telenor - inkasso

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

telenor - inkasso

var dum nog att teckna ett mobilt bredbands Abonnemang hos telenor. ville säga upp skiten men fick inte, nåja struntade i att betala ett par räkningar för att de skulle gå till inkasso och att de skulle stänga ner skiten.

fick första jan 2008 mitt första brev de de srkiver tydligt betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga ner ditt abonnemang och skicka ärendet vidare till inasso, så långt allt bra precis de jag vill. nu till problemet efter första jan har de kommit 11st till såna hot och nu i dec damp en inkasso räkning ner på 12månader, wtf lixom de ska väl stänga av efter första hotet?

vad har jag för juridisk rätt? kan de vänta 11månader innan de skickar vidare till inkasso? är inte deras första hot bindande?

ska ringa de imorgon men vill gärna ha lite kött på benen innan.

är detta nåt jag kan ev gå längre med Ko eller ev domstol?
de kan väl inte vara lagligt att vänta 11-12månader när de hotar om uppsägning i jan sen ramlar räkningarna in med exakt samma hot hela året.
borde självklart gjort något tidigare men nu blev de så att jag struntade i att öppna skiten och la de på hög.

eller kan betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga av ditt abonnemang och kontakta inkasso tolkas på något annat sätt?

Pain is temporary, glory is forever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats! Sitt då!
Registrerad
Aug 2003

Jag vet inte alls hur juridiken ser ut. Men eftersom det handlar om telenor kan du ju räkna med att du är körd, finns fan inget sämre bolag.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

De har givetvis full rätt att ta betalt för hela perioden du bundit dig för PLUS alla tillkommande avgifter pga du varit osmart nog att låta bli att betala räkningarna.

Sedan när tror du att underlåtelse att betala något du själv köpt en automatisk hävning av avtalet? De kan stänga av tjänsten kanske, men du är fortfarande skyldig för hela avtalsperioden. Genom att du inte betalat kan de troligen ta en inkassoavgift PER RÄKNING om de vill, om det är månadsvis betalning.

Jag vet inte hur gammal du är, men att låta saker gå till inkasso (eller än värre fogden) är det absolut sämsta man kan göra om man ångrar något man gjort. Du kommer inte ur ett avtal som du bundit dig för om inte leverantören går med på det.

Vilket tror du då är bäst? Ringa och prata vänligt samt komma med en bra förklaring för att försöka få igenom en förtida uppsägning, eller låta bli att betala det du är skyldig?

Edit: "[b]vad har jag för juridisk rätt? kan de vänta 11månader innan de skickar vidare till inkasso? är inte deras första hot bindande?[/b]"

Som göteborgaren skulle sagt: "Är du go eller?"

Troligen skojar du bara, hoppas jag iaf, annars är det bara för dig att sätta sig i livets skola, eftersom du tydligen missat väldigt viktiga och grundläggande saker gällande bl a avtal, lag och rätt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

Blev verkligen totalt blåst av Telenor, men valde ändå det rationella och betalade alla räkningar till bindningstiden gick ut. Alternativet hade varit civilrättsmål där hela bevisbördan ligger på konsumenten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Ett "Nu betalar du baskemig annars tar vi ditt internets och skickar Baltic Inkasso hem till din brevlåda" är inte ett avtal utan ren information om följderna av underlåtelse att betala räkningen. Att de sedan inte skickar direkt till inkasso är lite underligt men på inget sätt ett kryphål för dig. Att du dessutom inte varit proaktiv utan bara låtit räkningarna dimpa ner talar inte direkt till din fördel.
Lägga räkningar på hög är för övrigt redigt dåligt för psyket.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008

Skämtar du, eller? Har du bundit upp dig på ett abonnemang ska du självklart betala tiden ut, tror du att man slipper ur avtalet bara för att man struntar i att betala? Det är helt klart att telenor inte gjort något fel i det här fallet, utan enbart du.

