Vad är det absolut skummaste som har hänt dig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jasså har jag ännu missförstått något..?

"Här ett riktigt revolutionerande förslag som kommer från fysiker verksamma i Danmark, som tittat på nervsystemet. Deras utgångspunkt är enkel: Om nervimpulser är elektriska, varför ser vi inte en värmeutveckling?
Som alternativ har de utvecklat en hypotes där man ser nerver som mycket effektiva bärare av ljudpulser. Man menar sig då också kunna förklara bedövningsmedel, vilket man inte klarat tidigare: De ändrar densiteten i nervdelar så att ljudpulserna släcks ut. Om denna hypotes är sann så är det verkligen revolutionerande."

Okej, men det där är helt åt helvete tokigt.
Man ser värmeutveckling. Och nej, det är VERKLIGEN inte ljudpulser.

Kanske skulle dessa danska fysiker hålla sig utanför mikrobiologi innan de läst på lite?

Permalänk

Polisanmälde förra lördagen en äldre man för skadegörelse efter att han kört in en kundvagn i min bil.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Märke en konstig grej nyss. Lite tidigare ikväll hörde jag ett knäppande från diskbänken men jag tänkte inte mer på det då. Sen nu så hörde jag ett knäpp till och någonting som ramlade ner i diskhon. Så jag var ju tvungen att se vad det var. Jag hade innan idag satt ett vanligt dricksglas i ett av mina två whiskeyglas som stod där. Ni vet, man staplar lite disk för att spara plats. Det var alltså det whiskeyglaset som plötsligt hade spruckit, antagligen av trycket från dricksglaset som stod i och en liten glasbit hade ramlat ner i diskhon.

Inte så konstigt nej, men det lustiga var att även det andra whiskeyglaset som stod bredvid, UTAN att ha vare sig andra glas i sig eller stå emot någonting, också hade spruckit.

Märkligt, och nu har jag inga whiskeyglas längre =(

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

missförstod tråden..

Permalänk
Medlem

En sak som ofta händer mig känns det som är att direkt efter att jag har arbetat med något ämne i skolan så lyckas jag helt random läsa om det på nätet/tidningen bara någon dag senare. Som nu, lämnade in ett fysikarbete i fredags där jag tog upp bl.a. en hel del om strängteorin, och så går man in i denna tråden och hittar en hel diskussion om just detta ämne Har hänt många gånger med massor av olika ämnen.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
En sak som ofta händer mig känns det som är att direkt efter att jag har arbetat med något ämne i skolan så lyckas jag helt random läsa om det på nätet/tidningen bara någon dag senare. Som nu, lämnade in ett fysikarbete i fredags där jag tog upp bl.a. en hel del om strängteorin, och så går man in i denna tråden och hittar en hel diskussion om just detta ämne Har hänt många gånger med massor av olika ämnen.

Vad lustigt att du nämner det för exakt samma sak hände mig när jag studerade på gymnasiet... Jag kunde få reda på en viss sak och sen sett det flera gånger, utanför skolan, under kommande veckor för att sedan försvinna...

Permalänk
Medlem

Det beror väl på att eftersom man läst om det lägger man märke till det. Fungerar väl ungefär på samma sätt som reklam. Har man sett ett märke i en reklam tenderar man att lägga märke till det i affären när man ska välja produkt.

Permalänk
Medlem

Börjar med en grej som en av mina brorsor var med om.
Han och hans flickvän gick och la sig på kvällen, som vanligt.
Ingen av dom var uppe under natten.
När dom vaknar, så står det ett tänt ljus på brorsans sängbord.

Den dagen hade hans farmor varit död 1 år, exakt.

Andra äckliga grejer som jag har vart med om är tex att man drömmer om ett ord, som man får förklarat för sig i drömmen, och nästa dag är det någon som säger ordet.

Permalänk
Medlem

Haha, eller att man drömmer om ett ord, i mitt fall var det de fina ordet "Kesbyn". Har inte en jävla susning om vad det betyder, men det kändes erotiskt i drömmen...

När jag tänker efter såhär i efterhand så var det nog bara sluddrigt sömnsnack och det som sas var nog: Kiss me! <-- vilket hade förklarat de upphetsande känslorna

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde

Den dagen hade hans farmor varit död 1 år, exakt.

Andra äckliga grejer som jag har vart med om är tex att man drömmer om ett ord, som man får förklarat för sig i drömmen, och nästa dag är det någon som säger ordet.

Lät som farmodern gjorde besök från andra sidan..

Det andra lät som en sanndröm. Återigen kan ha varit att du i drömmen lyckades plocka upp energi/tankar som personen du träffade sände ut exempelvis kvällen innan, han kan ha vetat att han skulle använda det ordet och träffs dig och på den vägen kunde du plockat upp det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Det beror väl på att eftersom man läst om det lägger man märke till det. Fungerar väl ungefär på samma sätt som reklam. Har man sett ett märke i en reklam tenderar man att lägga märke till det i affären när man ska välja produkt.

