Är Psykologutbildningen berättigad att använda KIs lokaler?

Permalänk

Är Psykologutbildningen berättigad att använda KIs lokaler?

Hej!
Jag kollade Karolinska Institutets hemsida och upptäckte att de har en Psykologutbildning. Detta träffar mig som väldigt udda. Jag känner att man måste utbilda klinisk personal på KI och inte kvackare.

Här ska vi få se på utbildningsbeskrivningen från KIs sida.

Citat:

En psykolog är expert på människans beteende och mentala processer. Som psykolog har du möjlighet att självständigt arbeta med utredning och behandling av människors psykologiska problem. En annan del är utbildning, rådgivning och förebyggande hälsoarbete.
Psykologi är vetenskapen om människans beteende, upplevelser, tankar och känslor. Många av de frågor som psykologin vill besvara har följt människan under lång tid: Hur skapar vi genom våra sinnen en bild av världen? Hur ska man leva för att må bra? Hur påverkas beteendet av arv och miljö? Hur kan man minska våld och aggression?

Psykologins vetenskapliga metoder har utvecklats mycket snabbt, speciellt i gränsområdet till biologi och medicin. Ökad kunskap om hjärnan har skapat nya förutsättningar för att förstå oss själva och vår plats i världen.

Psykologprogrammet på Karolinska Institutet är en generalistutbildning med profilering mot hälso- och sjukvård. Genom att utbildningen ges på ett medicinskt universitet kommer du att kunna knyta kontakter med andra yrkesgrupper inom vården.

Utbildningens första tre år ger grunderna i psykologi förankrade i biomedicin och neurovetenskap. Här träffar du psykologer med vitt skilda arbetsuppgifter. Under den senare delen av utbildningen ligger fokus på de kliniska tillämpningarna av psykologi, bland annat testmetodik och psykoterapi. Praktik och examensarbete avslutar psykologprogrammet.

Arbetsområden
Psykologer arbetar inom en rad olika samhällssektorer och möter människor i utbildning, i arbetslivet, inom vård och omsorg. Många psykologer arbetar med förebyggande, utredande, stödjande och behandlande insatser för barn, ungdomar och vuxna inom psykiatri och social omsorg. Andra gör insatser för enskilda eller för arbetsgrupper i organisationer som behöver stöd för utveckling av verksamheten.

Särskild behörighet
Ma B, Sh A med lägst betyget Godkänd/3.

Vad tycker du? Är psykologerna värda att ta ifrån de kliniska studenterna deras lokaler och därmed också utbildningsplatser?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant punkt du tar upp här!
Psykologer är förvisso viktiga, frågan är varför de tar bort platser från KI i syfte att ge psykologer dessa platser. Givetvis är det väl en pengafråga, sedan huruvida psykologer är vetenskapliga eller ej är ju en fråga som ligger några nivåer över mina kunskaper om deras utbildning. En personlig uppfattning är dock att det är en del, kanske inte kvacksalveri, men däremot en hel del subjektivitet och personliga uppfattning från deras sida. Detta utifrån det lilla jag haft med dem att göra.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Först en följdfråga. Utesluter verkligen denna utbildning andra utbildningar? Dvs om denna utbildning inte fanns, skulle då andra utbildningar verkligen företas i dessa lokaler?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det där låter ju faktiskt riktigt bra, "Utbildningens första tre år ger grunderna i psykologi förankrade i biomedicin och neurovetenskap". Inte alltid sånt händer! Psykologer behöver definitivt ha en hård förankring till vetenskapen (något inte alla har).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det där låter ju faktiskt riktigt bra, "Utbildningens första tre år ger grunderna i psykologi förankrade i biomedicin och neurovetenskap". Inte alltid sånt händer! Psykologer behöver definitivt ha en hård förankring till vetenskapen (något inte alla har).

Anledning till att det skulle vara bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Anledning till att det skulle vara bra?

