Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Vilket problem är det? Att Conny Larsson slänger ur sig lite siffror utan någon grund för dem?

Uttryckte mig ganska dåligt, jag vet. Men man kan säga så att felaktiga p-böter inte är någon nyhet iaf.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, jag har antagligen skrivit mkt fler kravspeccar än du. Jag jämför vissa svenska vägar med vissa sektioner av autobahn. Vid olika förhållanden, jag säger inte att vi ska ha fri fart jämt, men nattetid när belastningen är otroligt mkt mindre, så går det att ha högre farter på vissa svenska vägar.

Nej. Har du svårt att läsa? Jag säger att vissa vägar, t.ex. ovan nämnda fyrfiliga motorväg, som är spikrak, belyst, utan kurvor (därav ordet spikrak, som du dock inte verkade fatta), fin asfalt, bra och långa påfarter och avfarter etc.

Aldrig påstått, däremot går vissa svenska vägar och vägavsnitt att jämföra med Autobahn. Och vid vissa tillfällen t.ex. nattetid när de är lågt trafikerade går det att köra fortare.

Du verkar leva i en illusion att det aldrig går att använda någonting utanför dess minsta krav. Så är inte fallet. Det borde inte vara så svårt att fatta. Om vi tar tuberna igen, ett läkemedelsföretag konstruerar tuber till deras läkemedel. Det finns ett flertal material att göra dessa i. De väljer ett material som är väldigt billigt, vanligt och lätt att återvinna (de vill använda samma tub om och igen). De väljer plast. Denna produkt klarar utan problem andra typer av läkemedel, pastor och kemikalier. Detta är en oönskad positiv sidoeffekt. Således faller hela ditt argument. Det kan t.ex. vara en oönskad sidoeffekt att vägar som byggs för mycket trafik (t.ex. E4 utanför Stockholm är en kraftigt trafikerad väg) vid en relativt hög hastighet 90 km/h klarar utan någon märkbar trafik alls högre hastigheter.

Jag snackar om motorvägar utan kurvor, och när det väl kommer kurvor är det ju givetvis förarens ansvar att sakta ner så den går att ta utan risk.

Nej, för du kör in på en fil där lastbilar och annat lagstadgad ligger i 80 km/h. Vi snackar ingen jäkla racing i högerfil. Svårt att fatta? Fort kör man i vänsterfil. Dvs inte den du ska upp i. Det är 3 filbyten tills dess.

Den fyrfiliga motorvägen utanför Stockholm lär nog ligga inom samma prisnivå som vissa avsnitt på Autobahn. Det har dock inte med saken att göra. För Autobahn är dimensionerad för fri fart på dagtid när det är mer trafik.

Det är svårt att diskutera för du verkar inte fatta skillnaden mellan hög och låg trafikmängd. Inte heller se alla kopplingar som att ett vägavsnitt dimensionerat för hög trafik med fri fart dagtid inte behöver vara annorlunda än ett vägavsnitt som klarar låg trafik med frifart riskmässigt sett.

För bättre säkerhet, framkomlighet, spara pengar (knappast värt att göra kurvor när man kan göra raksträckor) bland annat. Vad tror du? Tycker du inte att de avfarter som ligger på E4:an vid Stockholm är tillräckliga? Hur jävla lång avfart behöver du om du är nästan ensam på vägen, alla i högerfilen ligger i ca ~90. De är mer än tillräckliga. Det är knappast så att folk kör av från Autobahn i 250 km/h på en avfart i vänsterfil.

Lol. Inser du inte kopplingen mellan trafikmängd och hastighet?

Vem har sagt att den är lika bra? Men den är fullt tillräckligt vid mkt lägre trafikmängder, som t.ex. nattetid.

Jag har jämfört. Försöka tänka lite istället för att bara tjafsa.

Nej, men kan du inte hålla 170 km/h på en tom, rak, belyst 4-filig motorväg i en vettig bil så borde du lämna in ditt körkort idag. Snälla.

Vi kommer som sagt inte vidare i det här. Du får jobba på fri fart på nätterna i sverige bäst du vill. Vägverket kommer knappast att lyssna. Du kommer även inse med mognadsnivån att det finns en anledning att det finns begränsningar på svenska vägar under svenska förhållanden. Det spelar ingen roll om du tycker att det är jättebra att köra för fort mitt i natten för att du ser vägen som öde. Särskilt natttrafik har givetvis andra slags faror än just öde vägar.

Autobahn är konstruerad för obegränsad hastighet och avsevärt större trafikbelastning. Detta är inte den svenska vägen skapad för. De avfarter vid den väg du beskriver är inte ens i närheten av samma typ som den vid autobahn. Nästa gång din pappa skjutsar förbi dig där kan du be honom att visa alterantivt om du har körkort kanske du ska testa och jämföra köra på autobahn och att köra på den fyrfiliga vägen i närheten av stockholm.

Det blir lite svårt att diskutera då du inte ens vet hur det är att köra på båda vägarna. På automat är kurvorna minimerade. Detta tänk finns inte på svenska motorvägar. Här har man möjlighet att planera in kurvor, det är billigare än att slå in en stor raksträcka. Den möjligheten finns då trafikhastigheten är begränsad. Det blir ett helt annat tänk under konstruktionen av vägen.

Vad en person klarar eller inte klarar i form av hastighet under färd i bil är direkt länkat till mognadsgraden. Om du inte ens inser vilken avsevärd riskökning det blir när du kör i t.ex. 170km/h på en väg om något oförutsett händer. Ja då är du inte mogen för körkort. Det kan mycket väl hända att man tar en risk och kör så fort för att man tar en chansning. Men då ska man vara högst medveten om vad som händer och hur pass allvarliga konsekvenserna av ett sådant handlande är. Det är milsvid skillnad att köra av vägen, kollidera med något, sladda runt i 170 och i 110. Inser man inte detta så ska man inte ha körkort.

