Nytt problem med Seagate 7200.11

Permalänk
Medlem

Min 500gigare dog efter 2,5 månad väntar på en ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
En bekants 500gb 7200.11 slutade bara fungera så att den helt enkelt inte hittas av datorn. Helt utan förvarning. Han körde Windows XP är jag nästan helt säkert på...

Okej... men vilken sorts diskkontroller körde han disken på? Moderkortets inbyggda? Och isåfall, vilket chipset hade han? Körde han disken i sata 1 eller sata 2 läge? Det kan ju vara så att detta är ett problem som endast orsakas av vissa hård och mjukvarukombinationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för nyhetstipset, jag som faktiskt är i behov av nya hårddiskar.
Ska undvika Seagate modell 7200.11

Permalänk
Medlem

Finns det nya firmwares till de ännu? Sitter på en fin 500 som passar in på rätt nummer och firmware:)
Har ju börjat föra över saker till den men skulle ju gärna flasha up den om det finns möjlighet.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Har två st 1.5TB diskar som fungerar utan problem, har dom för lagring. Dock har dom ett högt klick som jag är lite orolig för då jag startar upp dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
En bekants 500gb 7200.11 slutade bara fungera så att den helt enkelt inte hittas av datorn. Helt utan förvarning. Han körde Windows XP är jag nästan helt säkert på...

Samma här.. Disken fungerade helt perfekt på kvällen när jag stängde av datorn och på morgonen när jag startade datorn igen hittades inte disken i bios. Den varvade upp normalt utan missljud och ingenting, men helt omöjlig att hitta. Skittråkigt.. har fått en ny av dustin som beter sig lite småskumt.. Den hackar upp sig och står och tuggar då och då och fryser datorn.. inget vidare skoj.. Nu har jag en disk som fungerar, men väldigt dåligt.. Inte så kul att använda den disken tills den går sönder.. Men har svårt att tro att den går på garanti än.. Den passerar SMART-kontroller..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Okej jag har tittar runt lite i olika trådar och det behöver inte vara något firmwareproblem, det kan mycket väl vara ett mekaniskt fel i botten. Vid så höga datatätheter som idag är det betydligt högre mekaniska krav än vad det var för bara några år sedan. Kör seatools tester på era diskar och se om de klarar sig.

Permalänk
Medlem

"Kör seatools tester på era diskar och se om de klarar sig."

Jag får BSOD om jag kör det på den disken :/

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Jag hade en maxtor diamondmax 10 på 300gb förra året,den dog efter en månad,kontrollerkortet var stekhett efter kraschen så man brände sig nästan när man kände på det,det var ingen höjdare:-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
"Kör seatools tester på era diskar och se om de klarar sig."

Jag får BSOD om jag kör det på den disken :/

Urk. Det låter oroväckande. Vad händer om du seatools för ms dos? Vad händer om du provar någon annan disk?

Permalänk
Medlem

Tror min 1TB Seagate 7200.11 var inne på sin sista visa igårkväll, då funkade den klockrent och hade gjort i hela 3 månader tills idag när jag slår på datorn som inte hittar något OS och boota ifrån.

Hårddisken syns inte i BIOS heller, har testat i 2 olika system utan resultat så jag antar att den har gått i graven.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
hmm hoppas man inte råkar ut för nått problem sitter ju på två seagate 7200.11 diskar dock är dom på 1TB styck men man vet ju aldrig men den ena har ju iaf funkat fint men den andra låter som en klocka lite då och då vilket är lite oroande men är väl förhoppningsvis inget.

Hej. Jag har också en Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS 32MB med Firmware SD15 (3 månader gammal). Jag upplevde också tickande ljud ibörjan i Vista. Efter jag ändrade i energialternativ i Vista till "stäng aldrig av hårdiskarna" så har det problem helt försvunnit.

