Permalänk
Medlem

Max busshastighet, moderkort

Hej jag undrar lite om d där med max busshastighet som stödjs av moderkort. De nyare stödjer 1600. Är det fsb * 4 som är maxx busshastighet?

Typ på mitt är det 1600. Så jag borde inte kunna ha mer än 400 fsb? Eller e jag helt ute o cyklar. I så fall kan någon förklara den spec på moderkort och hur det påverkar klockning.

MVH

Visa signatur

//ATI Radeon Powercolor Hd4870 1Gb /
Intel C2D e8500 @ 4167 Mhz / Lappad TRUE+Noctua / Crucial pc-8500 2x2Gb /
Asus P5Q / Corsair 650W // 3dMark06: 16111 Poäng

Permalänk
Medlem

Bussen är mycket riktigt 4*fsb. att ditt moderkort är specat till 1600mhz buss betyder egentligen bara att tillverkaren garanterar stöd för cpu'er som kör på 400mhz fsb. Men det vi sysslar med på detta forum är att testa hur mycket högre en specifierad hastighet vi kan uppnå

( Du kommer högre än 400 fsb med ditt moderkort om du har övrig hårdvara som orkar med samt lite överklockningskunskap )

Permalänk
Medlem

Ok tack men en annan fråga.

Om man har 2 moderkort som har typ samma spec och de stödjer båda 2 buss på 1600. Den ena är dubbelt så dyrare.
Är den dyrare bättre när det gäller klockning? Eftersom båda stöder 1600 borde det inte spela roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det spelar roll, och det beror mest på vad det är för chipset på moderkortet.
Ett bra modertkort klarar över 2000mhz buss, ett snikkort för 500 spänn gör med all säkerhet Inte det.
Men absolut dyrast är inte alltid bäst, precis som med allt annat.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mest på skillnader på p5q vs p5q-pro vs p5q-deluxe.
Dom har samma arkitektur så då borde dem prestera samma vid klockning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, du menar så. Jag har tyvärr för dålig koll för att svara på vilket moderkort som är bäst av just dom tre, men det dyraste kan säkert ha lite fler inställningsmöjligheter och möjlighet att köra högre spänningar.
Ett tips är att kolla Xtremesystems.org's gigantiska tråd om Asus p5q.

Permalänk
Medlem

Jag kan ge dig ett exempel på det där med bus.

På mitt mobo har jag (tyvärr) 1333mhz bus.
Standard, så kör jag alltså 333 i FSB.
Utan att vara extrem, så kör jag den i 375 bus. Vlket ändå är 42 mer än vad som är specat, och då har jag verkligen inte tweakat.

Som Malte skriver, så spelar det absolut roll hur mycket mobo't kostar.
Jag läste om en kille med en MSI P35 Diamond tror jag det var.
Det är specat 333fsb stock, men han körde 500+.

Asus P5Q har bara ett PCI-E.

Asus P5Q Pro har 2 precis som Asus P5Q Deluxe, där är det ju en självklar prisskillnad.

Sen, enligt mig så verkar det som att Pro & Deluxe verkar som mera klock-kort, då det finns färre usb-kontakter och sådär.

Deluxe har ju Esata och 2 stycken 1000mbits nätverksportar och såna grejer.