Geforce GTX 295 är Nvidias revansch

Permalänk
Medlem

2 sånna med min core i7 kommer krossa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Va inte lessen för att du har haft en svårare uppväxt.

hahaha va är det för fel på dig? vad vet du om min personlighet, ekonomi och uppväxt?

@rolex

En prestanda dator var väl dyrare förr i tiden?

Permalänk
Medlem

Ser la fint ut detta ju.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Möfvalla möfvalla möfvalla. Allt jag ser är bitterhet och ordet fanboy.

Bra med ett nytt grafikkort som är snabbast på marknaden, det får man ju erkänna att det är trots att det handlar om förhandstester och att ATIs drivare kanske inte är fulländade än.

Vem skulle bry sig i att producera ett nytt snabbare kort om man visste att det man har alltid kommer att vara snabbast för alltid? Ingen, aka, stopp i utvecklingen.

Däremot vill jag beskylla nvidia för att vara hycklare, var väl inte speciellt längesen dom förkastade idén med dubbla grafikprocessorer på grund av diverse saker? (Enligt min mening för att dom inte hade nån dubbelmacka att konkurrera med mot 4870x2.)

Kalla mig fanboy och jag blir så trött att jag nog faller in i nån fruktansvärt djup koma.

Visa signatur

=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
hade du haft lite koll så skulle du veta att detta kort inte skulle haft gddr5...
nvidia kommer börja använda sig av gddr5 på gt300 serien.

dra mer? effekt?

dyrare? den kommer vara billigare.

gtx295 bygger väl endå på en hybrid kärna...?

Dra mer? Troligtvis med tanke på att det är dubbla GTX280. Vill se lite riktiga nummer på det innan jag drar en slutsats dock. Dyrare? Ja. HD4870X2 ligger på $479 och GTX295 ligger på $499 så nej den kommer inte vara billigare. GTX295 bygger på GTX280 GPU:n med klockfrekvenser och minnesbuss från GTX260.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Den har 448 minnes bus Hd 4870X2 har 256.

Sedan så har HD4870X2 GDDR5 minne som tuffar på i 3.6 ghz också. Går även att överklocka lätt till över 4 ghz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starman
Undrar hur det blir att kör trippel SLI med GTX 295. Borde det inte bli öh.. 6st: 260 kort (fet prestanda, fet kostnad och fet elräkning

Kommer bara gå att köra 2 stycken i SLI med GTX295...

En sak man borde komma ihåg är ju att just till CoD:WaW så saknas det ju en Crossfire profil så där är det ju egentligen 20% bättre prestanda än ett enda HD4870. Tycker det är kul att Nvidia lyckades bra med något kort i GTX200 serien iaf. Dock så undrar jag om HDMI utgången stöder ljud (dvs. DTS-HD MA eller Dolby True HD). Annars är det ju fullständigt onödigt med HDMI. Går ju precis lika bra med DVI-D, som dessutom är en bättre standard för bild.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

myken skitsnack när rött ställs mot grönt..
priserna gör mig nostlagisk, mitt för föra kort kostade närmare 6k, idag skulle jag aldrig köpa ett kort för mer än 3k, kanske 4k om jag är på gott humör...men som sagt var så är ju ekonomin som den är, sitter på en hd4850 sen jag brände mitt sketna 8400gso efter en dags ra3 spelande :X
må mitt gamla trogna 8800gtx vila i frid!

http://service.futuremark.com/home.action?resultId=6611798&re...

mycke skitsnack och lite substans som alltid när Fluffmajster öppnar foder luckan, teh Fluffmajster signing of

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Finns det inga mods som kan rensa alla dessa idiotiska OT kommentarer.

Ser nice ut, men gillar inte riktigt "dubbelmacka" designen på korten. Svårt att byta ut kylningen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Då tycker jag du ska uppdatera din dator...börja med den i sign

Ja, det är verkligen dags för det. Planen är att köpa Core i7 920 samt moderkort som tillåter Crossfire/SLI, men att behålla 8800GT-kortet tills dess att GT300-korten kommer och då använda gamla kortet till fysik.

Det gäller ju att försöka spendera pengarna med vishet.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Finns det inga mods som kan rensa alla dessa idiotiska OT kommentarer.