*** EDIT ***

Det är klart att till och med en oerfaren förare kan hålla 170km/h på en helt tom och öppen väg. En oerfaren förare kommer dock att överskatta sin körförmåga och kan inte heller se riskmomentet i detta. Det kan komma oförutsedda händelser. Om det då sker, ja då är det inte bara att säga "shit happens" för då är det människoliv som går till spillo. Liv som kunde ha räddats om man körde i t.ex. avsevärt lägre hastigheter. Är man inte på det klara med att man ökar risken för avkörning avsevärt och skadorna avsevärt. Ja då ska man inte sätta sig bakom ratten. Oavsett hur fin och härlig vägen ser ut. Tror du alla olyckor har skett under de sämsta förhållanden i dåligt väglag? Givetvis har man trott att man klarar av hastigheten för att man överskattat sin roll som förare. I och med att du som förare är subjektiv till din körförmåga kan du inte göra den bedömningen. Du överskattar dig. Särskilt om du är en ung och relativt ny förare.

Jag har under mina yrkesverksamma år kört ca 50mil om dagen på varje arbetspass. Givetvis kommer jag kunna framföra bilar på ett annat sätt än någon som kör väldigt sällan. Erfarenheten gör otroligt mycket i det som gör en bra förare. Det är inte en slump att det är mest unga förare som kör för fort som även krockar och förolyckas. De överskattar sin förmåga, ser en öppen och fin väg och anser sig vara kapabel att klara av den.

*** EDIT 2 ***

Notera nu väldigt noga. Det är inte det att man inte kör för fort som jag argumentar om. Det är när man inte har insikten om att skador och liv går till spillo avsevärt mycket större omfattning vid högre hastigheter. Har man inte det i bakhuvudet och ett tänk som unga förare har att "shit happens vägen är fin och rak" så är man inte en mogen förare. Man inser inte att hastigheten har en direkt relation till vad som KAN hända.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vi kommer som sagt inte vidare i det här. Du får jobba på fri fart på nätterna i sverige bäst du vill. Vägverket kommer knappast att lyssna. Du kommer även inse med mognadsnivån att det finns en anledning att det finns begränsningar på svenska vägar under svenska förhållanden. Det spelar ingen roll om du tycker att det är jättebra att köra för fort mitt i natten för att du ser vägen som öde. Särskilt natttrafik har givetvis andra slags faror än just öde vägar.

Autobahn är konstruerad för obegränsad hastighet och avsevärt större trafikbelastning. Detta är inte den svenska vägen skapad för. De avfarter vid den väg du beskriver är inte ens i närheten av samma typ som den vid autobahn. Nästa gång din pappa skjutsar förbi dig där kan du be honom att visa alterantivt om du har körkort kanske du ska testa och jämföra köra på autobahn och att köra på den fyrfiliga vägen i närheten av stockholm.

Det blir lite svårt att diskutera då du inte ens vet hur det är att köra på båda vägarna. På automat är kurvorna minimerade. Detta tänk finns inte på svenska motorvägar. Här har man möjlighet att planera in kurvor, det är billigare än att slå in en stor raksträcka. Den möjligheten finns då trafikhastigheten är begränsad. Det blir ett helt annat tänk under konstruktionen av vägen.

Vad en person klarar eller inte klarar i form av hastighet under färd i bil är direkt länkat till mognadsgraden. Om du inte ens inser vilken avsevärd riskökning det blir när du kör i t.ex. 170km/h på en väg om något oförutsett händer. Ja då är du inte mogen för körkort. Det kan mycket väl hända att man tar en risk och kör så fort för att man tar en chansning. Men då ska man vara högst medveten om vad som händer och hur pass allvarliga konsekvenserna av ett sådant handlande är. Det är milsvid skillnad att köra av vägen, kollidera med något, sladda runt i 170 och i 110. Inser man inte detta så ska man inte ha körkort.

*** EDIT ***

Det är klart att till och med en oerfaren förare kan hålla 170km/h på en helt tom och öppen väg. En oerfaren förare kommer dock att överskatta sin körförmåga och kan inte heller se riskmomentet i detta. Det kan komma oförutsedda händelser. Om det då sker, ja då är det inte bara att säga "shit happens" för då är det människoliv som går till spillo. Liv som kunde ha räddats om man körde i t.ex. avsevärt lägre hastigheter. Är man inte på det klara med att man ökar risken för avkörning avsevärt och skadorna avsevärt. Ja då ska man inte sätta sig bakom ratten. Oavsett hur fin och härlig vägen ser ut. Tror du alla olyckor har skett under de sämsta förhållanden i dåligt väglag? Givetvis har man trott att man klarar av hastigheten för att man överskattat sin roll som förare. I och med att du som förare är subjektiv till din körförmåga kan du inte göra den bedömningen. Du överskattar dig. Särskilt om du är en ung och relativt ny förare.

Jag har under mina yrkesverksamma år kört ca 50mil om dagen på varje arbetspass. Givetvis kommer jag kunna framföra bilar på ett annat sätt än någon som kör väldigt sällan. Erfarenheten gör otroligt mycket i det som gör en bra förare. Det är inte en slump att det är mest unga förare som kör för fort som även krockar och förolyckas. De överskattar sin förmåga, ser en öppen och fin väg och anser sig vara kapabel att klara av den.

