Förhandstitt på Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det komiska?

Permalänk
Hedersmedlem

Lite frågor. Total mängd använt minne, exakt var avläste ni det?
Bara funderar på om det var i aktivitetshanteraren om det avlästes som [Totalt användbart ~ 3,2 GiB] minus "free". För då kan de ju ha hunnit cachat in olika mycket (och cachen slängs när den är ivägen så den "räknas" inte).
Korrekt borde vara (och hoppas det avlästes så) som [totalt användbart ~3.2 GiB] - cached - free.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Att ersätta ständby med shut down är ju fullständigt självklart. Varje gång man installerar vista så måste man lista ut var det var någonstans man ändrade det hela.

Själv tycker jag tvärt om. Hybrid sleep är ju störtskönt. Var ändrar man det i Vista? Kanske är på samma ställe i windows 7 så jag som gillar det kan skruva tillbaka som det är i Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vadå, vista 32 har väl stöd för 4gb? det står iaf 4gb när man kollar det i OS =P

Nej Vista SP1 visar bara mängden installerat minne, användbart ser du i aktivitetshanteraren, prestandafliken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

okay då förstår jag, va nära på att köpa mej 6gb innan ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Vad är det komiska?

Personen som skrev det får det att låta som om 87% eller vad MS nu har av marknaden inte är dominant.

Permalänk
Medlem

Det där ser riktigt trevligt ut.
Intressant att det gjort om aktivietsfältet så det påminner om osx dockan.

Permalänk
Medlem

Ännu har inte utforskaren fått flikar. Hoppas de har förbättrat så varje mapp faktiskt ser lika dant ut hela tiden i visningsläge.
Samma sak gäller msn 9. Var är flikarna där för flera chatfönster som alla andra im-clienter har?!

Permalänk
Hedersmedlem

Förresten, hur mättes installationstiden? Kördes det i en virtuell maskin med iso-avbildningar från en hårddisk? Eller var det från skivor? Vista och windows 7 måste man väl ha på DVD men XP platsar på CD. Men DVD har högre överföringshastighet än CD så XP på DVD kanske skulle ge lite boost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
[...]
Och allehovda? Inget 32bitars os har stöd för 4gb jag antar att du slagit på memory remapping funktionen i ditt moderkorts bios?Då kan 32bitars os se minnet men inte nyttja mer än ja runt 3,25 gb ungefär om jag inte minns fel:)

Finns många 32-bitars OS som stödjer 4 GiB och mer. Men nu används inte adressutökningen i PAE på windows desktop-OS och enkla server-OS.
memory remapping har man ingen nytta av i 32-bit, det kan faktiskt göra saken värre. Tidigare memory remapping tog helt sonika alla minnesadresser ovanför 2 GiB och flyttade dem till 4 GiB. Då fick användare av 32-bit ett ännu större glapp då de inte alls kunde komma åt den där klumpen av ca. 1 GiB minne mellan 2 och 3 GiB i adressrymden.
Så slutrådet: Har man 32-bit windows XP / Vista så ska man inte slå på memory remapping. Har man windows server enterprise eller data center edition så ska man ha det igång. Jag testade själv, fick ut alla mina 8 GiB i server 2003 enterprise. Hade adressomflyttningen inte fungerat borde jag fått ~7 GiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Förresten, hur mättes installationstiden? Kördes det i en virtuell maskin med iso-avbildningar från en hårddisk? Eller var det från skivor? Vista och windows 7 måste man väl ha på DVD men XP platsar på CD. Men DVD har högre överföringshastighet än CD så XP på DVD kanske skulle ge lite boost.

Finns många 32-bitars OS som stödjer 4 GiB och mer. Men nu används inte adressutökningen i PAE på windows desktop-OS och enkla server-OS.
memory remapping har man ingen nytta av i 32-bit, det kan faktiskt göra saken värre. Tidigare memory remapping tog helt sonika alla minnesadresser ovanför 2 GiB och flyttade dem till 4 GiB. Då fick användare av 32-bit ett ännu större glapp då de inte alls kunde komma åt den där klumpen av ca. 1 GiB minne mellan 2 och 3 GiB i adressrymden.
Så slutrådet: Har man 32-bit windows XP / Vista så ska man inte slå på memory remapping. Har man windows server enterprise eller data center edition så ska man ha det igång. Jag testade själv, fick ut alla mina 8 GiB i server 2003 enterprise. Hade adressomflyttningen inte fungerat borde jag fått ~7 GiB.

I stand corrected,men då förstår jag också varför det blev sånt strul när jag körde memory remapping i xp 32bit varför det gick bättre med att bara köra med 2,5 allokerat i bios istället för 4 som memory remapping gav.Med 2,5 så gick istället totala swapfilen upp till runt 7gb men med remapping så sjönk den till bara 5,5 nånting för att win xp 32bit bara såg rent 2 gb när remapping var aktivt:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det där ser riktigt trevligt ut.
Intressant att det gjort om aktivietsfältet så det påminner om osx dockan.