Det kommer nog att bli dyrt.

Dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaasa/Finland
Registrerad
Dec 2001

och för och inte tala om den trevliga pricken som hamnar i Kronofogdens register, så du blir spärrad flera år frammåt att ta abbonemang, lån m.m

WS: Asrock z87 Killer | i5 4670 - CM 212EVO | Corsair 16GB | Asus GTX1060 Turbo 6GB | Jonsbo W2
HTPC: Asrock H61M-DGS | i3 3240 | GTX780 | Corsair 8GB | Chieftec HM-02B-OP
NAS: QNAP TS-431 - 4x4TB WD RED
Laptops: MacBook Pro Retina 13" Late 2013 | Asus X540Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Du kan inte vara gammal?

Vilket resonemang... det är så man blir mörkrädd.

Oavsett om Telenor är bra eller dåliga så är det ett förbannat korkat sätt att lösa ditt "problem" med.

CASE: Fractal Design Define R5 - PSU: EVGA Supernova G2 750W - MB: ASUS Z170 Maximus VIII Hero
CPU: Intel i7 6700K @ 4.7 GHz vcore 1.385 - CLR: Corsair Hydro H100i GTX + 2x Noctua NF-F12
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133MHz
HDD: WD 3TB 64MB SSD: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe - MON: ASUS VG278HE 144Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2008

Säger som alla andra det är bara du betalar. För att säga upp ett abbonemang krävs skriftligt brev i vissa fall, sen gäller 3 månaders uppsägning innan abbonemanget stängs ner. Har du dessutom bundit ditt abbonemang så är är du skyldig att betala hela den perioden ut. Säger du upp abbonemanget i förtid så riskerar du en stor fet klumpsumma på det resterande månads beloppen som du nu har kvar av din period.

så du va nog inte så smart som bara sluta betala dina räkningar , Hoppas du har jobb så du kan betala av allt fort för det läggs på hela tiden en massa räntor o avgifter ju längre du väntar o tar på dig att betala tillbaks.

Hoppas det ordnar sig

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2005

Otroligt korkat gjort.... Telenor har inte gjort nått fel.. Bara du. Tänk efter lite innan du tecknar nått nästa gång.

Lyxfällan nästa?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tOp_fLiGht
......

Lyxfällan nästa?

hehe hade tängt skiva det samma men lät bli ,för det lär bli det om man nu drar på sig för många skulder. med låg inkomst. Tro mig jag hade kunnat vara där med, men jag tänker steget längre en många ungdomar gör , som nu bara lever för dagen.

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Självklart får du en räkning varje månad även om abbet är låst...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2006

Till att börja med så får vi reda ut om det handlar om motsvarande upplägg som i följande länk: http://jheidbrink.wordpress.com/2009/01/05/praktisk-konsument...

Därefter kan vi börja reda ut allt.

Information som krävs:
Hur tecknades avtalet? Ringde en telefonförsäljare?
När tecknades avtalet?
När försökte du säga upp avtalet?
Varför kunde du inte säga upp avtalet (gavs någon anledning)?

Distansavtalslagen ger dig en rätt att häva avtal som tecknats på distans (tex med telefonförsäljare) inom en viss tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2004

Re: telenor - inkasso

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
fick första jan 2008 mitt första brev de de srkiver tydligt betalar du inte den här räkningen tvingas vi stänga ner ditt abonnemang och skicka ärendet vidare till inasso, så långt allt bra precis de jag vill. nu till problemet efter första jan har de kommit 11st till såna hot och nu i dec damp en inkasso räkning ner på 12månader, wtf lixom de ska väl stänga av efter första hotet?

Efter första brevet är det ju inte helt otroligt att man tolkar det som att abonnemanget kommer att stängas av och man således inte behöver betala mer.

Men då uppstår ju hos de flesta denna frågeställningen. Vad är vitsen [för telenor eller vilket företag som helst] med ett 12 månaders abonemang om man när som helst bara kan sluta betala och således bli kvitt abonnemanget?