Jo jag tänkte på det också. Men ofta är det relativt ovanliga ämnen som nu då, strängteorin. Okej om jag hade surfat på något fysikforum men känns som att chansen att stöta på det här på swec var ganska så liten

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

Nu satt jag och surfade för första gången på ca 6 mån på planscher och jag var inne på stad i vatten temat typ venedig bilder och då börjar presis ett program på tvn om venedig....... hehe det hände alltså nu igen!

Permalänk
Medlem

Venedig är ett hett ämne på discovery-kanalerna och liknande, går nog ett flertal i veckan

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv

Jasså? jag har då inte sett ett enda program om det tidigare.. jag säger inte att det inte var slump men det var typ såhär det var man stötte på sjukt många samma ämnen efter varandra på olika platser.. så många..att man började undra om det bara var slump.. sannolikheten spelar roll.

Permalänk
Medlem

Det där med att folks stereoanläggning sätts igång. Det var inte så att det var trafikrapporten på P4 som sattes igång? För på min farsas stereo så hände det lite då och då.

Först fattade vi inte vad det berodde på och trodde nästan att det spökade, men det visade sig att det var nån inställning som gjorde att den sattes igång när det var trafikrapport på radion. Efter vi stängde av den inställningen så hände det aldrig. Tror att många bilstereos har en sådan inställning. Förstår dock inte nyttan av det på en vanlig stereo man har hemma.

Fast det som är lite skumt är att det hände inte varje gång det var trafikrapport, utan det var kanske nån gång i månaden bara. Men varje gång det hände så var det just trafikrapport så det måste ju ha varit det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Jayzuz H Christ! Nu hände det igen. Jag lyssnar till coast to coast.. Jag surfar samtidigt.. Jag har inte surfat på golfklubbor sen 2008 sommaren och nu exakt när jag börjar surfa på golfklubbor för första gången så börjar en gäst i coast to coast prata om hur jack nicklaus använde sig av lucida drömmar för att förbättra sitt golfspel. Jag har aldrig hört dom prata om golf i det programmet och jag har lyssnat säkert nästan 100 timmar.
Coolt? Coolt!

Permalänk
Medlem

Märkligaste jag varit med om är nog när man var mindre och skulle testa på "anden i glaset" med ett par vänner...
jag är själv väldigt skeptisk till sådant hokuspokus, och annat trams. men det hände saker som jag får rysningar av att bara tänka på, kan absolut inte förklara det.

Exempelvis:
vi sitter hos en kompis till en kompis, som jag knappt kände, aldrig varit där förut eller liknande. jag tänkte nått i stil med "nu ska vi se va den häringa anden går för..." varpå jag frågar i glaset var jag är någonstans. (helt säker på att ingen kunde höra va jag frågade). då blir svaret: telefon numret inkl. riktnumret till huset där vi var. hon som bodde där reser sig upp o ser allmänt skraj ut, och vill inte göra detta mer. jag fattar noll, tittar på d andra o frågar va siffrorna betyder, då dom säger att det är hennes telefonnummer... detta fick oss att aldrig "spela" anden i glaset igen...

läste lite då om Ouija board, för jag ville ju ha en förklaring. men kan fortfarande inte förklara det...
jävligt obehagligt hur som helst.

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

För ca 3-4 år sen satt min mamma och morbror och en massa andra och diskuterade på jobbet och de råkade komma in på ämnet spöken. Då sa min morbror att när han dog så skulle han spöka och jävlas med oss. För snart 2 år sen hände det, han dog och sen dess har det hänt mer onormala saker än vanligt.
Nu i höstas så skulle jag backa ut min amazon som jag har i garaget under renovering och då skulle jag veva upp rutorna. Den är i stort sett rensad inuti så fönsterveven hade jag lagt uppe på hastighetsmätaren och det visste jag bestämt. När jag skulle veva upp fönstren så fanns den inte. Jag letade igenom hela bilen och jag hittade den inte så den fick stå ute med öppna fönster.
Sen när jag kört in den igen så gick det ett par dagar och jag och min styvfar var ute i garaget och jag nämnde det här och gissa vart veven låg? Jo på hastighetsmätaren där jag kollat flera gånger.
Det här har hänt min mamma också på jobbet. Hon skulle ha ett mått som alltid har stått på en viss hylla men just då så fanns den inte. Hon plockade bort allt på hyllan och den var helt borta. Hon plockade tillbaka allting och gick ut i ett annat rum för att ringa och fråga vart det tagit vägen då hon var själv där. När hon kom tillbaka ut till hyllan så kastade hon en blick dit hon varit och rotat och vad tror ni låg längst ut om inte måttet. Sen har hon alltid en känsla av att inte vara ensam där och hon har till och med börjat tro på spöken även fast hon aldrig gjort det förut.
Men det absolut värsta jag har varit med om inträffade för drygt en månad sen när jag var själv hemma en kväll. När jag gick upp för att sätta mej vid datorn så stängde jag av radion och kökslampan och gick. När jag en halvtimme senare gick ner i köket tyckte jag att det var något som inte stämde. När jag var på väg ut igen så slog det mej att kökslampan var på och radion skrålade för fullt. Och radion är en billig CD/radio med en riktig strömbrytare på så den kan inte slagit på sej själv.
Sen när jag är i skolan och sitter själv vid datorn i klassrummet så tycker jag att jag hör någon som smyger runt några meter bakom mej och när jag gått iväg och kollat så har det aldrig funnits någon där. Det brukar hända ofta.
Antingen så är jag paranoid och senildement eller så är det min morbror som hittar på jävelskap.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Antingen så är jag paranoid och senildement eller så är det min morbror som hittar på jävelskap.