Min hårddisk fungerar fortfarande felfritt. Tur man läste om detta problem innan ev krasch. Nu har jag tagit backup på viktiga saker fall i fall.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Seagate 7200.11 1TB ST31000340AS som fungerade felfritt i 2 månader varpå den helt plötsligt inte kunde hittas i datorn. Varken i bios eller i windows. Den startar upp helt utan missljud och kan inte heller hittas i någon av mina andra datorer. Efter att ha läst runt på internet verkar det vara ett väldigt känt problem. Konstigt att dom fortsätter sälja denna hårddisk isåfall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Okej jag har tittar runt lite i olika trådar och det behöver inte vara något firmwareproblem, det kan mycket väl vara ett mekaniskt fel i botten. Vid så höga datatätheter som idag är det betydligt högre mekaniska krav än vad det var för bara några år sedan. Kör seatools tester på era diskar och se om de klarar sig.

När jag kör seatools på min dator så failar varenda hårddisk jag har på S.M.A.R.T-testet.. Måste vara någon form av programmeringsfel på seatools. Har sett fler människor som har detta problem, alltså att varenda hårddisk i datorn inte passerar testet..
Står bara "SMART - FAIL" när man kör det testet.

Vad jag förstått så märks det ofta inte något via SMART när hårddiskar i 7200.11-serien är på väg att dö. De bara tvärdör utan någon form av indikering från S.M.A.R.T vilket gör dem lite halvt livsfarliga. Jag vågar inte lagra något på min disk iallafall.. Inget värdefullt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

nu blev man ju jätteorolig här..
köpte två seagate när min gamla disk kraschade...

wtf..ska man behöva köpa två nya och lägga ut en massa pengar helt i onödan bara för det här..

(dom är väl på 500 gb o en som är på 160 gb..
fast iofs står det 700.10 på iallafall den ena..

peppar peppar!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Angåend Seagate Hårddisk

Min Polare köpte en seagate hårddisk för nån månad sen 500GB 7200.11 SD 15 Firmware

nån som vet när det skulle komma ut en ny firmware eller måste han skicka in hårddisken till seagate -_- ?

Permalänk

Re: Angåend Seagate Hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
Min Polare köpte en seagate hårddisk för nån månad sen 500GB 7200.11 SD 15 Firmware

nån som vet när det skulle komma ut en ny firmware eller måste han skicka in hårddisken till seagate -_- ?

En liten ljusning möjligtvis. Jag vet dock inte om Seagate själv bekräftat det.
http://techreport.com/discussions.x/16246

Firmware (PÅ EGEN RISK ! Vet inte om de är officiella ännu)

ST3500320AS, ST3640330AS, ST3750330AS, ST31000340AS [207951]

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS [207957]

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Update, 2009-01-20:

Seagate borde fan hängas ut ordentligt i medierna. Nu har det tagit bort sina firmware ovan efter rapporter att de krashat en del diskar som fortfarande fungerade. Nu kan de inte hittas i bios.

Äventyret går att följa här:

http://forums.seagate.com/stx/board/message?board.id=ata_driv...

Update, 2009-01-22:

Jag flashade min modell ST31000340AS till firmware SD1A med gott resultat efter de lagt ut en ny uppdaterad firmware. SMART-test går igenom. Ser ok ut i HD Tune.

Update, 2009-03-01:

Nu dog min disk. Jag har kontaktat Seagate och avvaktar svar. Min disk har alltså dött trots ny SD1A firmware. Jag hann inte ta ny backup innan krasch. Jag fick inga varningar och disken fungerade helt perfekt både före och efter firmware uppgradering.

I applied SD1A http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?... to my

Model: ST31000340AS, Serial: 9QJ1Q4LJ, Firmware: SD15

It worked fine but, after I have used it for some weeks I get the following message when I boot my computer

"Harddisk failure is imminent. Please back up your disk and have it replaced"

When CHKDSK runs it stops and I cannt access my data om my 1 TB drive. I have important things on my drive.

What should I do? I need data recovery and money back.

I have now tried everything I can do. When I try to reinstall Vista it hangs. When I try to scan the disk (CHKDSK) for error it hangs (tried 20 times). I cannot access the disk in my other OS (I have dual boot). About 500 GB important data is just gone :smileysad:
I cannot scan the disk with Seatools because the OS will not find the disk.
There must be another generic error with these drives than just with the firmware issues.
I can only access the drive with DOS Seatools. Both short and long test fails. The errors cannot be repaired.

Permalänk
Medlem

Laddat ner dessa och kommer lägga in dom direkt och då jag har två Seagate ST3500320AS så börjar jag med den första och går det bra så tar man nästa.

