Valutakursen, vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Valutakursen, vad tror ni?

Vad tro ni, och ja framförallt experter om svenska kronans kurs gentemot dollarn och Euron framöver?

Tror ni att den fortsätter nedåt eller kommer t.ex. Euron försvagas mer framöver istället?

Permalänk
Medlem

Re: Valutakursen, vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad tro ni, och ja framförallt experter om svenska kronans kurs gentemot dollarn och Euron framöver?

Tror ni att den fortsätter nedåt eller kommer t.ex. Euron försvagas mer framöver istället?

Skulle själv vilja lägga till en egen fråga. Finns det något index över svenska kronan? Hur ser det ut i så fall?

Så vitt jag vet så jämför man alltid valutor med varandra. Så om svenska kronan får svagt och euron ännu sämre så kan de ju verka som att kronan går starkt...

Hoppas att ni förstår vad jag menar. Ekonomi är intressant, speciellt i dessa spännande tider.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Skulle själv vilja lägga till en egen fråga. Finns det något index över svenska kronan? Hur ser det ut i så fall?

Så vitt jag vet så jämför man alltid valutor med varandra. Så om svenska kronan får svagt och euron ännu sämre så kan de ju verka som att kronan går starkt...

Hoppas att ni förstår vad jag menar. Ekonomi är intressant, speciellt i dessa spännande tider.

Precis, sen vill jag veta vad denna index är, om det är en råvara som guld. Eller om det är mot alla varor överlag, eller om det sätts mot alla andra valutor samtidigt.

Permalänk
Medlem

Diskuterade detta redan förra veckan, jag argumenterade då för lägre kurser (fler dollar per krona). Framför allt dollarn nu på kortare tid. Och se, den har redan börjat sjunka Tror vi kommer se en sjunkande trend på i var fall dollarn under närmsta månaderna. Euron är lite knivigare.

Skulle dock påstå att kronan kommer ta igen åtminstone en del av den depreciering som skett under hösten om vi ser på året 09. Dock tror jag dollarn kommer vara den kurs som vi ser en klar sänkning på snarast.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är det helt omöjligt att spekulera, alla gissningar är lika bra ungefär.

Det finns alldeles för många parametrar inblandande för att man ens ska kunna ge en bra gissning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ärligt talat är det helt omöjligt att spekulera, alla gissningar är lika bra ungefär.

Det finns alldeles för många parametrar inblandande för att man ens ska kunna ge en bra gissning.

Helt klart finns många parametrar, men de största är ju räntorna samt förväntade kurser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sammanställde lite snabbt. Aug08 vs dagens värde. (tar avstånd från eventuella felaktiger, godtycklig avläsning på diagram)

JPY 34,91%
USD 20,81%
EUR 13,71%
GPB -1,11%
CHF (schweiz) 17,37%
CNY (yuan) 20,35%
NOK -1,72%

Derox: Jo det blir extra intressant nu när de flesta I-länder har slut på "ammo" i räntebössen (0-1%)