Du har glömt en möjlighet.
Nämligen att du är medveten om att din morbror sa att han skulle spöka, vet om att spöken "ska göra" "onormala saker", och därför lagt extra stor vikt på händelser som du betraktar som "onormala" och genom detta påverkats så att du inte längre kan avgöra statistiska uttalanden som hurvida det sker fler "onormala saker" nu än tidigare.
När du bara har minnen att avgöra det av och antagligen har en högre tendens att minnas "onormala saker" nu än innan hans död vore det inte konstigt om du gör ett misstag i din bedömning.

Din morbror dog, han finns inte längre.
Hur mycket du än vill att det ska vara så så kommer aldrig den del av din morbror som lovade att han skulle "spöka" för er att påverka något. Det rinner inte längre blod genom den delen av hjärnan. Ingen hjärnaktivitet. Tyvärr.
Det är tråkigt när folk dör, men det är en del av vår existens vi inte kan göra något åt, än.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Din morbror dog, han finns inte längre.
Hur mycket du än vill att det ska vara så så kommer aldrig den del av din morbror som lovade att han skulle "spöka" för er att påverka något. Det rinner inte längre blod genom den delen av hjärnan. Ingen hjärnaktivitet. Tyvärr.
Det är tråkigt när folk dör, men det är en del av vår existens vi inte kan göra något åt, än.

Det rann inget blod genom hjärnan på personer som dött på operationsbordet heller (som kommit tillbaka) men ändå så har dom kunnat se sig själva som om att deras själ lämnade kroppen tittandes på sigsjälv. dom har kunnat beskriva saker som dom omöjligtvis kunnat veta, läkare har vittnat om detta.

Vad du har rätt i är att vetenskapligt sett så kan man inte bevisa att detta faktiskt händer, även om det troligtvis är på detta vis.

Vad man måste göra är att hitta sätt bortom vetenskapen för att bevisa paranomala saker. Hur detta skall gå tillväga är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det rann inget blod genom hjärnan på personer som dött på operationsbordet heller (som kommit tillbaka) men ändå så har dom kunnat se sig själva som om att deras själ lämnade kroppen tittandes på sigsjälv. dom har kunnat beskriva saker som dom omöjligtvis kunnat veta, läkare har vittnat om detta.

Vilken person är det du skriver om?
Ge mig någon specifik, ge mig ett namn.
Hur ska jag veta hur länge din "person" hade haft hjärtstillestånd, hurvida det "ihågkomna" var tillräckligt specifikt och omöjligt för denna att veta på annan väg, etc, för att det ska kräva en orimlig förklaring när du inte berättar mer än så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Vad du har rätt i är att vetenskapligt sett så kan man inte bevisa att detta faktiskt händer, även om det troligtvis är på detta vis.

Jag har aldrig påstått att det inte skulle kunna bevisas på ett "vetenskapligt sätt".
Hade fenomenet funnits så hade det varit som alla andra, på något sätt demonstrerbart. Allt vi har nu är er tro.
Vad är det som troligtvis är på detta vis? Att spöken finns?
Vad använder du för metod för att komma fram till detta? Tittat sent på Discovery Channel och surfat lite på youtube? Oavsett, tycker du att ditt uttalande är nog för att någon annan ska tro dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Vad man måste göra är att hitta sätt bortom vetenskapen för att bevisa paranomala saker. Hur detta skall gå tillväga är en annan femma.

Jo, att påstå att just det du nu så gärna vill tro på inte kan visa sig med samma metod som allt annat kan visa sig är ett sätt att lura sig själv in i villfarelsen att man kan ha rätt trots att alla tillförlitliga sätt att demonstrera sanningar säger emot dig.
Parapsykologi utforskas, de seriösa har hittat... inget. Alla experiment utförda under rigorös övervakan för att förhindra felkällor ger... inget, inget statistiskt signifikant. Precis vad man skulle förvänta sig om ESP, UFOn, spöken, gudar, féer, tomtar, etc inte fanns. Vill du tro på det så får du väll göra det, ditt huvud är ditt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har roligare saker för mig än att källsöka fram fakta åt dig. det kan du gott göra själv om det är så livsviktigt för dig. Det fallet jag nämnde är bara ett exempel och det finns rikt med erfarenheter från den typen av upplevelser. Tror det är var tredje person som upplever liknande efter dom blivit kliniskt döda.

Vad är det för fel på youtube? youtube är det nya mediumet där kunskap finns som kanske inte nått nyheterna. det är fantastiskt vilken bra kunskap man kana hitta där. det finns en hel del skit också men det säger ingenting om den riktigt bra information som finns där.

Det är nog sant att du aldrig påstått att det inte går bevisa vetenskapligt att det existerar. Hursomhelst så tror jag att du tror på detta. Jag vet att du inte tror på andar och annat som miljoner människor haft personliga upplevelser med. Upplevelser som, enligt tråden, logiskt blir mer och mer svåra att förklara bort rationellt.