Uppenbarligen kommer vi ingenstans i denna diskussion. Jag har körkort, och har haft det i 5 år. Om du tycker att 90 är maximala hastigheten för en rak fyrfilig motorväg så kan du ju ligga i 90. Jag kommer dock inte göra det om inte förhållandena kräver det. Hoppas du fortsätter köra i 90 när de höjer till 100, för de har de gjort på vissa 90-sträckor. Utan att göra någonting alls med vägen. Konstigt, har VV haft fel tidigare? Eller har de bara gått wild and crazy och riskerar allas liv vind för våg. Jag ser ingen anledning att jag ska behöva åka ner någonstans och köra på en vägsträcka helt i onödan. Det är ungefär som att säga har du kört bil i USA på sträcka X och X, den ser ut som Y och där har de 60 mph men på en väldigt lik sträcka i Sverige har de 70 km/h som max-hastighet, har du inte kört där kan du inte uttala dig utan att åka dit. Går det att säga att man kan köra i 250+ km/h på Monza utan att ha varit där? Eller går det att säga att man köra 250+ km/h på Silverstone utan att ha varit på Monza? Ja och ja. Man behöver inte ha varit överallt för att kunna ge en sådan bedömning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Uppenbarligen kommer vi ingenstans i denna diskussion. Jag har körkort, och har haft det i 5 år. Om du tycker att 90 är maximala hastigheten för en rak fyrfilig motorväg så kan du ju ligga i 90. Jag kommer dock inte göra det om inte förhållandena kräver det. Hoppas du fortsätter köra i 90 när de höjer till 100, för de har de gjort på vissa 90-sträckor. Utan att göra någonting alls med vägen. Konstigt, har VV haft fel tidigare? Eller har de bara gått wild and crazy och riskerar allas liv vind för våg. Jag ser ingen anledning att jag ska behöva åka ner någonstans och köra på en vägsträcka helt i onödan. Det är ungefär som att säga har du kört bil i USA på sträcka X och X, den ser ut som Y och där har de 60 mph men på en väldigt lik sträcka i Sverige har de 70 km/h som max-hastighet, har du inte kört där kan du inte uttala dig utan att åka dit. Går det att säga att man kan köra i 250+ km/h på Monza utan att ha varit där? Eller går det att säga att man köra 250+ km/h på Silverstone utan att ha varit på Monza? Ja och ja. Man behöver inte ha varit överallt för att kunna ge en sådan bedömning.

Vägverket har ju moderniserat vägen och med forskning genom att studera trafiken kommit fram till att vägen klarar av mer.

Jag brukar knappast köra lagligt på de flesta sträckor. Jag är en notorisk fortkörare. Du missade hela poängen med mognad och att köra för fort. Du argumenterar genom att säga att: "vägen är fin och då kan jag köra 160km/h på den vägen för där kan det inte komma nåt, om det gör det så är det sånt som händer och inte mitt fel"

Du uttrycker alltså att du inte är medveten om riskerna med din hastighetsökning. Du uppvisar ett typiskt beteende för en omogen förare genom att argumentera på det sättet. Du har aldrig full kontroll på en situation och när du höjer hastigheten så ska du ha risken i bakhuvudet. Om du har det så ja då är det en annan sak, men som du uttrycker det, att du kan förutsäga vartenda situation och att det inte är någon fara. Ja då är det inte lämpligt att köra för fort.

Att du haft körkort i 5 år säger inte mycket om dig som förare. Jag har en tjejkompis som haft körkort i 17 år och hon har kört bil en gång i sitt liv.

och nej, du kan inte ge en personlig reflektion om du klarar av att köra en bil på ett ställe där du aldrig kört. Vad är det för idiotiskt logik? Givetvis måste du själv uppleva färden bakom ratten för att kunna ha någon rimlig möjlighet att uttrycka dig om hur det är att köra på vägen och om man anser att det är lämpligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Jävlar, ni släpper verkligen inte eran sak! Riktigt kul att läsa.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vägverket har ju moderniserat vägen och med forskning genom att studera trafiken kommit fram till att vägen klarar av mer.

Haha, har sett vägar som ser exakt likadana som innan, förutom att de har en ny skylt med en ny hastighet. Bara att inse att vv knappast vet allt och bara för att de säger en specifik hastighet är det den rätta. Detta är ingen exakt vetenskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Jag brukar knappast köra lagligt på de flesta sträckor. Jag är en notorisk fortkörare. Du missade hela poängen med mognad och att köra för fort. Du argumenterar genom att säga att: "vägen är fin och då kan jag köra 160km/h på den vägen för där kan det inte komma nåt, om det gör det så är det sånt som händer och inte mitt fel"

Nej, det jag säger är fördelarna överväger riskerna. Vilket är något helt annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Du uttrycker alltså att du inte är medveten om riskerna med din hastighetsökning.

Kan lika gärna säga att du uttrycker att du inte är medveten om riskerna. Isf hade du inte trott att det varit så farligt med en hastighetsökning under de givna förhållandena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Du uppvisar ett typiskt beteende för en omogen förare genom att argumentera på det sättet. Du har aldrig full kontroll på en situation och när du höjer hastigheten så ska du ha risken i bakhuvudet.

Vem fan har full kontroll någonsin? När som helst kan ett plan störtdyka ner på E4an eller Autobahn. Risker mot fördelar handlar det om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Om du har det så ja då är det en annan sak, men som du uttrycker det, att du kan förutsäga vartenda situation och att det inte är någon fara. Ja då är det inte lämpligt att köra för fort.

Det är aldrig lämpligt att köra för fort. Därav prefixet för. Idiotiskt argument. Det är som att säga det är aldrig lämpligt att köra för långsamt. Vad är för fort vad är för långsamt, är 90 på en fyrfilig väg för långsamt? Är det för fort? Det vet ingen, det är subjektivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Att du haft körkort i 5 år säger inte mycket om dig som förare. Jag har en tjejkompis som haft körkort i 17 år och hon har kört bil en gång i sitt liv.

Bravo! Då kanske du äntligen kan sluta med dina argumentum ad hominem. Det vore trevligt för mig och du skulle kunna sluta spekulera om mig, min pappa eller mina körkunskaper. Skönt att du förstår det absurda i att larva runt med du är omogen, har inte körkort bla bla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

och nej, du kan inte ge en personlig reflektion om du klarar av att köra en bil på ett ställe där du aldrig kört. Vad är det för idiotiskt logik? Givetvis måste du själv uppleva färden bakom ratten för att kunna ha någon rimlig möjlighet att uttrycka dig om hur det är att köra på vägen och om man anser att det är lämpligt.

