Skrik inte åt hårddisken!

Permalänk

Kanske vara extra lugn om man kör stripade diskar utan spegling

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

puttade iväg subben med foten nu från datorn :DD haha
grymt skön rubrik!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Min hårddisk står("hänger") utanför datorn ca: 10cm från min 12" bas......Ska nog försöka fundera ut nåt ^^

Permalänk
Medlem

Vad är de för program han använder?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sork[KB]
Undrar om det här är en faktor för windowskrascher?
Windos börjar lagga, någon smutsig applikation läcker minne, den stackars gamla disken jobbar för fullt och när den frustrerade användaren börjar skrika åt datorn så puttas den över kanten och blådumpar när latensnivåerna blir kritiska

helt klart

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Alla CS nördar där skrik inte när ni dör!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neizinp
Latency, svarstid

I allmänhet: Ja, men inte när det gäller hårddiskar, där latensen är den tid det tar för rätt sektor skall komma under läs-/skrivhuvudet. Medellatensen är tiden det tar för plattan att rotera ett halvt varv.

Kraftigt ljud kan knappast påverka rotationshastigheten och därmed latensen. Söktiden kan eventuellt påverkas. Söktiden är den tid det tar för läs-/skrivhuvudet att inta rätt läge.

Accesstiden (=svarstid) är sedan summan av söktid och latens.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Helvete, jag spelar trummor från och till i samma rum som datorn

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

å jag börjar nästan gråta:( har bett om förlåtelse till samtliga diskar i mitt chassi och lovat dom varsin vibrationsdämpare av dyrare sort så man kan fortsätta lyssna på neradio på halva volymen åtminståne:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Många cs-nördar har nog upplevt sämre prestandan på sina hårddiskar

Nu har vi svaret på vad alla dessa FPS drops beror på som de gnäller över:D

Permalänk
Medlem

Enligt snubben ska man vara extra försiktig om det är JBOD-konfig på diskarna. Det var jag hörde iaf.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Hur mycket som helst eftersom en ssd inte har några mekaniska delar så bör den väl inte ens kunna bli påverkad av något decibeltal?
Det finns inget som kan vibrera antar jag?

Skulle tro att det blir större fysiska skador på SSDn vid tillräckligt hög volym

Permalänk

ASGARV, tur man ska flytta undan datorn inom kort.
Även jag har en sub i närheten, fastskruvad på undersidan av bordskivan datorn står på :s

Permalänk

justfan.... är nog inte så bra å dåna på musik... höhöhöhö

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jodå..tung dödsmetal , rap eller hiphop bara för att man kan dra på med sånt bara för att kräma ur högtalarna lite måste man göra

jodå.. fpswhiners, nu vet ni varför

Permalänk
Medlem

om dom får sämre prestanda när man skriker så kan ni ju tänka er hur det blir när ni sitter och slår i bordet. Det vibrerar nog lite mera

Permalänk
Medlem

Ja där ser man...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Oj ehehhee....

Kanske därför min gamla dator sluta fungera haha...
Tåligt tangentbord men inte lika tålig hårddisk ^^

Visa signatur

[quote]Failure to comply will result in death by catapult.[/quote]
Awesome...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
om dom får sämre prestanda när man skriker så kan ni ju tänka er hur det blir när ni sitter och slår i bordet. Det vibrerar nog lite mera

Hårddiskens läshuvud svävar på en liten luftkudde ungefär 10 nm ovanför diskens yta.

För att illustrera hur sjukt nära det är kan vi tänka oss att vi förstorar upp disken till en diameter på 5 km. Då befinner sig huvudet en halv millimeter över ytan.

Tycker du fortfarande det låter som en bra idé att banka på skrivbordet?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Magnetism

Tja,

Läste lite om Subbor o HDD's här i tråden...vill bara höja varningsflaggen... har en fet Fosgate 12" bas med dubbla spolar/magneter som jag haft som lös baslåda i bilen(innan jag hade barn).

Ställde ur subb-lådan in i förrådet där servern stod - subban stod en knappt meter från datorn(subban byggd i 36mm spånplatta) - efter 3-4 dagar så kraschade 3 hårddiskar i servern. De var döda för alltid....så jag håller magneter långt bort från lådan!

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmer
Hmm, 1 meter bakom min hdd står en 10" subwoofer :S

hehe, samma här... - exakt samma här XD

Permalänk
Medlem

Re: Magnetism

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Tja,

Läste lite om Subbor o HDD's här i tråden...vill bara höja varningsflaggen... har en fet Fosgate 12" bas med dubbla spolar/magneter som jag haft som lös baslåda i bilen(innan jag hade barn).

Ställde ur subb-lådan in i förrådet där servern stod - subban stod en knappt meter från datorn(subban byggd i 36mm spånplatta) - efter 3-4 dagar så kraschade 3 hårddiskar i servern. De var döda för alltid....så jag håller magneter långt bort från lådan!

Mvh Lazze

Men det KAN ha berott på något anant, pröva igen med några gamla hårddiskar och rapportera tillbaka.

Permalänk
Medlem

Detta är ju rent löjligt!

De datorer vi hade i pansarvagnarna, och de datorerna som har stått i fabriker på fabriksgolen har överlevt flera år. Och vibrationerna dessa datorer utsätts för är extremt mycket kraftfullare än vad en mänsklig röst kan åstadkomma.

Permalänk
Medlem

Säger som Ang. Detta verkar verkligen löjligt, har ett riktigt kraftigt ljudsystem ( 7.5 med 10" subwoofers) och mina hårdiskar verkar inte ha tagit någon märkbar skada i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Han kör Solaris och mäter disk I/O prestanda med DTrace.

Permalänk

Så det är teoretiskt möjligt att lyssna av dator användaren via disk i/o prestanda?
Något för de ryska virus kodarna.

Eller varför inte sälja en mjukvaru mikrofon?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
han borde ju undersöka det där vidare och tex kolla vilka frekvenser som stör mest

Precis, Hans röst kan ha större inverkan än era baslådor eller bullriga miljöer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Hårddiskar innehåller redan riktigt kraftiga magneter. Högtalare i närheten orsakar knappast något problem.

Nja skivan skriv och läses ju ändock magnetiskt så viss inverkan borde rimligtvis kunna ske. Bara för det finns en relativt stark magnet betyder inte att den är immun, dessutom är det 2 magneter (i den jag kollat) det är ju mycket möjligt att det begränsar magnetfältets utbred (2 motsatta magnetfält tar ut varandra).

Dessutom ökar en högtalare sitt magnetiska omfång av ökad effekten (Antagande från egen betraktelse)

Chassit har rimligtvis också en skärmande effekt.

Men ja att förstöra din hårddisk med en högtalare verkar realistiskt.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

energin avtar inte linjärt med radien, snarare kvadratiskt.
Så att magnetisken i en högtalare ska sabba en disk är nog väldigt ltien om man inte har en 4KW precis bredvid.

De magnetiska skivorna är väldigt tåliga, jag har tagit 2st neodym magnet ifrån en disk och satt den på en dloppy och snurrar runt dem lite och inget fel med floppyn efter. och då är avståndet 2mm.

Visa signatur

Hej