Ser nice ut, men gillar inte riktigt "dubbelmacka" designen på korten. Svårt att byta ut kylningen

Dubbelmackan är väl den omedelbara nackdelen. Lite för att den känns klumpig men det kan man väl leva med. I synnerhet som det är troligt att det finns grym överklockningspotential i kortet om bara värmen kan lösas och moderkortet leverera ström.

Har sagt det förut: Meditera lite över öveklockningspotentialen...
Vilket monsterkort.

Annars verkar det vara minnet som flaskhalsar vid höga upplösningar vad jag sett. intressant att de valde GTX260s minnesbuss och inte GTX280s

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

ooh the black box

fast ja undrar lite smått vad man ska med all den prestandan till? Just nu känns det som en processor av högre klass ger mer än vad ett grafikkort gör, speciellt i och med releasen av GTA IV.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Ja, det är verkligen dags för det. Planen är att köpa Core i7 920 samt moderkort som tillåter Crossfire/SLI, men att behålla 8800GT-kortet tills dess att GT300-korten kommer och då använda gamla kortet till fysik.

Det gäller ju att försöka spendera pengarna med vishet.

Jasså? Jag som trodde du inte behövde bry dig om någon tusenlapp hit och dit?

Finfint kort ifrån nVidia. Dock så är det som det alltid är.. spelar egentligen ingen som helst roll om man har det senaste kortet, eller det näst senaste kortet. Spelar ingen roll om du har 150 FPS i ett spel eller 140. Du ser ingen skillnadd och du upplever ingen skillnad. Gör ditt val. Spendera extra pengar på en boost som du inte har någon nytta av.

Nu säger jag inte att folk ska köpa ATI så ge fan i att kalla mig fanboy, även om jag har ett ATI kort, jag har haft Nvidia kort också.

Förra generationens nvidia kort går alldeles utmärkt, likaså det ifrån ATI.

Nu när priserna lär går ner på förra generationens kort, och även 4870(X2) så är det ett ypperligt tillfälle att införskaffa ett sådant ifall du behöver en boost i din dator, jag vet att jag gör det 4870X2, här kommer jag!

Jag är en ingen expert, utan detta är en högst personlig kommentar om hur jag ser på saken.

Men visst är nya kortet ifrån nvidia grymt bra? Jag påstår inget annat!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Är då inte imponerad av den hära "dubbel mackan"

Nej, inte jag heller.

Och då har jag ändå ett 8800gtx (vilket gör mig till nvidia fanboy.. eller? )
Väntar nog till detta kort har kommit ut på marknaden och amatörresultat börjar flöda.. Dessa tester stämmer oftast mer än det första "officiella" testet..

EDIT: Jag trodde 2xx serien var 2008? Kanske väntar till nästa generations grafikkort.. (korten som, förhoppningsvis, kommer efter detta)

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Dinoman kortet blir inte bättre än 295 för att det blir billigare, det kan ge bättre prestanda kanske med en ny drivrutin.
Eftersom han har det citatet så är det väl så han anser ? annars skulle väl han inte ha det citatet?.

295:an kommer att piska upp ATI rejält när Nvidia klämmer ut en ny drivare.

Sen kan man börja fundera på om Nvidia spänner bågen tillräckligt så att ATI tvingas ligga på topp och därmed blir tvungna att investera mer pengar i utvecklingen och på så sätt kommer att leva på lånade stålar...en tanke bara.

Nej tyvärr är jag inte intresserad av att mata trollet mer.

Jag har gett en väldigt god förklaring till min åsikter. Punkt där.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tur man tjänar 50 000 i månaden så att man slipper bry sig om någon tusenlapp hit elller dit...

? ? ?

Vafan, fasoner. Vilken nedrans intressan instickare du är som petar in i inlägget 50 tusen kr

Du är rolig du. Har fnittrat ett tag i min synnerhet.

Poängtera att det var så roligt för det hade inte med någonting med ämnet i trådarna att göra. Kanske det som var det roliga att få den där instickningen.

Är inte jag det nu?

Ajaa från det ena till det andra. Jag tycker det inte spelar någon roll om det är varese Nvd/Amd som är bäst. Bara det går att spela på skiten.