Sen är grejen den att du försöker påstå att det vetenskapligt skall kunna bevisas att det finns något i en dimension som vi inte ens kan se. Hur ska detta gå till har du tänkt mr skeptisk vetenskapsmanwannabe?
Jag blir imponerad om du kommer med ett logiskt svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag har roligare saker för mig än att källsöka fram fakta åt dig. det kan du gott göra själv om det är så livsviktigt för dig.

Du inser inte själv vikten av att ange källor om du vill bli tagen på allvar?
Du kan påstå vad som helst, ha helt fel, utan att någon kan kontrollera det.

Jag KAN inte kolla efter källan, då jag inte vet vilket fall du pratar om.
Jag har läst om ett par liknande fall där de inte höll upp för närmare granskning. Hur ska jag veta att det är dessa du pratar om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det fallet jag nämnde är bara ett exempel och det finns rikt med erfarenheter från den typen av upplevelser.

Jag vet, syrebrist ger en stor andel av människor övertygelsen om att de upplevt något konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Tror det är var tredje person som upplever liknande efter dom blivit kliniskt döda.

http://www.nidsci.org/articles/whinnery/whinnery_consciousnes...
(Se där, källhänvisning!)
"We have applied our theory of consciousness to near-death experiences and developed a classification scale for describing the severity of the insult associated with ischemically-induced near-death experiences (NDEs) (3). From the perspective of a G-LOC research scientist, an NDE would simply be considered a (really severe) loss of consciousness episode. If we examine the theory of neurologic states previously developed, it becomes apparent that the NDE represents traversing the consciousness, subconsciousness and unconsciousness states as illustrated in Figure 3. The phenomenon associated with the NDE, such as an out of body experience, would from our G-LOC research have a thermodynamic basis and appear to be applicable to the NDE. As internal energy (blood flow to the cephalic nervous system) is reduced, the ability of the nervous system to acquire external (sensory) energy and emit external energy (motor output) is impaired. In the state of subconsciousness, the brain becomes essentially isolated. How would we anticipate the brain to rationalize where it (the brain) is as it initially recovers and finds it has no sensory input and no ability to effect motor output? It is not unreasonable to postulate that the brain might consider it has "lost its body" or rationalize that it (the brain) is "out of its body". Several, but not necessarily all, of the NDE associated phenomena also occur during the G-LOC episode and appear to have a neurophysiological basis."
Så det finns rationella förklaringar till det, utan hockus-pockus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Vad är det för fel på youtube? youtube är det nya mediumet där kunskap finns som kanske inte nått nyheterna.

Tänkte du på skvaller? Eller vilken typ av nyhet är det du förväntar dig ska komma ut först på youtube?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
det är fantastiskt vilken bra kunskap man kana hitta där. det finns en hel del skit också men det säger ingenting om den riktigt bra information som finns där.

Jepp, och nästan alla filmer om just spöken är skit. Det gäller alla tramsiga konspirationsteorier också.
Det finns ingen standard på vilka filmer som läggs upp, bara de följer Youtubes lösa regler. Innehållet kan vara hur fel som helst. Ingen granskning, ingenting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det är nog sant att du aldrig påstått att det inte går bevisa vetenskapligt att det existerar. Hursomhelst så tror jag att du tror på detta.

Återigen, jag tror att om det du påstod fanns faktiskt fanns så skulle det att gå att "bevisa" vetenskapligt.
Men det är sant att jag inte tror att det går att "bevisa" det, just för att det inte finns utanför folks fantasier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Upplevelser som, enligt tråden, logiskt blir mer och mer svåra att förklara bort rationellt.

Enligt tråden? Vad är det som står i tråden som antyder att det skulle vara annat än fantasi? Det du har skrivit? Du berättar ju inte ens vad du skriver om för något. Du ger aldrig några specifika uppgifter utan skriver bara lite löst om vad du sett på "dokumentärer", läst på oseriösa hemsidor och liknande som har övertygat dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Sen är grejen den att du försöker påstå att det vetenskapligt skall kunna bevisas att det finns något i en dimension som vi inte ens kan se.

Hade en annan dimension (som man använder ordet dimension) funnits, som var tillräckligt utbredd för att rymma något signifikant, så skulle en massa saker hända som vi inte ser idag.
Så du får nog börja med att visa att en dimension bara du vet om finns innan du kan börja använda den som ursäkt till att dina spöken gömmer sig där så fort någon filmar eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Hur ska detta gå till har du tänkt mr skeptisk vetenskapsmanwannabe?
Jag blir imponerad om du kommer med ett logiskt svar.

Hur ska vad gå till?
Berätta vad det är du tror på så ska jag svara. Vill du att jag ska spekulera över empiriska tester för alla konstiga påståenden du gett?
Okej, för UKU. Sätt upp tavlor på platser i närheten av kroppen som man inte kan se utan att ha en UKU. Se om de som påstår sig ha haft UKU gissar bättre än vad man kan förvänta sig av chans.
Naturligtvis måste man skydda det från potentiella felkällor på något sätt, och använda objekt som är nog distinkta för att feltolkningar inte kan uppkomma. För de där med de som ligger på operationsbordet kanske man skulle kunna sätta upp en LCD-skärm på en hylla (vänd uppåt?) där varken läkarna eller patienten kan se den och växla bilder en gång i timmen?
Liknande saker har gjorts.

