Fängelser där hundratals fångar dansar till populärmusik?

Permalänk

Fängelser där hundratals fångar dansar till populärmusik?

Finns en massa videoklipp på youtube bla

http://www.youtube.com/watch?v=hMnk7lh9M3o

och

http://www.youtube.com/watch?v=RXbfCQ6eV_I

Hittade även en artikel på wikipedia kring fängelset som tydligen startade det hela.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cebu_Provincial_Detention_and_Re...

Frågor som kommer upp är; varför gör man så här, fungerar det, är det nått man kan införa i svenska fängelser och varför går fångarna med på det?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Re: Fängelser där hundratals fångar dansar till populärmusik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
varför gör man så här

För att de ska få någonting att göra? Det skapar engagemang och innebär förhoppningsvis mindre våld. Utmärkt rehabilitation?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
fungerar det

Antagligen? De spenderar ju onekligen en timme per dag på det här enligt wikipediaartikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
är det nått man kan införa i svenska fängelser och varför går fångarna med på det?

Säkert möjligt, beror på hur mycket byrokrati som kommer in i bilden. Antagligen krävs det någon dansintresserad som har mycket makt eller är bra på att övertala de med makt.

Kan undra om allmänheten i Sverige är mer negativt inställda till det här än allmänheten i filippinerna?

Varför fångarna går med på det? Jadu, om du hade suttit inne, tror du inte att det här hade varit betydligt roligare än att sy säckar och liknande tramsjobb som många interner måste stå ut med? Eller helkonstiga "disciplinprogram" fyllda med våld och otrevligheter. Att behandla fångar som skit är fullkomligt idiotiskt, det innebär bara att de blir till skit när de väl kommer ut ur fängelset.

Förövrigt rekommenderar jag http://www.youtube.com/watch?v=xv0AmSbJZtM&feature=related

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Trevligt, livet på fängelse behöver ej vara skit hela tiden(som i serien OZ). Förutom detta så finns det även diverse sporter.

Hur livet är på de svenska fängelserna etc är något jag länge har grunnat på men inte hitta bra fakta, ett problem är såklart alla olika säkerhetsklasser, som gör att man hela tiden får höra olika. Spelar internerna på svenska fängelsen t.ex. fotboll på sommaren som de gör i amerikanska filmer? I sådant fall är ju steget till detta inte stort.
*edit* Ja, jag har läst En Fängelsedagbok.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Re: Re: Fängelser där hundratals fångar dansar till populärmusik?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Random-person

Citat:

För att de ska få någonting att göra? Det skapar engagemang och innebär förhoppningsvis mindre våld. Utmärkt rehabilitation?

Jag är givetvis för att man ska göra såhär än att låsa in dom djupt nere i någon fängelsehåla 24/7. Det jag menade var lite mer specifikt varför man har valt just dans.

Citat:

Antagligen? De spenderar ju onekligen en timme per dag på det här enligt wikipediaartikeln.

Jo men vad är det tänkt att åstadkomma som inte t.ex fotboll kan göra? Snällare fångar? Fångar i bättre form? Fångar som bråkar mindre med varandra?

Citat:

Säkert möjligt, beror på hur mycket byrokrati som kommer in i bilden. Antagligen krävs det någon dansintresserad som har mycket makt eller är bra på att övertala de med makt.
Kan undra om allmänheten i Sverige är mer negativt inställda till det här än allmänheten i filippinerna?

Bilden jag har fått är att svenska folket tycker att det är alldeles för bra på svenska fängelser vilket gör att dom lär komma med kommentarer som "dom har ju redan internet och lyxmat för mina skattepengar, nu ska det slösas ännu mer på att lära dom dansa"

Citat:

Varför fångarna går med på det? Jadu, om du hade suttit inne, tror du inte att det här hade varit betydligt roligare än att sy säckar och liknande tramsjobb som många interner måste stå ut med? Eller helkonstiga "disciplinprogram" fyllda med våld och otrevligheter.

Till viss del förstår jag att många kan gå med på det för att det är bättre än mycket skitgöra. Å andra sidan ser jag många fångar som "tuffingar" där dans inte är någonting man gärna håller på med enbart på grund av att det är löjligt. Mycket möjligt att det bara är mina fördomar dock. Det verkar faktiskt som att många tycker det är kul eftersom många ser ut att verkligen anstränga sig för att framföra en bra föreställning.

Citat:

Att behandla fångar som skit är fullkomligt idiotiskt, det innebär bara att de blir till skit när de väl kommer ut ur fängelset.

Håller helt med. Jag tycker att det är ett väldigt spännande initiativ men det är inte utan att man undrar lite.

Citat:

Fantastiskt gitarrspel

Hittade för övrigt en video som tydligen är utgiven av fängelset
http://www.youtube.com/watch?v=EEJa61439KU

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."