Ha det bäst Nvidia och AMD/ATi Fans <=- (^-^ )-=>

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Att denna presterar bättre än HD4870X2 är väl inga som helst konstigheter då en vanlig GTX280 och ibland t.om. GTX260 presterar bättre, eller identiskt, mot en HD4870. Men det är ju priset som gör att HD4870 blir så otroligt slagkraftig.

Det känns inte som man behöver mer än ett HD4870 idag, själv har jag aldrig sett minsta problem att köra någonting alls på marknaden med just detta kortet med eller utan tunga filter så att investera ytterliggare tusenlappar på lite prestige känns faktiskt otroligt ointressant.

Jag är inte ett dugg imponerad av HD4870X2, och ännu en idiotisk macklösning av Nvidia som svar känns som alltid minst lika malplacerad och stressad. Finslipa tekniken som finns, få den att bli effektivare per effekt, banta ned den... att bara lägga flera brädor och kretsar på en bräda blir ju bara korkad, dyrt och effekthungrigt.

Permalänk
Medlem

Kul att se att dom flesta som är skeptiska till kortet har ett 4870X2, känner ni er deppade nu när ert kort inte längre är bäst? Det är bara att inse att AMDs tid i rampljuset som bäst är slut för den här gången, allt dom har att gå på nu är pris/prestanda, något som Nvidia kan följa med lite mer på nu när dom tillverkar grafikkorten med 55nm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att denna presterar bättre än HD4870X2 är väl inga som helst konstigheter då en vanlig GTX280 och ibland t.om. GTX260 presterar bättre, eller identiskt, mot en HD4870. Men det är ju priset som gör att HD4870 blir så otroligt slagkraftig.

Det känns inte som man behöver mer än ett HD4870 idag, själv har jag aldrig sett minsta problem att köra någonting alls på marknaden med just detta kortet med eller utan tunga filter så att investera ytterliggare tusenlappar på lite prestige känns faktiskt otroligt ointressant.

Jag är inte ett dugg imponerad av HD4870X2, och ännu en idiotisk macklösning av Nvidia som svar känns som alltid minst lika malplacerad och stressad. Finslipa tekniken som finns, få den att bli effektivare per effekt, banta ned den... att bara lägga flera brädor och kretsar på en bräda blir ju bara korkad, dyrt och effekthungrigt.

Exakt.

Så länge det inte kommer ett dual-gpu-kort med en gemensam framebuffer så tycker jag man kan slänga resten i malpåsen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nvidia's die size är runt 496mm2. Ta det gånger 2 och du får 992mm2. Medans AMD's die size är 234mm2 (*2=468).

234*4 = 936mm2.. AMD kan alltså trycka dit 4 gpu's på samma PCB och få runt samma kostnad som Nvidia.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Alltså.. Kommer sluka fett med ström när man kör SLI med dom här!

Får fixa en solpanel som nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nvidia's die size är runt 496mm2. Ta det gånger 2 och du får 992mm2. Medans AMD's die size är 234mm2 (*2=468).

234*4 = 936mm2.. AMD kan alltså trycka dit 4 gpu's på samma PCB och få runt samma kostnad som Nvidia.

Eftersom ingen vet hur mycket tillverkningsprocess kostar för RV770 eller GT200b så är din slutsatts ogenomtänkt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

men inte kan väl HD4870 vara så dålig att man måste köpa en GTX295?

kanske om mna hade kört I7X58 osv.

men det jag har idag må klara av nästa års spel också ganksa bra om inte perfekt.
Sedan kan jag alltid smacka in en HD4870 till och köra Crossfire.

annars så kan detta kort vara riktigt bra, men saknaden av DX11 får mig att tveka,först köpa detta för att sedan få det svårt att sälja när DX11 kommer.
Visst kanske långtänkt men i data branche, kan det behövas

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Argumentet att testerna inte riktigt visar rätt (pro Amd) på grund av att xfire in fungerar i många spel och när drivrutin släpps om nån månad går Ati kanon i spelet, finner jag lite roande. Många av dessa spel har varit ute flera månader.