Det kan jag verkligen göra. Har du åkt runt jorden? Har du sett att den verkligen är rund? Självklart kan göra sådana gissningar. Monza och Silverstone är ju som bekant 2 Formel 1-banor och det går således att göra en kvalificerad "gissning" angående vilka hastigheter som går att köra där. Om du inte kan göra sådana approximationer blir det ju såklart väldigt svårt att argumentera, för då kan du ju bara lite på allvetande organ som VV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, har sett vägar som ser exakt likadana som innan, förutom att de har en ny skylt med en ny hastighet. Bara att inse att vv knappast vet allt och bara för att de säger en specifik hastighet är det den rätta. Detta är ingen exakt vetenskap.

Nej, det jag säger är fördelarna överväger riskerna. Vilket är något helt annat.

Kan lika gärna säga att du uttrycker att du inte är medveten om riskerna. Isf hade du inte trott att det varit så farligt med en hastighetsökning under de givna förhållandena.

Vem fan har full kontroll någonsin? När som helst kan ett plan störtdyka ner på E4an eller Autobahn. Risker mot fördelar handlar det om.

Det är aldrig lämpligt att köra för fort. Därav prefixet för. Idiotiskt argument. Det är som att säga det är aldrig lämpligt att köra för långsamt. Vad är för fort vad är för långsamt, är 90 på en fyrfilig väg för långsamt? Är det för fort? Det vet ingen, det är subjektivt.

Bravo! Då kanske du äntligen kan sluta med dina argumentum ad hominem. Det vore trevligt för mig och du skulle kunna sluta spekulera om mig, min pappa eller mina körkunskaper. Skönt att du förstår det absurda i att larva runt med du är omogen, har inte körkort bla bla.

Det kan jag verkligen göra. Har du åkt runt jorden? Har du sett att den verkligen är rund? Självklart kan göra sådana gissningar. Monza och Silverstone är ju som bekant 2 Formel 1-banor och det går således att göra en kvalificerad "gissning" angående vilka hastigheter som går att köra där. Om du inte kan göra sådana approximationer blir det ju såklart väldigt svårt att argumentera, för då kan du ju bara lite på allvetande organ som VV.

Jämför du direkt kunskapsrelaterade saker med att ha en subjektiv åsikt om något? Givetvis kan du inte veta om jorden är rund utan att lita på någon annans kunskap. Men det betyder inte att du kan veta om en väg som du aldrig kört är lämplig för dig att köra i 250km/h på. Givetvis är du inte lämplig som F1 förare om du aldrig kört F1. Att någon person klarar av att köra 250km/h innebär inte per definition att du kan köra så fort.

Dessutom handlade det inte om du kunde köra X km/h på en väg, utan att du skulle köra X km/h på en väg och jämföra med en annan. Givetvis kan du inte ge en bedömning om huruvida det är en likadan upplevelse att göra det då du aldrig kunnat jämföra. Så sluta larva dig.

Ja att köra för fort är subjektivt. Du ansåg dig inte köra för fort för du såg dig kunna köra bilen i 170km/h på en väg som du anser öde och bred samt rak. Då inser du inte att du kör *för* fort. Utan överskattar din förmåga.

Att ett plan kraschar över vägen är knappast det du ska vara rädd för. Däremot kan det dyka upp andra oförusedda saker. Du kan få punktering, du kan få sladd osv osv. Det är milsvid skillnad på att förstå att man kör för fort och att tycka att det är okay att köra för fort.

Jag är fullt medveten om riskerna. När jag kör över angiven hastighetsbegränsning så tar jag enorma risker jämfört med om jag kör i vanlig normal fart. Inser man inte detta ja då är man omogen. Att du uttrycker denna risktänkande i meningen att det mest sannolika som kan hända är ett plan som dyker ner över vägbanan säger väl mycket om vad ditt risktänkande ligger. Det är verkligen inga fördelar med att köra för fort. Det är enbart riskökande och förhoppligen medvetet sådant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jämför du direkt kunskapsrelaterade saker med att ha en subjektiv åsikt om något? Givetvis kan du inte veta om jorden är rund utan att lita på någon annans kunskap. Men det betyder inte att du kan veta om en väg som du aldrig kört är lämplig för dig att köra i 250km/h på. Givetvis är du inte lämplig som F1 förare om du aldrig kört F1. Att någon person klarar av att köra 250km/h innebär inte per definition att du kan köra så fort.

Man kan nog anta att de flesta normalbegåvade förarna kan köra rätt fort på en F1-bana utan att riskera speciellt mkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Dessutom handlade det inte om du kunde köra X km/h på en väg, utan att du skulle köra X km/h på en väg och jämföra med en annan. Givetvis kan du inte ge en bedömning om huruvida det är en likadan upplevelse att göra det då du aldrig kunnat jämföra. Så sluta larva dig.

Jo, det kan jag eftersom jag sett båda typerna av vägarna, även om det inte är den viktigaste observationen. Det viktigaste är att kunna göra en individuell bedömning av hur snabbt man kan köra på en väg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Ja att köra för fort är subjektivt. Du ansåg dig inte köra för fort för du såg dig kunna köra bilen i 170km/h på en väg som du anser öde och bred samt rak. Då inser du inte att du kör *för* fort. Utan överskattar din förmåga.

Ja eller så gör jag inte det. Du anser det vara för fort. Jag gör inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Att ett plan kraschar över vägen är knappast det du ska vara rädd för. Däremot kan det dyka upp andra oförusedda saker. Du kan få punktering, du kan få sladd osv osv. Det är milsvid skillnad på att förstå att man kör för fort och att tycka att det är okay att köra för fort.