Skulle "skeptisk" och "vetenskapsmanwannabe" vara nedsättande? Kanske i din lilla värld, inte i min.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jag KAN inte kolla efter källan, då jag inte vet vilket fall du pratar om.
Jag har läst om ett par liknande fall där de inte höll upp för närmare granskning. Hur ska jag veta att det är dessa du pratar om?

Jag skriver inte för en vetenskaplig tidning som du verkar tro. Jag skriver i ett forum för skojs skull. Jag såg en dokumentär om detta för en herrans massa år sedan och flera läkare från ett sjukhus vittnade om hur personen som var kliniskt död kunde berätta om saker som hände under operationen under denna tid då hon var död. Vetenskapligt sett skulle detta inte vara möjligt. Och ja det hon sa var otroligt specifikt. Hon kunde i detalj berätta hur ett väldigt sällsynt redskap såg ut som användes under operationen etc. Det är presis som riktigt bra psychics som kan rabbla upp massa information om personer och få rätt i varje detalj. En fejk psychic kan gissa rätt genom att läsa av den andra personen och skickligt styra samtalet. detta är helt annorlunda från att rabbla upp massa specifik information som stämmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

http://www.nidsci.org/articles/whinnery/whinnery_consciousnes...
(Se där, källhänvisning!)
"We have applied our theory of consciousness to near-death experiences and developed a classification scale for describing the severity of the insult associated with ischemically-induced near-death experiences (NDEs) (3). From the perspective of a G-LOC research scientist, an NDE would simply be considered a (really severe) loss of consciousness episode. If we examine the theory of neurologic states previously developed, it becomes apparent that the NDE represents traversing the consciousness, subconsciousness and unconsciousness states as illustrated in Figure 3. The phenomenon associated with the NDE, such as an out of body experience, would from our G-LOC research have a thermodynamic basis and appear to be applicable to the NDE. As internal energy (blood flow to the cephalic nervous system) is reduced, the ability of the nervous system to acquire external (sensory) energy and emit external energy (motor output) is impaired. In the state of subconsciousness, the brain becomes essentially isolated. How would we anticipate the brain to rationalize where it (the brain) is as it initially recovers and finds it has no sensory input and no ability to effect motor output? It is not unreasonable to postulate that the brain might consider it has "lost its body" or rationalize that it (the brain) is "out of its body". Several, but not necessarily all, of the NDE associated phenomena also occur during the G-LOC episode and appear to have a neurophysiological basis."
Så det finns rationella förklaringar till det, utan hockus-pockus.

Det finns ett känt fall där en kvinna opererades genom att kyla ner kroppen med is för att stanna all typ av blodcirkulation i hjärnan då dom skulle operera där. Kvinnan kunnde presis som i det tidigare fallet beskriva ssaker som hon inte borde kunnat veta, tex vad som pratats om under operationen. Detta kan inte förklaras genom att hjärnan på något sätt förlorar medvetandet då all aktivitet var 0 i hjärnan. Men ändå visste hon vad som hänt i detalj under denna period. Läkarna även i detta fall vittnade om vad som hänt och dom hade inte någon rationell förklaring till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jepp, och nästan alla filmer om just spöken är skit. Det gäller alla tramsiga konspirationsteorier också.

Vad kul att tillockmed du är minst neutral till vissa spök filmer

En konspirationsteori är helt enkelt information som strider mot vad som är allmänt accepterat. Det har ingenting att göra med vad som faktiskt skedde. En "konspirationsteori" upphör vara en teori när faktan faktiskt blir mer tilltalande än vad som är den verkliga konspirationen.
Jag tror långt ifrån på dom flesta konspirationsteorier men en del har definitivt lite kött på sig. Roswell är en där personer som faktiskt var på plats vittnar om att det inte var en väderballong där trots allt. Ganska komiskt förövrigt tyckker jag att man kan få en väderballong till ett flygande tefat när man tänker på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Du ger aldrig några specifika uppgifter utan skriver bara lite löst om vad du sett på "dokumentärer", läst på oseriösa hemsidor och liknande som har övertygat dig.

Du har helt rätt.
Jag är inte bunden blint till vad vetenskapen bevisat eller inte för att tro på något. Jag tror tex att om 10 000 personer ser något samtidigt så såg dom nåt. Och om deras uppskattning är att dom såg något som inte kan förklaras varför ska man inte tro på dom? det var ju dom som såg det.. och 10 000 pers är rätt orimligt att tro att dom skall ljuga ihop något, inte sant?
Det finns otroligt mkt folk som vittnar om paranomala saker som inte har det minsta att vinna på det. Deras rykte står på spel ofta. Att alla dessa personer skulle ljuga eller se i syne är bara löjligt att tro i min bok, även om vissa kan tas med en nypa salt såklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Hade en annan dimension (som man använder ordet dimension) funnits, som var tillräckligt utbredd för att rymma något signifikant, så skulle en massa saker hända som vi inte ser idag.

