Ghosting på plasma tv

Permalänk
Medlem

Ghosting på plasma tv

Nu är det såhär för ca: 2 månader sen köpte jag en panasonic 42pz85 från en butik. Efter ca: 3 veckor så började jag uppleva att den ghostade ganska mycket.
Jag ringde då panasonic och pratade med en där, som också efter jag förklart hur jag upplever det, tyckte det lät som att det var för mycket ghosting. Så han rekomenderade mig att ringa min butik. Av min butik fick jag ett tele till en verkstad här i växjö. Jag ringde dom och han som svarade sa att det ska var ghosting på plasmor och att det är JÄTTE vanligt.

Jag struntade i honom och ringde till dom i kalmar istället. Han som jag pratade med där lät bra, och han hade också plasma hemma och ingen ghosting. Jag lämnade då in den i växjö och sa till dom i kalmar skulle hämta den. Efter ca: 1 vecka ringer jag till kalmar och frågar hur det går. Då hade de precis packat upp den och skulle börja kolla. Nu efter att 4 veckor på torsdag så ringer jag igen och får då reda på att han kan inte så någon ghosting alls.

Jag upplever ghostingen som värst när jag byter input källa från t.ex tv till hdmi och det finns ingen siganl på hdmi.n så bilden blir svart då kan jag gå fram till tv.n och nästan läsa vad som stod i input rutan, dom olika man kan välja där. Detta ser jag när det är mörkt i rummet i ett ljust rum syns det inte.

Låter rätt lustigt att jag kan se det så väl och han kan inte se det alls. När jag ser det så har jag kontrasten under 50% och när han testade den sa han att han hade den i 80%. Jag har inte äns vågat köra tv.n i 80% då den gått i ca: 20 timmar när jag lämnade in den.

Jag har pratat med Panasonic men dom verkar inte kunna hjälpa till. Dom föreslår att jag ska ringa min butik, men jag vet inte vad dom ska göra ?
Dom kommer väll gå på vad service stället sa ?
Jag har skrivit lite på prisjakt med och kollat om det är fler än jag som upplever ghosting på denna plasman men det verkar inte vara många alls.

Ska det behöva gå nästan 4 veckor, och att de inte hittar någon fel.
För mig är det ju inte riktigt så att jag behöver kolla länge på tv.n för att kolla om den ghostar eller inte.

Nu vet jag inte vad jag ska göra någon som har något förslag ?
Någon annan som har ghosting/haft och fått hjälp ?
Går det ta kort på ghosting ? så man kanske kan skicka in och visa vad det är jag ser.

Permalänk
Medlem

Det där är helt normalt, huvudsaken är väl att du inte störs av det vid normalt tittande + att det inte är permanent?!
Har en PZ70, lämnar man text-tv i en halvtimma så visst syns texten i upp till ett par minuter om man inte kör myrornas krig direkt.

Permalänk
Medlem

Det är normalt med ghosting under inbränningen. Efter ca 200 timmar kommer du inte märka av det.
Kör med fördel bioläget, kontrasten under 50% samt varma färger under inbränningen!(är förövrigt den inställning som ger bäst bild om du sedan drar upp kontrasten lite till ca 60-60% efter de 200 timmarna).

Du kan ju iaf prova att bränna in den ordentligt, innan du går vidare med det. Första 6 månaderna ligger bevisbördan på försäljaren, så du ju köra med den ett par månader till om du är osäker.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Inaktiv

Så där har jag också på min PX70, det försvinner efter ett tag. så det är inget farligt. Som andra redan sagt så är det normalt. Störde mig på det i början, men inte längre.

Permalänk
Medlem

Som alla andra, är det normalt, speciellt i början. Glor jag på en HD rulle i några timmar får jag alltid svarta sorgekantet Uppe / nere som sitter i några minuter såvida man inte byter till en kontrastrik källa.
Är ju inget permanent som man märker av, såvida man inte letar efter det på en Svart skärm tex.

Sålänge man inte ser det några timmar under tiden något är på är det lugna pucken.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Får hoppas det försvinner då.

Men tycker fortfarande det är rätt dåligt av dom att inte se något alls då jag ser så mycket. Och att det ska behöva ta 3.5 veckor att kolla upp en sådan här sak.

Permalänk
Medlem

Det där är normalt med plasma.

Jag har en 50" Panasonic som jag köpte 2005, det är samma sak på min.

Bara leva med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogie
Får hoppas det försvinner då.

Men tycker fortfarande det är rätt dåligt av dom att inte se något alls då jag ser så mycket. Och att det ska behöva ta 3.5 veckor att kolla upp en sådan här sak.

Handlar ju om hur länge den statiska bilden har visats innan samt vilken miljö man tittar i. Verkstaden har ju tex garanterat ljus lokaler när dom arbetar, inte så konstigt att dom ser mindre då.

Att det tar såpass lång tid beror väl på att du hamnar i en kö samt att många är lediga under Jul o Nyår, inget märkvärdigt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Men när jag lämnade in den så förklarade jag att det visade sig i ett mörkt rum.