Ja, många grejer kan hända, risker mot fördelar. Jag är beredd att riskera att människor råkar ut för olyckor, så länge det inte är många olyckor. Man får räkna med en viss mängd olyckor helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Jag är fullt medveten om riskerna. När jag kör över angiven hastighetsbegränsning så tar jag enorma risker jämfört med om jag kör i vanlig normal fart.

Om du kör så fort att du tar enorma risker (jag gör antagandet att med enorm så snackar vi storleksordning ~10-100 ggr så stora risker) så kör du oansvarigt. Och det är förkastligt att du tar sådana stora risker. Men hade du kört i en hastighet som inte innebar enorma risker, och jag förespråkar hastigheter som inte innebär enorma risker hade jag tyckt det varit helt ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Inser man inte detta ja då är man omogen.

Ja eller är så det du som är omogen som kör i sådana hastigheter att du tar enorma risker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Att du uttrycker denna risktänkande i meningen att det mest sannolika som kan hända är ett plan som dyker ner över vägbanan säger väl mycket om vad ditt risktänkande ligger.

Säger nog mer om din läsförståelse. Det jag refererar till är din omöjliga önskan att ha full kontroll på allt. Det går inte. Det kommer alltid att ske oförutsedda saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Det är verkligen inga fördelar med att köra för fort. Det är enbart riskökande och förhoppligen medvetet sådant.

Kan nämna två med att köra fort (att köra för fort har jag aldrig förespråkat):

1. Transporten går snabbare. Hade inte hastigheten av transporten varit väsentlig kan man ju lika gärna sätta 30 km/h i hastighetsgräns. Då hade man fått ner olyckorna, förutsatt att folk följer dom, och de borde de ju. Om alla tycker som dig att det inte finns några fördelar med att köra fort så hade ju inte folk gjort det.

2. Det är roligare att köra fort än långsamt. Detta är dock subjektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Man kan nog anta att de flesta normalbegåvade förarna kan köra rätt fort på en F1-bana utan att riskera speciellt mkt.

Jo, det kan jag eftersom jag sett båda typerna av vägarna, även om det inte är den viktigaste observationen. Det viktigaste är att kunna göra en individuell bedömning av hur snabbt man kan köra på en väg.

Ja eller så gör jag inte det. Du anser det vara för fort. Jag gör inte det.

Ja, många grejer kan hända, risker mot fördelar. Jag är beredd att riskera att människor råkar ut för olyckor, så länge det inte är många olyckor. Man får räkna med en viss mängd olyckor helt enkelt.

Om du kör så fort att du tar enorma risker (jag gör antagandet att med enorm så snackar vi storleksordning ~10-100 ggr så stora risker) så kör du oansvarigt. Och det är förkastligt att du tar sådana stora risker. Men hade du kört i en hastighet som inte innebar enorma risker, och jag förespråkar hastigheter som inte innebär enorma risker hade jag tyckt det varit helt ok.

Ja eller är så det du som är omogen som kör i sådana hastigheter att du tar enorma risker.

Säger nog mer om din läsförståelse. Det jag refererar till är din omöjliga önskan att ha full kontroll på allt. Det går inte. Det kommer alltid att ske oförutsedda saker.

Kan nämna två med att köra fort (att köra för fort har jag aldrig förespråkat):

1. Transporten går snabbare. Hade inte hastigheten av transporten varit väsentlig kan man ju lika gärna sätta 30 km/h i hastighetsgräns. Då hade man fått ner olyckorna, förutsatt att folk följer dom, och de borde de ju. Om alla tycker som dig att det inte finns några fördelar med att köra fort så hade ju inte folk gjort det.

2. Det är roligare att köra fort än långsamt. Detta är dock subjektivt.

Det här sammanfattar nog dig bra:

"Ja, många grejer kan hända, risker mot fördelar. Jag är beredd att riskera att människor råkar ut för olyckor, så länge det inte är många olyckor. Man får räkna med en viss mängd olyckor helt enkelt.
"

Nederst gör du ett antagande som blir helt absurt och fullständigt irrelevant. Din tidsmässiga vinst ska givetvis räknas från vad man bedömt att vägen och miljön klarar trafikmässigt jämfört med din "över"fart på sagda väg. Knappast att jämföra att du kör 30km/h , det är ju enbart löjligt av dig att göra en sådan jämförelse. Din marginella vinst på en 110km/h väg jämfört med säg att du kör 160km/h och inte ska köra en längre sträcka är givetvis ytterst marginell och knappast att anses som fördel.

Givetvis har det alltid ett mått av omogenhet att köra i för höga hastigheter för att man spelar med människors liv. Det blir däremot mycket värre när man inte inser det eller alternativt när man inser det och anser att det är värt att riskera människoliv bara för att man tycker det är "kul" att köra för fort. Hör du inte själv hur det låter?

Att du ser båda vägarna säger absolut INGENTING om hur det är att KÖRA på vägen. Menar du att en passagerare av en bil kan göra en bedömning om hur det är att framföra en bil på en väg där de inte ens kör själva? Givetvis måste du framföra fordonet på båda eller flera av vägarna du ska jämföra med. Vad är det för konstig logik du använder? Gör du andra jämförelser likandant? Du ser någon dricka ett glas whisky. Sedan dricka ett annat och då kan du givetvis bedöma hur whiskyn smakade för du har ju suttit med vid båda tillfällena.

Hur man KÖR bil på autobahn JÄMFÖRT med hur man KÖR bil på den fyrfiligavägen KRÄVER givetvis att du även KÖR båda för att kunna uttala dig.