Så vi inte utbildar enbart psykoterapeuter och andra halvmesyrer
Jag anar att du har lite sné syn på psykologer och psykologernas utbildningar.
I dare you att sätta dig in i vad en psykolog gör för något och hur de idag arbetar.

Sen intressant att du tar just KI som exempel. KI har märkligt nog en oskön inställning till interna konkurrerande avdelningar och personal, om jag får tro en källa som tidigare var på plats. Någon som vet bättre om detta?

Sen är det _bra_ och _viktigt_ att psykologutbildningen får nära kontakt med övriga vården.
Fick jag bestämma hade jag buntat ihop allt som har med vårdutbildning samt vårdpraktik att göra i samma lokaler. Finns inget värre än isolerade avdelningar/personal inom vården, usch!

Om man vill se kvackare inom vården ska man besöka en liten orts enda vårdavdelning, den som inte har någon vidare kontakt med omvärlden sedan snart 30 år tillbaka och där personalen snart ska gå i pension, allihopa. Varit med om detta, ville avliva allt och alla som jobbade där, för en bättre värld.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Finns värre saker att klaga på... när man ser kurser som tex: "Bollen i skolan" 5p, LKCA72 på Liu funderar man på vad de egentligen syslar med på lärarutbildningen..
Roliga är att av 105 examinationer så har enbart 10 blivit underkända, och det var vid ett examenstillfälle, vid de övriga 25 examenstillfällena har alla blivit godkända..

Kanske inte så konstigt att de höll på att förlora examineringsrätten för lärare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Så vi inte utbildar enbart psykoterapeuter och andra halvmesyrer
Jag anar att du har lite sné syn på psykologer och psykologernas utbildningar.
I dare you att sätta dig in i vad en psykolog gör för något och hur de idag arbetar.

Sen intressant att du tar just KI som exempel. KI har märkligt nog en oskön inställning till interna konkurrerande avdelningar och personal, om jag får tro en källa som tidigare var på plats. Någon som vet bättre om detta?

Sen är det _bra_ och _viktigt_ att psykologutbildningen får nära kontakt med övriga vården.
Fick jag bestämma hade jag buntat ihop allt som har med vårdutbildning samt vårdpraktik att göra i samma lokaler. Finns inget värre än isolerade avdelningar/personal inom vården, usch!

Om man vill se kvackare inom vården ska man besöka en liten orts enda vårdavdelning, den som inte har någon vidare kontakt med omvärlden sedan snart 30 år tillbaka och där personalen snart ska gå i pension, allihopa. Varit med om detta, ville avliva allt och alla som jobbade där, för en bättre värld.

Vad en psykolog ska kunna göra är att snacka.
Vafan spelar det för roll att en psykolog har sina begränsade kunskaper av att man just nu tror att den vänstra hjärnhalvan ansvarar för matematik och logik?
Det intressanta med din post är att du i princip inte ens svarade på min fråga, utan lullade runt den. Typisk egenskap som en psykologi ska besitta!
Ge mig lite mer kött på benen i dina argument. Vi försöker trots allt föra en diskussion här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Finns värre saker att klaga på... när man ser kurser som tex: "Bollen i skolan" 5p, LKCA72 på Liu funderar man på vad de egentligen syslar med på lärarutbildningen..
Roliga är att av 105 examinationer så har enbart 10 blivit underkända, och det var vid ett examenstillfälle, vid de övriga 25 examenstillfällena har alla blivit godkända..

Kanske inte så konstigt att de höll på att förlora examineringsrätten för lärare..

