras sida eller bevis på att avtal ingåtts?

Det skulle även hjälpa om du kunde berätta lite mer om varan och de villkor som har ändrats. Jag kan tänka mig ett antal misstolkningar i detta fall.

Ton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

muntliga avtal ska man inte alltid tolka som bindande då det står ord mot ord i slutändan ifall ena parten börjar råneka.

Som Ton sa, så bör man ha nåt som strycker att det finns avtal.

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Re: Offert från företag till privatperson tvingande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Jag har fått ett erbjudande från ett företag om att köpa en viss vara till ett visst pris. Förutsättningen för att jag skulle kunna ta del av detta erbjudande var uppfyllda enligt försäljaren.

Mao har jag fått en muntligt offert från företaget.

men du pratar om 2 olika saker.

Ett erbjudande är något de erbjuder, oftast så länge de har i lager eller tidsbegränsat mer reservation för slutförsäljning eller vad det nu brukar stå.

En offert är att du skriftligt har fått ett papper från dem mer ett pris på speciefika varor, oftast brukar en offert gälla 30 dagar eller så...

Så vad har du fått? Ett erbjudande eller har du fått en offert?

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2002

Som Kosh säger, lagen säger att har företaget gett kunden en offert är man bunden till att erbjuda det angivna priset i 30 dagar. Kan man inte erbjuda exakt samma vara ska man kunna erbjuda en motsvarande eller bättre utan prishöjning.
Anger offerten däremot något annat gäller den giltighetstiden, kan även vara lägre t.ex 10 dagar är vanligt.

Nu ska det dock påpekas att jag kan ha fel så det bästa för dig är att kontakta din konsumentombudsman för säkrast svar...
Men det låter inte som att du fått en regelrätt offert utan mer ett erbjudande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002

Observera att det är en väldig skillnad mellan en offert och ett anbud!

Båda anger ett pris och leveransvillkor, men när det gäller en offert så förbinder sig leverantören faktiskt inte till att verkligen leverera något över huvudtaget.

Däremot vid ett anbud är leverantören skyldig att leverera om beställningen kommit inom anbudets giltighetstid.

Min signatur - inte din!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Observera att det är en väldig skillnad mellan en offert och ett anbud!

Båda anger ett pris och leveransvillkor, men när det gäller en offert så förbinder sig leverantören faktiskt inte till att verkligen leverera något över huvudtaget.

Däremot vid ett anbud är leverantören skyldig att leverera om beställningen kommit inom anbudets giltighetstid.

Nu tror jag vi ska lugna oss lite. En offert kan visst vara ett anbud och är det oftast. Däremot om man t.ex. någonstans under förhandlingarna uttryckt att det ska finnas någon sorts bekräftelse av avtal eller uttryckligen skriver något förbehåll om att detta inte ska ses som anbud etc. så åsidosättern man det "vanliga" avtalsförfarandet.

Man ska komma ihåg att lagen är semidispositiv och att man tillämpar olika principer (som jag inte ska ta upp) som fungerar som "den riktiga lagen". Det betyder att det är dessa principer som gäller för de flesta avtal. I många affärer så utvecklas massvis med försändelser och ofta är det vårt att särskilja just vad som var anbudet och vad som var accepten.

En konsekvens av ovanstående som kan vara till nytta i detta fall är att om ett företag klantar sig och skriver fel i ett anbud så får han stå för det felet om inte mottagaren insett eller borde ha insett felet. God tro i andra ord.

Annars gäller att om anbudsgivaren ändrat sig så gäller ändringen endast om den kommit mottagaren tillhanda innan densamme tagit del av det ursprungliga anbudet. I detta fall så gjorde du inte det därför de är bundna vid anbudet.

Dock så är din motvillighet till att lämna ut information ett problem eftersom det kan finnas omständigheter som gör att vi måste tillämpa några av de principer som jag nämnde kort. I så fall gäller inte nyss nämnda argumentation.

Ton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Jag tycker trådskaparen ska säga vad det handlar om, att säga "viss vara" och ett "visst pris" etc etc och "företaget i fråga".

Känns som om alla korten inte ligger på bordet och att han försöker vända något till sig egen fördel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Anledningen till att jag inte angav direkt vad det handlar om för vara och företag är förstås att jag försöker få ett principiellt svar, inte ett svar som är färgat av folks egna uppfattningar om företaget/produkten i fråga. Självklart kommer jag att berätta vad det handlar om när kärnfrågan är utredd - i vilket skede jag slår vad om att tråden spårar ut helt i subjektiva känsloyttringar snarare än i objektiva juridiska tolkningar av ärendet

Bro!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004

Dra iväg ett pm till mig så ska jag hjälpa dig efter förmåga.