Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

komvuxbetyg

Hej,

Jag har inte behörighet att läsa det programmet jag vill. Jag har inte läst Kemi B och Biologi B, så dessa måste jag läsa på komvux.

Min fråga är om betyget från komvux kan räknas in i ens gymnasiesnitt.

Tex om Kemi B är 100 p och jag får MVG i det; kan jag då ersätta det med en annan kurs jag läste i gymnasiet på 100 p som jag fick G i och så sätt höja mitt gymnasiesnitt?

Intel 4670K@4.4GHz|Asus Z87M-PLUS|MSI GTX970|Crucial Ballistix Sport 2x4 GB|Fractal Design Arc Mini R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Jag skulle tro att man kan göra så, ett tag till iaf. Saxat från Syoguiden:

Citat:

OBS! Fram till och med antagningen till högskolan höstterminen 2010 kommer betyg som lästs upp på komvux att räknas in i ditt jämförelsetal som vilket betyg som helst. Men från och med antagningen höstterminen 2010 kommer sökande som kompletterat sina betyg att få söka till högskolan i en speciell urvalsgrupp. I praktiken kommer det att gynna sökande som har bra betyg direkt från gymnasiet utan att ha kompletterat på komvux.

Så länge du kommer upp i den minsta totalpoängen som krävs för ett slutbetyg, vad är det, 2350 p eller nåt, så kan du nog plocka russinen ur kakan så att säga för ett bra jämförelsetal. Fram till antagningen HT 10, då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Tack för hjälpen. Med andra kan man inte läsa upp kurser, men man kan läsa nya för att höja snittet.

Intel 4670K@4.4GHz|Asus Z87M-PLUS|MSI GTX970|Crucial Ballistix Sport 2x4 GB|Fractal Design Arc Mini R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Tack för hjälpen. Med andra kan man inte läsa upp kurser, men man kan läsa nya för att höja snittet.

Vad jag förstod på min SYV så kommer du även då att hamna i en separat kö med andra från komvux. Från 2010 då alltså. Men jag kan ju ha fel, du bör kolla upp det 100% så du inte gör något dumt först.

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!