Ja, det ser märkligt ut. Sen ska man tänka på att den kursen antagligen är till för de som går lärarutbildning, antagligen inriktning idrott och hälsa. Således till för de som kan relatera till sin hela utbildning.
Att den är fristående kurs kan ses som att man vill fiska elever, ungefär som teknologer går grundkurs i knyppling för att få ihop poäng och få en timme över till att läsa ikapp inför tentor. Eller för att sova..
It's a shame, y.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Vad en psykolog ska kunna göra är att snacka.
Vafan spelar det för roll att en psykolog har sina begränsade kunskaper av att man just nu tror att den vänstra hjärnhalvan ansvarar för matematik och logik?
Det intressanta med din post är att du i princip inte ens svarade på min fråga, utan lullade runt den. Typisk egenskap som en psykologi ska besitta!
Ge mig lite mer kött på benen i dina argument. Vi försöker trots allt föra en diskussion här.

Citat:

Vad tycker du? Är psykologerna värda att ta ifrån de kliniska studenterna deras lokaler och därmed också utbildningsplatser?

Ja.

Det handlar mindre om att psykologer är kvackare som snor dyrbar utbildningsplats av riktiga läkare än att det handlar om att psykologer och läkare är tänkta ha ett nära samarbete redan från början, samt förståelse för varandras arbete, då det visar sig vara en fördel ute i samhället. Effektivare, billigare, säkrare.
Dagens psykologer måste genomgå utbildning inom områden som nuddar vid och direkt skjuter in i en läkares utbildning. Vår moderna vårdplan kräver det, inget automatiskt ont med det.

Btw, varför så intresserad av KI? Intresserad av att börja studera där?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Vad en psykolog ska kunna göra är att snacka.
Vafan spelar det för roll att en psykolog har sina begränsade kunskaper av att man just nu tror att den vänstra hjärnhalvan ansvarar för matematik och logik?
Det intressanta med din post är att du i princip inte ens svarade på min fråga, utan lullade runt den. Typisk egenskap som en psykologi ska besitta!
Ge mig lite mer kött på benen i dina argument. Vi försöker trots allt föra en diskussion här.

Jag vet inte om någon som inte vet skillnaden mellan en psykolog och en terapeut bör diskutera huruvida de bör få inneha en lokal eller ej, speciellt som du uppenbarligen inte har den minsta aning om vad psykologi är för något.

Nåja, enligt devisen "Ignorance is bliss" så är du iallafall väldigt lycklig.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Vad en psykolog ska kunna göra är att snacka.
Vafan spelar det för roll att en psykolog har sina begränsade kunskaper av att man just nu tror att den vänstra hjärnhalvan ansvarar för matematik och logik?

Och genom att skriva det där avslöjar du att du inte ens vet vad en psykolog arbetar med.

Dessutom kan du inte vara vidare påläst om vad som är verksamt inom behandlig av psykiatrisk sjukdom om du kallar psykologer för kvackare. Läs på, så kan vi ha en debatt sen.

Permalänk

Känns mer som att folk här inne måste lära sig skillnad på psykologer, psykoterapeuter och psykiatriker.

Kan ni nu utan att försöka smutskasta mig förklara varför ni tycker att det är så viktigt att utbildningen ska utföras på KI och inte förslagsvis SU?

Jag har ingen bestämd åsikt i frågan. Därför sätter jag upp denna debatt.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på är att de kallar psykologi för en vetenskap. Det är det fan inte och en skola av sådan smak borde inte påstå det eller kanske ens ha en sådan utbildning. Jag säger dock inte att psykologer inte behövs i ett samhälle a la Sverige

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Känns mer som att folk här inne måste lära sig skillnad på psykologer, psykoterapeuter och psykiatriker.

Kan ni nu utan att försöka smutskasta mig förklara varför ni tycker att det är så viktigt att utbildningen ska utföras på KI och inte förslagsvis SU?

Jag har ingen bestämd åsikt i frågan. Därför sätter jag upp denna debatt.

För att de måste agera tillsammans med bland annat psykiatriker? Psykologer måste ju lära sig vilka patienter som behöver gå till en psykiatriker för att få medicinsk hjälp osv. Tanken är ju att ett samspel skall uppstå. Sen tror jag föga att de snor platser från andra program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Det jag stör mig på är att de kallar psykologi för en vetenskap. Det är det fan inte och en skola av sådan smak borde inte påstå det eller kanske ens ha en sådan utbildning. Jag säger dock inte att psykologer inte behövs i ett samhälle a la Sverige

Varför skulle det inte vara en vetenskap?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Känns mer som att folk här inne måste lära sig skillnad på psykologer, psykoterapeuter och psykiatriker.