LOL det gör det också. Det är här ufon och andar kommer in i bilden. Som miljoner människor säger att dom sett. Dom kan inte alla vara knäppa eller misstolka saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Så du får nog börja med att visa att en dimension bara du vet om finns innan du kan börja använda den som ursäkt till att dina spöken gömmer sig där så fort någon filmar eller liknande.

Jo absolut och hur ska vi göra det. Inte förän vi faktiskt lyckas med det så kan det bevisas enligt vetennskapliga metoden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Skulle "skeptisk" och "vetenskapsmanwannabe" vara nedsättande? Kanske i din lilla värld, inte i min.

Snarare sanningen med ett komiskt inslag. Inget personligt, det är kul att höra din åsikt även om vi tycker olika

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag skriver inte för en vetenskaplig tidning som du verkar tro. Jag skriver i ett forum för skojs skull.

Du gör mig konstant påmind om hur låga krav folk har på att påståenden ska demonstreras innan de ska börja acceptera, så du behöver inte påpeka för mig att jag pratar med någon som tar sanning något lösare än den akademiska världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag såg en dokumentär om detta för en herrans massa år sedan och flera läkare från ett sjukhus vittnade om hur personen som var kliniskt död kunde berätta om saker som hände under operationen under denna tid då hon var död. Vetenskapligt sett skulle detta inte vara möjligt. Och ja det hon sa var otroligt specifikt. Hon kunde i detalj berätta hur ett väldigt sällsynt redskap såg ut som användes under operationen etc.

Jag kan se flera felkällor.
Kanske hade hon på någon annan väg förstått att detta instrument användes vid denna typ av operationer, kanske var hon faktiskt inte helt medvetslös och fick informationen på annat håll, kanske var det relativt vaga beskrivningar som läkare sedan tolkade som det specifika instrumentet, etc etc.
Utan specifika uppgifter går det inte att avgöra sådant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det är presis som riktigt bra psychics som kan rabbla upp massa information om personer och få rätt i varje detalj. En fejk psychic kan gissa rätt genom att läsa av den andra personen och skickligt styra samtalet. detta är helt annorlunda från att rabbla upp massa specifik information som stämmer.

De du beskriver, "bra psychics" finns inte.
Prövar man dem under rigorösa förhållanden så gissar de inte rätt oftare än chansningar skulle göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det finns ett känt fall där en kvinna opererades genom att kyla ner kroppen med is för att stanna all typ av blodcirkulation i hjärnan då dom skulle operera där. Kvinnan kunnde presis som i det tidigare fallet beskriva ssaker som hon inte borde kunnat veta, tex vad som pratats om under operationen. Detta kan inte förklaras genom att hjärnan på något sätt förlorar medvetandet då all aktivitet var 0 i hjärnan. Men ändå visste hon vad som hänt i detalj under denna period. Läkarna även i detta fall vittnade om vad som hänt och dom hade inte någon rationell förklaring till det.

Samma sak där, utan att specifikt få reda på vad hon faktiskt sa och vilka omständigheter som rådde kring det så finns det inget sätt att avgöra potentiella felkällor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Vad kul att tillockmed du är minst neutral till vissa spök filmer

De som inte är skit är de som diskuterar det faktum att folk faktiskt tror på spöken eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill

LOL det gör det också. Det är här ufon och andar kommer in i bilden. Som miljoner människor säger att dom sett. Dom kan inte alla vara knäppa eller misstolka saker.

Jag menar riktiga saker.
Massiva objekt skulle plötsligt försvinna från vår värld då de dykt lite längre in/ut i den dimension som du nu menar finns, hela tiden. Samma sak för plötslig uppkomst av dem. Ja, hela världen skulle vara kaotisk för oss. Helt jävla kaotisk. Inte trappor som knarrar, kaotisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jo absolut och hur ska vi göra det. Inte förän vi faktiskt lyckas med det så kan det bevisas enligt vetennskapliga metoden.

Inte förrän vi lyckas bevisa att en av dina konstiga påståenden stämmer har vi något sätt att testa förekomsten av dina andra konstiga påståenden.
Vad praktiskt hörru.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Snarare sanningen med ett komiskt inslag. Inget personligt, det är kul att höra din åsikt även om vi tycker olika

Jepp, jag är glad över att jag nog kan anta att du inte kommer ha ett jobb där det är viktigt att komma fram till sanningen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Utan specifika uppgifter går det inte att avgöra sådant.

Grejen var det att hon inte hade möjligthet till att se instrumentet. Annars hade naturligtvis inte läkarna vittnat om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

De du beskriver, "bra psychics" finns inte.
Prövar man dem under rigorösa förhållanden så gissar de inte rätt oftare än chansningar skulle göra.

Jodå. Det finns många kända fall där psychics gett polis information som dom helt enkelt inte kunnat veta om dom inte vart inblandade i mordet själv eller har en psykisk förmåga. Den norske? damen som går runt i skogar och talar om detaljer tex. såg nåt klipp ur den där flera poliser vittnar om att dom inte kan förstå hur hon kan veta det hon visste. hon kom med info till polisen och dom grep henne tillockmed i början för att dom inte förstod hur hon kunde veta dessa detaljer som ingen annan visste utan att vara delaktig i mordet
Finns massor av fall som detta.