Sitter man på sin 30" 2650x 1600 eller nåt så vill man ju knappast vänta ett par månader efter spelets release för att kunna spela det. Därför ger jag alltid fördel Nvidia när det gäller x2 lösningar. Konstigt att Ati baserar sin teknik på x2 men inte klarar av att leverera drivrutiner. Dom måste tillåta egna spelprofiler som nvidia!

Men enkelkort är det fördel Ati. X2 ligger ju duktigt nära 295 i prestanda när det fungerar, vilket är imponerande. Men...

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tycker att både grafikkortsmarknaden och spelmarknaden borde bromsa in lite och sluta pumpa upp grafiken varje månad.

Är alldeles för stor hype kring grafik, spelföretagen borde satsa mer på story/handling/längd och ATi/Nvidia borde fokusera mer på att göra strömsnålare kort och arbeta hårdare med nyare teknik.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jontalinen
Tycker att både grafikkortsmarknaden och spelmarknaden borde bromsa in lite och sluta pumpa upp grafiken varje månad.

Är alldeles för stor hype kring grafik, spelföretagen borde satsa mer på story/handling/längd och ATi/Nvidia borde fokusera mer på att göra strömsnålare kort och arbeta hårdare med nyare teknik.

+1

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nvidia's die size är runt 496mm2. Ta det gånger 2 och du får 992mm2. Medans AMD's die size är 234mm2 (*2=468).

234*4 = 936mm2.. AMD kan alltså trycka dit 4 gpu's på samma PCB och få runt samma kostnad som Nvidia.

då utgår du från att tillverkningen kostar precis samma?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
[B] Vi är inte vänner så dina småaktiga härskartekniker kan du använda på någon annan. En produktsvärde är ALLTID knutet till sitt pris. Ingeting är bättre än kostnaden i relation till andra produkter.

Du kommenterade Pingvins kommentar om att han ansåg det bra att priserna sjönk på HD4870x2. Ju mer kortet sjunker desto bättre blir det i förhållande till konkurrenterna, förutsatt att inte även de sänker priset.

Om ett HD4870x2 kostar 4000:- och ett GTX 295 kostar 5000:- och det presterar generellt runt 15% bättre, så kostar alltså 15% mer prestanda 25% mer i rena kronor.

Han citerar en kommentar av en annan människa som högst troligen har yttrat den i humoristiskt syfte, men lycka till med processen.

Så alla som inte är vänner till en, är ovänner?

Sen så blir inte kortet bättre om det blir billigare, bara mer prisvärd.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kul att Nvidia kommer med ett nytt kort, men kommer nog inte att sälja i några jätte serier. Prestandakronan tar de nog ett tag.

Samtigit kommer nog AMD men ett nytt kort som vi kommer att läsa om presis innan detta kort kommer, så har vi återigen diskussionen vilket kort som är snabbast. Bla bla bla.

Men snart kommer ju helt nya teknikter vilket känns mycket viktigare än vilket kort som är snabbast i någon månad

GTX 300 ...GDDR 5 med dx 11 det vore nåt

eller RV800 med dx 11.

dvs jag väntar hellre och köper ett prisvärt kort eller 2 st innan jag satsar på dessa dyra kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Eftersom ingen vet hur mycket tillverkningsprocess kostar för RV770 eller GT200b så är din slutsatts ogenomtänkt.

Den är verkligen inte ogenomtänkt, då det baseras på samma process hos TSMC. Dessutom är yielden högre på RV770. Det han dock inte skrev var om han syftade på 65nm nVidia GPU'erna eller om det var dom senare tillverkade på 55nm. Det är tyvärr illa för nVidia kostnadsmässigt nu och kommer vara ett tag till. Dom måste sluta med stora monolitiska grafikprocessorer, och speciellt när dom ligger efter i processövergångarna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Värmen?

Nog för att jag gillar ATI mer, men man blir faktiskt sugen. Men priset kommer avgöra om jag kommer att skaffa en eller inte. Med tanke på att den kommer kosta 499 dollar så gissar jag att den landar på 5000-5500 svenska riksdaler. Saftigt.

Jag väntar när ATI sänker priserna...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
då utgår du från att tillverkningen kostar precis samma?

Han har naturligtvis fel, felfrekvensen ökar med typ kvadraten när du ökar storleken så antagligen kan Ati peta dit 6 för samma pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730