Kan ni nu utan att försöka smutskasta mig förklara varför ni tycker att det är så viktigt att utbildningen ska utföras på KI och inte förslagsvis SU?

Jag har ingen bestämd åsikt i frågan. Därför sätter jag upp denna debatt.

Det är inte att smutskasta när man påpekar felaktigheter i din grundförståelse av frågan. Uppenbarligen är det du som inte kan skillnaden mellan olika proffesioner. Ett exempel på detta är att du tror att psykologer enbart behöver kunna prata, och inte kunna neurologi. Innan hjärnavbildningen blev så sofistikerad som den är idag var det ofta en neuropsykolog som med hjälp av olika testbatterier i möjligaste mån lokaliserade traumatiska hjärnskador, och fortfarande delvis gör det.

Svaret på varför det är en vettig idé att utbildningen hålls på ki är förstås för att de flesta psykologer arbetar i någon sorts klinisk verksamhet och därmed behöver en grundförståelse för vad de andra teammedlemmarna kan och inte kan, samt samordningsvinster på kurser som är lika varandra.

Ogge:

Citat:

Det jag stör mig på är att de kallar psykologi för en vetenskap. Det är det fan inte och en skola av sådan smak borde inte påstå det eller kanske ens ha en sådan utbildning.

Av vilken anledning är inte psykologi en vetenskap? Vad är det som förhindrar att man vetenskapligt studerar människans beteende och sinne?
Kraven på förståelse för vetenskaplig metod är bra mycket högre på psykologprogrammen än vad som är fallet på t ex KTH eller inom statsvetenskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
För att de måste agera tillsammans med bland annat psykiatriker? Psykologer måste ju lära sig vilka patienter som behöver gå till en psykiatriker för att få medicinsk hjälp osv. Tanken är ju att ett samspel skall uppstå. Sen tror jag föga att de snor platser från andra program.

Varför skulle det inte vara en vetenskap?

Varför skulle det? Nu vet jag inte vilken vetenskapsteori du går efter men den hypotetisk-deduktiva modellen brukar fungera

1. Att formulera en eller flera hypoteser.
2. Att härleda konsekvenser som logiskt måste följa av hypotesen eller hypoteserna (beteckningen hypotetisk-deduktiv syftar här på deduktiv härledning av konsekvenser ur den givna hypotesen).
3. Att undersöka om dessa konsekvenser stämmer överens med verkligheten.
*

Psykologi är bara en massa steg 1 om och om igen. Ibland kan steg 2 infalla men då är det inte menat utan snarare en slump. Tror faktiskt ingen påstår att psykologi är en vetenskap, inte ens psykologer själva. Psykiatri har däremot en mer vetenskaplig betingning.

* Just denna modell kanske inte är den absolut bästa men valde att använda Svenska wikipedia istället för Engelska, lite risky.

EDIT: Måste erkänna att en del psykologi är ren vetenskap. Men för att psykologi ska kallas vetenskap måste hela läran kräva en vetenskaplig "verifiering", något som psykologin idag inte gör.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Varför skulle det? Nu vet jag inte vilken vetenskapsteori du går efter men den hypotetisk-deduktiva modellen brukar fungera

1. Att formulera en eller flera hypoteser.
2. Att härleda konsekvenser som logiskt måste följa av hypotesen eller hypoteserna (beteckningen hypotetisk-deduktiv syftar här på deduktiv härledning av konsekvenser ur den givna hypotesen).
3. Att undersöka om dessa konsekvenser stämmer överens med verkligheten.
*

Psykologi är bara en massa steg 1 om och om igen. Ibland kan steg 2 infalla men då är det inte menat utan snarare en slump. Tror faktiskt ingen påstår att psykologi är en vetenskap, inte ens psykologer själva. Psykiatri har däremot en mer vetenskaplig betingning.