Edit:Note: This file has been temporarily taken offline as of Jan 19, 2008 8PM CST for validation

Nähä och det säger dom nu när mina två diskar är oåtkomliga ifrån diskräddningsprogram och bootar inte? Dom går att se i uppdateringsprogramet för FW så jag har mailat Seagate om att om möjligt få SD15 sänt till mig.

Så det var ingen succe direkt för mig och nu sitter jag med en 250Gb för tillfället men har beställt en 1TB Samsung från Inet som förhoppningsvis kommer i övermorgon.

Det lustiga var också det att jag lade in en backup ifrån en image men det funkade inte heller att använda sig av och det brukar det annars göra oavsett vilket märke och storlek det är på hd bara det får plats på den.

Ingen mer Seagate för mig iaf.

Permalänk
Medlem

har en ST31000340AS med Firmware SD15 den har redan börjat klicka lite då och då men ännu funkar den. har börjat rädda lite av det jag har på den. har även kontaktat seagate om det får se vad dom säger är andra hårddisken nu första var död redan när jag fick den.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Seagate ska komma ut med en ny firmware i slutet av veckan för som sagt den dom släppte innan är indragen pga att den inte funkade så bra som du ser i mitt förra inlägg.

Så vänta några dagar så finns den förhoppningsvis för nerladdning igen och vill man så kan man få email när den finns för nerladdning.

Se tidigare inlägg för länk.

Permalänk
Medlem

Om sin hdd redan råkat ut för "kraschen" och försvunnit ur bios?
Hur ska man då kunna göra en firmware uppdate?

Permalänk
Medlem

Om disken inte syns i bios så är det kört och datan är förlorad så då är det RMA som gäller och en ny disk om du vill ha det för du kan även begära att få en disk av annat märke.

Finns företag som kan rekonstruera datan men det kostar ganska mycket så det är mest företag som lämnar in sina diskar.

Permalänk
Medlem

Okej..
Kan man begära att få en ny hdd av samma märke men en annan modell? Det du menar?

När ska man isåfall uppge detta?
Hör seagate av sig när de mottagit hårddisken?

Permalänk
Medlem

Du tar kontakt med säljaren som får fixa detta då jag antar att din disk är <1 år? Säg till redan vid reklamationen att du vill ha en disk av annat märke så bör dom hörsamma din begäran.

Ska du skicka den till Seagate så får du själv stå för portot och det kan bli en slant medan om du vänder dig till säljaren så ska det inte kosta dig någonting alls.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag måste vända mig direkt till seagate. Köpte denna hdd hos datorbutiken.com innan de konkursade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

...Hur ska jag göra?

Det går alltså inte att rädda datan om disken redan har dött?

Permalänk
Medlem

Re: ...Hur ska jag göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GonAce
Det går alltså inte att rädda datan om disken redan har dött?

Det går och Seagate har lovat att data ska räddas men om det gäller oss utanför USA vet jag inte.

Däremot har jag läst om folk som har kunnat rädda hd och nå datan genom att använda sig av nått gränssnitt kommer tyvärr inte ihåg vilket men kolla in på Seagates forum och registrera dig gärna där så får du säkert mer information om vilken hårdvara som behöver köpas in.

Permalänk
Medlem

Om ngn hittar ngn lösning på hur man skulle kunna nå sin data igen får de gärna posta HUR här..

Jag har testat min i ett externt hdd kabinett.. Fungerar icke där

Permalänk

Re: Re: ...Hur ska jag göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Det går och Seagate har lovat att data ska räddas men om det gäller oss utanför USA vet jag inte.

Däremot har jag läst om folk som har kunnat rädda hd och nå datan genom att använda sig av nått gränssnitt kommer tyvärr inte ihåg vilket men kolla in på Seagates forum och registrera dig gärna där så får du säkert mer information om vilken hårdvara som behöver köpas in.

Seagate räddar inte datan gratis. Jag har redan varit i kontakt med dem och de säger att det inte ingår i garantivillkoren, vilket jag kan förstå. De går bara med på utbyte till ny hårddisk. Vänder man sig till butiken med garanti kan man begära ersättningsvara eller pengarna tillbaka.