Permalänk
Medlem

BSOD's och diverse konstigheter

Hejhallå!

Har lite märkliga problem med datorn som jag dragits med ett tag nu utan att hitta någon lösning på(har inte riktigt haft tid att felsöka ordentligt, men ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vart jag ska börja heller).

Problemen började efter jag gjorde en ominstallation av Vista och provade överklocka lite försiktigt(testade bara ett par presets som finns i BIOS). Efter det började jag få BSOD's, och ställde förstås tillbaks grundinställningar, fast problemet försvann inte.

Oftast kan jag ha datorn på under flera dygn under hög belastning, men så plötsligt får man några bluescreens på raken innan den vill samarbeta igen.

Felmeddelandet brukar vara IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL eller att det är nåt fel med MEMORY_MANAGEMENT.

Jag har kört memtest som inte rapporterar några fel.

Nyligen har jag också fått problem när jag startar datorn. Allt verkar gå igång som det ska men jag får ingen bild på skärmen och USB-enheterna startar inte.

Vid ett par tillfällen har jag varit med om att skärmen bara blivit helt svart när jag suttit och arbetat med datorn.

Jag har försökt få ut något av minnesdumparna men det verkar krångligt när man kör 64-bitars Vista och 4Gb RAM.

Datorn består av:

Q6600
Asus Maximus Formula
4Gb RAM
GeForce 6600GT

Vore väldigt tacksam för alla synpunkter och tips på vad man kan göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Ökat minnesvolten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ökat minnesvolten?

Jag vet tyvär inte... kollade värderna men var inte säker på vad som var default, och nu har jag glömt vad den stod på. Däremot var spänningen på nordbryggan eller sydbryggan uppställd. Fast det vore väl konstigt om moderkortets egna överklockningsinställningar sätter spänningen på farliga nivåer?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står den på nu då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kolla volten till CPUn. Jag har haft samma symptom som du efter att jag överklockat. Ställde upp Vcoren och så var det löst.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Såhär se det ut:

Vcore - 1.264
CPU PLL - 1.616
RAM - 2.224
NB - 1.29
SB - 1.072

Något som ser konstigt ut?

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om just din CPU. Sök på google vilken default Vcore du skall ha. Jag hade även kört en test med Orthos. Får du fel där är Vcoren troligtvis fel eller så är CPUn dålig.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Vcore verka helt normal. Processorn har inte heller några problem med hög belastning verkar det som. Har nyligen kört den under full load i några dygn utan att den bråkat.