Du kan tycka det går skitbra att köra 230km/h i autobahn av vilka anledningar som helst, eller att det går fint att köra dubbelt så fort på svenska vägar. Jättebra subjektiva bedömningar. Men för att kunna JÄMFÖRA så måste du JÄMFÖRA. Dvs testa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det här sammanfattar nog dig bra:

"Ja, många grejer kan hända, risker mot fördelar. Jag är beredd att riskera att människor råkar ut för olyckor, så länge det inte är många olyckor. Man får räkna med en viss mängd olyckor helt enkelt.
"

Nederst gör du ett antagande som blir helt absurt och fullständigt irrelevant. Din tidsmässiga vinst ska givetvis räknas från vad man bedömt att vägen och miljön klarar trafikmässigt jämfört med din "över"fart på sagda väg. Knappast att jämföra att du kör 30km/h , det är ju enbart löjligt av dig att göra en sådan jämförelse. Din marginella vinst på en 110km/h väg jämfört med säg att du kör 160km/h och inte ska köra en längre sträcka är givetvis ytterst marginell och knappast att anses som fördel.

Givetvis har det alltid ett mått av omogenhet att köra i för höga hastigheter för att man spelar med människors liv. Det blir däremot mycket värre när man inte inser det eller alternativt när man inser det och anser att det är värt att riskera människoliv bara för att man tycker det är "kul" att köra för fort. Hör du inte själv hur det låter?

Att du ser båda vägarna säger absolut INGENTING om hur det är att KÖRA på vägen. Menar du att en passagerare av en bil kan göra en bedömning om hur det är att framföra en bil på en väg där de inte ens kör själva? Givetvis måste du framföra fordonet på båda eller flera av vägarna du ska jämföra med. Vad är det för konstig logik du använder? Gör du andra jämförelser likandant? Du ser någon dricka ett glas whisky. Sedan dricka ett annat och då kan du givetvis bedöma hur whiskyn smakade för du har ju suttit med vid båda tillfällena.

Hur man KÖR bil på autobahn JÄMFÖRT med hur man KÖR bil på den fyrfiligavägen KRÄVER givetvis att du även KÖR båda för att kunna uttala dig.

Du kan tycka det går skitbra att köra 230km/h i autobahn av vilka anledningar som helst, eller att det går fint att köra dubbelt så fort på svenska vägar. Jättebra subjektiva bedömningar. Men för att kunna JÄMFÖRA så måste du JÄMFÖRA. Dvs testa.

Kan du inte göra bedömningar av andra saker än de du själv testat? Måste du prova att ta slå dig själv i huvudet för att testa att det gör ont? Om du tittar på ett 2 meter långt stålstång med diameter 15 cm, du har aldrig sett den utsättas för 1000 N i båda ändarna och vilar i mitten på ett stöd. Kan du ändå inte göra en kvalificerad gissning på om den kommer hålla? Jag kan. Självklart kan jag se på en väg och göra en bedömning om vad den håller för. Jag behöver inte köra alla vägar i världen för att kunna göra en sådan bedömning. Hade människor inte haft denna färdighet hade vi ju i princip aldrig kunna göra något utan att testa allt annat innan.

Man måste inte testa allt i förstahandsperson för att jämföra. Detta är rätt basic, skulle du testa allt för att göra en jämförelse skulle det bli ofantligt dyrt. Ibland måste du kunna göra kvalificerade gissningar på hurvida något kommer att fungera eller inte baserad på ens tidigare kunskap.

Förövrigt tycker jag t.ex. 170 km/h mot 90 km/h är en markant skillnad. Det innebär inte att du kommer till destination dubbelt så snabbt, men du kommer dit jäkligt mkt fortare. Btw, jämföra != testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kan du inte göra bedömningar av andra saker än de du själv testat? Måste du prova att ta slå dig själv i huvudet för att testa att det gör ont? Om du tittar på ett 2 meter långt stålstång med diameter 15 cm, du har aldrig sett den utsättas för 1000 N i båda ändarna och vilar i mitten på ett stöd. Kan du ändå inte göra en kvalificerad gissning på om den kommer hålla? Jag kan. Självklart kan jag se på en väg och göra en bedömning om vad den håller för. Jag behöver inte köra alla vägar i världen för att kunna göra en sådan bedömning. Hade människor inte haft denna färdighet hade vi ju i princip aldrig kunna göra något utan att testa allt annat innan.

Man måste inte testa allt i förstahandsperson för att jämföra. Detta är rätt basic, skulle du testa allt för att göra en jämförelse skulle det bli ofantligt dyrt. Ibland måste du kunna göra kvalificerade gissningar på hurvida något kommer att fungera eller inte baserad på ens tidigare kunskap.

Förövrigt tycker jag t.ex. 170 km/h mot 90 km/h är en markant skillnad. Det innebär inte att du kommer till destination dubbelt så snabbt, men du kommer dit jäkligt mkt fortare. Btw, jämföra != testa.

Fortfarande nu gör du bedömningar av enskilda saker. Här handlar det om en jämförelse mellan två olika saker. Ser du inte skillnaden?

Som jag sa tidigare, det går jättebra att tro saker eller att anta att det är så. Men det är milsvid skillnad mellan att jämföra två olika saker och se på skillnader. Så svårt kan det inte vara att förstå?

Skilj alltså på jämföra och att anta saker. Att slå sig själv i huvudet med en hammare skiljer sig från att säga att du har testat skillnaden mellan någon annan slags smärta. Du kan inte säga "att slå sig själv i huvudet med en hammare från Jula gör mer ont än att slå sig själv i huvudet med en hammare från Clas Ohlson." Du kan däremot säga "Det gör ont att slå mig själv i huvudet med en hammare". Sen är det upp till dig om du vill JÄMFÖRA smärtan.

Men du kommer inte ifrån att en jämförelse kräver just det, en jämförelse. Dvs att du kör på båda vägarna och funderar för dig själv, hur var den här upplevelsen jämfört med den andra.

Vad är det som är så otroligt med det? Du kör enligt principen att om du kört en km i en bil så har du kört alla olika km i bilen och har erfarenhet av alla olika väglag och kan göra en jämförelse? Jag pratar inte om att du ska anta något, jag pratar om att du ska göra en jämförelse hur det är att köra på autobahn och den svenska 4filiga vägen. Detta kan du givetvis inte göra utan att jämföra genom att just köra den förstås.