* Just denna modell kanske inte är den absolut bästa men valde att använda Svenska wikipedia istället för Engelska, lite risky.

Testa att läsa in lite mer, klicka på Humaniora länken från Vetenskap på wiki.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora

"Till humanvetenskaperna räknas dessa samt även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. "

Och nej, psykologi är inte massa steg 1 om och om igen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Testa att läsa in lite mer, klicka på Humaniora länken från Vetenskap på wiki.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora

"Till humanvetenskaperna räknas dessa samt även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. "

Och nej, psykologi är inte massa steg 1 om och om igen.

Diskussionen kanske snarare ligger kring om man ska kalla humaniora för vetenskap. Dock saknar psykologin den logik som krävs för steg 2. Psykologin är komplex och ofärdig. När den knyter an där neurologin och psykiatrin tar slut kan vi börja diskutera men nu är den ju bara rotad i teorier.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Diskussionen kanske snarare ligger kring om man ska kalla humaniora för vetenskap. Dock saknar psykologin den logik som krävs för steg 2. Psykologin är komplex och ofärdig. När den knyter an där neurologin och psykiatrin tar slut kan vi börja diskutera men nu är den ju bara rotad i teorier.

Som sagt klassas Humaniora som vetenskap, står ju t.o.m i den artikeln på wiki som du använde som källa. Sen vad du tycker är irrelevant för hur standarden är satt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Kurserna man läser ser ju verkligen ut att behöva ta plats på en naturvetenskaplig facilitet. NOT

Experimentell psykologi (15hp)
Grundläggande biologi (7,5hp)
Introduktion till psykologi (7,5hp)
Kognitiva processer (15 hp)
Socialpsykologi (15hp)
Differentiell psykologi (15 högskolepoäng)
Utvecklingspsykologi (15 högskolepoäng)
Hälsopsykologi (7,5 högskolepoäng)
Klinisk psykologi 1 (22,5 högskolepoäng)
Preklinisk integration (4,5 högskolepoäng)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Kurserna man läser ser ju verkligen ut att behöva ta plats på en naturvetenskaplig facilitet. NOT

Experimentell psykologi (15hp)
Grundläggande biologi (7,5hp)
Introduktion till psykologi (7,5hp)
Kognitiva processer (15 hp)
Socialpsykologi (15hp)
Differentiell psykologi (15 högskolepoäng)
Utvecklingspsykologi (15 högskolepoäng)
Hälsopsykologi (7,5 högskolepoäng)
Klinisk psykologi 1 (22,5 högskolepoäng)
Preklinisk integration (4,5 högskolepoäng)

Varför inte? Om de flyttade till SU skulle knappast fler utbildas på något annat program, och det finns ju faktiskt fördelar med att försöka integrera psykologer med psykiatriker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt klassas Humaniora som vetenskap, står ju t.o.m i den artikeln på wiki som du använde som källa. Sen vad du tycker är irrelevant för hur standarden är satt.

Att psykologi räknas till vetenskap gör inte själva psykologin till vetenskap.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Att psykologi räknas till vetenskap gör inte själva psykologin till vetenskap.

Wut? Vad har du druckit? Psykologi är en beteendevetenskap, lika mycket vetenskap som annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Wut? Vad har du druckit? Psykologi är en beteendevetenskap, lika mycket vetenskap som annat.

Uppfyller psykologin de krav vetenskap ställer, det är det som är frågan. Det är en ytterst liten del som gör det.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Jag finner det svårt att ta den här tråden på allvar då de personer som är negativt inställda till saken är vad som inom den psykologiska vetenskapen brukar beskrivas som "Bad shit bonkers!".