Sen kan man fråga sig som jag nämnt tidigare en gång när man ska mäta om en kvark har massa eller inte eller energin i den..kom inte riktigt ihåg hursomhelst det är ett kännt fenomen som vetenskapen inte kan förklara där kvarken verkar ändra form beroende på vad man mäter!
det låter konstigt men detta är dokumenterat.. en teori skulle kunna vara att om man försöker mäta denna förmåga så går det inte utan att påverka den på något sätt. samtidigt så har inte psychics 100 % rätt alltid. Det handlar om inre subjektiva upplevelser som tolkas av psychics och ibland blir det fel. När ett psychic som jag sa har sjukt mycket rätt så kan det uppenbarligen inte vara fejk om allt inte var stagat. Det tror jag inte allt är även om en del säkerligen är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jag menar riktiga saker.
Massiva objekt skulle plötsligt försvinna från vår värld då de dykt lite längre in/ut i den dimension som du nu menar finns, hela tiden. Samma sak för plötslig uppkomst av dem. Ja, hela världen skulle vara kaotisk för oss. Helt jävla kaotisk. Inte trappor som knarrar, kaotisk.

Hur vet du hur en annan dimension fungerar. Den kan finnas på ett annat plan utan att påverka våran i 99.99 % av fallen. Det vet väl inte du.
Jag har förmågan att tro på vad en annan person säger och den förmågan verkar du sakna när det gäller detta ämnet. Anledningen är att det du skriver
syftar på att eftersom inte Du har sett dessa skumma saker så existerar dom inte. Om du tog någon som faktiskt sett dessa fenomenens ord för givet. Om du kunde tillåta digsjälv det för ett tag, först då kan du börja överväga att det faktiskt kan existera eller inte. Jag tror inte du kan det atm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Inte förrän vi lyckas bevisa att en av dina konstiga påståenden stämmer har vi något sätt att testa förekomsten av dina andra konstiga påståenden.

Det är absolut inget konstigt med paranomala fenomen. Inte heller är det hokus pokus. Det är fenomen som folk ärligt upplever. Vad exakt det är det vet nog få.

EDIT: Alltså nu hände det igen! Igår lyssnade jag på coast to coast och han som pratade gjorde skämtet från austin powers 1000 billion dollars "bara för att det låter mkt" och sen kollar jag idag på inköp tråden och där har en person köpt en 1000 billion dollar sedel (som var riktigt rolig btw=) och sen så tänkte jag att det skulle vara gott med max, vilket jag tänker på max1 gång i månaden och dagen efter jag tänkt på det så kollar jagi roliga film tråden och då finns inte filmen längre men jag blir länkad till en MAX hemsida.. WTF!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det var sömnparalys. Är riktigt fränt även om det kan vara lite obehagligt om man inte vet vad det är.

De hallucinationer jag fått under sömnparalys har inte varit lika fräna som dina, den jag kommer ihåg var att jag hörde min moster och min morsa prata om vardagliga saker. Rätt tråkigt.

Sömnparalys är något jag har åtminstone tre fyra gånger i månaden. Det pga att jag inte kan sova utan somnmedel (10 years and counting).
För er som är nyfikna på det kan prova på Theralen. Ett relativt ofarligt antihistamin som för mig kan ge mig paralys på flera minuter innan kroppen börjar lyda. Och ofta är det just kännslan att det finns "någon annan" i lägenheten och skräcken att inte kunna röra sig som återkommer. Och beroende på hur man är lagd så ser man "nån annan" som inbrottstjyvar, alien eller andar.

Sen angående religion vs vetenskap så betar vetenskapen av frågor dagligen medans religion får gömma sig bakom de svåraste frågorna för att berättiga sin existens.

Sen tycker jag det är lite roligt att sitta bakom en dator och Internet som enbart kommit till pga vetenskap och sen sitta och försvara religion/new age/whatever vars jobb varit att hålla människor i det mörka och låta makteliten styra (med hjälp av just bla religion).

Och angående UFOn. Om det nu är rymdvarelser som så pass frekvent besöker oss så tycker jag det är konstigt att dom kör med strålkastarna på. För om dom verkligen VILL bli upptäckta så är det bara att landa i valfri storstad och skaka hand.

Citat:

EDIT: Alltså nu hände det igen! Igår lyssnade jag på coast to coast och han som pratade gjorde skämtet från austin powers 1000 billion dollars "bara för att det låter mkt" och sen kollar jag idag på inköp tråden och där har en person köpt en 1000 billion dollar sedel (som var riktigt rolig btw=) och sen så tänkte jag att det skulle vara gott med max, vilket jag tänker på max1 gång i månaden och dagen efter jag tänkt på det så kollar jagi roliga film tråden och då finns inte filmen längre men jag blir länkad till en MAX hemsida.. WTF!?