*** EDIT ***

Jag har redan förstått att du ANTAGIT om hur det är att köra på autobahn och 4-filiga vägen utanför stockholm. Jag föreslog att du skulle JÄMFÖRA att köra på båda vägarna. Du ser ingen skillnad på dessa alltså?

Jag baserar mitt ANTAGANDE på att jag kört flertal ggr upp och ner på båda vägarna dvs kört i trafiksituationer och upplevt hur det är att KÖRA på båda vägarna. Du inser inte att det är en helt annan upplevelse än att sitta med och titta på vägen från passagerarsidan? Du tror alltså inte man får erfarenheter och möjligheter till referensramar för att JÄMFÖRA två vägar då?

*** EDIT 2 ***

Om du sitter med en rallyförare runt en slinga, ja då har du givetvis inte erfarenhet om hur det är att köra runt sagda slinga och kan jämföra med något annat. Du har erfarenhet att sitta med och se hur det ser ut möjligen men inte om hur svårt eller lätt det är att köra runt slingan och att jämföra det med att köra runt en annan slags slinga.

Och därmed kunna säga att "Slinga Y är lättare att köra än att köra slinga X för att...", ja givetvis kan du säga det men du måste ju förstå att det blir en helt annan sak när rallyföraren säger "Slinga X är lättare att köra för att..." han har ju kört den och kan jämföra vad som var lätt eller svårt.

*** EDIT 3***

Ja fast nu pratar jag ju med dig som väl genom samma logik säger att du kan göra en jämförelse mellan att köra ett passagerarflygplan mellan Berlin-Munchen och Stockholm-Göteborg förstås. Du har kanske suttit i ett plan iaf och kan givetvis göra en JÄMFÖRELSE hur lätt eller svårt det är att köra dessa båda sträckor.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

det är fan otroligt, fick en p-bot idag på 550 spänn på min parkeringsplats som jag betalar för, hur jävla korkade är de där lapplisorna egentligen? hoppas att ja slipper ligga ute me stålarna för att de måste undersöka om de verkligen gjort fel-.-

aja får ringa imorrn o höra.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag fick P-böter för några månader sedan när jag stod med bilen utanför mitt garage där jag har min MC stående. En lapplisa gick fram till min bil med en färdigskriven bot och satt dit under vindrutetorkaren. Gick efter honom och frågade vad han höll på med och han totalignorerade alla frågor jag ställde.

Skickade ett par mail till Hojab (som lejat ut parkeringsövervakningsuppdraget till Bevakningstjänst) och förklarade att jag stod där utanför för att jag höll på att lyfta in saker i bilen (från garaget).

Efter första mailet fick jag till svar att mina förklaringar inte räckte för att få boten annullerad. Då skrev jag kort och gott att jag varit i kontakt med Tingsrätten och att vi skulle dra detta vidare.

En vecka senare damp det ned ett brev i brevlådan om att kontrollavgiften blivit borttagen.

Permalänk
Medlem

Fick P-böter idag. Var helt fullt på vägen jag brukar stå så fick ställa mig på en annan väg. Var fullt med andra bilar där och hade inte sett någon skylt så jag ställde mig där som jag gjort några gånger innan också.

Så jäkla irriterande, det var inte på någon trafikerad gata what so ever. Ett lugnt bostadsområde. Sjävklart spelar det ju ingen roll. Men rent principsmässigt så är det ju bara urlöjligt.

Dessutom finns det inget nr, mail eller någonting som man kan ringa till. Hur fega är dom egentligen? Har även alltid undrat om P-lisorna får befodran när dom skriver ut en böter. Var någon som sa det och var säker på det så jag har alltid antagit det. Är ju ganska sjukt isåfall.

Sjuka var att många bilar lite längre fram inte hade fått böter, och då var det ingen skylt efter det att jag ställt mig.

550kr som student är inte så jätteroligt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Fick P-böter idag. Var helt fullt på vägen jag brukar stå så fick ställa mig på en annan väg. Var fullt med andra bilar där och hade inte sett någon skylt så jag ställde mig där som jag gjort några gånger innan också.

Så jäkla irriterande, det var inte på någon trafikerad gata what so ever. Ett lugnt bostadsområde. Sjävklart spelar det ju ingen roll. Men rent principsmässigt så är det ju bara urlöjligt.

Dessutom finns det inget nr, mail eller någonting som man kan ringa till. Hur fega är dom egentligen? Har även alltid undrat om P-lisorna får befodran när dom skriver ut en böter. Var någon som sa det och var säker på det så jag har alltid antagit det. Är ju ganska sjukt isåfall.

Sjuka var att många bilar lite längre fram inte hade fått böter, och då var det ingen skylt efter det att jag ställt mig.

550kr som student är inte så jätteroligt..

Vilket förbud har du burit mot enligt boten?

Man får ju parkera längs gator i bostadsområden osv, så länge det inte är skyltat om annat.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Vilket förbud har du burit mot enligt boten?

Man får ju parkera längs gator i bostadsområden osv, så länge det inte är skyltat om annat.

Förbud att parkera. Lokal trafikföreskrift.

Jag kollade när jag åkte därifrån och såg då en skylt i hörnet vi korsningen. Såg dock sliten och böjd ut och vinklad väldigt konstig. Måste därför missat den när jag körde in på gatan. Lite smådåligt tycker man ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Förbud att parkera. Lokal trafikföreskrift.

Jag kollade när jag åkte därifrån och såg då en skylt i hörnet vi korsningen. Såg dock sliten och böjd ut och vinklad väldigt konstig. Måste därför missat den när jag körde in på gatan. Lite smådåligt tycker man ju.

Fota skylten och överklaga, hävda att den var "osynlig".

Sitter skylten över 2,1m (om jag inte mins fel) så gäller den inte. Den gäller inte heller om den inte sitter på höger sida.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Fota skylten och överklaga, hävda att den var "osynlig".