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd

Angående frågans ursprungsfråga så ser jag inga problem med att en psykologutbildning får hålla till på KI, och av det lilla jag sett av den (dvs det som står i tråden) verkar det vara en bra psykologutbildning.

Jag kan håller dock med oggee lite med att arbetet i psykologi genom historien inte ens varit i närheten av lika rigoröst som den i den rena naturvetenskapen. Vilket lett till en hel del tokerier, just av den anledning som oggee nämner, kraven på hypoteser i psykologi har varit rätt lama (det gäller all humaniora) och har därför inte kunnat sortera bort de hypoteser som inte stämmer.
Jag skulle tro att orsaken är problemet med att en hel del data kommer från ett subjekt och därför är svårt att kvantifiera och verifiera.
Men att man kan bedriva "bra psykologi" (som i riktig rigorös vetenskap) tycker jag inte att det råder någon tvekan om.
En hel del motstridighet från humanioras håll tycker jag dock att man märker när det gäller mer interndisciplinära grenar som evolutionspsykologi, neuropsykologi etc. Det tycker jag är lite fjantigt då det faktiskt är från dessa hållen som svaren på varför det är som det är kommer att komma, det är inte helt orimligt att svar (eller delsvar) på dessa frågor kommer ge oss ökad förståelse för hur det faktiskt är (dvs svar i ren psykologi).

Frågan hur vida psykologin (och samtalsterapi) kanske får ta på sig en orimligt stor roll i tillfrisknandet av psykiskt sjuka kan ju också tas upp. Här tror jag att psykiatrin borde ha en större roll och att detta kommer gälla ännu mer i framtiden i takt med att psykiatriska läkemedel blir bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Uppfyller psykologin de krav vetenskap ställer, det är det som är frågan. Det är en ytterst liten del som gör det.

I dagsläget uppfyller dem det till viss del ja. Visst finns det strunt där med, men det finns inom alla vetenskaper. Men att det skulle vara omöjligt att driva psykologi som vetenskap är ju fel, sen att det inte alltid görs det är ju en annan femma. Tycker Haricots beskrev det hela rätt bra, det har inte alltid bedrivits vetenskapligt, men idag finns det fällt som gör det, samt att det går att göra inom fler.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har inte KI ganska gott om lokaler? Jag jobbar iof bara em->kväll där och det känns ju inte precis som att det är fullbokat.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Den här tråden saknar verklighetsförankring.

Man får inte fler läkarstudenter bara för att man drar ner på antalet psykologstudenter som studerar vid de förstnämndas lokaler. Antalet som får utbildas styrs inte av antalet lediga platser som universitetet har, utan på antalet som högskoleverket tilldelat dem baserat på tillgång till professorer, lektorer, föreläsande läkare, tillgång till praktiska moment smat handledning för dessa etc etc etc.

KI har fyllt de platser de har fått tilldelade, så enkelt är det. Det har alla andra studieorter med.

En annan sak. Psykologi är inte kvackare per automatik bara för att dess förankring i vetenskapen. Alltför många människor runt om i världen får psykologiskt hjälp och att påstå att psykologer är kvackare är att påstå att alla dessa människor bullshittar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Den här tråden saknar verklighetsförankring.

Man får inte fler läkarstudenter bara för att man drar ner på antalet psykologstudenter som studerar vid de förstnämndas lokaler. Antalet som får utbildas styrs inte av antalet lediga platser som universitetet har, utan på antalet som högskoleverket tilldelat dem baserat på tillgång till professorer, lektorer, föreläsande läkare, tillgång till praktiska moment smat handledning för dessa etc etc etc.

KI har fyllt de platser de har fått tilldelade, så enkelt är det. Det har alla andra studieorter med.

En annan sak. Psykologi är inte kvackare per automatik bara för att dess förankring i vetenskapen. Alltför många människor runt om i världen får psykologiskt hjälp och att påstå att psykologer är kvackare är att påstå att alla dessa människor bullshittar.

TS kanske är scientolog?