Den enda slutsatsen jag kan dra av alla dina historier är att du lyssnar mycket på coast 2 coast, tittar mycket på youtube och surfar väldigt mycket. Du gör kopplingar som inte har någon relevans annat än att du tycker det är konstigt att de sker. Jag skulle tycka att det vore konstigare om de inte skedde. Det sker för folk lite sisådär lagom, ungefär statistiskt lagom som det ska ske.
Sen läser folk åter in "betydelser" i det. Jag rycker på axlarna och tänker "jaha, där skedde det igen, no biggie" medans du kopplar det till andra dimensioner och högre makter.

Permalänk
Medlem

"Och angående UFOn. Om det nu är rymdvarelser som så pass frekvent besöker oss så tycker jag det är konstigt att dom kör med strålkastarna på. För om dom verkligen VILL bli upptäckta så är det bara att landa i valfri storstad och skaka hand."

klockren
Kan bara hålla med
Sen när det gäller händelser som man tänker på och verkligen händer precis efter brukar jag också ta med en nypa salt, "jahopp, när man talar om trollen" typ

Är också rätt vetenskaplig till sinnet och söker ofta efter en logisk förklaring till oförklarliga saker.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Sen tycker jag det är lite roligt att sitta bakom en dator och Internet som enbart kommit till pga vetenskap och sen sitta och försvara religion/new age/whatever vars jobb varit att hålla människor i det mörka och låta makteliten styra (med hjälp av just bla religion).

Och angående UFOn. Om det nu är rymdvarelser som så pass frekvent besöker oss så tycker jag det är konstigt att dom kör med strålkastarna på. För om dom verkligen VILL bli upptäckta så är det bara att landa i valfri storstad och skaka hand.

Den enda slutsatsen jag kan dra av alla dina historier är att du lyssnar mycket på coast 2 coast, tittar mycket på youtube och surfar väldigt mycket. Du gör kopplingar som inte har någon relevans annat än att du tycker det är konstigt att de sker. Jag skulle tycka att det vore konstigare om de inte skedde. Det sker för folk lite sisådär lagom, ungefär statistiskt lagom som det ska ske.
Sen läser folk åter in "betydelser" i det. Jag rycker på axlarna och tänker "jaha, där skedde det igen, no biggie" medans du kopplar det till andra dimensioner och högre makter.

Well well.. För det första vill jag säga att jag är inte det minsta förvånad över din första generella reaktion. Tro det eller ej, jag tänkte presis som du en gång i tiden. Jag trodde varken på ett liv efter döden eller ufos.

Du får inse att det är en stor skillnad mellan att tro att gud tittar på vad enda liten sak du gör och kommer döma dig till helvetet om du inte följer allt som står i bibeln och att tro på att flera dimensioner existerar där saker händer som vi inte fullt förstår eller ens är i närheten av att förstå idag. Världens främsta fysikteoretiker hävdar att det finns upp till 11 dimensioner så ta inte mitt ord för det, ta deras ord för det.

En annan grej är att dessa fenomen med folk som säger att dom sett andar etc har hänt folk som över huvud inte tror på ett liv efter döden. Så här håller din världsbild inte riktigt. Det är speciellt såna personer som övertygat mig mest folk som vittnar om att dom sett ex. andar som bara något att förlora genom att berätta det. Eller du kanske tror att alla sett i syne, ljuger eller är knäppa som hävdar detta?

En stor del av av västvärlden har väldigt lite stimuli från den här typen av fenomen och man går inte längre till kyrkan etc. Detta har lett till att vetenskapen varit i stort sätt det enda sättet vi haft att titta på saker genom och det såklart formar åsikter som dina ganska uppenbart. Vetenskapen har inte svar på allt. Det är det som alla dessa personer är ett tecken på. Men du kan ignorera det om det gör dig lyckligare.

Om du faktiskt tagit tiden och tittat på lite dokumentärer om ufon så hade du redan fått svar på din fråga om varför dom inte landat framför vita huset. Men du har ju redan bestämt dig för vad du tycker ser jag.

Angående det sista du skrev så visst jag lyssnar på utvalda program från coast to coast för det är väldigt underhållande program. Och utbildande dessutom. Jag vet vad du tänker, utbildande i nonsens eller nåt i den stilen. Jo visst, men det är erfarenhet att höra hur en knäppis tänker också och kul samtidigt sen kommer det en hel del vetenskapsmän etc så det är inte bara kul nonsens. Det var ett väldigt intressant program om hur teknologin växer allt mer in i människan om hur amerikanska soldater fått skywalker armar etc så det rekommenderas att lyssnas på ^^.

Jag har aldrig sagt att dessa "sammanträffanden" som vissa upplever, att man stöter på samma ämne etc om och om igen nästan tillsynes mot sannolikheten för att göra det, om det finns något sådant, att detta skulle vara något övernaturligt. Men det är kul att tänka en tanke på att det är möjligt. Dessutom är det sant att det finns många dokumenterade fall av psykiska förmågor där folk fått tillgång till information dom inte kunnat veta etc. Låt säga att detta existerar, vilket jag tror, då är det inte så långsökt att se ett samband mellan det och dessa "sammanträffanden".

Permalänk
Avstängd

Jag har käkat Tradolan. Tillvaron blev riktigt skum då. Bl.a så låg jag i sängen och trodde jag svävade på moln. Smärtan från den krossade armbågen var helt borta och jag var ovanligt lugn.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W