Sitter skylten över 2,1m (om jag inte mins fel) så gäller den inte. Den gäller inte heller om den inte sitter på höger sida.

Hur menar du med 2,1m?
Skylten satt på motsatt sida som jag parkerade, en ganska fin bit bort.
Kollade på google earth, kryss markerar skylten jag såg, pil markerar var jag parkerade.
Funderar på om det var en skylt längre bort på andra sidan som jag missade. Måste kolla upp det.

Edit: Kan tillägga att jag kom från vägen som går från längst ner på bild. Alltså jag svängde höger in på vägen jag parkerade på. Tror det kan göra det svårare att ha sett skylten också.

Visa signatur
Permalänk

Min syster och några grannar fick i flera månader felaktiga P-böter.

Anledningen var att det är en stor parkering i jämte och en annan parkering som är endast avsdd för hyresgäster (vilket alltid är tom på helgerna) men de hade parkerat imellan dessa områden och på gatan på en sida. det stod inga skyltar eller något och det var ett rött 'dött' område i göteborg/möndl gränsen.

Visade sig senare att det satt en skylt 2m och 40m från en korsning mitt inne i en häck av gammla granar. något inte ens P-lisorna och p-bolgaen viste om sen så upphör en skylt att gälla vid korsning dessutom De fick alla tillbaka pengar men p-lisorna bötfäller ändå rättparkerade bilar där ännu.

Vi har även vi P-nissar i stan. dock så har jag aldrig sett någon och sen så brukar alltid våra parkeringar gapa tomma dygnet runt oavsett väder och daturm. skulle parkeringarna mot centrum vara smockade så finns detgott om lediga bara 50-200m bort och jag ser då inga problem i att bilar står över 'sin' tid så länge de inte står där i veckor eller dåligt parkerade då är det en sak. sen så brukar det alltid dumpas 1-10bilar vid en gammal lastkaj från massa polacker elelr liknande. bilarna står där flera månader o väntas på att ägaren ska hämta de till slut fraktas de bort och skrotas... dum byrokrati. känns som dett de pengarna bara sugs in i deras fickor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Håller också på att överklaga en bot. Vi har en avgiftsparkering i vårat bostadsområde som jag brukar ställa mig på.
En kväll när jag ställde mig, så var automaten ur funktion. Jahapp tänkte jag ringde och felanmälde den. Telefonisten frågade om reg nummret och det uppgav jag självklart.
Detta var kl 00.40
Jag går in och lägger mig, och när jag går ner till bilen morgonen därpå, så sitter det självklart en bot på bilen. Och inte bara min bil, utan ALLA bilar har blivit bötfällda på hela parkeringen.
Boten hade skrivits 01.15.

Kan inte den idioten faktiskt tänka efter lite innan. "Hmmm, vad mycket bilar det var som inte hade köpt biljett idag då. Jaja, provision ftw"

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Håller också på att överklaga en bot. Vi har en avgiftsparkering i vårat bostadsområde som jag brukar ställa mig på.
En kväll när jag ställde mig, så var automaten ur funktion. Jahapp tänkte jag ringde och felanmälde den. Telefonisten frågade om reg nummret och det uppgav jag självklart.
Detta var kl 00.40
Jag går in och lägger mig, och när jag går ner till bilen morgonen därpå, så sitter det självklart en bot på bilen. Och inte bara min bil, utan ALLA bilar har blivit bötfällda på hela parkeringen.
Boten hade skrivits 01.15.

Kan inte den idioten faktiskt tänka efter lite innan. "Hmmm, vad mycket bilar det var som inte hade köpt biljett idag då. Jaja, provision ftw"

Måste du överklaga den? För mig har det då alltid räckt att ringa deras nummer och säga att jag felanmält den och att de har mitt regnr osv så avskrivs den direkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Hur menar du med 2,1m?
Skylten satt på motsatt sida som jag parkerade, en ganska fin bit bort.
Kollade på google earth, kryss markerar skylten jag såg, pil markerar var jag parkerade.
Funderar på om det var en skylt längre bort på andra sidan som jag missade. Måste kolla upp det.

http://img18.imageshack.us/img18/3838/parkering.th.jpg

Edit: Kan tillägga att jag kom från vägen som går från längst ner på bild. Alltså jag svängde höger in på vägen jag parkerade på. Tror det kan göra det svårare att ha sett skylten också.

ja, sitter den över 2,10 (ej bombsäker på måttet) så räknas det som om den inte syns från förarplatsen = ogiltig

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Jag fick också böter idag, betalade snällt 120:- igår kväll för att få stå hela fredagen samt helgen då det är gratis. Råkade ställa mig på just den lilla sträcka det där står en skylt "parkeringsförbud fre 09-14", antar att det är någon städning som ska utföras just de timmarna.

Iallafall, hade jag stått 5 m längre bak hade allt varit lugnt, och jag gjorde knappast detta med flit. Det var mörkt ute och jag hade just skrivit en femtimmarstenta och var lite trött i skallen.

Va tror ni? Kan man få lite goodwill av Polisen (vad jag förstod, var det deras parkerinsanmärkning) i ett sånt här fall, jag kan uppvisa både parkeringsbiljett och tentan om det skulle vara nödvändigt.

550 kr är ingen rolig extrautgift när man är student, speciellt inte då 120 kr redan betalats för att slippa såna här tråkiga överaskningar.

Permalänk
Medlem

Åkte längst bort på gatan igår och kollade, och det visade sig att det faktiskt var en skylt längst bort på gatan, med en tillägstavla som gjorde det förbjudet att stå just den dagen jag missat skylten, och precis mellan de tidpunkter jag stod. Lite otur ska man ju ha. Hur som helst så är det i grund å botten mitt fel att jag inte var överuppmärksam på skylten så jag får väll stå mitt kast. Men man blir ju lite orolig varje gång man parkerar, kan vara skyltar man missat lite här å där.

Visa signatur