Och även om den funderingen inte dyker upp så borde man väl efter fjärde eller femte hotet om nedstängning och inkasso börja undra? Varför ringde du dem inte och frågade? Dumt att vänta 11 månader enligt mig..

Såhär är det, du har ingått ett avtal att helt enkelt pröjsa dem varje månad i ett år för deras mobila bredbandstjänst. (punkt)

Läs avtalet, där står vad som gäller. Det enda du kan hoppas på att få är en ursäkt att dom faktiskt inte stängde av ditt abb fastän dom hotat om det.

Din chans är att få avtalet ogiltigt på något sätt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2008

Tycker absolut du skall glömma abbonemanget och skicka mig din dongel för du behöver den ju inte. Själv skiter jag i att betala elräkningar och annat för jag tycker det är så dyrt...........

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920 2.66GHz, Intel X25-M G2 80GB, 150GB Western Digital VelociRaptor ICE, Samsung 1TB x4, Corsair 12GB (6x2GB) 1600MHz PC3-12800, 2x Asus GeForce GTX 560 TI SLI , CORSAIR TX 650W, COOLER MASTER COSMOS 1000, Excito B3 2TB, BENQ G2400W.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Tycker absolut du skall glömma abbonemanget och skicka mig din dongel för du behöver den ju inte. Själv skiter jag i att betala elräkningar och annat för jag tycker det är så dyrt...........

Grattis, du verkar ju lika insatt som TS. =P

Betala räkningar och följ avtalen, är det så svårt?

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004

Ännu en skämttråd eller? Tråden skapades på morgonen 05.38.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LINJEinc
och för och inte tala om den trevliga pricken som hamnar i Kronofogdens register, så du blir spärrad flera år frammåt att ta abbonemang, lån m.m

Han får ingen prick bara för att han hamnar i inkasso, skärp dig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2008

Det var visst en som tyckte min ironi var för svår.
Man hamnar i betalningsregistret när det gått till kronofogden och inte de heller har fått betalt på anmodan. Men t.ex. Telia har egna register som slår stopp tidigare. Detta då endast hos dem.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920 2.66GHz, Intel X25-M G2 80GB, 150GB Western Digital VelociRaptor ICE, Samsung 1TB x4, Corsair 12GB (6x2GB) 1600MHz PC3-12800, 2x Asus GeForce GTX 560 TI SLI , CORSAIR TX 650W, COOLER MASTER COSMOS 1000, Excito B3 2TB, BENQ G2400W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Hahaha ägd.

Hoppas det svider i plånboken när nöten är så pass urbota dum.

Ett avtal är ett avtal och har du gått med på det så ska du följa det, ser inte hur telenor som företag skulle ha betydelse i detta då samma sak skulle hända med alla andra företag också.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Det var visst en som tyckte min ironi var för svår.
Man hamnar i betalningsregistret när det gått till kronofogden och inte de heller har fått betalt på anmodan. Men t.ex. Telia har egna register som slår stopp tidigare. Detta då endast hos dem.

Inte det minsta grabben.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Inte det minsta grabben.

Grabben, det värmde. Tack!

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920 2.66GHz, Intel X25-M G2 80GB, 150GB Western Digital VelociRaptor ICE, Samsung 1TB x4, Corsair 12GB (6x2GB) 1600MHz PC3-12800, 2x Asus GeForce GTX 560 TI SLI , CORSAIR TX 650W, COOLER MASTER COSMOS 1000, Excito B3 2TB, BENQ G2400W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

lol trevliga klubben självklart betalar jag inkasso kravet och de blev ca 500kr dyrare än om jag hade betalat varje månad perioden ut.
så de sved inte speciellt mycket i plånboken.

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

Pain is temporary, glory is forever

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sverige
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
.......