Det är ju inte första gången heller de lånat från Apple

Skönt att det verkar bli bra. Man kanske rent av får ta och köra det parallellt med OS X.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att många av oss som har köpt Vista får lägga ut pengar så snart igen. (visst de som köpte nyligen får kanske rabatt)

Annars är jag bara positiv med windows 7, ingen tvingar en heller att uppgradera så en ska inte gnälla över det. (mer än att MS lurade på en vista)

Vet inte exakt vart jag läste det men det var iaf någonstans bland Sweclockers nyheter.
Jag läste att Microsoft vill ha dessa tidsskillnader mellan varje släpp av ett nytt OS och inte den skillnaden det var mellan XP och Vista. I.o.m detta så tycker du att man ska få Gratis uppgradering vid varje släpp då de kommer mer frekvent än inan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Lite frågor. Total mängd använt minne, exakt var avläste ni det?
Bara funderar på om det var i aktivitetshanteraren om det avlästes som [Totalt användbart ~ 3,2 GiB] minus "free". För då kan de ju ha hunnit cachat in olika mycket (och cachen slängs när den är ivägen så den "räknas" inte).
Korrekt borde vara (och hoppas det avlästes så) som [totalt användbart ~3.2 GiB] - cached - free.

Den totala mängden använt minne avlästes med hjälp av Everest i alla fall.

Citat:

Installationstiden och start/stäng av mättes med hjälp av en virtuell maskin i Virtual PC 2007. (Printscreen's från installationen togs även här). Som du säger skulle XP annars kunnat få en viss försämring av installationstid. Alla andra prestandatest kördes självklart på en riktig installation.

// Oscar.

Permalänk
Medlem

Kanske har kommit upp förut, men när är den officiella releasen o funkar betan ungefär som orginalutgåvan?

Men så som det verkar nu blir det garanterat ett köp om det inte går bra att hålla sig till betan?..

Permalänk
Medlem

Ska nästan alla program som stödjer Vista 32-bitar fungera i Windows 7 32-bitar?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Försökte lägga in win7-betan häromdan, den krachade och när jag skulle boota win vista igen (på en separat disk) hade installationen lyckats krascha dem med. Kanske hade otur med en repig skiva eller nått med det skapade mig 2 dagars arbete .....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vadå, vista 32 har väl stöd för 4gb? det står iaf 4gb när man kollar det i OS =P

Det står hur mycket du har installerat i datorn...Men kan bara använda 3.25gb eller nått..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Det är ju inte första gången heller de lånat från Apple

Skönt att det verkar bli bra. Man kanske rent av får ta och köra det parallellt med OS X.

Nä jag kan rada upp en hel sida med saker om det skulle vara så.

Nä så bra lär det inte bli, men verkar äntligen finnas ett modernt os som man kan spela på nu att ha på sin spel maskin. SÅ kör man OSX på kontorsmaskinen.

Permalänk
Medlem

Har de fixat tillbaka "en mapp uppåt knappen"? Helt j*vla ofattbart att den saknas i Vista... och att det inte alltid går att se vart man är när man bläddrar sig fram bland mapparna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Har de fixat tillbaka "en mapp uppåt knappen"? Helt j*vla ofattbart att den saknas i Vista... och att det inte alltid går att se vart man är när man bläddrar sig fram bland mapparna.

Den finns visst i Vista. Dock inte alltid.

Sen ser man faktiskt vilka mappar man är i i Vista, så jag vet inte riktigt vad du pratar om?..

Permalänk
Avstängd

Ska ta och testa det nu mest för att jag är nyfiken, är redan nöjd med Vista och tvivlar på att detta bli sämre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Den finns visst i Vista. Dock inte alltid.

Sen ser man faktiskt vilka mappar man är i i Vista, så jag vet inte riktigt vad du pratar om?..

Ta en närmare titt, adressfältet visar inte alltid var du är någonstans.

Permalänk

Jag har märkt att det där med "stäng av" och "vila" verkar bero på hur mycket ram man har i datorn. På vissa datorer med mindre ramminne är knappen "stäng av" men på min med flera med 4-8gb är det "vila"-knappen som visas. Eller?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Nice test, känner på mej att Windows 7 kommer att bli nice
Hoppas att det inte kostar för mycke bara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Det står hur mycket du har installerat i datorn...Men kan bara använda 3.25gb eller nått..

Funderade också på detta.. hoppas verkligen att det stödjer 4gb när det släpps!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag hatar aktivitetsfältet. Verkar inte gå att få till ett gammalt hederligt heller med snabbstartfält och så. Sämst!

Permalänk

Dessa 'gadgets' är ju bara jobbiga. varför skippade de inte de när de ändå var igång?

Börjar likna Ubuntus osv deras upplägg mer o mer vilket kanske kan vara bra. frågan är dock om man vill köra M$ mjukvara så länge till..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vichle
Jag hatar aktivitetsfältet. Verkar inte gå att få till ett gammalt hederligt heller med snabbstartfält och så. Sämst!

Jo, det gör det. Lär dig Googla innan du whinar.

Permalänk
Medlem

Har installerat Windos 7 nu och är helnöjd redan.

Vichle: det var den första knappen jag tryckte på när jag gick in i kontrollpanelen.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Hur är det med drivisar, någon ?
Sitter på XP på laptopen, men har lust och prova detta.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha klockren Dock tror jag Windows 7 kommer lyckas bättre än Vista.