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

när du nu skriver så här va menar du? va sa dom när det inte gick att säga upp det ,va va skälet ??

va abbonemnagnget bundet förstår jag annars är det 3 månaders uppsägnings tid som gäller. troligastvis åxå skriftligt ta reda på fakta innan du gör en sån här grej o förklara bättre i tråden va du gjort o inte gjort om inte är detta en meningslös tråd

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Kan tyckas luddigt tills dess man inser att det är skilnad på att stänga ner ett abonnemang och säga utt ett avtal.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2005

Du kan alltid säga upp/häva ett abonnemang, oavsett om det är 3 månader kvar eller om det är 21 månader kvar. Skillnaden mellan de 2 är vad det kostar dig att säga upp det.

Jag har suttit och sålt åt Telenor så jag är ganska insatt i deras abonnemang, priser och hur de gör sina affärer.

Du kan alltid stänga ditt abonnemang och ta en slutfaktura på abonnemanget.
Slutfakturan hamnar på det belopp som du har kvar att betala på ditt abonnemang.

Alltså: månadsbelopp * antal månader kvar.

Är det ett 199:- abonnemang och du har 14 månader kvar på avtalet så är det 199 * 14 = 2786:- , det är samma kostnad som att ha skiten liggande resten av bindningstiden, men du blir av med det på en gång och du behöver inte komma ihåg att säga upp det när det är 3 månader kvar.

Ang. idén att inte betala och hoppas att det går bort av sig själv, jag tycker många är dåligt insatta i hur mobilabonnemang fungerar. Som säljare när man ringer till kunder möter man många frågor och ibland är det nästan skrämmande hur folk resonerar. Allt bottnar i att man antingen tror för mycket på säljare, vilket är farligt, eller att man antar saker och inte läser igenom avtalet.

Toker, du ska inte tolka någonting när det gäller avtal, du ska läsa och förstå Skulle man inte förstå eller om man tycker nån punkt är luddig (vilket det oftast är) så ring kundtjänsten, de finns där av en anledning och har svaret på det flesta frågor man kan tänkas ha.

Just Telenors kundtjänst är öppet dygnet runt, året runt och finns tillgängligt via telefon och chat (via telenor.se) så kontaktvägarna finns där om intresset att gå till botten med ett problem finns där.

Som du skriver så får du nog ta de där 500:- som läropengar, men nästa gång du tecknar ett avtal och är osäker på nån punkt, ring operatören och fråga Det blir billigare i längden.

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Har man inte 14 dagars ångerrätt när det gäller mobilt bredband?
Mobil abbonemang vet jag att man har 14 dagars ångerrätt.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

Toker: skulle jag suttit i din sits så skulle jag varit oändligt glad över att de itne skickade in till inkasso månad för månad...

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Har man inte 14 dagars ångerrätt när det gäller mobilt bredband?
Mobil abbonemang vet jag att man har 14 dagars ångerrätt.

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt, men tecknar du abonnemanget i butik eller hos en expressäljare (såna där som står inne på affärer eller ute på stan) så gäller inte distansavtalslagen och då har du inte 14 dagars ångerrätt, iaf inte enligt lag. Ibland kan operatörer erbjuda ångerrätt eller "prova på"-tid, men det är inte lagstadgat.

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
lol trevliga klubben självklart betalar jag inkasso kravet och de blev ca 500kr dyrare än om jag hade betalat varje månad perioden ut.
så de sved inte speciellt mycket i plånboken.

kanske ska understryka att jag ringde och försökte säga upp innan men de gick ej igenom.

CSM101 alla andra avtal jag har haft har gått utmärkt att säga upp eller flytta, får väl se dessa 500 som läropengar inget mer med de. och om nåt går till inkasso är de självklart man betalar direkt. antagligen första och sista gången de händer.

men när de skriver så luddigt är verkligen så konstigt man tolkar de som jag gjorde?

Du har redan fåt svar, men jag skriver ändå. Du kunde ha valt att få en slutfaktura istället för att låta det gå till inkasso redan från början.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare